Priskoll: Geforce RTX 4090 från partnertillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

En har ju även redan köpt ett strix på tradera
Så vi kommer nog se flera kort på tradera tyvärr!:/

https://www.tradera.com/item/341372/563797174/asus-geforce-rt...

Jag tror snarare att han försöker utnyttja en Traderabugg för det finns ingen köpare.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Jag tror snarare att han försöker utnyttja en Traderabugg för det finns ingen köpare.

Vad är det för bugg?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Vad är det för bugg?

När du har ett köp nu pris och du avslutar annonsen så ser det ut som att någon har köpt varan för det priset. Om någon har köpt varan på riktigt så står deras Traderanamn med.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

När du har ett köp nu pris och du avslutar annonsen så ser det ut som att någon har köpt varan för det priset. Om någon har köpt varan på riktigt så står deras Traderanamn med.

Ok. Vad vinner man på att utnyttja den?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Ok. Vad vinner man på att utnyttja den?

Det ser ut som att någon har köpt varan till ett visst pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Jag gav 23500 för en rostfri dieselbil med 11000 mil som varit helt problemfri. men grafikkort? Ska man skratta eller gråta?

Dieseln kostar ju snart 30 kr litern..

Permalänk
Medlem

Att dom tar slut med en gång beror nog till stor del på scalpers

Permalänk
Medlem

Beställde via dustin, kommer troligen fram under fredagen enl. supporten. Fnular på om man ska skruva upp mitt 3090 på väggen som en dekoration.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Det ser ut som att någon har köpt varan till ett visst pris.

Svårt att se hur det skulle göra ens liv bättre men ok.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

Att dom tar slut med en gång beror nog till stor del på scalpers

Ja och det kan nog bli så att en hel del scalpers blir tvungna att skicka tillbaks sina kort. Att Shark Gaming fortfarande har de flesta modeller i lager, med något höjda priser, tyder ju på att folk inte vill betala mer än MSRP.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Frågan är hur länge kommer introduktionspriset på 4090 TUF vara? Eller kommer det bara vara begränsat till den första batchen som nu sålts slut?

Enligt chat på inet så är det inga introduktionspriser. Fast det är klart - ser dom en fortsatt hög efterfrågan så kan det ju komma att ändras i efterhand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroella:

Jag fick samma genom Qliro dock tycker jag inte det gav en indikation på att ordern inte blev lagd, jag fick ett mejl en timme senare att allt var grönt på Qliro.

Önskar att det vore så väl. Inet tog bort ordern och släppte kortet till nästa i kö.
Jag kontaktade deras support och undrade om det gick fixa så jag kunde betala kortet direkt så jag inte riskerade att missa det. Men det gick inte ändra betalsätt i efterhand.. Så det slank i mellan fingrarna på mig.... Hoppas man inte behöver vänta månder på en ny chans nu.

Permalänk
Medlem

Aaargh, hade behövt ett att rendera med, framförallt sugen på mer Vram och känner inte att 3080->3090 är ett tillräckligt stort kliv i övrig prestanda. Hoppas iaf att få tag i ett 4090 TUF för 21990:- men det känns lite öde just nu då jag inte orkar sitta och vakta alla sidor.

Visa signatur

Fractal Design Define S - Asus Prime X570-P - AMD Ryzen 9 3950X - Corsair Hydro H115i PRO - Gainward RTX 4090 - Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - Corsair RM1000x - Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - massor av mekaniska lagringsdiskar.

Är här dagligen men skriver inte så mycket...

Permalänk
Avstängd

Något jag tycker är oerhört fascinerande är att Inet ser ut att ha slutsålt på exakt alla 4090 redan första dagen, oavsett prisnivå.

Nvidia visste hur de kunde prissätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Något jag tycker är oerhört fascinerande är att Inet ser ut att ha slutsålt på exakt alla 4090 redan första dagen, oavsett prisnivå.

Nvidia visste hur de kunde prissätta.

Alla som har köpt ett kort tycker ju att prisnivån är helt okej, så vi andra går en mörk framtid tillmötes på GPU-marknaden tyvärr. Sen blir det ju så förr eller senare att marknaden kommer stagnera och/eller kollapsa eftersom vinsterna inte drivs av att någon promille köper kort för en normal månadslön, utan av att många köper kort i lägre segment. Nu har de ju dubblat priserna (och lite till) på båda två av de översta GPU-iterationerna så problemet är ju tyvärr inte isolerat till RTX 4090.

Jag hoppas att så många som möjligt håller sig till att köpa begagnade kort ur RTX 30-serien.

Permalänk
Skrivet av Ricerunner:

Något jag tycker är oerhört fascinerande är att Inet ser ut att ha slutsålt på exakt alla 4090 redan första dagen, oavsett prisnivå.

Nvidia visste hur de kunde prissätta.

Att de sålde slut direkt säger ingenting över huvud taget då de bara hade litet fåtal kort på lager. Att korten fortfarande finns att köpa hos en annan butik säger desto mer.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Så Inet kunde inte svara heller? Jag fick orderbekräftelse 15:02 och det står samma som för dig.

Vem tycker sinnet man ska fråga när de själva inte kan svara?

EDIT: Nu har jag fått grön bock och bokad.

Eller hur ... Fattar inte hur svårt det ska vara att se i ordersystemet vilka som har fått ett kort. Grattis!

Skrivet av Tarasus:

Bra fråga... Vi får se om min ändras till skickad, eller om den bara har blivit bekräftad mot inkommande kanske?

Det känns som att jag missade batchen som de hade i lager, för min är fortfarande gul och beräknad till 14/11. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Mycket snack om pris, sagt det innan och säger det igen, kronan har tappat 37% i värde mot dollarn! sedan sommaren 2021 Priserna är inte så sjuka mot lanseringen av 3090 osv... sen är prestandaökningen enorm! 3090 bleknar sönder

Men 3090 när det kom hade 16490 som MSRP. Detta 21990 . Det matchar bra vad kronan tappat i värde. I USA kostar 4090 samma som när 3090 kom.

Samt vissa undrar varför kylaren på strix kostar 6500 mer, det stämmer inte. 219990 kommer inte tillbaka igen som pris, ser man vad OC varianten av TUF kostar ligger den på 25990. Det brukar skilja 200 kr mellan OC och vanlig. Så räkna med alla som kostar 21990 nu, kommer gå upp till minst 24990, men gissar på 25790.

Så strix kostar egentligen 2000-3000 mer för kylaren.

Så alla som fick tag i graffe för 21990, grattis

Sen alla Tradera-Annonser, tror scalpers endast kan få 3-5k mer för korten inte mer än så.

Glöm aldrig, rika människor, de skiter i pris när de vill ha något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Om korten tar slut på en gång så var de ju uppenbarligen fel prissatta. Varför tar aldrig dessa företag betalt vad korten faktiskt är värda (det vill säga, priset där efterfrågan och tillgång möts)?

Handlar ju inte enbart om vad 1% av de allra mest intresserade vill ge utan man vill väl maximera så mycket man kan. Säg att bilar skulle kosta 10x mera, då skulle ju ändå några köpa bil. Betyder det att du tycker att bilar ska bli 10x dyrare?

Men visst, man kan ha en lansering där korten kostar 50 000kr/st och sedan succésivt sänks och anpassas efter vad dåvarande högsta efterfrågan ligger på, såklart. Eller så har de ett fast riktpris som de anser optimerar intäkterna. Blir priset lite lägre lär efterfrågan öka, och då kommer de totala intäkterna öka också.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vif_bohemen:

Hur har man råd att köpa GPU´s för 25 lax, bara för GPU? Lånar ni pengar för att köpa eller? Svenska folket blir ju fattigare i dessa tider. Norge? där förstår jag saken. Bor själv 50 - 50 % av tiden i båda länder. Pappa kan jeg få GPU? Ja, akkurat gutten min her får du GPU. Allt detta är ju rena rama vansinnet! Jag som jublade i pandemin över GTX 1650 till min burk. LoL.

Det är väl ändå inte så konstigt att vissa har råd med 25 000kr för en GPU? Jag skulle chansa på att alla jag känner har råd med det. Då snackar vi inte bara folk som jobbar IT och har 70 lök i månaden, utan rätt vanligt folk. Hur många som sedan skulle tycka det är en bra investering vore betydligt färre, men är en annan sak.

Skrivet av esafesa:

Mycket snack om pris, sagt det innan och säger det igen, kronan har tappat 37% i värde mot dollarn! sedan sommaren 2021 Priserna är inte så sjuka mot lanseringen av 3090 osv... sen är prestandaökningen enorm! 3090 bleknar sönder

Men 3090 när det kom hade 16490 som MSRP. Detta 21990 . Det matchar bra vad kronan tappat i värde. I USA kostar 4090 samma som när 3090 kom.

Samt vissa undrar varför kylaren på strix kostar 6500 mer, det stämmer inte. 219990 kommer inte tillbaka igen som pris, ser man vad OC varianten av TUF kostar ligger den på 25990. Det brukar skilja 200 kr mellan OC och vanlig. Så räkna med alla som kostar 21990 nu, kommer gå upp till minst 24990, men gissar på 25790.

Så strix kostar egentligen 2000-3000 mer för kylaren.

Så alla som fick tag i graffe för 21990, grattis

Sen alla Tradera-Annonser, tror scalpers endast kan få 3-5k mer för korten inte mer än så.

Glöm aldrig, rika människor, de skiter i pris när de vill ha något.

Att kronan tappat i värde gör det dock inte billigare när du får din lön i kronor och har dina tillgångar i kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Handlar ju inte enbart om vad 1% av de allra mest intresserade vill ge utan man vill väl maximera så mycket man kan. Säg att bilar skulle kosta 10x mera, då skulle ju ändå några köpa bil. Betyder det att du tycker att bilar ska bli 10x dyrare?

Men visst, man kan ha en lansering där korten kostar 50 000kr/st och sedan succésivt sänks och anpassas efter vad dåvarande högsta efterfrågan ligger på, såklart. Eller så har de ett fast riktpris som de anser optimerar intäkterna. Blir priset lite lägre lär efterfrågan öka, och då kommer de totala intäkterna öka också.

Man kan såklart sänka produktionen och öka priset såsom du skriver om i första stycket om detta nu skulle vara lönsamt, vilket det kan vara i vissa situationer exempelvis när det kommer till handväskor som Chanel gör. Så om ett bilföretag tror att de kan tjäna mer pengar genom att öka priset med tio gånger så bör de köra (höhö) på.

Vad man helt klart kan konstatera är dock att om man kan tömma sina lager på en halv sekund med nuvarande prissättning och produktionstakt så kan man öka priset utan att för den sakens skull sälja färre enheter, vilket alltså innebär att man kan göra en större vinst. Sedan kan man, såsom du skriver, sänka priset i takt med att de som är villiga att betala mer för att få vara först redan har handlat.

Permalänk
Skrivet av Pluffo:

Man kan såklart sänka produktionen och öka priset såsom du skriver om i första stycket om detta nu skulle vara lönsamt, vilket det kan vara i vissa situationer exempelvis när det kommer till handväskor som Chanel gör. Så om ett bilföretag tror att de kan tjäna mer pengar genom att öka priset med tio gånger så bör de köra (höhö) på.

Vad man helt klart kan konstatera är dock att om man kan tömma sina lager på en halv sekund med nuvarande prissättning och produktionstakt så kan man öka priset utan att för den sakens skull sälja färre enheter, vilket alltså innebär att man kan göra en större vinst. Sedan kan man, såsom du skriver, sänka priset i takt med att de som är villiga att betala mer för att få vara först redan har handlat.

Du är extremt naiv om du tror att de har tömt sina lager. Ryktet har sedan länge varit att 40-serien har funnits på lager, i enorma mängder, under flera månader nu. Det borde således bara var en bråkdel som har sålts hittills, och det är logiskt, man vill skapa en illusion av att korten är populära, och att det är brist på dem. Induce FOMO.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Önskar att det vore så väl. Inet tog bort ordern och släppte kortet till nästa i kö.
Jag kontaktade deras support och undrade om det gick fixa så jag kunde betala kortet direkt så jag inte riskerade att missa det. Men det gick inte ändra betalsätt i efterhand.. Så det slank i mellan fingrarna på mig.... Hoppas man inte behöver vänta månder på en ny chans nu.

Det är riktigt efterblivet, Jag har på min orderbekräftelse att förväntad leverans är den 13 oktober, dock så är den inte grön/bokad på inet. Är det samma för mig som för dig så kommer jag bojkotta inet och qliro för all framtid. Lägger man en order på Inet så har det indirekt inget med Qliro att göra då det är ett finansbolag, dvs qliro betalar inet o jag betalar till qliro. Då man har handlat på qliro faktura tidigare förstår jag inte vad dröjsmålet skulle vara.

Edit: Och då har man tidigare gjort betydligt större köp på faktura gentemot ynkliga 22k.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av xdrive:

Önskar att det vore så väl. Inet tog bort ordern och släppte kortet till nästa i kö.
Jag kontaktade deras support och undrade om det gick fixa så jag kunde betala kortet direkt så jag inte riskerade att missa det. Men det gick inte ändra betalsätt i efterhand.. Så det slank i mellan fingrarna på mig.... Hoppas man inte behöver vänta månder på en ny chans nu.

Riktigt bongo av Inet.. Råkade ut för exakt samma sak och varken kundtjänst på Inet eller Qliro kunde hjälpa till att ändra betalsätt. Damen som jag pratade med på Qliro hade fått flera samtal från kunder som handlat något dyrt på Inet kl 15:00…
Förmodligen hamnade alla där som inte hann/ville bonka in kortuppgifter och valde faktura.
Jag fattar att det kan plinga till i någon algoritm men va fan… att det inte skulle gå att ändra en order innan den är avbokad handlar nog mer om (icke) vilja från Inets sida. -”ordern är låst till den betalningen”. Jo, tjena..

Skit samma, passade på att avboka lite annat som låg och väntade på leverans hos dem. Ska det vara krångligt och massa taskig attityd (som jag upplevde hela ärendet) så kan iaf jag kasta mina pengar på någon som hellre tar emot dom. Det lär dyka upp fler kort på annat håll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Svårt att se hur det skulle göra ens liv bättre men ok.

Det hypar en produkt. Typ "fan. det såldes direkt, så det måste bara vara populärt, jag vill ha ett också oavsett kostnad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroella:

Det är riktigt efterblivet, Jag har på min orderbekräftelse att förväntad leverans är den 13 oktober, dock så är den inte grön/bokad på inet. Är det samma för mig som för dig så kommer jag bojkotta inet och qliro för all framtid. Lägger man en order på Inet så har det indirekt inget med Qliro att göra då det är ett finansbolag, dvs qliro betalar inet o jag betalar till qliro. Då man har handlat på qliro faktura tidigare förstår jag inte vad dröjsmålet skulle vara.

Edit: Och då har man tidigare gjort betydligt större köp på faktura gentemot ynkliga 22k.

Skrivet av Trigger:

Riktigt bongo av Inet.. Råkade ut för exakt samma sak och varken kundtjänst på Inet eller Qliro kunde hjälpa till att ändra betalsätt. Damen som jag pratade med på Qliro hade fått flera samtal från kunder som handlat något dyrt på Inet kl 15:00…
Förmodligen hamnade alla där som inte hann/ville bonka in kortuppgifter och valde faktura.
Jag fattar att det kan plinga till i någon algoritm men va fan… att det inte skulle gå att ändra en order innan den är avbokad handlar nog mer om (icke) vilja från Inets sida. -”ordern är låst till den betalningen”. Jo, tjena..

Skit samma, passade på att avboka lite annat som låg och väntade på leverans hos dem. Ska det vara krångligt och massa taskig attityd (som jag upplevde hela ärendet) så kan iaf jag kasta mina pengar på någon som hellre tar emot dom. Det lär dyka upp fler kort på annat håll.

Man bör ju få sin plats i kön från den sekund man trycker "Beställ"
Sen om det tar 20 sekunder eller 2 dagar för Qliro att göra sitt ska inte spela någon roll... Kan jag tycka iaf

Jag valde att betala med Qliro också. Fick ett email strax efter beställningen att ordern hamnat på manuell granskning hos Qliro. En timme senare fick jag orderbekräftelse från Inet.
Aldrig att alla som beställde mellan denna tid hamnade före i kön.......... ?
@inet

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Man bör ju få sin plats i kön från den sekund man trycker "Beställ"
Sen om det tar 20 sekunder eller 2 dagar för Qliro att göra sitt ska inte spela någon roll... Kan jag tycka iaf

Jag valde att betala med Qliro också. Fick ett email strax efter beställningen att ordern hamnat på manuell granskning hos Qliro. En timme senare fick jag orderbekräftelse från Inet.
Aldrig att alla som beställde mellan denna tid hamnade före i kön.......... ?
@inet

Håller helt med, 15:01 när jag tryckte på beställ var där 19 kort i lager. Har också mailat dem nu ikväll, där står fortfarande leverans imorgon den 13:e i min orderbekräftelse..

Din order xxx har hamnat på manuell granskning hos vår faktureringspartner Qliro. Oftast innebär detta ingenting mer än att ordern måste vänta någon timme innan vi kan skicka den, men ibland kan det dröja längre tid (upp till 24h).
Så fort din order blivit godkänd för leverans skickar vi en orderbekräftelse till dig som en bekräftelse på detta.

Där står inte ens att den inte har blivit beställd, enbart att dom inte SKICKAR innan Qliro har godkänt.

Förväntad leveransdag 13 oktober
Skickas med PostNord till xxxx
5413056
ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Riktigt bongo av Inet.. Råkade ut för exakt samma sak och varken kundtjänst på Inet eller Qliro kunde hjälpa till att ändra betalsätt. Damen som jag pratade med på Qliro hade fått flera samtal från kunder som handlat något dyrt på Inet kl 15:00…
Förmodligen hamnade alla där som inte hann/ville bonka in kortuppgifter och valde faktura.
Jag fattar att det kan plinga till i någon algoritm men va fan… att det inte skulle gå att ändra en order innan den är avbokad handlar nog mer om (icke) vilja från Inets sida. -”ordern är låst till den betalningen”. Jo, tjena..

Skit samma, passade på att avboka lite annat som låg och väntade på leverans hos dem. Ska det vara krångligt och massa taskig attityd (som jag upplevde hela ärendet) så kan iaf jag kasta mina pengar på någon som hellre tar emot dom. Det lär dyka upp fler kort på annat håll.

Japp jag valde faktura enbart för att det skulle gå snabbare att lägga beställningen.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av ronz:

Man bör ju få sin plats i kön från den sekund man trycker "Beställ"
Sen om det tar 20 sekunder eller 2 dagar för Qliro att göra sitt ska inte spela någon roll... Kan jag tycka iaf

Jag valde att betala med Qliro också. Fick ett email strax efter beställningen att ordern hamnat på manuell granskning hos Qliro. En timme senare fick jag orderbekräftelse från Inet.
Aldrig att alla som beställde mellan denna tid hamnade före i kön.......... ?
@inet

”Problemet” var att allt skickades för manuell granskning till Qliro och när den inte går igenom så avbokas ordern hos Inet. Trots att jag ringt både Inet och Qliro och bett båda om att få betala på stört innan de ens hunnit med sin ”manuella” granskning så går inte det. Qliro/Inet kunde inte granska den manuellt/ändra när jag hade dom på luren så det lär absolut vara någon algoritm som tar beslutet och returnerar till Inet.

Ska väl tillägga att jag hade innestående ordrar som väntade leverans hos inet på betydligt mer än vad 4090 kostar. Förskottsbetalar aldrig prylar som står ”förväntas i lager (datum)”

Men som sagt, bara gå vidare. Hittade kort i lager på annat ställe.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Du är extremt naiv om du tror att de har tömt sina lager. Ryktet har sedan länge varit att 40-serien har funnits på lager, i enorma mängder, under flera månader nu. Det borde således bara var en bråkdel som har sålts hittills, och det är logiskt, man vill skapa en illusion av att korten är populära, och att det är brist på dem. Induce FOMO.

Såja, lugn och fin med invektiven nu. Känns sjukt onödigt att storma in från ingenstans och börja kalla någon för "extremt naiv". Du skulle kunna skrivit någonting i stil med "jag är extremt övertygad om att det finns hur många kort som helst på lager" vilket hade förmedlat exakt samma poäng utan att också vara otrevlig på kuppen.

Jag skulle kunna svara på ditt resonemang, men jag har ingen större lust nu.