Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

För många som köpt och sålt bilar direkt dom fått bidrag tänker du? Hade ju gått förhindra genom att begränsa antalet utbetalningar per person annars.

Det var bla det, ja.
https://www.di.se/nyheter/rapport-45-skattemiljarder-ryker-na...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men är det två års väntetid på en produkt behöver den inte subventioneras. Bättre att pengarna går till något som alla har nytta av ex bättre vägar.

Alla har nytta av elbilar också, genom renare luft och lägre koldioxidutsläpp (lägre buller i städer är en annan fördel.) Vägfinansiering ska vi ju såklart ha iallafall, dessa två står inte på något som helst sätt i motsatsförhållande till varandra. Väntetiderna är ju dessutom artificiella, på grund av komponentbrister och problem i leverantörskedjorna (pga covid i kina, ofta), och längre väntetider innebär inte heller att vanligt folk får mer pengar att köpa elbil för bör ju tilläggas.

Sätt istället ett inkomsttak på subventionen, men det går ju tyvärr inte i ett land där ett parti fyllt av klimatförnekare och andra ideologiskt fyrkantiga individer styr skutan.

Skrivet av Gainsgoblin:

Norge där man börjat minska incitamenten redan av samma anledningar?

Norge där man börjat stänga bensinstationer för att det finns så mycket elbilar som kör omkring - lite annan situation än i Sverige! Inte jämförbart på långa vägar.

Citat:

Nu blir bonusen bara ett bidrag till mig som egentligen inte behövs, det åker bara rakt in på avanza.

Så om du enligt egen utsago inte behöver pengarna, varför inte skänka dem till välgörenhet...? I Ukraina skjuter Putler sönder el och vattenförsörjning dagligen, och vinterklimatet där är ju minst sagt bistert. Ett bidrag dit skulle göra gott, för att bara nämna ett exempel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

EDIT: Riktigt dåligt ur klimatsynpunkt är ju hur biltillverkarna direkt såg möjligheten att i princip bara bygga bilar i lyxbilsklassen iom elektrifieringen.

Det kostar jättemycket pengar att ställa om till tillverkning av elektriska fordon, kolla in vilka summor diverse tillverkare investerat, och kommer att investera under kommande år, inte bara i forskning och utveckling av ny teknik och nya fordonsmodeller, utan också omläggning av produktionslinjer, byggandet av nya fabriker och kontrakt för leverans av batterier och material för att tillverka batterier.

VW och GM har båda sänkt över $100 miljarder hittils, och det kan bli mer. Sådana pengar snyter ingen ur näsan sådär bara, de måste tjänas tillbaka, och sättet att göra det på är att bygga större, dyrare bilar. Små, billiga elbilar har dålig eller ingen lönsamhet, något just Renault (som äger Dacia) märkt av.

Därav det faktum att det finns så få mindre elbilar, och så himla många fläskiga el-crossovers.

Permalänk
Medlem

Tycker det är urusel idé att slopa bonusen. Billigaste elbilar just nu är ju inget höjdare vad man får för pengarna om man jämför med fossil. Elbilar kostar så pass mycket fortfarande så bör man även stimulera att få folket att byta.
Man kunde satt ett tak på 3år, så man inte kan utnyttja bonusen hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

EDIT: Riktigt dåligt ur klimatsynpunkt är ju hur biltillverkarna direkt såg möjligheten att i princip bara bygga bilar i lyxbilsklassen iom elektrifieringen. Det finns ingen egentlig anledning till att en vanlig ordinär bil, elektrifierad, ska kosta 600 000 kr. Ta Dacia Spring som är den billigaste elbilen. Den kostar 173 000 kr i Frankrike (säljs inte i Sverige). Det som gör den till en rätt sorglig elbil är främst kraften och räckvidden. En killgissning är att för 50 000 extra får man en roligare elmotor än den befintliga på 44 HK och batteriet på 27 kwh skulle kunna uppgraderas till 60 kwh för ca 50 000 kr.

Lägg sedan på 50 000 till lite random för bättre säkerhet och lite lull-lull, så har du en bil för ca 320 000 kr som i princip skulle vara en elektrifierad Golf (som ju var en allmänt omtyckt bil) som kändes pigg att köra och med en räckvidd på 40+ mil WLTP.

(Källa på batterikostnader: https://www.visualcapitalist.com/breaking-down-the-cost-of-an... (Since 2010, the average price of a lithium-ion (Li-ion) EV battery pack has fallen from $1,200 per kilowatt-hour (kWh) to just $132/kWh in 2021.)

/hulle.

Om det "bara" vore så enkelt att klämma i ett större batteri
Större batteri medför mycket högre vikt, det kräver annat chassi, andra dämpare, andra bromsar, andra däck/hjul osv etc mm bara för att ge exempel på varför priser skenar, istället för att killgissa en lösning.
Och det som kostar mest hos alla biltillverkare är just - R&D.

Tekniken är fortfarande någorlunda ny i bilvärlden och såna här incitament behövs globalt dessvärre.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Alltså jag kan knappast gråta över detta... har man råd att köpa en bil för 650 000 kr (!!!) så har man råd att köpa en bil för 700 000 kr också.

Det är helt sjukt vad "folk" plötsligt sprutar pengar ur näsan. För inte så många år sedan var bilar för 600 000 rena lyxbilar för VD:ar och techmiljonärer.

Att lägga enorma summor (7 miljarder i år!) på att subventionera rena lyxbilar känns som ett totalt missriktat bidrag till redan rika.

Det är ju också rent kontraproduktivt då biltillverkarna inte behöver lägga lika mycket på att optimera kostnaderna för sina bilar utan kan räkna med att stater i praktiken subventionerar priset.

För att inte tala om hur alla leasingbilar säljs utomlands efter 3 år vilket i praktiken innebär att svenska skattebetalare subventionerar bilar till utlandet.

EDIT: Riktigt dåligt ur klimatsynpunkt är ju hur biltillverkarna direkt såg möjligheten att i princip bara bygga bilar i lyxbilsklassen iom elektrifieringen. Det finns ingen egentlig anledning till att en vanlig ordinär bil, elektrifierad, ska kosta 600 000 kr. Ta Dacia Spring som är den billigaste elbilen. Den kostar 173 000 kr i Frankrike (säljs inte i Sverige). Det som gör den till en rätt sorglig elbil är främst kraften och räckvidden. En killgissning är att för 50 000 extra får man en roligare elmotor än den befintliga på 44 HK och batteriet på 27 kwh skulle kunna uppgraderas till 60 kwh för ca 50 000 kr.

Lägg sedan på 50 000 till lite random för bättre säkerhet och lite lull-lull, så har du en bil för ca 320 000 kr som i princip skulle vara en elektrifierad Golf (som ju var en allmänt omtyckt bil) som kändes pigg att köra och med en räckvidd på 40+ mil WLTP.

(Källa på batterikostnader: https://www.visualcapitalist.com/breaking-down-the-cost-of-an... (Since 2010, the average price of a lithium-ion (Li-ion) EV battery pack has fallen from $1,200 per kilowatt-hour (kWh) to just $132/kWh in 2021.)

/hulle.

Fast det kan ju just vara den där bonusen som psykologiskt gör att man väljer att sträcka på sina ekonomiska gränser och köra på en elbil. Särskilt när priserna stigit i princip lika mycket som bidraget blir värt från och med årsskiftet.

Det är nog inte så enkelt som att man antingen är stenrik och har råd eller är "vanlig svensson" och inte har råd. Brukar alltid vara så att man har en smärtgräns, och om den är lägre än vad man känner att man vill ha i en ny bil så kan 50k göra en enorm skillnad i motivation för att sträcka sig dit. Det kanske handlar om att tänja på smärtgränsen 150k istället för 200k, och rent psykologiskt gör det nog en rätt stor skillnad för hur villig man är att göra det.

För oss var då bonusen (eller rättare sagt vetskapen om att den håller på trappas ner) en av många faktorer som avgjorde. Utan den tror jag vi hade väntat längre. Särskilt om vi hade vetat att vi kunde ha beställt för en vecka sen och sparat 50k. Då känner man sig ju lurad, om man ska förlora 50k skattat och klart bara för att man väntat lite med ett enormt ekonomiskt beslut.

Har egentligen inget emot att bonusen trappas ner, vilket den ju redan hölls på att göras, men att göra det så abrupt då så många fått upp intresset för elbil känns ju inte rimligt.

Och om vi nu ska prata rättvisa och rikt folk som har råd och fattigt folk som inte har råd, hur kul är det då för den medelsvensson som nu länge räknat och spekulerat och blivit sugen på elbil, och som äntligen känt att nä nu kör vi, och sen svepar man undan mattan under fötterna medan de stenrika som haft råd hela tiden och kunnat gå in och köpa en elbil utan att ens fundera får full bonus rakt ner i fickan?

Särskilt när bilarna dessutom gått upp i pris? Enyaq IV80x kostade 590k när den lanserades i Sverige, nu kostar den 665k. Plus 70k i bonus för den som hade råd att haffa en direkt, alltså en skillnad på 145k. Är det då rimligt att den som direkt kunde förbeställa bilen och hosta upp pengarna får den för 520k, medan jag som tyckte det var för dyrt och tvingades vänta på ett krig som tvingade upp priserna på diesel för att sträcka på mina finansiella ben och motivera ett köp tvingas hosta upp kostnaden för en bra begagnad dieselbil bara i mellanskillnad?

Hade nog hellre sett att man inte drog undan mattan bara. Låt de som redan sitter och svettas med sina kalkyler få ta den där sista provkörningen och beställa i lugn och ro. Det blir inte mindre orättvist för att jag som hade råd i somras får en bonus medan min granne tvingas fortsätta tanka diesel för att hen kände sig lite för osäker på marknaden.

Tycker inte att en dålig utformning av ett stöd motiverar total slopning. Man hade kunnat utforma bonusen på ett sånt sätt så att man begränsar/förhindrar detta. Sen kan jag köpa att det finns andra anledningar till att avveckla bidraget, men så här abrupt känns vansinnigt.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att regeringen satsar nästan 7 miljarder på att subventionera bensin och diesel ännu mer än tidigare så tycker jag borttagandet av miljöbonusen blir bisarr. Visst är jag emot sådana subventioneringar rent allmänt men nu skiftar man den från miljövänliga saker till miljöförstöring istället. Att ta bort miljöbonusen och samtidigt beskatta bensin och diesel utifrån deras faktiska miljöpåverkan för att kompensera hade jag varit helt okej med.

Sedan har jag personligen sett miljöbonusen mer som något som lindrar den höga skatten som betalas rent generellt istället för något som styr mina val helt men jag kom på i slutet på 2017 att jag inte vill köra bensinbil mer. Däremot är det garanterat människor som styrs av den oavsett kostnad för bilen, det är både psykologiskt och att folk inte kan räkna så de väger inte in bränslebesparingar när de jämför vad bilarna kostar per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Med tanke på att regeringen satsar nästan 7 miljarder på att subventionera bensin och diesel ännu mer än tidigare så tycker jag borttagandet av miljöbonusen blir bisarr.

Att sänka en skatt är inte att subventionera.

Tycker många här saknar perspektiv när det kommer till bilägande och vad folk i gemen har råd med för bilar. Inse att ni har haft lite flyt nu och fått få tillbaka lite av all den skatt ni betalt i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Fast det kan ju just vara den där bonusen som psykologiskt gör att man väljer att sträcka på sina ekonomiska gränser och köra på en elbil. Särskilt när priserna stigit i princip lika mycket som bidraget blir värt från och med årsskiftet.

Det är nog inte så enkelt som att man antingen är stenrik och har råd eller är "vanlig svensson" och inte har råd. Brukar alltid vara så att man har en smärtgräns, och om den är lägre än vad man känner att man vill ha i en ny bil så kan 50k göra en enorm skillnad i motivation för att sträcka sig dit. Det kanske handlar om att tänja på smärtgränsen 150k istället för 200k, och rent psykologiskt gör det nog en rätt stor skillnad för hur villig man är att göra det.

För oss var då bonusen (eller rättare sagt vetskapen om att den håller på trappas ner) en av många faktorer som avgjorde. Utan den tror jag vi hade väntat längre. Särskilt om vi hade vetat att vi kunde ha beställt för en vecka sen och sparat 50k. Då känner man sig ju lurad, om man ska förlora 50k skattat och klart bara för att man väntat lite med ett enormt ekonomiskt beslut.

Har egentligen inget emot att bonusen trappas ner, vilket den ju redan hölls på att göras, men att göra det så abrupt då så många fått upp intresset för elbil känns ju inte rimligt.

Och om vi nu ska prata rättvisa och rikt folk som har råd och fattigt folk som inte har råd, hur kul är det då för den medelsvensson som nu länge räknat och spekulerat och blivit sugen på elbil, och som äntligen känt att nä nu kör vi, och sen svepar man undan mattan under fötterna medan de stenrika som haft råd hela tiden och kunnat gå in och köpa en elbil utan att ens fundera får full bonus rakt ner i fickan?

Särskilt när bilarna dessutom gått upp i pris? Enyaq IV80x kostade 590k när den lanserades i Sverige, nu kostar den 665k. Plus 70k i bonus för den som hade råd att haffa en direkt, alltså en skillnad på 145k. Är det då rimligt att den som direkt kunde förbeställa bilen och hosta upp pengarna får den för 520k, medan jag som tyckte det var för dyrt och tvingades vänta på ett krig som tvingade upp priserna på diesel för att sträcka på mina finansiella ben och motivera ett köp tvingas hosta upp kostnaden för en bra begagnad dieselbil bara i mellanskillnad?

Hade nog hellre sett att man inte drog undan mattan bara. Låt de som redan sitter och svettas med sina kalkyler få ta den där sista provkörningen och beställa i lugn och ro. Det blir inte mindre orättvist för att jag som hade råd i somras får en bonus medan min granne tvingas fortsätta tanka diesel för att hen kände sig lite för osäker på marknaden.

Tycker inte att en dålig utformning av ett stöd motiverar total slopning. Man hade kunnat utforma bonusen på ett sånt sätt så att man begränsar/förhindrar detta. Sen kan jag köpa att det finns andra anledningar till att avveckla bidraget, men så här abrupt känns vansinnigt.

Alltså... nä, om man har råd att köpa bilar för över en halv miljon kr ska man fan inte ha bidrag från skattepengar. Det är löjligt. 70 000 kr (som det var innan) till någon som redan är rik för att denne ska köpa en fet lyxsuv... jag tror inte ni fattar hur mycket pengar det är för andra som lever på existensminimum eller strax över. Varför ska rika människor få skattebidrag? Och ja... man är rik om man köper bilar för 500 000+ kr, vad någon än hävdar.

Men absolut, man hade kunnat trappa ner det, eller ännu bättre, sänka maxtaket (som väl var 700k) till 300k, så att bonusen i princip bara kan användas till vettigt prissatta elbilar som Zoe och Leaf.

Tesla, ID4, EV6 osv... skitcoola bilar, men behöver de verkligen skattesubventioneras? Tänk om vi för några år sedan, innan dessa kom, hade sagt att "nu ska vi skattesubventionera Bentleys, BMW 7-serie, Audi A8?", det hade varit helt absurt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Alltså... nä, om man har råd att köpa bilar för över en halv miljon kr ska man fan inte ha bidrag från skattepengar. Det är löjligt. 70 000 kr (som det var innan) till någon som redan är rik för att denne ska köpa en fet lyxsuv... jag tror inte ni fattar hur mycket pengar det är för andra som lever på existensminimum eller strax över. Varför ska rika människor få skattebidrag? Och ja... man är rik om man köper bilar för 500 000+ kr, vad någon än hävdar.

Men absolut, man hade kunnat trappa ner det, eller ännu bättre, sänka maxtaket (som väl var 700k) till 300k, så att bonusen i princip bara kan användas till vettigt prissatta elbilar som Zoe och Leaf.

Tesla, ID4, EV6 osv... skitcoola bilar, men behöver de verkligen skattesubventioneras? Tänk om vi för några år sedan, innan dessa kom, hade sagt att "nu ska vi skattesubventionera Bentleys, BMW 7-serie, Audi A8?", det hade varit helt absurt.

/hulle.

Vill inte glida ifrån ämnet för mycket men ser det här allt för ofta - Bara för att en bil är billig så är den "vettig" men aldrig nämns det brister som orsakats av att den är billig, t.ex. som den fasansfulla säkerheten och värdelösa skyddet bilen har vid eventuellt krock:

Spoiler: Bilen får 0/5 stjärnor i samtliga test

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Att sänka en skatt är inte att subventionera.

