Rimligt prissatta 4090 i lager (tipstråd)

Permalänk
Skrivet av Bizzro:

Alltid lika roligt med folk som tror att wafer cost är det enda som går upp i pris med nya noder. Det kostar mer att utveckla, det kostar mer med tape-out. Det är kostnader som sen ska amorteras per såld produkt.

Samtidigt som råvaru och transportkostnaderna gått ner rejält sedan pandemin.

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem

Nu kunde jag inte vänta i osäkerhet längre, utan slog till på ett Gainward Phantom på Komplett. Släppte därmed min bokning på ett ASUS TUF (ej OC) på Inet, som fortfarande hade leveransdatum den 14/11. Hoppas att någon här på grund av detta får ett TUF snabbare.

Ska sätta kortet i det här bygget, också beställt idag (årets dyraste dag):
https://www.inet.se/datorbygge/b1326315/datorbygge

Permalänk

Beställde ett Gainward 4090 i Lördags och installerade det igår utan problem, riktigt monster!
Håller dock kvar min beställningen på INET ifall det släpper de närmsta veckorna.

Notering: Fan va dumt med nya strömadaptern, får knappt igen sidodörren.
Tvungen att böja den en del..

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Samtidigt som råvaru och transportkostnaderna gått ner rejält sedan pandemin.

Vilket är kanske nån enstaka procent av totala kostnaden för att bygga just kislet. Den största input kostnaden för fabs är el, och energipriserna har fan inte gått ner globalt! Sedan har vi haft rejält med inflation och TSMC har faktiskt tom höjt priserna för att kompensera.

Skrivet av Mackan_mind:

Notering: Fan va dumt med nya strömadaptern, får knappt igen sidodörren.
Tvungen att böja den en del..

Jag kommer ha samma problem och förmodligen många andra med när vi får tag i kort. Verkar ju inte som att nån vill göra en slimmad PCB. Får nog bli en adapter från cablemods eller liknande, för jag har inte möjlighet att montera vertikalt och jag tänker inte byta chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan_mind:

Beställde ett Gainward 4090 i Lördags och installerade det igår utan problem, riktigt monster!
Håller dock kvar min beställningen på INET ifall det släpper de närmsta veckorna.

Notering: Fan va dumt med nya strömadaptern, får knappt igen sidodörren.
Tvungen att böja den en del..

Försiktigt nu: https://www.sweclockers.com/nyhet/35124-geforce-rtx-4090-raka...

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClockPet:

Nu kunde jag inte vänta i osäkerhet längre, utan slog till på ett Gainward Phantom på Komplett. Släppte därmed min bokning på ett ASUS TUF (ej OC) på Inet, som fortfarande hade leveransdatum den 14/11. Hoppas att någon här på grund av detta får ett TUF snabbare.

Ska sätta kortet i det här bygget, också beställt idag (årets dyraste dag):
https://www.inet.se/datorbygge/b1326315/datorbyggehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1326315/datorbygge

Inte för att vara den men 13900K throttlade med NH-U12A på Sweclockers öppna testbänk så med en sämre kylare i kombination med ett grafikkort som pumpar ut närmare 350 watt värme i ett chassi med medelmåttigt luftflöde så misstänker jag att ditt länkade datorbygge är långt ifrån optimalt och det känns (i alla fall i min värld) dumt att spara in nån tusenlapp på kylning/chassi i ett bygge som redan är över 40.000 kr.

Permalänk

Någon som vet om zotiac 4090 trinity oc är ett bra kort, jämfört med suprim x? Har beställt ett suprim x som kommer om två veckor men har chansen att plocka ett trinity oc idag. Är det värt att vänta på suprim eller ska man slå till? (samma pris)

Permalänk

Ett tips är att istället för att trycka F5 för att uppdatera hos Elgiganten i hopp om att någons varukorg skall tömmas på detta kortet: https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/gra... Så ring alt starta en chatt, så kan ni säkert beställa kortet direkt, vilket jag gjorde, OCH ett är på väg och anländer på torsdag 27 Oktober, jiippiee

Fortsatt trevlig dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

Inte för att vara den men 13900K throttlade med NH-U12A på Sweclockers öppna testbänk så med en sämre kylare i kombination med ett grafikkort som pumpar ut närmare 350 watt värme i ett chassi med medelmåttigt luftflöde så misstänker jag att ditt länkade datorbygge är långt ifrån optimalt och det känns (i alla fall i min värld) dumt att spara in nån tusenlapp på kylning/chassi i ett bygge som redan är över 40.000 kr.

