Nekad reklamation av elsparkcyklar hos Webhallen

Permalänk
Medlem

Nekad reklamation av elsparkcyklar hos Webhallen

Hej på er,

Tidigt i somras köpte jag där 2st Xiaomi elcyklar för ca 5 500 kr/st varav den ena har något strul med gasen då farthållaren dör efter ca 5 sekunder samt att cykeln även kan fortsätta gasa i en halv sekund efter den stannat.

Jag påstår att felen har med varann att göra medans Webhallen påstår att felet på farthållaren inte går på någon sorts garanti och inte är något fel? Fel nummer två kan inte hittas.
För mig är det självklart att farthållaren som är en funktion i cykeln går på garantin men jag behöver lite stöd här.

När jag vägrar hämta cykeln innan den är åtgärdad…
”Om ni inte hämtar ut er enhet inom 3 månader från att ni fått mejl om att ärendet är avslutat så avser vi oss rätten att kassera er vara.

Med vänliga hälsningar / Kind regards
Webhallen Customer Service
Webhallen Sverige AB”

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Hej på er,

Tidigt i somras köpte jag där 2st Xiaomi elcyklar för ca 5 500 kr/st varav den ena har något strul med gasen då farthållaren dör efter ca 5 sekunder samt att cykeln även kan fortsätta gasa i en halv sekund efter den stannat.

Jag påstår att felen har med varann att göra medans Webhallen påstår att felet på farthållaren inte går på någon sorts garanti och inte är något fel? Fel nummer kan inte hittas.
För mig är det självklart att farthållaren som är en funktion i cykeln går på garantin men jag behöver lite stöd här.

När jag vägrar hämta cykeln innan den är åtgärdad…
”Om ni inte hämtar ut er enhet inom 3 månader från att ni fått mejl om att ärendet är avslutat så avser vi oss rätten att kassera er vara.

Med vänliga hälsningar / Kind regards
Webhallen Customer Service
Webhallen Sverige AB”

Garanti är en sak som tillverkaren helt själv kan bestämma över vad som ingår i garantin och inte ingår. Jag skulle säga istället att jag vill reklamera produkten. Reklamation är nämligen en lagstadgad rättighet. De första 6 månaderna (24 månader om den är köpt efter 1 september om jag fattat det helt rätt) är det upp till företaget att bevisa att du orsakat problemet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Eftersom farthållaren tillhör produkten så tillhör det även garanti/eventuell reklamation. Om produkten inte överensstämmer med den utlovade funktionen (som att farthållaren just ska hålla farten) så ska butiken eller tillverkaren självklart ordna detta.

Permalänk
Medlem

Som @jnsson säger så kan du reklamera den. Garantin kan du åberopa efter reklamationstiden är över.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hävdar de att det måste finnas en felkod även om funktionen uppenbarligen är påverkad ...? Hänvisa till reklamationsrätten istället för garanti. Vägrar de fortfarande åtgärda det: meddela att du tar det vidare till ARN.

Låter spontant som att det är fel på någon fartsensor. Man kan liksom inte bara hävda att något som uppenbarligen inte fungerar som utlovat/tilltänkt inte är ett fel.

EDIT: För långsam.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Gällande garanti eller reklamation så skriver Webhallen tydligt att inga fel funna på cykeln (fast dom vet att farthållaren slutar fungera), men ser inte det som något fel och dom skriver att jag gärna får ta ärendet vidare till Arn men att cykeln kasseras efter 3 månader.

Jag får ju göra det men lite jobbigt för 5 000 spänn…

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Gällande garanti eller reklamation så skriver Webhallen tydligt att inga fel funna på cykeln (fast dom vet att farthållaren slutar fungera), men ser inte det som något fel och dom skriver att jag gärna får ta ärendet vidare till Arn men att cykeln kasseras efter 3 månader.

Jag får ju göra det men lite jobbigt för 5 000 spänn…

Har du sagt att du ville reklamera den? Annars kan dom nog gå på garantidelen och då är det helt upp till tillverkaren som sagt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Han har redan reklamerat i och med att han påtalat att ett fel föreligger.

Be att få prata med en ansvarig. Instruera (ännu) tydligare hur felet kan återskapas.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Har gjort en anmälan till Arn nu, det var smidigt nuförtiden märkte jag.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vi kan väl också göra en @Webhallen ifall det nu gör någon skillnad eller inte men de bör känna till det.

Edit: vi hade samma tanke..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det där ska ju gå på garanti oavsett vad dom säger, låter ju inte alls normalt att en elcykel ska bete sig sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det där ska ju gå på garanti oavsett vad dom säger, låter ju inte alls normalt att en elcykel ska bete sig sådär.

Inte om Xiaomi valt att farthållare ska gå på någon garanti. Garanti är som sagt frivilligt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Alltsammans låter förvirrande. Kan de inte återskapa felet, råder det delade meningar om hur cykeln ska fungera eller anser de att felet är av sådan art att garanti/reklamation inte täcker det? Om i så fall, varför? Vad säger Xiaomi om problemet och vad säger Webhallen om Xiaomis svar?

