Permalänk

Moderkort 6 skruvhål

Hej!

Min bror har nu köpt ny dator och chassi. Där moderkortet enbart har 6 hål (ATX) sen är en av distanserna en ledare. Är ledaren okej på moderkort med 6 skrivhål eller behöver den bytas ut mot en gänga?

Permalänk
Hedersmedlem

Menar du att en av distanserna är en pinne som bara ser till att moderkortet hamnar korrekt men inte håller fast det? Om ja så kan jag inte tänka mig att det är något problem. Det är värre om moderkortet inte har något stöd under någon del eftersom det kan krävas lite kraft när man ska montera minne, cpu-kylning och annat. Är det inget som håller emot så blir det onödigt mycket flex.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Du får nog posta bilder eller länkar till manualerna för det brukar inte sitta kablar i stället för distanser i en låda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LordRunar:

Hej!

Min bror har nu köpt ny dator och chassi. Där moderkortet enbart har 6 hål (ATX) sen är en av distanserna en ledare. Är ledaren okej på moderkort med 6 skrivhål eller behöver den bytas ut mot en gänga?

Har du ni satt i distanserna, alltså de mässingsfärgade som följde med lådan? Sex hål räcker om det är på alla sidor runt moderkortet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av giplet:

Menar du att en av distanserna är en pinne som bara ser till att moderkortet hamnar korrekt men inte håller fast det? Om ja så kan jag inte tänka mig att det är något problem. Det är värre om moderkortet inte har något stöd under någon del eftersom det kan krävas lite kraft när man ska montera minne, cpu-kylning och annat. Är det inget som håller emot så blir det onödigt mycket flex.

Ja, jag tror det!

Skrivet av Jalle64:

Har du ni satt i distanserna, alltså de mässingsfärgade som följde med lådan? Sex hål räcker om det är på alla sidor runt moderkortet.

Nej. Det fanns 9 svarta distanser fast i chassit redan. Sen följde det med en silvrig gänga + skruv också.

Såhär ser distanserna ut som följde med chassit.

Permalänk
Medlem

Har en sån "pinne" i mitt chassi och har inte märkt av nåt konstigt under de tre år datorn har använts.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Har en sån "pinne" i mitt chassi och har inte märkt av nåt konstigt under de tre år datorn har använts.

Yes,jag läste till mig att man ska byta ut den om man har ett mini atx. Men tänkte om man har 6 skruvhål att det kanske också är ett oddcase. Hur ser du ut för dig, har du 6 eller 9 skruvhål? 😁

Permalänk
Medlem

Jag har 9 skruvhål. Vill du ha ökad stabilitet så kan du byta till distans med skruvhål.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Det är väl inte ett fullstort ATX moderkort som är lite smalare så att inte alla 9 monteringspunkter används. Inget konstigt med det egentligen, du behöver bara vara lite försiktigare när du trycker fast ATX kontakten, RAM, etc. (stöd kanten med fingrarna bara).

Permalänk
Skrivet av loefet:

Det är väl inte ett fullstort ATX moderkort som är lite smalare så att inte alla 9 monteringspunkter används. Inget konstigt med det egentligen, du behöver bara vara lite försiktigare när du trycker fast ATX kontakten, RAM, etc. (stöd kanten med fingrarna bara).

Ok! Tack! ☺️