Tack för inspel. Vilket kylning/chassi hade löst problemet enligt dig? Jag kanske kan prata med Inet och ändra i ordern.

Edit: Har nu diskuterat med Inet, ändrat i ordern och ordnat vattenkylning i stället, i form av en NZXT Kraken X53 240mm. Tack igen för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClockPet:

Tack för inspel. Vilket kylning/chassi hade löst problemet enligt dig? Jag kanske kan prata med Inet och ändra i ordern.

Är inte säker på att det går att elemininera problemen med throttling helt utan att bygga egen vattenkylning men vad jag däremot är säker på att det går att få till betydligt bättre temperaturer än vad ditt bygge hade levererat till en inte alltför hög kostnadsökning med en 360/420 AIO i ett chassi med perforerad frontpanel. Jag är dock inte så förtjust i AIO-vattenkylare, har haft problem med högljudda pumpar och läckande slangkopplingar så jag hade personligen köpt en NH-D15 och byggt i ett chassi med PSU-platsen i toppen för att låta GPU'n få ohindrat luftflöde från bottenfläktarna, särskilt om jag skulle stoppa in ett så pass tjockt grafikkort som ett 4090 som jag tycker hamnar alldeles för nära bottenkammaren i ett chassi med nätaggregatet i botten, detta förvärras ytterligare av den senaste trenden där moderkortstillverkare har flyttat översta PCIe porten på ATX-moderkort ett steg längre ner och grafikkortet får därigenom ännu mindre utrymme att andas. Mig veterligen är Fractal Designs Torrent-chassin de enda av denna design som har bra luftflöde och är lättillgängliga på marknaden så ifall jag varit i din sits hade det varit vägen jag valt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Skrivet av sharadkingboy:

Ett tips är att istället för att trycka F5 för att uppdatera hos Elgiganten i hopp om att någons varukorg skall tömmas på detta kortet: https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/gra... Så ring alt starta en chatt, så kan ni säkert beställa kortet direkt, vilket jag gjorde, OCH ett är på väg och anländer på torsdag 27 Oktober, jiippiee

Fortsatt trevlig dag

Lyckades få tag på ett Jag frågade dock om de verkligen hade korten i lager eller om det är nån bugg men det kunde de inte se, bortsett från att de utgick från att det stod att det var i lager på hemsidan. Men har du fått någon statusuppdatering på att det är plockat/skickat? Vill inte vänta i evigheter bara för att det visar fel lagersaldo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClockPet:

Nu kunde jag inte vänta i osäkerhet längre, utan slog till på ett Gainward Phantom på Komplett. Släppte därmed min bokning på ett ASUS TUF (ej OC) på Inet, som fortfarande hade leveransdatum den 14/11. Hoppas att någon här på grund av detta får ett TUF snabbare.

Ska sätta kortet i det här bygget, också beställt idag (årets dyraste dag):
https://www.inet.se/datorbygge/b1326315/datorbyggehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1326315/datorbygge

Hade enorma problem med de minnena, men det är säkerligen pga bristande kompabilitet med mitt moderkort (Asus TUF B650 Plus Wifi). Men börjar det strula med BSOD och att expoprofilerna inte funkar, testa att byta ut dem.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk

Nu känns det lite skumt, läste att några (Reddit) har skrivit att man ska undvika pny märket. Någon här som har erfarenhet av det kortet, presterar det sämre än respektive märken/modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

Är inte säker på att det går att elemininera problemen med throttling helt utan att bygga egen vattenkylning men vad jag däremot är säker på att det går att få till betydligt bättre temperaturer än vad ditt bygge hade levererat till en inte alltför hög kostnadsökning med en 360/420 AIO i ett chassi med perforerad frontpanel. Jag är dock inte så förtjust i AIO-vattenkylare, har haft problem med högljudda pumpar och läckande slangkopplingar så jag hade personligen köpt en NH-D15 och byggt i ett chassi med PSU-platsen i toppen för att låta GPU'n få ohindrat luftflöde från bottenfläktarna, särskilt om jag skulle stoppa in ett så pass tjockt grafikkort som ett 4090 som jag tycker hamnar alldeles för nära bottenkammaren i ett chassi med nätaggregatet i botten, detta förvärras ytterligare av den senaste trenden där moderkortstillverkare har flyttat översta PCIe porten på ATX-moderkort ett steg längre ner och grafikkortet får därigenom ännu mindre utrymme att andas. Mig veterligen är Fractal Designs Torrent-chassin de enda av denna design som har bra luftflöde och är lättillgängliga på marknaden så ifall jag varit i din sits hade det varit vägen jag valt.

Tack igen, bytte till ett Fractal Design Torrent Black Solid.

Skrivet av Ridebird:

Hade enorma problem med de minnena, men det är säkerligen pga bristande kompabilitet med mitt moderkort (Asus TUF B650 Plus Wifi). Men börjar det strula med BSOD och att expoprofilerna inte funkar, testa att byta ut dem.

Åh ... Tråkigt. Hoppas att de funkar för mig, annars vet jag kanske vad felet beror på om det blir strul. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RebirthMagic:

Nu känns det lite skumt, läste att några (Reddit) har skrivit att man ska undvika pny märket. Någon här som har erfarenhet av det kortet, presterar det sämre än respektive märken/modeller?

Ha! Läste precis tvärtom - stabilt märke tillverkat i usa.

Reference PCB som någon skrev ovan. Går in i medium chassin. Tysta fläktar och lite coil-whine. Inget bra OC kort. Endast en HDMI.

Permalänk
Skrivet av TuHack:

Ha! Läste precis tvärtom - stabilt märke tillverkat i usa.

Reference PCB som någon skrev ovan. Går in i medium chassin. Tysta fläktar och lite coil-whine. Inget bra OC kort. Endast en HDMI.

Jag behöver inga fler HDMI port. Tänker bara om det kortet, rent prestandamässigt kommer att leverera bra, jämfört med andra märken.

Tanken var att slå till på ett strix men jag lyckas ej hitta något och därav känner jag att det är en stor ”downgrade”.

Permalänk
Medlem

Trodde knappt det var sant men jag lyckades knipa ett ASUS kort hos Proshop nu idag 14:00.
Vet inte hur många gånger jag försökt och misslyckats.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av RebirthMagic:

Jag behöver inga fler HDMI port. Tänker bara om det kortet, rent prestandamässigt kommer att leverera bra, jämfört med andra märken.

Tanken var att slå till på ett strix men jag lyckas ej hitta något och därav känner jag att det är en stor ”downgrade”.

Det är ingen downgrade, alla 4090 kort presterar identiskt, om det finns någon skillnad så är den inte ens värd 500kr extra.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Det är ingen downgrade, alla 4090 kort presterar identiskt, om det finns någon skillnad så är den inte ens värd 500kr extra.

Jusssste, och pga detta har vi TDP 450W, 500W och 600W. Sounds legit

https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-4090-stri...

~4.5% högre prestanda i spel @600W

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Trodde knappt det var sant men jag lyckades knipa ett ASUS kort hos Proshop nu idag 14:00.
Vet inte hur många gånger jag försökt och misslyckats.

Jag var en av dom som satt och spammade F5 men såg aldrig ens röken av knappen!
Grattis

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Trodde knappt det var sant men jag lyckades knipa ett ASUS kort hos Proshop nu idag 14:00.
Vet inte hur många gånger jag försökt och misslyckats.

Kul, grattis! Jag satt och spammade F5 men såg bara knappen ändras från Meddela mig till slut i lager och jag spammade rätt flitigt tycker jag

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Verkar som att samtliga 4090 blivit sålda på tradera, flashback från 2020.

Permalänk
Medlem

I början på oktober 2020 fick jag tag på ett 3080 efter tips här i forumet. Igår fick jag ett 4090 efter tips i den här tråden så det här stället har varit fantastiskt för mig. 👍

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClockPet:

Tack för inspel. Vilket kylning/chassi hade löst problemet enligt dig? Jag kanske kan prata med Inet och ändra i ordern.

Edit: Har nu diskuterat med Inet, ändrat i ordern och ordnat vattenkylning i stället, i form av en NZXT Kraken X53 240mm. Tack igen för tipset!

