Varför är så många tangentbord så låga (få antal rader)?

Permalänk
Medlem

Varför är så många tangentbord så låga (få antal rader)?

Att tangentbord blir mindre på bredden, alltså färre kolumner, är väl rätt lätt att motivera och det finns tydliga ergonomiska fördelar med det, i synnerhet när man går från fullstort till TKL. Men en annan trend jag noterat är att det verkar som de även blir mindre och mindre på höjden, dvs antalet rader. Här har jag lite svårare att se fördelarna när plötsligt mediaknappar, F-tangenter osv plockas bort samtidigt som jag har svårt att se att det skulle vara någon nackdel om tangentbordet hade några fler rader.

Alla skrivbordssetuper jag suttit vid har nästan alltid haft en stor döyta mellan typ skärmen och tangentbordet, så behovet av att krympa tangentborden på höjden av den anledningen känns inte som det finns där. Visst kan man "virtuellt" skapa fler tangenter med lager och annat, men det känns mer som lösningen på ett onödigt problem, dvs den möjligheten hade kunnat finnas även om man lät fler tangenter/rader finnas kvar.

Ännu märkligare blir det med tangentbord som har makroknappar, vilket jag grunden tycker är en bra ide, men då väljer att lägga dom som ytterligare kolumner istället för genom fler rader ovanför. Det leder dels till, åtminstone för mig, ett antal feltryck då jag brukar tro att dom typ är CTRL, men också till att tangentborden blir ännu bredare.

Mitt drömtangentbord känns typ som det skulle vara något liknande Dygma Raise där varje halva har typ ett Streamdeck inbyggt ovanför översta raden

Vad är det jag missar som motiverar att tangenter tas bort även gällande antalet rader? Eller är det en ren designgrej?

Permalänk
Medlem

Många använder helt enkelt inte de raderna.

Jag känner många som aldrig använder funktionstangenterna eller mediaknappar. Sen sitter vissa så nära skärmen att någon centimeter till faktiskt spelar roll.

För många är det nog estetiskt, ser renare ut med färre tangenter.

Själv skaffade jag ett tangentbord där alla tangenter är närmare varandra så det är enkelt att använda f1-f9

Bild på hand och tangentbord
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Att tangentbord blir mindre på bredden, alltså färre kolumner, är väl rätt lätt att motivera och det finns tydliga ergonomiska fördelar med det, i synnerhet när man går från fullstort till TKL. Men en annan trend jag noterat är att det verkar som de även blir mindre och mindre på höjden, dvs antalet rader. Här har jag lite svårare att se fördelarna när plötsligt mediaknappar, F-tangenter osv plockas bort samtidigt som jag har svårt att se att det skulle vara någon nackdel om tangentbordet hade några fler rader.

Alla skrivbordssetuper jag suttit vid har nästan alltid haft en stor döyta mellan typ skärmen och tangentbordet, så behovet av att krympa tangentborden på höjden av den anledningen känns inte som det finns där. Visst kan man "virtuellt" skapa fler tangenter med lager och annat, men det känns mer som lösningen på ett onödigt problem, dvs den möjligheten hade kunnat finnas även om man lät fler tangenter/rader finnas kvar.

Ännu märkligare blir det med tangentbord som har makroknappar, vilket jag grunden tycker är en bra ide, men då väljer att lägga dom som ytterligare kolumner istället för genom fler rader ovanför. Det leder dels till, åtminstone för mig, ett antal feltryck då jag brukar tro att dom typ är CTRL, men också till att tangentborden blir ännu bredare.

Mitt drömtangentbord känns typ som det skulle vara något liknande Dygma Raise där varje halva har typ ett Streamdeck inbyggt ovanför översta raden

Vad är det jag missar som motiverar att tangenter tas bort även gällande antalet rader? Eller är det en ren designgrej?

Du glömmer bort att man lär sig, bara för att det inte finns en fysisk F1 betyder ju inte att det inte går att göra.

Jag använder mig av ortholinear och tanken är ju att jag inte ska behöva flytta fingrarna mer än ett steg ifrån home-row samtidigt som att man låter tummarna få göra mer än att bara trycka på spacebar.

Så vill jag trycka på F1 så håller jag nere tangenten till vänster om spacebar med tummen och trycker A, trycker jag på Q får jag ett ! osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad är det jag missar som motiverar att tangenter tas bort även gällande antalet rader? Eller är det en ren designgrej?

Ju mindre du behöver flytta fingrarna och handlederna när du skriver destå bättre är det ju för ergonomin skulle jag säga. Jag tycker det är mycket skönare att skriva caps lock-1 istället för F1 eftersom jag inte behöver sträcka mina fingrar då. Sen till viss del så är det ju så att många tycker att mindre tangentbord är snyggare än större.

Permalänk
Avstängd

Det är ju något av en trend med mindre och mer anpassade tangentbord. För min egen del har jag testat lite olika storlekar och kommit fram till att jag behöver åtminstone Home/End-blocket och pilknapparna. F-knapparna används en del men Fn+Siffra funkar även om jag hade föredragit separata. Mediaknappar är trevligt och volymhjul har jag vant mig vid nu så det vill jag gärna ha, men det är få mindre tangentbord som har sånt tyvärr.

Jag har exempelvis ett "60%" som jag ändå använder en del om jag jobbar någonstans som inte är vid skrivbordet hemma eller på jobbet, mest för att det är så litet och lätt att ta med sig, men känslan är ju också sjukt mycket bättre än laptopens tangentbord. Dock får jag ju antingen ta fram en lapp med alla genvägar eller använda laptopens tangentbord ganska ofta för typ F-tangenterna, Home/End, men också Delete och så. Jag har lärt mig vart "pilknapparna" sitter och hur man får de aktiva, men det är inte sällan jag lyckas ändra något läge så att backspace blir delete med insert aktivt eller liknande (väldigt jobbigt beteende) och jag har inte fattat hur jag kommer ur det annat än att dra ur sladden och stoppa i den igen.

Permalänk
Medlem

En trend för det mesta, på samma sätt som att ha en musmatta som täcker hela bordet, fattar inte hur låg sens vissa måste ha xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Ju mindre du behöver flytta fingrarna och handlederna när du skriver destå bättre är det ju för ergonomin skulle jag säga. Jag tycker det är mycket skönare att skriva caps lock-1 istället för F1 eftersom jag inte behöver sträcka mina fingrar då. Sen till viss del så är det ju så att många tycker att mindre tangentbord är snyggare än större.

Blir ju lagom bra vinkel på handlederna om de ska tryckas ihop på ett pyttetangentbord. Det är i princip raka motsatsen till konceptet med ergonomiska tangentbord. Fast om folk bara sitter och använder WASD så spelar det väl ingen roll.

bokstav på rymmen
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Blir ju lagom bra vinkel på handlederna om de ska tryckas ihop på ett pyttetangentbord. Det är i princip raka motsatsen till konceptet med ergonomiska tangentbord. Fast om folk bara sitter och använde WASD så spelar det väl ingen roll.

Nej det är sant. Samtidigt är ju bra ergonomi svårt. Jag körde ett tag med ett ergonomiskt tangentbord på jobbet, delat på mitten (dock inte i två lösa delar), upphöjt i framkant med ett stort, mjukt och fast handledsstöd och sådär och det var väldigt skönt att skriva på även om jag saknade känslan i mekaniska brytare, men tangentbordet blev ju väldigt stort och gjorde att musen hamnade sämre till. Att vrida högerarmen mer åt höger än rakt ut från kroppen (eller lite till) är inte bra i längden märkte jag. På ett vanligt tangentbord så varierade jag musens position och hade den liksom mellan mig och tangentbordet, men det gick inte med de ergonomiska för det var så stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej det är sant. Samtidigt är ju bra ergonomi svårt. Jag körde ett tag med ett ergonomiskt tangentbord på jobbet, delat på mitten (dock inte i två lösa delar), upphöjt i framkant med ett stort, mjukt och fast handledsstöd och sådär och det var väldigt skönt att skriva på även om jag saknade känslan i mekaniska brytare, men tangentbordet blev ju väldigt stort och gjorde att musen hamnade sämre till. Att vrida högerarmen mer åt höger än rakt ut från kroppen (eller lite till) är inte bra i längden märkte jag. På ett vanligt tangentbord så varierade jag musens position och hade den liksom mellan mig och tangentbordet, men det gick inte med de ergonomiska för det var så stort.

Jo, och där tycker jag nog att det i så fall är en större poäng att ha ett tangentbord utan sifferknappsats till höger, än att krympa tangentbordet i övrigt. Man kan ju även ha en lös knappsats om man knackar mycket siffror, men ändå vill få ned bredden på ”huvudtangentbordet”.

Permalänk

Ja mer ergonomiskt att knappra på numpad med vänstern samtidigt som man kör musen med höger än att flytta i mellan non-stop.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Chromatic:

En trend för det mesta, på samma sätt som att ha en musmatta som täcker hela bordet, fattar inte hur låg sens vissa måste ha xD

Fast för mig handlar det mer om att ifall jag har en musmatta som även tangentbordet kan ligga på, så slipper jag ha handledsstöd till tangentbordet. Hatar att ha händerna liggande på ett bart bord. Mitt musgrepp i kombination med "hög" sens låter mig ha handleden liggande stilla på bordet medan jag rör musen i sidled med endast fingrarna, och en vridande rörelse av handleden. Sensen är avpassad så jag når hela skärmen med musen utan att behöva "börja om" genom att lyfta musen nånstans.

