Konsolidering av brev & paket i EU som skickar till Sverige?

Permalänk
Medlem

Konsolidering av brev & paket i EU som skickar till Sverige?

Hej!

Sedan PostNord införde avgifter på importpriser har elektronikhobbymekandet blivit lidande. Köper ofta små kvantiteter av ljudisolering, kondensatorer osv från aliexpress eller digikey som kostar kanske en tia inklusive moms.

Att betala hanteringsavgift för utlandspraket för alla gör såklart detta till en mycket dyr hobby!

Finns det någon tjänst som kan samla ihop ordrar och skicka då och då (kanske var 1-3 månad eller vid behov) inom EU där jag kan betala moms och importera ett paket till Sverige istället för 1-10 separata tullhanteringsavgifter?

Såg att det fanns någon tjänst som rekommenderades här som dock verkar ha lagt ner under pandemin, så hur ser det nu 2022?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nosilica:

Hej!

Sedan PostNord införde avgifter på importpriser har elektronikhobbymekandet blivit lidande. Köper ofta små kvantiteter av ljudisolering, kondensatorer osv från aliexpress eller digikey som kostar kanske en tia inklusive moms.

Att betala hanteringsavgift för utlandspraket för alla gör såklart detta till en mycket dyr hobby!

Finns det någon tjänst som kan samla ihop ordrar och skicka då och då (kanske var 1-3 månad eller vid behov) inom EU där jag kan betala moms och importera ett paket till Sverige istället för 1-10 separata tullhanteringsavgifter?

Såg att det fanns någon tjänst som rekommenderades här som dock verkar ha lagt ner under pandemin, så hur ser det nu 2022?

När jag handlar på Aliexpress så har jag inte fått någon tullavgift från PostNord, så länge det är Aliexpress standard shipping eller något annat som har Aliexpress först i namnet på shipping sedan 1 juli 2021.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av nosilica:

Hej!

Aliexpress ska ha infört momsande direkt på deras sida så du slipper avgifterna

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Nej, har inte heller fått nån avgift på mina senaste beställningar från aliexpress.
Är som @andra94 att det ska vara pålagt direkt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Enligt AliExpress själva så betalar du redan europeisk moms till dem...

Källa:
https://customerservice.aliexpress.com/knowledgeDetail?catego...

Här kan du läsa ännu mer:
https://customerservice.aliexpress.com/knowledgeDetail?catego...

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Rekordmedlem

Postnord har inte bestämt om det utan de tillämpar reglerna som politiken sätter.
Det finns ett system som som den som exporterar till EU kan använda om de vill, IOSS https://www.tullverket.se/foretag/internationellhandel/import...
De större exportörerna till EU använder systemet och det brukar fungera för dem men en del som exporterar mindre verkar ibland slarva eller göra fel och då kan importdeklarationen utföras av nån annan tex Postnord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så du efterfrågar ett bolag som ska importera grejer till EU, betala tull, för att sen skicka till dig billigt? Låter som en ganska kass affärsidé imho.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3