Tycker många här saknar perspektiv när det kommer till bilägande och vad folk i gemen har råd med för bilar. Inse att ni har haft lite flyt nu och fått få tillbaka lite av all den skatt ni betalt i livet.

Nej men bensin- och dieselanvändandet beskattas inte på långa vägar för deras faktiska påverkan och kostnad för samhället så deras användande är helt klart subventionerat. Det gäller såklart andra saker också men att sänka skatten i det läget är fel väg att gå när det är ett beteende vi vill bli av med på sikt.

För att anknyta mer till tråden så är frågan hur vi skall få fler att välja elbilar och då går "göra det billigare att köra på bensin/diesel och dyrare att köpa elbil" åt fel håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Alltså jag kan knappast gråta över detta... har man råd att köpa en bil för 650 000 kr (!!!) så har man råd att köpa en bil för 700 000 kr också.

Det är helt sjukt vad "folk" plötsligt sprutar pengar ur näsan. För inte så många år sedan var bilar för 600 000 rena lyxbilar för VD:ar och techmiljonärer.

Att lägga enorma summor (7 miljarder i år!) på att subventionera rena lyxbilar känns som ett totalt missriktat bidrag till redan rika.

Du verkar vara en sådan som inte förstått dig på konceptet TCO (Total Cost of Ownership). Jämför man en diesel med en bensinbil så är det ganska små skillnader i TCO, men om man ska jämföra med elbilar så måste man titta på TCO för att överhuvudtaget kunna göra en jämförelse. El elbil för 700.000:- kan utan vidare ha samma ägandekostnad över en säg 3 års-period som en ny diesel för 350.000:- (på grund av främst det betydligt lägre milkostnaden för elbilar, samt det högre andrahandsvärdet). Över en period på 36 månader så innebär det att månadskostnaden för en elbil (givet en klimatbonus på 70.000 som vi nu har haft) ökar med cirka 2.000 kr per månad. Så någon som alltså leasar en bil och betalar 3999:- per månad ska nu istället betala 5999:- per månad. Men det menar du att alla de som leasar sådana bilar har råd med utan problem, att det är krösusar som bäddar sängen med nypressade tusenlappar?

Gör inte misstaget att stirra dig blind på inköpspriset, gör istället en kalkyl på vad bilägandet faktiskt kommer att kunna kosta dig.

Skrivet av Hulle:

Det är ju också rent kontraproduktivt då biltillverkarna inte behöver lägga lika mycket på att optimera kostnaderna för sina bilar utan kan räkna med att stater i praktiken subventionerar priset.

För att inte tala om hur alla leasingbilar säljs utomlands efter 3 år vilket i praktiken innebär att svenska skattebetalare subventionerar bilar till utlandet.

EDIT: Riktigt dåligt ur klimatsynpunkt är ju hur biltillverkarna direkt såg möjligheten att i princip bara bygga bilar i lyxbilsklassen iom elektrifieringen. Det finns ingen egentlig anledning till att en vanlig ordinär bil, elektrifierad, ska kosta 600 000 kr. Ta Dacia Spring som är den billigaste elbilen. Den kostar 173 000 kr i Frankrike (säljs inte i Sverige). Det som gör den till en rätt sorglig elbil är främst kraften och räckvidden. En killgissning är att för 50 000 extra får man en roligare elmotor än den befintliga på 44 HK och batteriet på 27 kwh skulle kunna uppgraderas till 60 kwh för ca 50 000 kr.

Lägg sedan på 50 000 till lite random för bättre säkerhet och lite lull-lull, så har du en bil för ca 320 000 kr som i princip skulle vara en elektrifierad Golf (som ju var en allmänt omtyckt bil) som kändes pigg att köra och med en räckvidd på 40+ mil WLTP.

(Källa på batterikostnader: https://www.visualcapitalist.com/breaking-down-the-cost-of-an... (Since 2010, the average price of a lithium-ion (Li-ion) EV battery pack has fallen from $1,200 per kilowatt-hour (kWh) to just $132/kWh in 2021.)

/hulle.

All ny teknik brukar hamna i dyra bilar först, detta för att de som köper dessa bilar inte är lika priskänsliga. Mercedes släpper E-klass som första elbil, Audi släpper E-tron, BMW har IX/I4, etc. Det hade varit alldeles för dyrt att slänga in denna teknik i A-klass, Audi A1, BMW 1-serien, etc. Ingen hade köpt dessa bilar. Så man börjar i de dyra segmenten, där man ändå kan göra vinst, trots hög investeringskostnad.

Du verkar tro att man som biltillverkare bara tar sin Golf, går in på Alibaba och klickar hem ett större batteri och en elmotor, sen monterar man ihop och säljer bilen. Det här med att man bygger helt nya plattformar, utvecklar nya motorer/batterier, får bygga om hela chassit med dämpning och bromsar till följd av den ökade vikten, får utveckla styrsystem för energiupptagning och utmatning, användargränssnitt, etc. som är baserade på det faktum att hela bilens drivsystem är totalt omgjort tycks gå dig helt förbi. Biltillverkarna satsar tusentals miljarder på denna omställning. Tusentals miljarder!

TLDR: Tell me you know absolutely nothing about "elbilsomställning" without telling me you know nothing about "elbilsomställning"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Vill inte glida ifrån ämnet för mycket men ser det här allt för ofta - Bara för att en bil är billig så är den "vettig" men aldrig nämns det brister som orsakats av att den är billig, t.ex. som den fasansfulla säkerheten och värdelösa skyddet bilen har vid eventuellt krock:
https://www.youtube.com/watch?v=HiOs1mCMH4Q

Spoiler: Bilen får 0/5 stjärnor i samtliga test

Med den Zoen är problemet att ekonomerna satte tänderna i den och har genomfört en massa besparingar till 2021 modellen, versionerna innan är 5 stjärniga.
Så att en bil är liten och billig behöver inte betyda att den har sämre skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du verkar vara en sådan som inte förstått dig på konceptet TCO (Total Cost of Ownership). Jämför man en diesel med en bensinbil så är det ganska små skillnader i TCO, men om man ska jämföra med elbilar så måste man titta på TCO för att överhuvudtaget kunna göra en jämförelse. El elbil för 700.000:- kan utan vidare ha samma ägandekostnad över en säg 3 års-period som en ny diesel för 350.000:- (på grund av främst det betydligt lägre milkostnaden för elbilar, samt det högre andrahandsvärdet). Över en period på 36 månader så innebär det att månadskostnaden för en elbil (givet en klimatbonus på 70.000 som vi nu har haft) ökar med cirka 2.000 kr per månad. Så någon som alltså leasar en bil och betalar 3999:- per månad ska nu istället betala 5999:- per månad. Men det menar du att alla de som leasar sådana bilar har råd med utan problem, att det är krösusar som bäddar sängen med nypressade tusenlappar?

Ja för privatleasing är ju så bra nu när räntorna går upp? Det var ju idiotiskt redan från början.

Och andrahandsvärdet är satt i sten?

Och undersköterskor osv kan utan problem få billån på banken till en bil för 700k?

Nä, erkänn istället att alla dessa coola bilar är leksaker för övre medelklassen istället.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Med den Zoen är problemet att ekonomerna satte tänderna i den och har genomfört en massa besparingar till 2021 modellen, versionerna innan är 5 stjärniga.
Så att en bil är liten och billig behöver inte betyda att den har sämre skydd.

Det beror i huvudsak inte på besparingar, utan på att EuroNCAP har flyttat målet. Undantaget är främst den mindre genomtänkta besparingen på krockkuddarna vid sidokrock, vilket väl ökade risken för skador på huvudet. Skulle man testa om andra bilar som är samtida med Zoe skulle de också få kraftigt sänkt betyg typiskt sett, men detta görs normalt sett inte och alla är lyckligt ovetande. Till detta kommer att bilar kan ha aldrig så bra passiva system och ändå få uselt betyg numera på grund av hur de ändrat hur betygssättningen fungerar. Jag tycker inte att detta är helt oproblematiskt eftersom många inte sätter sig in i hur betygen sätts numera, hur det ändras över tid och att jämförbarhet därför saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du verkar tro att man som biltillverkare bara tar sin Golf, går in på Alibaba och klickar hem ett större batteri och en elmotor, sen monterar man ihop och säljer bilen. Det här med att man bygger helt nya plattformar, utvecklar nya motorer/batterier, får bygga om hela chassit med dämpning och bromsar till följd av den ökade vikten, får utveckla styrsystem för energiupptagning och utmatning, användargränssnitt, etc. som är baserade på det faktum att hela bilens drivsystem är totalt omgjort tycks gå dig helt förbi. Biltillverkarna satsar tusentals miljarder på denna omställning. Tusentals miljarder!

Lustigt nog finns ju VW Egolf... som är just det. En 2020 beggad egolf med 35 kwh-batteriet och WLTP på 23 mil kostar ca 280k nu (och begagnatpriserna är ju galna). Jag tror ändå inte det är orimligt att anta att en sådan skulle kunna byggas med ett 55 kwh-batteri och WLTP på ca 40 mil för 350k nu.

Visst är en ID3 bättre, men de kostar också 500k.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Bra att bonusen är borta, dåligt sätt att stimulera högre elbilsanvändande på. Använd pengarna till att bygga ut laddnätverket eller för allt del skapa mer el så det går att ladda till en rimlig peng.

Var och tittade på en Passat GTE som gått som testbil, dom ville inte släppa den för ett par månader senare så dom fick bonuspengarna själva.

Dessutom har man råd att köpa elbil för 600 000 har man råd med en för 650 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaladin_S:

Hoppas att du trivs med den nya bilen! Vad landade den nya leasingkostnaden på för dig?

Hej! Jag trivs utmärkt, ca 1000kr mer ganska exakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej men bensin- och dieselanvändandet beskattas inte på långa vägar för deras faktiska påverkan och kostnad för samhället så deras användande är helt klart subventionerat. Det gäller såklart andra saker också men att sänka skatten i det läget är fel väg att gå när det är ett beteende vi vill bli av med på sikt.

För att anknyta mer till tråden så är frågan hur vi skall få fler att välja elbilar och då går "göra det billigare att köra på bensin/diesel och dyrare att köpa elbil" åt fel håll.

Det är lätt att sitta med sin elbil och tycka att bränslepriset borde höjas. Redan i dagsläget är över hälften av bensinpriset vid pump skatter. Diesel har lägre skatt, men dras fortfarande med denna väldiga reduktionsplikt, där man blandar i dryga 30% HVO, som är dyrare i inköp samt får bilen att dra mer bränsle.

Med tanke på hur mycket gnäll det blev i tråden när leasingkostnaderna gick upp oförväntat, så kan ni ju tänka er samma situation när dieseln går från 17 till 27 på bara några år. Det är många som lever så att de är beroende av bilen som fortskaffningsmedel, men som ändå inte har stora marginaler i sin privatekonomi. Att säga till en sådan person att de borde ta ett billån för mer än vad deras bostad är värd känns inte så lite magstarkt.

Jag föredrar skattelättnader alla gånger i veckan istället för bidrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Alltså... nä, om man har råd att köpa bilar för över en halv miljon kr ska man fan inte ha bidrag från skattepengar. Det är löjligt. 70 000 kr (som det var innan) till någon som redan är rik för att denne ska köpa en fet lyxsuv... jag tror inte ni fattar hur mycket pengar det är för andra som lever på existensminimum eller strax över. Varför ska rika människor få skattebidrag? Och ja... man är rik om man köper bilar för 500 000+ kr, vad någon än hävdar.

Men absolut, man hade kunnat trappa ner det, eller ännu bättre, sänka maxtaket (som väl var 700k) till 300k, så att bonusen i princip bara kan användas till vettigt prissatta elbilar som Zoe och Leaf.

Tesla, ID4, EV6 osv... skitcoola bilar, men behöver de verkligen skattesubventioneras? Tänk om vi för några år sedan, innan dessa kom, hade sagt att "nu ska vi skattesubventionera Bentleys, BMW 7-serie, Audi A8?", det hade varit helt absurt.

/hulle.

Nu säljs merparten av alla nya elbilar och fossila bilar till företag. Jag köpte bl.a två elbilar idag till firman. Miljöbonusen så välter kalkylen snabbt över till det positiva för företag på en 36 månaders bilfinans och har varit en helt avgörande faktor för att företag som normalt sett köper kostnadseffektivast alternativet faktiskt väljer elbilar.

Folk som har sämre ställt har aldrig någonsin under bilens 130 åriga historia kunnat köpt fabriksnya bilar. Vart kommer det ifrån att det skulle vara någon ny orättvisa med miljöbonusen?

Maxtaket var ju även det korkat, varför ska billiga små "uddabilar" få bidrag när tanken är att elektrifiera Sveriges fordon? Vad du totalt missar är att dessa nya elbilar som säljs idag som ID.4, EV6 mfl blir begagnade bilar som säljs till privatpersoner efter 36 månader. Ska begagnatmarknaden bestå av små nisch-elbilar eller ska det finnas en rejäl begagnatmarknad med bra elbilar?

Vad du också totalt missar är att fossila bilar är dyrare än vad du tror. Vet du ens vad en vanlig sosse-container Volvo V90 med minsta motorn och spartanskt utrustad faktiskt kostar? Det är nu 500 000kr för en sådan bil, kanske något under med kampanj. En ID.4 är ganska likvärdig V90 i lastutrymme m.m och den är inte så fasanfullt mycket dyrare. Min ID.4 kostade 450k efter bidrag med vinterdäck, nu har det stigit lite i pris också.

Nu ryker subventionen och det är mest sunt, den har gjort sitt jobb och företag och personer som valt elbilar tidigare kommer att beställa nya elbilar i framtiden ändå, har man väl tagit steget till elbil så går man inte tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Bra att bonusen är borta, dåligt sätt att stimulera högre elbilsanvändande på. Använd pengarna till att bygga ut laddnätverket eller för allt del skapa mer el så det går att ladda till en rimlig peng.

Var och tittade på en Passat GTE som gått som testbil, dom ville inte släppa den för ett par månader senare så dom fick bonuspengarna själva.

Dessutom har man råd att köpa elbil för 600 000 har man råd med en för 650 000.

Du får inte regga om bilen för då gäller inte bonusen. Du verkar inte så påläst.

50/70’ gör flera tusen i skillnad på avgiften per månad. Det kan få kalkylen att slå fel för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Alltså... nä, om man har råd att köpa bilar för över en halv miljon kr ska man fan inte ha bidrag från skattepengar. Det är löjligt. 70 000 kr (som det var innan) till någon som redan är rik för att denne ska köpa en fet lyxsuv... jag tror inte ni fattar hur mycket pengar det är för andra som lever på existensminimum eller strax över. Varför ska rika människor få skattebidrag? Och ja... man är rik om man köper bilar för 500 000+ kr, vad någon än hävdar.

Men absolut, man hade kunnat trappa ner det, eller ännu bättre, sänka maxtaket (som väl var 700k) till 300k, så att bonusen i princip bara kan användas till vettigt prissatta elbilar som Zoe och Leaf.

Tesla, ID4, EV6 osv... skitcoola bilar, men behöver de verkligen skattesubventioneras? Tänk om vi för några år sedan, innan dessa kom, hade sagt att "nu ska vi skattesubventionera Bentleys, BMW 7-serie, Audi A8?", det hade varit helt absurt.

/hulle.

Men nu faller du ju tillbaka på att har man råd med dyr bil är man rik och så enkelt var det med det.

Du måste tänka på värdeminskning och driftkostnader. Ska ge dig ett exempel utifrån min situation:

Äger nu en diesel-bil för 170k. En Enyaq som är en motsvarande familjebil som vi nu beställt landade på 700k.
Säg att vi äger den i 5 år, och att värdeminskningen normalt är ca 50% på den tiden, alltså 350k.
Nu är elbilsbranschen nåt som skenar, och priserna är onormalt höga men kommer sedan förmodligen att minska i och med tekniska genombrott, så säg att den tappar lite mer för att en motsvarande bil om 5 år är billigare som ny. Säg alltså att vi tappar 400k på bilen.

Säg samtidigt att vi tappar 75k för vår Passat. Då tappar vi alltså 400-75=325k på att köpa en elbil istället för att behålla Passaten. Lägg därtill att vi sparar kanske 25k per år i service och drivmedel på elbilen, och då är vi nere på 200k i skillnad mellan att byta upp sig och att behålla diesel-bilen. Lägg då till klimatbonusen så blir skillnaden bara 150k, dvs 30k per år istället för 40k, eller 2500kr/mån istället för 3333kr/mån. I ren mellanskillnad då.

Det är fortfarande dyrt nog för att man ska rygga tillbaka, men en så pass stor skillnad både i kronor och i procent att vi i medelklassen har råd att sträcka på ekonomin ett tag. Skillnaden kan dessutom bli betydligt mindre om man kör större sträckor, och i vissa fall kan skillnaden bli att räkna hem kostnaden helt under den perioden jämfört med att behöva punga ut med 50k, och det är nåt som även kan gälla undersköterskor och städare. Det finns undersköterskor och städare här i Norrland som lägger mer pengar på snöskotrar än så, det har vi dock prioriterat bort.

Visst, då är inte ränta på lån inräknat och det är så klart en faktor nu, som drabbar de fattiga mer än de rika som kan lägga en större kontantinsats.

Jag hävdar fortfarande att man hade kunnat utforma bidraget på ett bättre sätt för att minska fusk och minska pengar som går till lyxbilar för de rikaste (förstår också Gainsgoblins perspektiv som ser 70k i fickan som en kul bonus, men då kanske hen inte ska vara målgruppen för bonusen?) utan att bonusen i sig är dåligt.

Däremot är det väl bra att den avtrappas nu när den har uppnått sin effekt, men dina argument mot bonusen bygger ju på att bonusen är till för rika människor och därför dålig, och då borde de argumenten ha gällt från dag 1 då den infördes (förutom att bilarna då var billigare vilket innebär att ÄNNU fler då hade råd med så kallade lyxbilar, och därmed borde bonusen för de med lägre inkomster vara ännu mer motiverade idag). Men då är vi mer inne på fördelningspolitik och annat som inte hör hemma i denna tråd, utan jag ville mer visa hur ett förenklat räkneexempel på TCO faktiskt pekar på att elbilar inte behöver vara en lyxvara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Staten styr köp etanol/flexiful bil hur bra blev det för kunden som köpte?
Staten styr köp gasbil hur bra blev det för kunden som köpte?
Staten styr köp dieselbil hur bra blev det för kunden som köpte?
Staten styr köp el bil här vet vi inte svaret ännu men tittar man bakåt i tiden så har det inte varit bra deal att göra som staten vill.

Jag förstår ju vad du antyder, men det blev ju bra för alla som köpte dessa saker. Etanolbil, billig skatt och kan köra på etanol om man vill vara miljövänlig, bättre andrahandsvärde än motsvarande bensinbil. Gasbil, billig skatt och billigt drivmedel, dock lite jobbiga kontroller av gastankarna på äldre bilar men det drabbar ju inte första- eller ens andra ägaren, bättre andrahandsvärde än motsvarande bensinbil. Diesel, hyfsat låg skatt (om den var miljöklassad vid köpet) och mycket snålare än motsvarande bensinbil. Andrahandsvärdet är mer tveksamt för dem dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ingen kommer köpa en ny ICE-bil över en elbil ändå. Dessa 50 tkr äts upp direkt av malusskatten på en ny ICE-bil.
Ska man jämföra med äldre begagnade är det ingen miljöeffekt ändå eftersom en begagnad bil redan rullar och kommer fortsätta rulla.

I alla länder där incitament finns håller dessa på att minskas eller tas bort just för att försäljningen av elbilar går så bra och massan är nog stor att gemene man börjat köpa dessa.
Räknar man på det så kommer man gå ganska +-0 även om en elbil är dyrare även vid låga 1500 mil med malusskatter och driftskostnader.
En X1 och en iX1 har en prisskillnad på 231 tkr. Räkna in drivmedelskostnader och skatt så går man jämnt ut vid 1600 mil per år.
Lägg till service på en X1 så är det ännu lägre.

Det här kommer kanske få folk att fundera en vända till men räknar man och använder sin bil i sån utsträckning att man behöver en bil kommer en elbil i samma klass vinna ekonomiskt över en treårsperiod.

Norge där man börjat minska incitamenten redan av samma anledningar?

@Hulle min poäng exakt, det blir ett kul tillskott nu när jag får min bonus om några dagar men det hade inte påverkat mitt köp ändå. Jämfört med min diesel och mina körsträckor går jag jämnt ut även utan bonusen. Nu blir bonusen bara ett bidrag till mig som egentligen inte behövs, det åker bara rakt in på avanza.

Det säljs ju fortfarande många nya ICE och för många som velar är det just bonusen som varit anledningen till att dom valt elbil.

Precis som du säger och som jag menar vore det rätta, dom minskar den istället för att tvärt avsluta den, sen finns det i många andra länder även andra incitament för elbil som t.ex. slopade trängselskatter och fria parkeringar.

Jo tack jag vet att det går att räkna hem, jag har beställt min sen 6 månader och kommer förhoppningsvis inte drabbas, men jag tycker det görs på fel vis när dom tvärt tar bort bonusen istället för att minska den succesivt.

Permalänk
Medlem

Undra hur mkt kaos det är hos handlarna idag med stressade köpare som vill/måste göra spontanköp som man kanske ångrar för att (förhoppningsvis) få del av bonusen.

Sånt som gör underverk för inflationen och målet att hålla nere konsumptionen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Glömde faktiskt helt bort strålkastarna. Strålkastarna på teslor är ett skämt och särskilt om du ska köra runt Luleå.

Ursäkta en kanske jättetokig fråga men hur är det med extralysen på elbilar överlag?
Om det går att fästa i fronten på ett bra sätt beror givetvis på bilmodellen men finns det 12V tillgängligt från huvudbatteriet eller via ett vanligt 12V-batteri och toppas det i så fall upp under färd av huvudbatteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Glömde faktiskt helt bort strålkastarna. Strålkastarna på teslor är ett skämt och särskilt om du ska köra runt Luleå.

Jag upplever dessa som bra (inte bäst) i de mörka skogarna såhär års, åtminstone sen de släppte Matrix Led på teslorna, dock är de inte adaptiva ännu

Skrivet av Reckie:

Ursäkta en kanske jättetokig fråga men hur är det med extralysen på elbilar överlag?
Om det går att fästa i fronten på ett bra sätt beror givetvis på bilmodellen men finns det 12V tillgängligt från huvudbatteriet eller via ett vanligt 12V-batteri och toppas det i så fall upp under färd av huvudbatteri?

Det finns 12V tillgängligt på elbilar genom ett separat batteri som underhållsladdas av stora batteriet

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Lustigt, jag tror nog att de som säger "Oh nej, nu när jag inte får skattepengar och min 650 000 kronors bil kostar 700 000 så tänker jag ta mig tusan köpa en gammal dieselhäck istället!" (och ljuger, de kommer garanterat inte göra det), samtidigt lätt klickar i 50 000 kr tillval för att "de bara kan inte leva utan elbaklucka och 0,4s snabbare acceleration"... hmm...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har en resa till Lübeck avklarats från Helsingborg. Via Rödby och färja till Puttgarten.

Vad har konstaterats under denna färd samt under de veckor vi haft IX3an.

Resa långt:
Planera resan, ha koll på dina appar och laddstationer. Ionity snabbladdning 5 mil innan Rödby var en trevlig upplevelse. Sedan i Tyskland var det lite svårare just kring Lübeck men hade ett avtal hos Porsche i sällskapet så laddning löste sig smidigt den vägen.

Positivt med vår IX3.
Kvalité - Här andas hela bilen BMW på ett bra sätt(minus bromsupplevelsen(se minus)).
Trådlös carplay
Panoramatak - Väldigt trevligt och när våren kommer så blir det bara bättre.
Tyst - Akustikrutor och vem vet vad gör den väldigt tyst.
HUD - Kommer aldrig köpa en bil utan.

Negativt:
Inte helt kompis med den adaptiva farthållaren, flera gånger under långfärden bromsade och gasade bilen inte riktigt som jag ville. Frugan som är en co-driver modell Fru undrade nervöst vad jag höll på med flera gånger och jag förklarade att jag körde med den adaptiva farthållaren. Hoppas det går att ställa in.
Vidare med den adaptiva farthållaren så vet jag att ID4 ställer in hastigheten av sig själv när det byter hastighetsbegränsning, det hade jag också velat ha utan att behöva trycka på "SET". I mina ögon kan detta lösas via mjukvaruuppdateringar eller inställningar.

Att försöka dutta vid parkering eller liknande med mycket kör 20cm och bromsa ger ifrån sig ett billigt ljud från bromsarna. Nya bromsar eller så är det något annat.

Jag är fortfarande inte kompis med spaken för att höja eller sänka farten när man har farthållaren igång. 10km eller 1km... 1km är totalt värdelöst enligt mig. Kör jag på 110-väg kan jag vilja lägga mig i 115, inte 112. Men visst kan jag förstå att det finns andra som har behov av 112 på motorväg för att kompensera för hjulstorlek och annat. Reglaget andas inte premium direkt men är inte heller lika B som på Q4 E-tron så katastrof är det inte.

Räckvidden är inte imponerande, aldrig testat att maxa ur den, det verkar ju finnas mer att ge än vad som står. Men vi snittar nu 21,4/kw/100km så vi kommer 37-39 mil när det blandas in motorväg, iaf tysk sådan.

Summering: Väldigt trevlig bil som med smärre mjukvaruppdateringar skulle kunna bli bäst i klassen sett till bilupplevelsen. Räckvidden kan komma att bli ett orosmoln efter att batteriet tappat i effekt men det återstår att se. BMW har ju i många tester levererat över WLTP både vad gäller vinterkörning och när man kör tills batteriet dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Det är lätt att sitta med sin elbil och tycka att bränslepriset borde höjas. Redan i dagsläget är över hälften av bensinpriset vid pump skatter. Diesel har lägre skatt, men dras fortfarande med denna väldiga reduktionsplikt, där man blandar i dryga 30% HVO, som är dyrare i inköp samt får bilen att dra mer bränsle.

Med tanke på hur mycket gnäll det blev i tråden när leasingkostnaderna gick upp oförväntat, så kan ni ju tänka er samma situation när dieseln går från 17 till 27 på bara några år. Det är många som lever så att de är beroende av bilen som fortskaffningsmedel, men som ändå inte har stora marginaler i sin privatekonomi. Att säga till en sådan person att de borde ta ett billån för mer än vad deras bostad är värd känns inte så lite magstarkt.

Jag föredrar skattelättnader alla gånger i veckan istället för bidrag.

Ja visst finns det andra aspekter med det såklart men det förändrar egentligen inte argumentet att säger vi att vi vill gå över till elbilar så är det dumt att göra det billigare att köra bensin och diesel och dyrare att köra elbil. Skulle inte heller säga att det är speciellt relevant när vi pratar miljöbilar, på samma sätt som Riksbanken inte skall strunta i att höja räntan bara för att folks leasingavgifter och billån går upp. Så ja jag tycker samma sak gäller räntan på bilfinansiering, den behövde höjas från de låga nivåerna då det inte är vettigt för samhället långsiktigt.

Kan ju sänka momsen på elbilar om du nu tycker det känns bättre om det är en skattesänkning istället för ett bidrag.