Gällande TKL o 60% så är jag VÄLDIGT kluven. Om jag ska mata in siffror vill jag ha en numpad. Jag vägrar "laptop-style" där ett gäng vanliga tangenter som är offset mot varann blir sifferknappar. Jag vill också att alla tangenter ska ha samma "feel", så en lös numpad från random tillverkare som inte har samma caps o brytare går fetbort. Men samtidigt vill jag kunna ha händerna relativt nära varandra för att slippa knas med axlarna vid längre spelsessioner.
Mitt gamla diNovo var perfekt; numpaden hade exakt samma look and feel som tangentbordet, men var lös så jag kunde placera den på utsidan av musen istället. Best of both worlds, förutom att det inte var mekaniskt och det är dött sen länge.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar, kul att det blir en diskussion om detta!

Många tar upp det ergonomiska vilket är bra då jag antar att vi börjar bli fler och fler inom branschen som kanske känner av åren vid datorn mer och mer i takt med stigande ålder, och vissa kanske tidigare än så. Problemet är att jag upplever att det ofta kanske är lite si och så med evidensen bakom det hela. Vilket väl överlag verkar gälla mycket kring skrivbordsarbete, som t.ex. att det skulle vara så hälsosamt att stå upp och jobba, vilket väl det egentligen finns ytterst lite vetenskapligt stöd för, mer än att det är bra att röra på sig och byta ställning i största allmänhet. Men åter till tangentborden

Jag får känslan av att det finns en del, som jag upplever det, myter kring tangentbordsergonomi, i första hand då kanske kring detta med att tangentbord måste vara så kompakta. När det gäller de tangenter som man använder mest så köper jag det rakt av att det säkert bara är fördelar med att ha de inom smidigt räckhåll för att behöva undvika allt för utmanande ergonomiska postioner med händer, armar, handleder osv. Men jag har svårare att se att samma argumentation kan appliceras på alla tangenter, som t.ex. mediatangenter och andra "sällantangenter". Om jag t.ex. några gånger per dag behöver byta ställning på händer/armar osv för att typ ändra volymen eller aktiver/avaktivera mute har jag svårt att se att det skulle kunna vara negativt rent ergonomiskt. Tvärt om skulle jag nog tro att det snarare bara är positivt med den extra rörelsen det innebär för att bryta det statiska arbetet något.

Mer konkret har jag svårt att se något motsatsförhållande mellan att både ha en kompakt layout för de tangenter man använder allra mest och att samtidigt ha en hyfsad mängd "sällantangenter" som kräver en lite mer aktiv rörelse för att nå men som då ändå erbjuder ett snabbt sätt att göra saker som att pausa Spotify osv. Om inte annat för att man då ändå måste lösa det på något annat sätt, vilket jag skulle tro i många fall innebär att folk i allmänhet istället sträcker sig efter musen för att ändra volym osv, för det är nog rätt få som kan/vill köra tangentbord med olika lager osv. Förmodligen är det inte negativt att göra just den ändrade rörelsen med musen istället, men om det och liknande totalt sett leder till allt för mycket musarbete kan jag se att nackdelarna blir mer uppenbara och att fler, i sammanhanget, lätttillgängliga tangenter borde kunna vara en möjlig lösning på det hela.

Med detta sagt har jag fortfarande svårt att se att ergonomi skulle kunna vara skälet till att tangentborden behöver bli mindre och mindre (på höjden), utan att det måste vara andra drivkrafter som ligger bakom, Men blir gärna motbevisad

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du glömmer bort att man lär sig, bara för att det inte finns en fysisk F1 betyder ju inte att det inte går att göra.

Jag använder mig av ortholinear och tanken är ju att jag inte ska behöva flytta fingrarna mer än ett steg ifrån home-row samtidigt som att man låter tummarna få göra mer än att bara trycka på spacebar.

Så vill jag trycka på F1 så håller jag nere tangenten till vänster om spacebar med tummen och trycker A, trycker jag på Q får jag ett ! osv.
<Uppladdad bildlänk>

Nej, det gör jag inte, jag nämner det till och med i OP att det finns alternativ Dock upplever jag att det inte finns något motsatsförhållande mellan en kompakt layout (vilket i sig nog är bra) och att ändå ha många extratangenter för de funktioner man använder mer sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ju något av en trend med mindre och mer anpassade tangentbord. För min egen del har jag testat lite olika storlekar och kommit fram till att jag behöver åtminstone Home/End-blocket och pilknapparna. F-knapparna används en del men Fn+Siffra funkar även om jag hade föredragit separata. Mediaknappar är trevligt och volymhjul har jag vant mig vid nu så det vill jag gärna ha, men det är få mindre tangentbord som har sånt tyvärr.

Jag har exempelvis ett "60%" som jag ändå använder en del om jag jobbar någonstans som inte är vid skrivbordet hemma eller på jobbet, mest för att det är så litet och lätt att ta med sig, men känslan är ju också sjukt mycket bättre än laptopens tangentbord. Dock får jag ju antingen ta fram en lapp med alla genvägar eller använda laptopens tangentbord ganska ofta för typ F-tangenterna, Home/End, men också Delete och så. Jag har lärt mig vart "pilknapparna" sitter och hur man får de aktiva, men det är inte sällan jag lyckas ändra något läge så att backspace blir delete med insert aktivt eller liknande (väldigt jobbigt beteende) och jag har inte fattat hur jag kommer ur det annat än att dra ur sladden och stoppa i den igen.

Här är du nog något på spåren tror jag, nämligen hur lätt det är att både ska, använda och komma ihåg alla dessa alternativa lösningar. Det är nog är fler än oss som har svårt att komma ihåg alla kreativa lösningar i alla lägen, och att det då istället lätt kan bli fel kombinerat med viss frustration. Samt att det kanske många gånger tar längre tid att försöka komma ihåg vilken tangentbordskombination det var för att aktivera en viss inprogrammerad funktion jämfört med att bara ha en extra knapp för det på tangentbordet

Här spelar säkert ålder och annat in till viss del, både för att det säkert är lättare att lära sig och komma ihåg nya saker desto yngre man är (diverse tangentbordskombinationer), men också att man kanske är mer van med något som en självklarhet från tidigare år. En viss ironi är väl att vi som är nog gamla minns tiden innan datormusen var en självklarhet, och att tangentborden på den tiden ofta hade diverse fusklappar på sig med just olika former av snabbkommandon

Permalänk
Medlem

Det är en irriterande trend, särskilt bland tangentbord med "mekaniska" brytare, som pågått länge och är fortfarande tyvärr populär.

Jag kör med ett ofrivilligt överdrivet minimalistiskt TKL, och saknar en extra rad tangenter högst upp, som kan husera samtliga funktioner som jag i nuläget tvingas använda den förbannade Fn-knappen + F-tangenter till.

Precis som du köper jag inte ergonomiförklaringen, det är sannolikt främst en designtrend.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är en irriterande trend, särskilt bland tangentbord med "mekaniska" brytare, som pågått länge och är fortfarande tyvärr populär.

Jag kör med ett ofrivilligt överdrivet minimalistiskt TKL, och saknar en extra rad tangenter högst upp, som kan husera samtliga funktioner som jag i nuläget tvingas använda den förbannade Fn-knappen + F-tangenter till.

Precis som du köper jag inte ergonomiförklaringen, det är sannolikt främst en designtrend.

Helt enig. TKL i sig tycker jag bara är bra, men varför det måste kombineras med att tangenter på höjden försvinner förblir en gåta (eller ja, jag tror eg att den anledning du anger är den rätta). Bara när jag skaffade ett Razer DeathStalker V2 Pro Tenkeyless för att ha som alternativ till mitt Logitech G915 TKL så blev detta helt uppenbart, och då har det förstnämnda ändå funktionstangenter och några få mediatangenter. Skillnaden i storlek mellan de två skulle jag tippa är max 5% trots att G915 då har en extra tangentbordsrad.

(Razer tangentbordet har vissa andra fördelar dock men det inte just i detta avseende)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fast för mig handlar det mer om att ifall jag har en musmatta som även tangentbordet kan ligga på, så slipper jag ha handledsstöd till tangentbordet. Hatar att ha händerna liggande på ett bart bord. Mitt musgrepp i kombination med "hög" sens låter mig ha handleden liggande stilla på bordet medan jag rör musen i sidled med endast fingrarna, och en vridande rörelse av handleden. Sensen är avpassad så jag når hela skärmen med musen utan att behöva "börja om" genom att lyfta musen nånstans.

Gällande TKL o 60% så är jag VÄLDIGT kluven. Om jag ska mata in siffror vill jag ha en numpad. Jag vägrar "laptop-style" där ett gäng vanliga tangenter som är offset mot varann blir sifferknappar. Jag vill också att alla tangenter ska ha samma "feel", så en lös numpad från random tillverkare som inte har samma caps o brytare går fetbort. Men samtidigt vill jag kunna ha händerna relativt nära varandra för att slippa knas med axlarna vid längre spelsessioner.
Mitt gamla diNovo var perfekt; numpaden hade exakt samma look and feel som tangentbordet, men var lös så jag kunde placera den på utsidan av musen istället. Best of both worlds, förutom att det inte var mekaniskt och det är dött sen länge.

Även denna övertro på att det måste vara low sense för att kunna sikta i FPS tycker också är högst tveksam och därför kör jag också med high sense, men det är väl kanske en annan diskussion liksom i vilken mån det är ergonomiskt med dessa wrist flicks

För min del har jag väl accepterat att tappa numpadden till förmån för TKLs fördel med mindre bredd och därmed bättre musplacering. Men tanken på att kliva ner ytterligare i storlek känns klart främmande. Möjligtvis med utantag för de som verkar köra med splitt keyboard och ha musen (eller mer troligt någon form av trackball) mellan tangentbordshalvorna. Har dock aldrig testat detta i praktiken ska sägas men funderar på det.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av improwise:

Även denna övertro på att det måste vara low sense för att kunna sikta i FPS tycker också är högst tveksam och därför kör jag också med high sense, men det är väl kanske en annan diskussion liksom i vilken mån det är ergonomiskt med dessa wrist flicks

För min del har jag väl accepterat att tappa numpadden till förmån för TKLs fördel med mindre bredd och därmed bättre musplacering. Men tanken på att kliva ner ytterligare i storlek känns klart främmande. Möjligtvis med utantag för de som verkar köra med splitt keyboard och ha musen (eller mer troligt någon form av trackball) mellan tangentbordshalvorna. Har dock aldrig testat detta i praktiken ska sägas men funderar på det.

Gällande FPS så har jag klarat mig bra i BF4 under många år med min setup, så jag tror inte det är ett "krav" med lowsense. Låter mer som nonsense.
Anyhoo, jag gillar dock DPI-shift, så jag kan kraftigt sänka sensen temporärt när jag siktar med en sniper eller liknande.

Nej, mindre än TKL tror jag inte att jag kommer gilla. Piltangenterna behöver fungera som jag lärt mig, och jag använder "null space" för att orientera mig på ett tangentbord i mörker, dvs var det INTE är knappar är lika viktigt som var det ÄR knappar. Numpaden orienterar jag mig på genom att tummen håller lätt på nedre vänstra hörnet på 0an, så jag alltid vet var jag är i förhållande till den, och sen är resten bara muskelminne därifrån.

Letade lite på Logitechs hemsida (det mesta jag har är Logitech just nu), men dom verkar inte ha några lösa numpads alls just nu. Trist.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Gällande FPS så har jag klarat mig bra i BF4 under många år med min setup, så jag tror inte det är ett "krav" med lowsense. Låter mer som nonsense.
Anyhoo, jag gillar dock DPI-shift, så jag kan kraftigt sänka sensen temporärt när jag siktar med en sniper eller liknande.

Nej, mindre än TKL tror jag inte att jag kommer gilla. Piltangenterna behöver fungera som jag lärt mig, och jag använder "null space" för att orientera mig på ett tangentbord i mörker, dvs var det INTE är knappar är lika viktigt som var det ÄR knappar. Numpaden orienterar jag mig på genom att tummen håller lätt på nedre vänstra hörnet på 0an, så jag alltid vet var jag är i förhållande till den, och sen är resten bara muskelminne därifrån.

Letade lite på Logitechs hemsida (det mesta jag har är Logitech just nu), men dom verkar inte ha några lösa numpads alls just nu. Trist.

Vi är nog rätt eniga om high sense låter det som, men typ Googla på "CS GO mouse senitivity" och du lär hitta rätt många som anser att det är omöjligt att spela med det. För att inte tala om med acceleration

Också trist med Logitech är att deras enda ergonomiska tangentbord (vad jag vet), K860 endast finns med numpad och dessutom med rätt trista switchar. I synnerhet på ett tangentbord som finns i princip bara för ergonomi så känns det märkligt att tvinga på alla ett numpad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Jo, och där tycker jag nog att det i så fall är en större poäng att ha ett tangentbord utan sifferknappsats till höger, än att krympa tangentbordet i övrigt. Man kan ju även ha en lös knappsats om man knackar mycket siffror, men ändå vill få ned bredden på ”huvudtangentbordet”.

Jo precis. Kortkommandon i all ära men idag använder de flesta musen rätt mycket, så det är viktigt att den får en ergonomisk position också.

Skrivet av Shudnawz:

Fast för mig handlar det mer om att ifall jag har en musmatta som även tangentbordet kan ligga på, så slipper jag ha handledsstöd till tangentbordet. Hatar att ha händerna liggande på ett bart bord. Mitt musgrepp i kombination med "hög" sens låter mig ha handleden liggande stilla på bordet medan jag rör musen i sidled med endast fingrarna, och en vridande rörelse av handleden. Sensen är avpassad så jag når hela skärmen med musen utan att behöva "börja om" genom att lyfta musen nånstans.

Jag kör faktiskt ett handledsstöd trots min stora musmatta, inte hela tiden men ofta, för att få upp handlederna mer i nivå med tangentbordet. Det jag saknar mest från mitt gamla ergonomiska tangentbord är möjligheten att få det framåtlutat liksom. Det var grymt skönt att kunna ha händerna i en mer naturlig ställning.

Citat:

Gällande TKL o 60% så är jag VÄLDIGT kluven. Om jag ska mata in siffror vill jag ha en numpad. Jag vägrar "laptop-style" där ett gäng vanliga tangenter som är offset mot varann blir sifferknappar. Jag vill också att alla tangenter ska ha samma "feel", så en lös numpad från random tillverkare som inte har samma caps o brytare går fetbort. Men samtidigt vill jag kunna ha händerna relativt nära varandra för att slippa knas med axlarna vid längre spelsessioner.
Mitt gamla diNovo var perfekt; numpaden hade exakt samma look and feel som tangentbordet, men var lös så jag kunde placera den på utsidan av musen istället. Best of both worlds, förutom att det inte var mekaniskt och det är dött sen länge.

Jag svor verkligen vid numpaden innan också, men sen bytte jag jobb så nu matar jag i princip aldrig in mer än några få siffror åt gången, möjligtvis mitt telefonnummer i butiker eller liknande men autofill funkar ju bra för sånt. Nu har jag numpad på mina två huvudtangentbord, på skrivbordet hemma och på jobbet, men jag kommer att satsa på TKL nästa gång. Att komma närmare med musen är definitivt värt lite jobbigare inmatning av siffror för min del. Samtidigt vet jag ju att många jobb innefattar mycket inmatning av siffror och då är ju numpaden guld förstås.

Skrivet av improwise:

Här är du nog något på spåren tror jag, nämligen hur lätt det är att både ska, använda och komma ihåg alla dessa alternativa lösningar. Det är nog är fler än oss som har svårt att komma ihåg alla kreativa lösningar i alla lägen, och att det då istället lätt kan bli fel kombinerat med viss frustration. Samt att det kanske många gånger tar längre tid att försöka komma ihåg vilken tangentbordskombination det var för att aktivera en viss inprogrammerad funktion jämfört med att bara ha en extra knapp för det på tangentbordet

Jo precis. Jag har kollegor som kör helt custom tangentbord med typ överblivna slumpmässiga knappar de köpt i omärkta påsar, eller helt blanka, trots att de är 60% eller så och har flera lager med bokstäver och funktioner, men det krävs liksom att "tangentbord" är ett stort intresse för att man ska orka med det. Det är det inte för mig. Och jag vet att jag emellanåt behöver skriva på laptopen eller någon annans dator så oavsett behöver jag kunna hantera ett mer standardbräde.

Citat:

Här spelar säkert ålder och annat in till viss del, både för att det säkert är lättare att lära sig och komma ihåg nya saker desto yngre man är (diverse tangentbordskombinationer), men också att man kanske är mer van med något som en självklarhet från tidigare år. En viss ironi är väl att vi som är nog gamla minns tiden innan datormusen var en självklarhet, och att tangentborden på den tiden ofta hade diverse fusklappar på sig med just olika former av snabbkommandon

Tja, min första dator var en Atari så den hade mus från början, men det känns som de där konstiga tangentborden med typ 40 F-knappar och en massa andra konstigheter (och inbyggda fack för handskrivna små pappbitar med förklaringar) var rätt vanliga en bit in på nittiotalet.

Permalänk

Jag gillar 60/65% tangentbord, kör med det själv och nu när tangentbord har f knappar osv känns det extremt klumpigt, allt blir förhållande vis långt ifrån och mina handleder gillar det inte vid längre perioder på jobb t.ex

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Jag gillar 60/65% tangentbord, kör med det själv och nu när tangentbord har f knappar osv känns det extremt klumpigt, allt blir förhållande vis långt ifrån och mina handleder gillar det inte vid längre perioder på jobb t.ex

Men hur mycket sitter du och skriver och behöver använda F-knapparna samtidigt? Jag menar, det skadar väl inte att de finns där i en rad ovanför när du inte behöver dem och när du behöver dem så slipper du göra konstiga kombinationstryck som sällan är det minsta ergonomiska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag gillar 60/65% tangentbord, kör med det själv och nu när tangentbord har f knappar osv känns det extremt klumpigt, allt blir förhållande vis långt ifrån och mina handleder gillar det inte vid längre perioder på jobb t.ex

Kan du inte bara låta bli att trycka på de tangenterna då om du inte behöver dess funktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Kortkommandon i all ära men idag använder de flesta musen rätt mycket, så det är viktigt att den får en ergonomisk position också.

