Steam Uppdateringar av spel, tar evigheter!

Permalänk

Steam Uppdateringar av spel, tar evigheter!

Som i rubriken
Men det är inte själva nedladdningen som tar tid, den går fort (300 M/b). Men efteråt ska det utföras korrigeringar i evigheter, även för väldigt små patchar. Senaste året skulle jag säga, det problemet funnits. Aldrig någonsin tidigare under de senaste 10-15 åren vad jag kan minnas. Jag har samma PC som innan problemet uppstod! Och problemet finns inte hos någon annan spelklient jag har(Rockstar, UBI, EA, EPIC, Battle net)

Är det fler som har detta problem? Vad beror det på? Kan jag göra något åt eländet?

Använder samma 4TB WD Black 256 MB HDD till alla spelklienter/Spel (770MB ledigt utrymme). OS, och några få spel utan klient ligger på en Samsung 860 1 TB SSD

Permalänk
Medlem

Har du testat frigöra mer utrymme och se om du får samma problem då?

Permalänk
Skrivet av tonii:

Har du testat frigöra mer utrymme och se om du får samma problem då?

Tack för svar!
770 MB av 3,64 GB är ju tillgängligt, så mer än 20%. Och disken är inte fragmenterad heller. Det är just att det aldrig varit ett problem på Steam förut. Och nu är det det, och endast på Steam. Har testat med F-Secure avstängt också.

Permalänk

Har 44 spel från Steam installerade. Avinstallerar några, och startar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Tack för svar!
770 MB av 3,64 GB är ju tillgängligt, så mer än 20%. Och disken är inte fragmenterad heller. Det är just att det aldrig varit ett problem på Steam förut. Och nu är det det, och endast på Steam. Har testat med F-Secure avstängt också.

Antar du menar GB och TB

Men steam har ju ändrat deras paketeringen en hel del genom åren. Dra upp Aktivitetshanteraren och kolla cpu&hdd usage ifall någon ligger på 100%.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Jag skrev 770 MB ledigt Jag menade såklart 770 GB ledigt, som nu är 912 GB ledigt, 2,74 TB använt. Ska uppdatera War Of Rights nu, och testa. 938 MB drygt!

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Antar du menar GB och TB

Men steam har ju ändrat deras paketeringen en hel del genom åren. Dra upp Aktivitetshanteraren och kolla cpu&hdd usage ifall någon ligger på 100%.

Hahaha precis Jag fick ingen kanelbulle på kanelbullens dag, så hjärnan är inte riktigt med!

Permalänk

3 minuter, och 25 sekunder höll den på att korrigera den patchen WoR (938 MB). Som tog ish 10 sekunder att ladda ned!

Permalänk

Finns det något "Steam Cache minne" man kan rensa?

Edit: Rensade nedladdnings cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

3 minuter, och 25 sekunder höll den på att korrigera den patchen WoR (938 MB). Som tog ish 10 sekunder att ladda ned!

770GB ledigt är tillräckligt för att inte skapa några bekymmer med fragmentering som hade varit mitt spår om 770MB hade varit korrekt.
dock är det inte helt orimligt att det tar flera minuter att applicera en 900MB stor patch på en mekanisk hdd, framförallt om det är stora filer som det ska rotas runt i från steams pakethanteringssystem.

Permalänk
Skrivet av tonii:

770GB ledigt är tillräckligt för att inte skapa några bekymmer med fragmentering som hade varit mitt spår om 770MB hade varit korrekt.
dock är det inte helt orimligt att det tar flera minuter att applicera en 900MB stor patch på en mekanisk hdd, framförallt om det är stora filer som det ska rotas runt i från steams pakethanteringssystem.

Sorry för fel enhet, inte lätt att ge ett vettigt svar då. Även mindre patchar på 25MB tar dock flera minuter. Det är just att det inte var så tidigare. Inte varit på äldre datorer med HDD heller. Och det här är ändå en av de snabbaste HDD på marknaden, med 256MB (hoppas jag fick det rätt nu) SSD minne för Cache.

Och i andra klienter finns inte problemet heller. När patchen är nedladdad, är det typ klart att spela!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Sorry för fel enhet, inte lätt att ge ett vettigt svar då. Även mindre patchar på 25MB tar dock flera minuter. Det är just att det inte var så tidigare. Inte varit på äldre datorer med HDD heller. Och det här är ändå en av de snabbaste HDD på marknaden, med 256MB (hoppas jag fick det rätt nu) SSD minne för Cache.

Och i andra klienter finns inte problemet heller. När patchen är nedladdad, är det typ klart att spela!

Skulle du kunna prova att patcha ett spel på SSD:n istället för HDD:n? För att utesluta annat (även fast jag också tror att det är HDD och Steams sätt att applicera uppdateringar som är problemet i det här fallet.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Skulle du kunna prova att patcha ett spel på SSD:n istället för HDD:n? För att utesluta annat (även fast jag också tror att det är HDD och Steams sätt att applicera uppdateringar som är problemet i det här fallet.

Utveckla hur du menar? Alla klienter ligger på C: SSD disken, men alla spelmappar till alla klienter ligger på denna HDD (är fler HDD i datorn, detta är spel HDD´n). Alla fungerar bra, vilket Steam också gjorde fram till för 8-12 månader sedan. När detta elände började.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Som i rubriken Men det är inte själva nedladdningen som tar tid, den går fort (300 M/b). Men efteråt ska det utföras korrigeringar i evigheter, även för väldigt små patchar. Senaste året skulle jag säga, det problemet funnits. Aldrig någonsin tidigare under de senaste 10-15 åren vad jag kan minnas. Jag har samma PC som innan problemet uppstod! Och problemet finns inte hos någon annan spelklient jag har(Rockstar, UBI, EA, EPIC, Battle net) Är det fler som har detta problem? Vad beror det på? Kan jag göra något åt eländet? Använder samma 4TB WD Black 256 MB HDD till alla spelklienter/Spel (770MB ledigt utrymme). OS, och några få spel utan klient ligger på en Samsung 860 1 TB SSD

  1. Byt download region till ett annat land, typ Norge eller Finland.

  2. Töm steams download cache

  3. Avsluta steam och stäng av datorn

  4. Stäng av routern och vänta 5 min

  5. Slå på allt igen

  6. Ladda ner dina steamspel

Permalänk

Har samma problem. Går oftast snabbare för mig att avinstallera spelet och tanka hem igen (med 1 GB lina). Irriterande ändå...

Permalänk
Skrivet av Sveakungen:

Har samma problem. Går oftast snabbare för mig att avinstallera spelet och tanka hem igen (med 1 GB lina). Irriterande ändå...

Är det ett skapligt nytt problem (senaste 12 månaderna) för dig också?

Permalänk
Skrivet av kallandes:

Är det ett skapligt nytt problem (senaste 12 månaderna) för dig också?

Ja, skulle jag nog säga. Förr var det bara vid upplåsningen av förladdade spel som det tog sjukt lång tid.