Cablemod vinklar 12VHPWR för stilig grafikkortsström

Permalänk
Melding Plague

Cablemod vinklar 12VHPWR för stilig grafikkortsström

Det är klokt att behandla 12VHPWR-kontakterna med viss försiktighet. Cablemod avtäcker nu en vinklad kontakt för att det inte ska stå i vägen för estetiken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Var nödvändigt med vinklade adaptrar i min kärra, annars hade jag inte kunnat stänga sidan. 3080Ti i NCase M1.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Att inte det kom som standard till de nya korten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Att inte det kom som standard till de nya korten..

Ja det är bedrövligt. Men cablemod får nog mycket bra PR och nya kunder från detta. Har själv kablar från dem som jag är mycket nöjd med.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Om man har kortet vertikalt?

Edit

Det var inget såg nu att det finns två att välja mellan 😁

Permalänk
Medlem

Jag som brukar dra sladden på ovansidan av kortet för att inte kväva den delen av kylflänsen. Men den stora massan klockar ju inte och bryr sig inte om "en halv grad eller procent hit eller dit", så för majoriteten är det nog en snygg och bra lösning

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Simpel, praktisk och stilig lösning. Har själv aldrig haft tredjepartskablage men förstår definitivt dragkraften för det är inte snyggt med massa splitters och löst hängande "bläckfiskar" i en dator man troligen spenderat mycket pengar på.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk

Gör mina egna kablar från grunden, finns allt man behöver hos MDPC-x, kul grejer att pilla med

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

nästa gen grafikort får säkert ström direkt från väggen till kortet bland dp och hdmi portarna 😋

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Kanske dags att inse att 12VHPWR var ett misstag?

Permalänk
Medlem

Jag önskar man kunde koppla kablarna till grafikkortet direkt på moderkortet, på samma vis som man gör med kontakten till CPU. Hade varit väldigt snyggt och smidigt om det kunde bli så i framtiden.

Alternativt är att det finns kontakter med gamla standarden i ena sidan och nya på andra sidan, än hålla på med konverterare på gamla kontakter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Kommer säkert bli nån tillverkare som skapar en high-end modell av detta.

"Köp vår nya guldplätterade Deluxe Ultra 12VHPWR-adapter på inte bara 90°, utan hela 360°!

För dig som vill sluta där du började."

Permalänk
Medlem

Snyggt och smidigt helt klart! Men personligen inget som behövs då jag aldrig kommer köpa en låda man kan se in i eller är så liten och trång att det kommer behövas.

Kabeldragning i viss mån, sure, men sen slänger vi på sidopanelen and calls it a day.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Kanske dags att inse att 12VHPWR var ett misstag?

Den är ju inte utan kompromisser om vi säger så, vilket är lite trisst om man ändå skall göra nytt. Dom där stiften var från början till för att driva hårddiskar på 70-talet. Mycket är kostnadsdrivet, och maskinen som klämmer dom kablarna har betalat av sig för 30 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Kommer säkert bli nån tillverkare som skapar en high-end modell av detta.

"Köp vår nya guldplätterade Deluxe Ultra 12VHPWR-adapter på inte bara 90°, utan hela 360°!

För dig som vill sluta där du började."

360? Tillåt mig hånle. 720 med skruv är framtiden.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
99:e percentilen

Lär aldrig skaffa något 4090, men tycker ändå det verkar som en bra produkt från CableMod.

Använder du specialkablar eller adaptrar i din dator?

Svarade nej, då jag använder de kablar som följde med nätagget. Självklart är dessa dock sleevade; PSU:n i fråga är en SF750 v2.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Va det inte 30-40 användningar av kontakten som max?
Sån här adapter kan ju minska användningen på grafikkortskontakten så man bara använder vinkeladaptern.

Permalänk
Medlem

Nästa grej är väl RGB i kablarna som förbättrar strömflödet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Adaptrar i datorn, nej, men adaptrar utanpå är ganska vanligt förekommande, så som DVI-VGA och mini-HDMI-HDMI.
Trevligt med vinklade PCI-E, men som nämnts tidigare så är dem ju vinklade åt fel håll, jag skulle vilja dra dem längs med grafikkortet, inte tvärs över kylaren.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Master of Overkill

Sleevade kablar för alllllllldeles för mycket pengar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Krakkan:

Va det inte 30-40 användningar av kontakten som max?
Sån här adapter kan ju minska användningen på grafikkortskontakten så man bara använder vinkeladaptern.

Dom kan bara garantera vis in ut men funkar säkert mycket mer än så.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Musikälskare

Nästan så man måste köpa en för den var så snygg utan att man har ett kort

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kan lätt tänka mig köpa såna kontakter just för att slippa se för tight böjda kablar, det gör ont i själen.