Här upplever jag, om man tänker sig bara olika former av programmerare, att användningen beror väldigt mycket på vad man programmerar. När man håller på med någon variant av GUI så tenderar det att bli väldigt mycket mer arbete med musen än den som kanske sitter enbart backoffice och skriver någon avancerad rutin för ränteberäkning etc. Detta för att det ofta då kräver många fler program, fönster osv jämfört med att snudd på bara hoppar runt i samma filer i din editor. Resonemanget gäller så klart även för icke programmering men det är främst där jag har egen erfarenhet av olika slag. De som är de största experterna på olika tangentbordskommandon osv tenderar enligt min erfarenhet vara dom som också har mest nytta av dom, dvs primärt då kanske håller sig i lite färre miljöer samtidigt (utan att lägga någon värdering i det i övrigt).

Skrivet av snajk:

Jag svor verkligen vid numpaden innan också, men sen bytte jag jobb så nu matar jag i princip aldrig in mer än några få siffror åt gången, möjligtvis mitt telefonnummer i butiker eller liknande men autofill funkar ju bra för sånt. Nu har jag numpad på mina två huvudtangentbord, på skrivbordet hemma och på jobbet, men jag kommer att satsa på TKL nästa gång. Att komma närmare med musen är definitivt värt lite jobbigare inmatning av siffror för min del. Samtidigt vet jag ju att många jobb innefattar mycket inmatning av siffror och då är ju numpaden guld förstås.

Samma här, men insåg när jag väl bytt till TKL att det nog mer var så att jag var emot förändringen som sådan än att jag egentligen använde numpadden speciellt ofta

Skrivet av snajk:

Tja, min första dator var en Atari så den hade mus från början, men det känns som de där konstiga tangentborden med typ 40 F-knappar och en massa andra konstigheter (och inbyggda fack för handskrivna små pappbitar med förklaringar) var rätt vanliga en bit in på nittiotalet.

Nu det väl mer mina päron än jag som tvingades köra typ WordPerfect utan något direkt GUI och där minsta feltryck kunde vara fatalt, och där skillnaden typ mellan "spara" och "avsluta utan att fråga om spara" kunde vara skillnaden mellan ett enda feltryck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Här upplever jag, om man tänker sig bara olika former av programmerare, att användningen beror väldigt mycket på vad man programmerar. När man håller på med någon variant av GUI så tenderar det att bli väldigt mycket mer arbete med musen än den som kanske sitter enbart backoffice och skriver någon avancerad rutin för ränteberäkning etc. Detta för att det ofta då kräver många fler program, fönster osv jämfört med att snudd på bara hoppar runt i samma filer i din editor. Resonemanget gäller så klart även för icke programmering men det är främst där jag har egen erfarenhet av olika slag. De som är de största experterna på olika tangentbordskommandon osv tenderar enligt min erfarenhet vara dom som också har mest nytta av dom, dvs primärt då kanske håller sig i lite färre miljöer samtidigt (utan att lägga någon värdering i det i övrigt).

Jo det varierar säkerligen. Men utveckling blir ju allt mer komplext, och mer distribuerat, så musen skulle jag säga blir allt viktigare. Man kan förstås söka efter rätt fil exempelvis, men det kan ju finnas många filer med snarlika namn på olika platser och så, så att bara klicka i trädvyn över projektet brukar ju ändå vara snabbare, även om det inte är lika "hardcore". Lite samma läge med exempelvis källkodshantering, man kan förstås göra allt via git-konsolen eller liknande men det är ofta enklare och mer överskådligt att göra många saker (pull requests exempelvis) i ett GUI.

Just git verkar vara svårt att bygga ett bra gränssnitt för visserligen, jag brukar hantera det med en konsol, men pull requests ligger ju lite utanför det liksom och då är gränssnittet i VS, VS Code eller Azure Devops rätt smidigt. Bara sånt som att lägga till code reviewers blir ju rätt jobbigt om man, som jag, jobbar i en jätteorganisation om man måste skriva in korrekt namn på dem manuellt, medan exempelvis Devops föreslår mitt team i första hand och min avdelning i andra hand liksom, och visar deras bilder "från outlook" när man väljer personer. Det händer dock fortfarande att folk råkar typ sätta en österrikisk säljare som reviewer när de egentligen ville sätta killen bredvid med samma förnamn och liknande efternamn, men det händer inte alls lika ofta som ifall man hade behövt skriva in någons mailadress utan stöd exempelvis. "Var det magnus.andersson.4@företaget.se eller magnus.andersson.3@företaget.se som var Magnus mailadress?"

