Permalänk
Medlem

Försöker uppgradera bios men...

Jag har ett trådlöst tangent bord till ett AX370 gaming 5.Men det verkar inte som att det trådlösa bordet har kommit igång när jag trycker END den bara bootar som vanligt.
Kan det vara så att det krävs ett trådbundet tangent bord?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Delete är det du ska trycka på för att komma in i BIOS, men ja, vissa tangentbord hinner inte starta innan BIOS kört igång startup.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Beror lite på tekniken dom använt för att göra den trådlös...i värsta fall krävs det ett annat tangentbord, eller kan det räcka med att du använder ett USB2 uttag och inte USB3 på moderkortet för den trådlösa mottageren

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Om du startar om datorn när den börjar ladda windows 3 gånger i rad kommer du till windows startup repair och därifrån kan du välja att gå till UEFI. Testa det!

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.
Den satt redan i usb 2 uttaget.
Jag satt och startde om gång efter gång medans jag tryckte på DEL så plöttsligt kom bios up....

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Hedersmedlem

Det här med att gå till UEFI kan man initiera inifrån Windows också utan att göra alltför mycket specialare, vilket kan vara bra att veta om man kör någon Ultra-Fast boot eller liknande som kanske gör det svårt att få in kommandon via USB. Eller helt enkelt vill slippa spamma diverse tangenter av annan anledning.

Det finns nog 20 sätt att nå dit men:
Jag brukar bara skriva UEFI i startmenyn så visar den "Change advanced start-up options".
Därifrån "Restart Now" under "Advanced start-up" så kommer man till motsvarande meny som vid recovery-läget, där man kan välja att gå till UEFI (med knapparna Troubleshoot -> Advanced -> UEFI).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon:

Det här med att gå till UEFI kan man initiera inifrån Windows också utan att göra alltför mycket specialare, vilket kan vara bra att veta om man kör någon Ultra-Fast boot eller liknande som kanske gör det svårt att få in kommandon via USB. Eller helt enkelt vill slippa spamma diverse tangenter av annan anledning.

Det finns nog 20 sätt att nå dit men:
Jag brukar bara skriva UEFI i startmenyn så visar den "Change advanced start-up options".
Därifrån "Restart Now" under "Advanced start-up" så kommer man till motsvarande meny som vid recovery-läget, där man kan välja att gå till UEFI (med knapparna Troubleshoot -> Advanced -> UEFI).

Eller trycker ner shift när man startar om så kommer man till recovery och väljer uefi.

Permalänk
Medlem

Alla tips om att nå UEFI är ju såklart jättebra

Men om inte tangentbordet kommer igång förens windows laddar drivrutiner så kommer man ju ändå inte kunna styra något i BIOS

Nu verkar det ju gått bra hur som helst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Eller trycker ner shift när man startar om så kommer man till recovery och väljer uefi.

I detta fallet så registrerar inte tangentbordet så att hålla shift lär inte fungera bättre än att trycka på delete. Men bra att veta!

Skulle man inte med alla ovanstående tips komma in får man nog låna någons trådade tangentbord.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

I detta fallet så registrerar inte tangentbordet så att hålla shift lär inte fungera bättre än att trycka på delete. Men bra att veta!

Alltså detta är i Windows, så där borde absolut tangentbordet fungera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skulle man inte med alla ovanstående tips komma in får man nog låna någons trådade tangentbord.

Det fungerar väl i Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skrivet av jnsson:

Alltså detta är i Windows, så där borde absolut tangentbordet fungera

Skrivet av Returburk:

Det fungerar väl i Windows?

Beror väl på om drivrutinerna till tangentbordet hinner ladda eller inte...
Dom kanske inte laddar förens efter "boot" skärmen där windows loggan finns.
Om så är fallet lär det inte hjälpa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nej. Det vi (eller iallafall jag) pratar om med Shift är när du är inne i Windows, tryck på startknappen och sedan powerikonen och sedan håll inne Shift tangenten och tryck på starta om (Reboot på engelska). Så det ska fungera oavsett vad som gäller i BIOS. Har väldigt svårt att se att man inte kan använda tangentbordet i BIOS:en överhuvudtaget. Kan vara så att BIOS laddar för snabbt och att Windows hinner börja laddas men om man går via den vägen jag beskrev så kommer man in i BIOS:en oavsett

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej. Det vi (eller iallafall jag) pratar om med Shift är när du är inne i Windows, tryck på startknappen och sedan powerikonen och sedan håll inne Shift tangenten och tryck på starta om (Reboot på engelska). Så det ska fungera oavsett vad som gäller i BIOS. Har väldigt svårt att se att man inte kan använda tangentbordet i BIOS:en överhuvudtaget. Kan vara så att BIOS laddar för snabbt och att Windows hinner börja laddas men om man går via den vägen jag beskrev så kommer man in i BIOS:en oavsett

Aha, nej då ska det ju fungera såklart

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Okej. Startar windows. Förhoppningsvis har du tangentbord då..
Håll nere shift och välj starta om.