Permalänk
Medlem

Är nästan så att jag vill ha en sleeper PC idag med så mycket kabelmod och RGB tjafs

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krakkan:

Va det inte 30-40 användningar av kontakten som max?
Sån här adapter kan ju minska användningen på grafikkortskontakten så man bara använder vinkeladaptern.

30 är spec även för de existerande 8-pin, så inget ändras.
https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-40-series-pcie-gen-5-...

Det betyder ju inte att den går sönder efter 30, utan att tillverkaren garanterar att den klarar 30. Det lär inte vara så ovanligt att de klarar 60 eller 120 utan problem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Va det inte 30-40 användningar av kontakten som max?
Sån här adapter kan ju minska användningen på grafikkortskontakten så man bara använder vinkeladaptern.

Dvs, specifikationen för 12VHPWR-kontakten anger precis samma antal i/urkopplingar som angavs för de gamla PCIe-strömkontakterna, ATX 24pin, osv.
Vi får se om det finns ett praktiskt problem med slitage från i/urkoppling eller om uppmärksammandet av detta bara handlar om att folk för första gången sett specifikationen för den här typen av kontakter.

Det känns inte helt självklart att en adapter gör helheten bättre (fler kontaktytor som kan bli dåliga, om inte annat), men som du säger så kan man ju åtminstone minimera just antal i/urkopplingar förutsatt att man låter adaptern sitta ikopplad.
Just att slippa böja kablaget så hårt känns som att det förmodligen är den största vinsten.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Trevligt med vinklade PCI-E, men som nämnts tidigare så är dem ju vinklade åt fel håll, jag skulle vilja dra dem längs med grafikkortet, inte tvärs över kylaren.

Ja, det är väl den mest sannolika riktningen som man faktiskt skulle vilja dra kabeln.
Samtidigt är ju detta den naturliga riktningen att vinkla kontaktdonet, sett till själva konstruktionen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bra med en adapter för detta! (även om den verkar väldigt biffig)
Men jag hoppas de även har byggt en variant som är ett rent "kontaktdon" som de kan använda till att bygga helt fristående customkablar med! (inte bara en adapter för att anpassa en existerande kabel)
Man vill ju helst ha en enda kabel från PSU till GPU med bara ett kontaktdon i varje ända

Skrivet av Ozzed:

Jag som brukar dra sladden på ovansidan av kortet för att inte kväva den delen av kylflänsen. Men den stora massan klockar ju inte och bryr sig inte om "en halv grad eller procent hit eller dit", så för majoriteten är det nog en snygg och bra lösning

De har ju varianter åt båda hållen så funkar väl? Fast lär inte bli alls lika snyggt uppåt då förstås, då formen på kontakten är anpassad för att gå neråt.
Som någon nämnde här ovan så vore det intressant med en variant som går längs med kortet också...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Toko:

Nästa grej är väl RGB i kablarna som förbättrar strömflödet.

Är man riktigt tutt så har man redan en sån här

https://www.amazon.se/dp/B07FCLJYVH?keywords=Lian%20Li%20Stri...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Önskar att kontakten inte hade vinklarna på sidorna utan i princip helt L-formad. Hade varit mycket cleanare tycker jag.

Skrivet av Base_Camp2:

Gör mina egna kablar från grunden, finns allt man behöver hos MDPC-x, kul grejer att pilla med

Jo. Köper också det jag behöver som också finns i deras sortiment - bra grejer. Men deras sleeves är inget för mig, tycker Paracord är tusen gånger snyggare med en mognare look än plastkänslan som MDPC-X:s sleeves. Samt att det finns i jämförelse ett enormt utbud av mönster på Paracord jämfört med det MDPC-X har i sortimentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Dvs, specifikationen för 12VHPWR-kontakten anger precis samma antal i/urkopplingar som angavs för de gamla PCIe-strömkontakterna, ATX 24pin, osv.
Vi får se om det finns ett praktiskt problem med slitage från i/urkoppling eller om uppmärksammandet av detta bara handlar om att folk för första gången sett specifikationen för den här typen av kontakter.

Det känns inte helt självklart att en adapter gör helheten bättre (fler kontaktytor som kan bli dåliga, om inte annat), men som du säger så kan man ju åtminstone minimera just antal i/urkopplingar förutsatt att man låter adaptern sitta ikopplad.
Just att slippa böja kablaget så hårt känns som att det förmodligen är den största vinsten.

Ja, det är väl den mest sannolika riktningen som man faktiskt skulle vilja dra kabeln.
Samtidigt är ju detta den naturliga riktningen att vinkla kontaktdonet, sett till själva konstruktionen.

Jag menade att jag hellre skulle se den vinklad som en tandborste.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.