Skapa polynomekvation för dugga, hur löser ni detta?

Permalänk
Medlem

Skapa polynomekvation för dugga, hur löser ni detta?

tjenare tjena. pluggar inför en dugga och kör uppgift efter uppgift och sen kommer jag fram till en sådan. ärligt talat är jag kass med skapa egna formler så jag kunde inte lösa denna alls.

vilka metoder använder ni för att skapa egna polynomfunktioner som passar intervaller?

standard formeln och noll produkts metoden hjälpte inte mig.

väldigt uppskattat ifall ni skriver svar också

Rubrik
Permalänk
Medlem

Tänk på hur du löser en tredjegradare och tänk baklänges.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Tänk på hur du löser en tredjegradare och tänk baklänges.

Den får inte vara en 3de gradare.

Annars kör man faktorsatsen och kvadrat komplettering. Få ut 2 möjliga fall för x^2

Men sen så måsten den passa in i intervallet.

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar rätt hade jag valt en andragradsfunktion och och använt den allmäna formeln för en andragradsfunktion f(x)=ax^2+bx+c tillsammans med de tre villkoren (ii), (iii) och (iv) för att hitta vilka värden på a, b och c som uppfyller villkoren

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Rubriken ska återspegla trådens innehåll, jag har justerat denna gången.
/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiieempu:

Om jag tolkar rätt hade jag valt en andragradsfunktion och och använt den allmäna formeln för en andragradsfunktion f(x)=ax^2+bx+c tillsammans med de tre villkoren (ii), (iii) och (iv) för att hitta vilka värden på a, b och c som uppfyller villkoren

Det hänger jag med än så länge. Men hur vet man vilka värde som ska infogas?

Permalänk
Medlem

I Frågan så säger dom vad 3 olika x värden ger för resultat så testa att plugga in de x värdena i formeln, sen kan man använda sig av ett ekvationssystem för att lösa ut de värden som fungerar

Permalänk
Medlem

Rita upp de tre punkterna så ser du ganska tydligt vad det är för andragradare.

hint, p(0) visar vilken konstant som ska vara med ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CW123:

I Frågan så säger dom vad 3 olika x värden ger för resultat så testa att plugga in de x värdena i formeln, sen kan man använda sig av ett ekvationssystem för att lösa ut de värden som fungerar

Nästan!
Känner mig själv lite nära i alla fall

Permalänk
Medlem

Börja med nollproduktmetoden. (X+1)*(X-3) blir 0 för -1 och +3. Peta in X=0 så får du -3. Eftersom ekvationen skall vara 6 vid X=0, får du multiplicera med 6/(-3)=-2. Alltså (X+1)*(X-3)*(-2).

EDIT: insåg att de vill ha ett exempel till. Tre punkter bör bestämma en andragradare fullständigt och en tredjegradare fick man ju inte ha, så gör en fjärdegradare då. Lägg till ett par nollställen som inte är X=0 och räkna ut vad konstanten skall bli. (X+1)*(X-3)*(X-1)*(X+2) uppfyller de gamla nollställena och blir 6 vid X=0.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Börja med nollproduktmetoden. (X+1)*(X-3) blir 0 för -1 och +3. Peta in X=0 så får du -3. Eftersom ekvationen skall vara 6 vid X=0, får du multiplicera med 6/(-3)=-2. Alltså (X+1)*(X-3)*(-2).

EDIT: insåg att de vill ha ett exempel till. Tre punkter bör bestämma en andragradare fullständigt och en tredjegradare fick man ju inte ha, så gör en fjärdegradare då. Lägg till ett par nollställen som inte är X=0 och räkna ut vad konstanten skall bli. (X+1)*(X-3)*(X-1)*(X+2) uppfyller de gamla nollställena och blir 6 vid X=0.

supert tack så mycket. kunde lösa den första men 4 gradaren blev lite för lång för att arbeta med. eller har jag kanske bara gjort fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitenuke:

supert tack så mycket. kunde lösa den första men 4 gradaren blev lite för lång för att arbeta med. eller har jag kanske bara gjort fel?

Han har gett dig en 4e gradsekvation, vad är det du försöker lösa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Han har gett dig en 4e gradsekvation, vad är det du försöker lösa?

Jag försöker att infoga det och räkna vad det blir. Därför säger jag att jag måste ha gjort nåt fel någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitenuke:

Jag försöker att infoga det och räkna vad det blir. Därför säger jag att jag måste ha gjort nåt fel någonstans.

<Uppladdad bildlänk>

Du har 4 termer från början men i första steget har du räknat som att du har 6 termer. x^2 * x^2 * x^2 = x^6 och du ska ha x^2 * x^2 = x^4

Antagligen har du typ multiplicerat [(x+1)*(x-3)]*[(x+1)*(x-1)]*[(x+1)*(x+2)] men det är inte ekvationen du började med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitenuke:

Jag försöker att infoga det och räkna vad det blir. Därför säger jag att jag måste ha gjort nåt fel någonstans.

<Uppladdad bildlänk>

Du har räknat fel, för du gör det lite för svårt för dig. Alla associativa lagar gäller, så ta bara paranteserna en åt gången. (X+1)*(X-3) blir X2 +X -3X -3. Nästa steg är då (X2 -2X -3)*(X-1). Detta blir X3 - X2 -2X2 +2X -3X +3. Slutligen tar du (X3 -X2 -X +3)*(X+2). Detta får jag till X4 +2X3 -X3 -2X2 -X2-2X +3X +6 = X4 +X3 -3X2 + X - 6. Kontrollräkna det där för jag sitter på en iPad och orkar inte dubbelkolla, men det är så man gör.

Visa signatur

5900X | 6700XT