Skrivet av ClockPet:

Tack igen, bytte till ett Fractal Design Torrent Black Solid.

Åh ... Tråkigt. Hoppas att de funkar för mig, annars vet jag kanske vad felet beror på om det blir strul. Tack.

Nu ska jag inte trampa Inet på tårna men just Fractal Design Torrent i kombination med en vattenkylare skulle jag hålla mig borta ifrån. Detta då man förlorar de två 180mm fläktarna i fronten som är hela poängen med just det chassit och också en stor del av kostnaden (400kr styck) om man väljer att montera en 240mm AIO i fronten och att montera radiatorn botten i.e. med radiatorn under pumphuset är verkligen inte att rekommendera då luftbubblor kommer att assimilera sig i pumpen med försämrad prestanda som följd.

Med andra ord så bör du bara ha min rekommendation av Fractal Design Torrent i åtanke ifall du tänkt använda en luftkylare, vilket jag hade gjort om jag vore du fast jag hade nog valt Torrent Compact istället för fullstora Torrent (och en NH-U12A ifall Inet inte är bekväma att skicka en dator med NH-D15 på posten).
Ifall du däremot vill ha vattenkylning skulle jag rekommendera en kraftigare AIO, typ en Arctic Liquid Freezer II 360 i ett chassi där denne monteras i toppen så att GPU'n inte matas med den varma luften från radiatorn samt för att säkerställa att luftbubblor assimileras i radiatorn istället för pumpen, typ ett Phanteks P500A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Verkar som att samtliga 4090 blivit sålda på tradera, flashback från 2020.

Nja, när man kollar avslutade annonser så ser det snarare ut som att inget av dom blivit sålda utan snarare säljarna som tagit ner annonserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_87:

Nja, när man kollar avslutade annonser så ser det snarare ut som att inget av dom blivit sålda utan snarare säljarna som tagit ner annonserna.

Länge leve rättvisan!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av simkev:

Nu ska jag inte trampa Inet på tårna men just Fractal Design Torrent i kombination med en vattenkylare skulle jag hålla mig borta ifrån. Detta då man förlorar de två 180mm fläktarna i fronten som är hela poängen med just det chassit och också en stor del av kostnaden (400kr styck) om man väljer att montera en 240mm AIO i fronten och att montera radiatorn botten i.e. med radiatorn under pumphuset är verkligen inte att rekommendera då luftbubblor kommer att assimilera sig i pumpen med försämrad prestanda som följd.

Med andra ord så bör du bara ha min rekommendation av Fractal Design Torrent i åtanke ifall du tänkt använda en luftkylare, vilket jag hade gjort om jag vore du fast jag hade nog valt Torrent Compact istället för fullstora Torrent (och en NH-U12A ifall Inet inte är bekväma att skicka en dator med NH-D15 på posten).
Ifall du däremot vill ha vattenkylning skulle jag rekommendera en kraftigare AIO, typ en Arctic Liquid Freezer II 360 i ett chassi där denne monteras i toppen så att GPU'n inte matas med den varma luften från radiatorn samt för att säkerställa att luftbubblor assimileras i radiatorn istället för pumpen, typ ett Phanteks P500A.

Har ändrat i ordern några gånger under dagen efter tips här så de känner mig på Inets kundtjänst nu ... 😅 Tack, ska kolla detta med dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClockPet:

Tack för inspel. Vilket kylning/chassi hade löst problemet enligt dig? Jag kanske kan prata med Inet och ändra i ordern.

Edit: Har nu diskuterat med Inet, ändrat i ordern och ordnat vattenkylning i stället, i form av en NZXT Kraken X53 240mm. Tack igen för tipset!

Hej, jag hade samma tanke då jag såg din spec! Jag tror att i9an mår bra av vattenkylning. Själv så kör jag med en Liquid Freezer II 240mm. Jag är otroligt nöjd med den och hade valt exakt samma i ett nytt bygge, eller möjligtvis 360mm-varianten om den får plats!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RebirthMagic:

Någon som vet om zotiac 4090 trinity oc är ett bra kort, jämfört med suprim x? Har beställt ett suprim x som kommer om två veckor men har chansen att plocka ett trinity oc idag. Är det värt att vänta på suprim eller ska man slå till? (samma pris)

Jag hade väntat på Suprimen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro