Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Ryzen 9 7950X och Ryzen 7 7700X "Raphael"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det finns inga såna problem, utan prestandan som vår och andras recensioner visar är det som finns att hämta med Ryzen 7000

Nja, det vet vi ju inte ännu förens någon hittar att det faktiskt är något problem, med exempel drivare etc
Alla som reviewar nu sitter ju och kör på samma potentiellt sett trasiga drivare.

Permalänk
Skrivet av JDM:

Är inte du förvånad över hur litet prestandahoppet är över zen 3 i spel? Och om du tittar på speltesterna så ser du väl själv att 13900k kommer vinna? 7950x slår ju inte ens 12900ks

Det här är CPU:er, inte GPU:er. Att skriva rena "flamebait" kommentarer, är så meningslöst. Likaså att gå i fällan, och svara på dom.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av 0verseer:

Nja, det vet vi ju inte ännu förens någon hittar att det faktiskt är något problem, med exempel drivare etc
Alla som reviewar nu sitter ju och kör på samma potentiellt sett trasiga drivare.

Det finns i alla fall inga problem med schemaläggaren och processorn utnyttjas till max där den bör. Det handlar inte om nån helt ny arkitektur som helt förändrat förutsättningarna för operativsystemet (vilket var fallet med Bulldozer, Zen (1) och nu senast Intels Alder Lake med hybriddesign). Men absolut, det går alltid argumentera för att något eventuellt, kanske, är "fel", men AMD själva har gett noll indikationer om detta utan tycker att produkterna presterar som de bör. De ber också samtliga recensenter att skicka in enstaka resultat för att säkerställa att processorns fungerar som de ska och inte avviker alltför mycket mot deras interna tester.

Det fanns dock såna problem du beskriver med tidigare AGESA-versioner och enligt uppgift försenades Ryzen 7000 något till följd av detta. Så där är ett konkret problem du tar upp som faktiskt har åtgärdats.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Oj, det var förvånande vilket enkelt val det blev, dags att förbereda Raptor Lake-bygge till vintern.

Ja samma här. Det lutar starkt åt en raptor lake cpu.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

"Ryzen 9 5950X har redan från fabrik en hyfsat väloptimerad spänningskurva"

Menar ni 7950x ?

Hade varit intressant att se spänningskurvan (även om den inte är helt optimerad).

Permalänk
Medlem

Verkar som det kan bli motigt för AMD, i alla fall "kortsiktigt" tills DDR5 och moderkort går ned i pris. Verkar fortfarande bäst att satsa på 5800x eller 12700/12400 ifall man endast bryr sig om spel och få bäst pris/prestanda.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men för tillfället är jag ganska nöjd med min 3600x. Kanske blir en 5800x3d om jag hittar något fynd i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ryzen 7000 krossar i produktivitet, leder sjukt stort i vetenskapliga program och rendering, perfekt för hobbynörden.

I spel inte samma sak, det är absolut toppklass, men dom krossar inte.

I dom flesta spel presterar tex 5800X3D lika bra, så för en som enbart spelar finns det stora pengar att tjäna på att gå den vägen och slippa byta plattform. 5800X3D är helt enkelt onaturligt bra för just spel.

Energieffektiviteten däremot krossar, blir mycket intressant för laptops och där lär Intel inte ha en chans

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonesdahl:

Om du prioriterar spelprestanda och du sitter på ett AM4 bräde, så efter bara kollat denna recension och LTT's, så känns det som att ska man köpa ny CPU så är det 5800X3D som gäller? Jag har i nuläget en 3900x och 3080 och det verkar som att man kan plocka en hel del FPS om jag bara bytte ut 3900x. Tankar?

Sitter i samma sits. Men nu när AM5 ha släpts verka ju 5800X3D vara kung.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

"Ryzen 9 5950X har redan från fabrik en hyfsat väloptimerad spänningskurva"

Menar ni 7950x ?

Hade varit intressant att se spänningskurvan (även om den inte är helt optimerad).

Kan vara värt att nämna att tex Asus har AI assisterad optimering av spänningskurvan i realtid, det blir väldigt optimerat och är tänkt för att slippa både PBO och undervoltning och konstiga program som Ryzen Master

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Dyrt, dyrt och dyrt. Och nej jag pratar inte bara om cpun för 10 000kr utan även att allt som plockar till. Någon gång kommer jag köpa en ny dator men inte nu.

Det tråkiga är att även budget har blivit dyra. Farsans gamla i7 7700K med 16GB ram och 500SSD har blivit slö. (jag har ej tid att undersöka varför). Snabbt kollade jag på en vettig ersättare för denna till kontorsjobb och jag är långt över 10 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Det här är CPU:er, inte GPU:er. Att skriva rena "flamebait" kommentarer, är så meningslöst. Likaså att gå i fällan, och svara på dom.

Fast 13900k kommer vinna med marginal https://www.youtube.com/watch?v=vjnCHuXfgpQ

12900k är tom snabbare än 7900x över 20 spel i 1080p

Jag flamebaitar inte, jag är högst seriös. Det blir väl vad man gör det till antar jag..

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av 1440p165:

"Ryzen 9 5950X har redan från fabrik en hyfsat väloptimerad spänningskurva"

Menar ni 7950x ?

Hade varit intressant att se spänningskurvan (även om den inte är helt optimerad).

Tjenare! Det ska givetvis vara 7950X.
Gällande kurvan så kunde jag inte i testsystemet få den utplottad med någon visuell representation utan i BIOS ställer men in ett värde per CCD eller kärna som är positivt eller negativt i storleksspannet 1-30. Värdet representerar en minskning eller höjning av spänningen. Med 7950X räcker det med relativt små förändringar för att systemet ska bli instabilt och efter kommunikation med tillverkaren blev det tydligt att det genomgående är på detta vis med 7950X. Små förändringar är möjliga men inte lika stora som tillexempel med 7700X. Givetvis finns det varians exemplar imellan men generellt verkar spänningsnivåerna på 7950X vara åtskruvade rejält för att den inte ska springa iväg ännu mer temperaturmässigt. Hoppas det svarar på din fråga.

Permalänk
Medlem

Lite av en besvikelse vid spelande även om det nu känns som att 3d modellerna är "spel propparna" som definitivt är väda att vänta på.
Hade varit kul att se prestandan med manuellt optimerade minnen, zen 3 gav mycket extra fps när minnena var nära 50ns, minnena är dock inte lika viktiga när det kommer till 3d modellerna.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjenare! Det ska givetvis vara 7950X.
Gällande kurvan så kunde jag inte i testsystemet få den utplottad med någon visuell representation utan i BIOS ställer men in ett värde per CCD eller kärna som är positivt eller negativt i storleksspannet 1-30. Värdet representerar en minskning eller höjning av spänningen. Med 7950X räcker det med relativt små förändringar för att systemet ska bli instabilt och efter kommunikation med tillverkaren blev det tydligt att det genomgående är på detta vis med 7950X. Små förändringar är möjliga men inte lika stora som tillexempel med 7700X. Givetvis finns det varians exemplar imellan men generellt verkar spänningsnivåerna på 7950X vara åtskruvade rejält för att den inte ska springa iväg ännu mer temperaturmässigt. Hoppas det svarar på din fråga.

Finns det inget sett att justera delar av kurvan ex sänka spänningen mer för 5ghz än 5.5ghz ?

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på 3D V-cache modellen/rna

Permalänk

Kommer krävas rejäla nätagg för att driva dessa och ett Nvidia 4000 kort.. Tråkig utveckling tycker jag!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Youtube i ett nötskal:

Forget EVERTHING you THINK you know about AMD... these CPUs kick A$$!! - J2c

95°C is Now Normal: AMD Ryzen 9 7950X CPU Review & Benchmarks - GN

AMD is in TROUBLE – Ryzen 7000 Full Review - LTT

Gotta get 'em clicks...

Skulle säga, don't hate the players, hate the game.
Vet att LTT öppet diskuterat och testat mindre clickbait titlar men tittarskillnaderna var enorma att de inte "kan" undvika det. Kan kan de alltid men då snackar vi att bara kasta en stor mängd pengar och reach i sjön för en mer "korrekt" titel.
Så de kör tydligen normala informativa titlar på deras egen video tjänst...för där tävlar de inte med algoritmer och kan ge det deras tittare idialt vill ha utan att straffa sig själva.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Wow Jag hade förväntat mig något mycket bättre. Inte alls något som imponerar.

Permalänk
Medlem

Hmm... 7950X i 65W eco-läge ser riktigt intressant ut för min del; bättre prestanda än min 5950X med lägre strömförbrukning, win/win. Och behöver jag maxprestanda till något så kan jag växla upp till max TDP, så ytterligare en win.

Det enda som är lose är priset (plus en kostsam moderkorts- och minnesuppgradering förstås), men win/win/win/lose är ändå ett riktigt bra betyg.

Hade inga direkta planer på att uppgradera, men nu känner jag mig allt lite sugen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Synd att de inte presterar bättre i spel än så, blir nog att avvakta och se vad blåa laget har kokat ihop..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Kommer krävas rejäla nätagg för att driva dessa och ett Nvidia 4000 kort.. Tråkig utveckling tycker jag!

400W GPU och CPU på max 150W i spel. 750W så har du tagit ordentligt med höjd över huvudet och för de flesta kommer nog ett bra 600W nätagg räcka bra.

Permalänk
Medlem

Jag såg förresten att Anandtech hade ett test av AVX-prestanda som ju var en av förbättringarna för AMDs 7000-serie. Den såg bra ut:

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

400W GPU och CPU på max 150W i spel. 750W så har du tagit ordentligt med höjd över huvudet och för de flesta kommer nog ett bra 600W nätagg räcka bra.

Det beror på hur pass massiva strömspikar 4000-serien kan orsaka. Budgetnätagg skulle kunna få problem, men det får vi veta när recensioner kommer. Gamers Nexus har nämnt det, så de kommer sannolikt testa den biten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Efter en hektisk testperiod är äntligen recensionen publicerad. Skulle det var så att ni har några frågor om resultaten eller metodiken är ni givetvis välkomna att bolla dem med mig.
Trevlig läsning!

ECO mode är intressant. Är det någon särskild anledning till att det inte testades med 7700X? 7700X i ECO mode, är det 35, 45 eller 65w tro?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Känns nästan som att en 4090 eller high-end RDNA3 gpu krävs för att få något vidare informativt resultat för spelprestanda mellan top-cpuerna. Detta efter att ha kollat en rad olika recenscioner med väldigt varierande resultat.

Även om 65W läget så klart är intressant skulle ju 105W vara ännu mer intressant för att få en apples to apples jämförelse mellan 7950X och 5950X. I övrigt ,redan nu har jag för mig att zen3 U-serien preseterar i princip likvärdigt med alder-lake i 15W nivån fast alder-lake har fler kärnor. Så skulle gissa på att zen4 U-serien kommer bli den bästa ultrabook cpun på väldigt länge och antagligen extremt bra i 35-65W (äkta W) med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Det beror på hur pass massiva strömspikar 4000-serien kan orsaka. Budgetnätagg skulle kunna få problem, men det får vi veta när recensioner kommer. Gamers Nexus har nämnt det, så de kommer sannolikt testa den biten.

Det har du nog rätt i men jag hade blvit förvånad om det orsakar problem med kvalitet aggregat. Jo vi får vänta och se, gamers nexus bland andra kommer definitivt förse oss med nödvändig info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hmm... 7950X i 65W eco-läge ser riktigt intressant ut för min del; bättre prestanda än min 5950X med lägre strömförbrukning, win/win. Och behöver jag maxprestanda till något så kan jag växla upp till max TDP, så ytterligare en win.

Åhh, tänk om dom kopplade en knapp till det och kallade den … Turbo!

Permalänk
Medlem

Min 6950x höll på och dö när den såg prestandasiffrorna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

LGA1700 som Raptor Lake är sista platfformen nästa Meteor Lake kommer med en ny sockel. Som om du inte är berädd att sitta minst fem år på samma plattform hade jag valt AMD alla dagar i veckan.

Förstår inte varför alla jämför 7950X mot 12900KS. KS är ju en överklockad 12900K med betydligt högre energiåtgång.

Är ju precis det man gör om man köper något bra utan problem.
5 år på samma CPU i dagsläget är inga som helst problem över huvud taget. Det är bara att se skillnaden i detta test för att förstå att allt planas ut mer och mer.
Sitter själv på 9900K fortfarande och ser inte någon anledning att uppgradera förrän någon ytterligare generation till.
Använder burken för gaming.