Citat:

Samma här, men insåg när jag väl bytt till TKL att det nog mer var så att jag var emot förändringen som sådan än att jag egentligen använde numpadden speciellt ofta

Jo. På mitt förra jobb hade jag en sån sjuk nytta av numpaden, sökte på kundnummer, personnummer, artikelnummer och liknande många gånger om dagen, så det kändes som en så sjukt bra "funktion" som jag aldrig skulle kunna sluta använda liksom. Nu använder jag fortfarande numpaden för alla siffror mer än typ en i rad, men det är ändå sällan så jag har bestämt mig för att ge upp den vid nästa tangentbord.

Citat:

Nu det väl mer mina päron än jag som tvingades köra typ WordPerfect utan något direkt GUI och där minsta feltryck kunde vara fatalt, och där skillnaden typ mellan "spara" och "avsluta utan att fråga om spara" kunde vara skillnaden mellan ett enda feltryck

Jo. Det jobbiga är att det inte är ovanligt ens i moderna affärssystem med helt idiotiska genvägar. Typ Ctrl+S betyder sök men det stänger också aktuellt fönster utan att spara eller så. Jag är glad att jag knappt behöver använda sådana längre i alla fall, bara för tidrapportering typ men jag blir ju förbannad varje gång för att det är så dumma kassa gränssnitt. Vi fick ändå ett nytt system i våras men likväl kan den inte fatta att 1530 är samma som 15:30 liksom utan den ska fundera en stund, tömma fältet och slänga upp en dialog om felaktigt format på tidsfältet.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Men hur mycket sitter du och skriver och behöver använda F-knapparna samtidigt? Jag menar, det skadar väl inte att de finns där i en rad ovanför när du inte behöver dem och när du behöver dem så slipper du göra konstiga kombinationstryck som sällan är det minsta ergonomiska?

Det handlar om position på bl.a esc knappen, plus fn+1 är smidigare enligt mig

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Även denna övertro på att det måste vara low sense för att kunna sikta i FPS tycker också är högst tveksam och därför kör jag också med high sense, men det är väl kanske en annan diskussion liksom i vilken mån det är ergonomiskt med dessa wrist flicks

För min del har jag väl accepterat att tappa numpadden till förmån för TKLs fördel med mindre bredd och därmed bättre musplacering. Men tanken på att kliva ner ytterligare i storlek känns klart främmande. Möjligtvis med utantag för de som verkar köra med splitt keyboard och ha musen (eller mer troligt någon form av trackball) mellan tangentbordshalvorna. Har dock aldrig testat detta i praktiken ska sägas men funderar på det.

Övertro?
Är ju ett faktum att du blir mer precis ju mer yta du har att använda..

Att en person kan spela med hög sens gör inte detta till något annat än just ett faktum.

Har du 30cm tillgodo att göra en 180* sväng så har du sjukt mycket utrymme till precision medans har du bara 10cm eller varför inte överdrivet <5cm så har du inte alls samma möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fast för mig handlar det mer om att ifall jag har en musmatta som även tangentbordet kan ligga på, så slipper jag ha handledsstöd till tangentbordet. Hatar att ha händerna liggande på ett bart bord. Mitt musgrepp i kombination med "hög" sens låter mig ha handleden liggande stilla på bordet medan jag rör musen i sidled med endast fingrarna, och en vridande rörelse av handleden. Sensen är avpassad så jag når hela skärmen med musen utan att behöva "börja om" genom att lyfta musen nånstans.

Ja absolut, har du låg sens så ska man ju inte behöva lyfta musen hela tiden. Syftade mer på dom där som har en musmatta som täcker både tangentbordet och musen och ibland hela bordet xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Övertro?
Är ju ett faktum att du blir mer precis ju mer yta du har att använda..

Att en person kan spela med hög sens gör inte detta till något annat än just ett faktum.

Har du 30cm tillgodo att göra en 180* sväng så har du sjukt mycket utrymme till precision medans har du bara 10cm eller varför inte överdrivet <5cm så har du inte alls samma möjligheter.

Nu är jag ingen expert på datormöss och dess sensorer men med en DPI uppåt 20k så gissar jag att en enkrona skulle räcka som yta, det som begränsar lär snarare vara vår förmåga som människor att hantera precisionen.

Permalänk
Medlem

Måste medge att Logitech's senaste MX Mechanical TKL är riktigt skönt, och det har en extra rad med funktionsknappar mot vad jag är vant med. Finns säkert liknande från andra tillverkare, men just Tangentbord är hopplöst att handla utan att ha "känt" på det. Ok att man vet vilka switchar man vill ha, men det är ju mer än det på ett tangentbord för min del i alla fall. Jag gillar absolut inte Razer sina grejer överlag, men deras Tournament med gula switchar är magiska. Tror det är liknande bruna om vi pratar det språket.

Nu har jag absolut inte svart bälte i tangentbord så nån får självklart rätta mina fel här. Men mitt nästa blir nog MX TKL om detta rasar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz