Mus och skärm fungerar inte efter processorbyte

Permalänk

Mus och skärm fungerar inte efter processorbyte

Hej, har bytt processorn i min dator och det gick smidigt. Men när jag sätter på datorn så fungerar ej musen eller mina skärmar. Tangentborden ser ut att fungera. Fläktarna i datorn är igång.

Kan inte heller stänga av datorn via ”knappen”, utan får göra det via On/off på baksidan.

Vad kan ha hänt tror ni?

Rubrik förtydligad från "Vad har gått sönder?" /Vzano, Moderator
Permalänk
Moderator
Moderator

Du får beskriva problemet bättre. Datorn går alltså i gång, vad händer sedan? Startar operativsystemet? Verkar datorn fungera mjukvarumässigt?

Och ytterst viktigt, vad har du för delar i datorn, både vad du bytte från och vad du har nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite mer info skulle var bra. Namn på processorerna och moderkortet i alla fall. Men min första gissning är om det är olika generationer så behöver någ bios uppgraderas.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Skrivet av twit:

Du får beskriva problemet bättre. Datorn går alltså i gång, vad händer sedan? Startar operativsystemet? Verkar datorn fungera mjukvarumässigt?

Och ytterst viktigt, vad har du för delar i datorn, både vad du bytte från och vad du har nu.

Skrivet av Bernd_P1:

Lite mer info skulle var bra. Namn på processorerna och moderkortet i alla fall. Men min första gissning är om det är olika generationer så behöver någ bios uppgraderas.

Ja, själva datorn går igång. Operativsystemet startar inte, får 2 helt svarta skärmar. Men mjukvarässigt verkar datorn fungera förutom att den inte går att stänga av via ”Knappen” uppe på.

Moderkort: B450 AORUS ELITE
BIOS senast uppdaterade 2018
Bytte från ett ryzen 2700 till ryzen 5600X

Permalänk
Medlem

Den klarar inte POST. Troligtvis har du inte uppdaterat BIOS inför bytet till ny propp.
Stoppa tillbaka 2700X, uppdatera BIOS till nyaste. Sen kan du testa igen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Den klarar inte POST. Troligtvis har du inte uppdaterat BIOS inför bytet till ny propp.

Kan jag uppdatera BIOS utan USB?

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Kan jag uppdatera BIOS utan USB? Och varför kan jag ej stänga av Datorn med knappen uppe på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av littymcnitty:

Kan jag uppdatera BIOS utan USB? Och varför kan jag ej stänga av Datorn med knappen uppe på?

Kunde du stänga av på knappen förut? Ja du bör kunna göra det via bios om du har internet. Det gick/går åtminstone på mitt x470. Dock så la jag mitt på SSD:n istället, känns säkrare.

Gå in på tillverkarens hemsida, sen in på support och leta upp ditt moderkort. Tanka BIOS där och eller läs instruktionerna där hur du gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att tillägga så kommer du lägga rätt hård press på VRM för ditt moderkort med den prollen. Se till så att du har bra chassikylning eller skit i PBO. Jag rekommenderar att undervolta åtminstone för de kommer gå lite varmt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Kunde du stänga av på knappen förut? Ja du bör kunna göra det via bios om du har internet. Det gick/går åtminstone på mitt x470. Dock så la jag mitt på SSD:n istället, känns säkrare.

Gå in på tillverkarens hemsida, sen in på support och leta upp ditt moderkort. Tanka BIOS där och eller läs instruktionerna där hur du gör.

Satte i gamla processorn nu. Datorn går igång som vanligt med att skärmarna startar osv men efter 30 sekunder så dör hela burken…

Vafan kan ha hänt då? Detta hände inte med den nya processorn.

Edit: hade ej satt på fläkten över processorn så den överhettades lr nått. Nu funkar det. Skall testa att installera nya BIOS då

Permalänk
Medlem
Skrivet av littymcnitty:

Satte i gamla processorn nu. Datorn går igång som vanligt med att skärmarna startar osv men efter 30 sekunder så dör hela burken…

Vafan kan ha hänt då? Detta hände inte med den nya processorn.

Edit: hade ej satt på fläkten över processorn så den överhettades lr nått. Nu funkar det. Skall testa att installera nya BIOS då

Din dator startade inte med nya processorn Den satt fast på POST (Power On Self Test). Att fläktar snurrar och lampor lyser betyder inte att datorn går "igång", det betyder att den får ström och försöker starta.

Bra, gör det! Det kommer fungera efter att du uppdaterat, jag garanterar det.

"From GIGABYTE's website, download the latest compressed BIOS update file that matches your
motherboard model.
2. Extract the file and save the new BIOS file (e.g. X79UD7.F1) to your USB flash drive or
hard drive. Note:
The USB flash drive or hard drive must use FAT32/16/12 file system.
3. Restart the system. During the POST, press the <End> key to enter Q-Flash. Note: You can access Q-Flash
by either pressing the <End> key during the POST or pressing the <F8> key in BIOS Setup. However, if the
BIOS update file is saved to a hard drive in RAID/AHCI mode or a hard drive attached to an independent
SATA controller, use the <End> key during the POST to access Q-Flash.
Because BIOS flashing is potentially risky, please do it with caution. Inadequate BIOS flashing may
result in system malfunction.
"
Verkar som att Gigabyte är lite struligare än mitt ASUS, ser ut som att du behöver en disk/partition med FAT32. Har du en USB-sticka så formatera den till FAT32 och extrahera det nya bioset där. Annars får du ta och formatera en partition till FAT32 och lägga det dit.

Texten jag kopierade är från 2019 dock så det kanske går enklare efter att du uppdaterat BIOS Men det är en klen tröst.

Visa signatur