Ur butikens perspektiv är det förståeligt att de inte kan förvara nekade reklamationer för evigt. Möjligtvis att de får större förståelse om det är ett pågående ARN-ärende men det hänger väl på hur ofta de blir anmälda. Lösningen där är väl annars att hämta ut cykeln sista veckorna och fortsätta driva ärendet. Resultatet påverkas ju inte av om cykeln står hos dig eller i deras butik.

Permalänk
Medlem

Att dom inte kan förvara cykeln är inget problem i sig.

Jag köpte ju två cyklar samtidigt varav ena fungerar som den ska och bägge har samma mjukvaruverision. När jag chatta direkt med Xiaomi i våras så försökte vi lösa det över chatten men utan resultat varav de sedan svarade att farthållaren ändå ska tas bort i framtiden. Jag nöjde mig inte med det svaret och lämnade in den till Webhallen som säger att det inte är ett fel. Farthållaren var en funktion jag särskilt var ute efter då vi bor mer på ”landet” och kör längre sträckor.

Visa signatur

/M

Permalänk
Webhallen

Hej

Nu har jag pratat med vår RMA-chef och vår sida storyn lyder såhär:

Sparken har skickats till Xiaomis huvudleverantör där en tekniker har testkört scootern i 4km utan att beskrivet fel har uppkommit.
Den meföljande skickbeskrivningen indikerar dessutom att skicket på scootern inte är i tipptopp skick.

Nu är vi medlare mellan kund och verkstad och vår verkstad säger att scootern är OK, om kund då ej vill hämta ut scootern så hamnar vi i ett dödläge där vi inte kan lagra scootern i all oändlighet.

Från att ditt ärende är redo för utlämning så kommer produkten att avyttras eller kasseras i enlighet med lag (1985:982) om näringsidkarens rätt att sälja saker som inte har hämtats. (nej vi kommer inte sälja den vidare)

Vi kan goodwilla avgiften för att verkstaden inte har hittat något men vi kan inte byta ut något som vår verkstad ej hittar fel hos.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Webhallens verkstäder verkar vara riktiga klåpare, min mac hade ett fel som apple till och med gett förlängd garanti på men på grund av "dam" så är det mitt fel att det felet som apple själva erkänt blir med deras tangentbord uppkommit.

Permalänk
Medlem

Då var saken löst alltså. Hämta ut cykeln och sluta trilskas nu TS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Nu är vi medlare mellan kund och verkstad och vår verkstad säger att scootern är OK, om kund då ej vill hämta ut scootern så hamnar vi i ett dödläge där vi inte kan lagra scootern i all oändlighet.

Man kan tycka att det ligger i ert intresse att ha nöjda kunder. Att ni har problem med era leverantörer är knappast något som skall gå ut över kunden - ni bör ta smällen för kunden och lösa sådana här ärenden internt.

Jag bråkade själv i flera månader om ett Playstation som inte bootade. Det var tydligen inte heller något som "verkstaden kunde hitta". Otroligt bra service.

Ännu en tråd där Webhallen verkar bry sig jack shit om att lösa reklamationsärenden för sina kunder. Spännande. Ett tips till er är att göra ett studiebesök hos Inet eller Komplett och observera vad de gör för att faktiskt bry sig om sina kunder (hint: det är inte att vid första bästa tillfälle referera till olika lagar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ett tips till er är att göra ett studiebesök hos Inet eller Komplett och observera vad de gör för att faktiskt bry sig om sina kunder (hint: det är inte att vid första bästa tillfälle referera till olika lagar).

Finns en hel del trådar här på forumet om Inets hantering av serviceärenden också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej

Nu har jag pratat med vår RMA-chef och vår sida storyn lyder såhär:

Sparken har skickats till Xiaomis huvudleverantör där en tekniker har testkört scootern i 4km utan att beskrivet fel har uppkommit.
Den meföljande skickbeskrivningen indikerar dessutom att skicket på scootern inte är i tipptopp skick.

Nu är vi medlare mellan kund och verkstad och vår verkstad säger att scootern är OK, om kund då ej vill hämta ut scootern så hamnar vi i ett dödläge där vi inte kan lagra scootern i all oändlighet.

Från att ditt ärende är redo för utlämning så kommer produkten att avyttras eller kasseras i enlighet med lag (1985:982) om näringsidkarens rätt att sälja saker som inte har hämtats. (nej vi kommer inte sälja den vidare)

Vi kan goodwilla avgiften för att verkstaden inte har hittat något men vi kan inte byta ut något som vår verkstad ej hittar fel hos.

/Patrik

Skrivet av izzie:

Man kan tycka att det ligger i ert intresse att ha nöjda kunder. Att ni har problem med era leverantörer är knappast något som skall gå ut över kunden - ni bör ta smällen för kunden och lösa sådana här ärenden internt.

Jag bråkade själv i flera månader om ett Playstation som inte bootade. Det var tydligen inte heller något som "verkstaden kunde hitta". Otroligt bra service.

Ännu en tråd där Webhallen verkar bry sig jack shit om att lösa reklamationsärenden för sina kunder. Spännande. Ett tips till er är att göra ett studiebesök hos Inet eller Komplett och observera vad de gör för att faktiskt bry sig om sina kunder (hint: det är inte att vid första bästa tillfälle referera till olika lagar).

Jag kan dock tycka att om Xiaomi (tillverkarens) egna verkstad säger att den fungerar i 4km så är felet troligtvis inte densamma som OP säger. "farthållaren dör efter ca 5 sekunder" annars är det en väldigt snabb cykel.
Att nu ens webhallen "goodwillar" en avgift som jag anser är rimlig är ju suveränt men bör inte vara standard. Hade TS sagt att felet är intermittent och uppstår lite då och då under sina turer då kanske det är en annan femma.

Slitage på pryl kan jag inte tycka är relevant i denna fråga dock. Bilar har ju tex garanti i X antal mil men om det inte finns något sådant i avtal på elsparken så är det ju ok med normalt slitage (vi säger 2 mil per dag).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Webhallens verkstäder verkar vara riktiga klåpare, min mac hade ett fel som apple till och med gett förlängd garanti på men på grund av "dam" så är det mitt fel att det felet som apple själva erkänt blir med deras tangentbord uppkommit.

Var det Apples Macbooks med Butterfly-tangentborden? Den har jag också fått bråka mycket om förut.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Var det Apples Macbooks med Butterfly-tangentborden? Den har jag också fått bråka mycket om förut.

Yep det är det, vi fick pengar på garantin så vi valde att skita i macen och låta webhallen skrota den, ligger fortfarande i deras lager

Permalänk
Medlem

Har haft liknande erfarenheter av Webhallen med varor som haft uppenbara fel, stå på dig TS.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Den meföljande skickbeskrivningen indikerar dessutom att skicket på scootern inte är i tipptopp skick.

De menar alltså att det är han som haft sönder den? D.v.s att det är ett fel men att han inte vårdat produkten tillräckligt väl, och det därför inte ska gå på garantin? Eller hur är detta annars relevant?
För om det är det de menar så ska de ju påvisa exakt vad som är orsakat av kunden. De kan inte bara säga "oj så repig, det är nog därför". Här borde ju ni rimligtvis sätta mer press på er verkstad. Ni är inte en mellanhand. Reklamationen hanteras mellan er och Mystah, att ni sedan använder en tredje part är ert problem att hantera - inte Mytahs.

@Mystah: Det du rimligtvis gör är att du accepterar Webhallens erbjudande att goodwilla verkstadskostnaden och tar tillbaka scootern. Sen återskapar du problemet på video och skickar in den igen om du kan påvisa det. Kan verkstaden inte återskapa problemet så lär man ju trots allt vara lite hjälpsam i felsökningen. Jag säger inte att du gör något fel, men jag har tagit emot tillräckligt många reklamationer för att veta att vissa kunder helt enkelt inte vet vad de sysslar med så man kan inte bara ta allas ord för allting även om man skulle vilja.

Permalänk
Medlem

Är det som du säger TS, att farthållaren dör efter ca 5 sekunder, så precis som ovanstående säger, stå på dig. Ta emot cykeln och spela in några videoklipp som bevisar problemet. Tycker dock det är märkligt att varken Webhallen eller tillverkaren kan återskapa problemet.

Edit: Too slow...

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Mystah:

Hej på er,

Tidigt i somras köpte jag där 2st Xiaomi elcyklar för ca 5 500 kr/st varav den ena har något strul med gasen då farthållaren dör efter ca 5 sekunder samt att cykeln även kan fortsätta gasa i en halv sekund efter den stannat.

Fungerar farthållaren likadant som förr, dvs att det är en inställning i mjukvaran?
Man skulle hålla samma fart i 5 sekunder tills hojen pep till sen var den aktiverad. För att avaktivera den skulle man bromsa eller gasa.

Min tanke är ju då att där kanske är glapp i gasmojängen, vilket inte är helt ovanligt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte om Xiaomi valt att farthållare ska gå på någon garanti. Garanti är som sagt frivilligt

så farthållare är nåt man ska förvänta sig ska vara trasigt på en ny cykel ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

så farthållare är nåt man ska förvänta sig ska vara trasigt på en ny cykel ?

Nej, men du kanske måste reklamera istället för att ta det på garanti? Var det inte det som var poängen?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

så farthållare är nåt man ska förvänta sig ska vara trasigt på en ny cykel ?

Det sa jag inte, men Xiaomi kan sätta vilka regler som helst gällande garantin

Skrivet av Lagerlöf:

Nej, men du kanske måste reklamera istället för att ta det på garanti? Var det inte det som var poängen?

Precis

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig