Laptop till kontorsarbete vs stationär

Permalänk
Medlem

Laptop till kontorsarbete vs stationär

Jag går i tankarna på ny dator nu inför BF.
Har endast en stationär dator idag, i7 2600k med geforce 560ti och 16gb ram, inköptes beg för 10 år sen så börjar nå slutet av livslängden...

Funderar lite på laptop för att ha möjligheten att ta med den på resor och annat. Kommer däremot vara inkopplat 95-99% av tiden så har inte helt släppt tankarna på stationär beroende på pris att uppgradera.

Blir mest bara kontorsarbete och video samt lite lättare CAD m.m. måste klara 4k skärm, har inte det idag men lär bli i framtiden. Spelar inte i dagsläget. Datorn jag har idag duger prestandamässigt men hade gärna fått lite bättre prestanda för att framtidssäkra. 16GB ram är minimum.

Kollat lite på prisjakt och kom fort upp i närmare 10k på en laptop för att få 16GB ram, mycket dyrare än jag väntade mig. Är detta normalt pris eller vad är det för kostnad jag behöver räkna med för mina behov?

Kan även tänka mig begagnad så närmaste veckorna borde ha potential på den fronten, frågan är bara vad man ska leta efter då jag är helt oinsatt i marknaden och alla modellnummer... Max 1 år gammal vid beg, hoppas att datorn ska hålla 5-10 år framöver så är inte intresserad av en 5 år gammal prestandamaskin även om den fyller kraven.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag går i tankarna på ny dator nu inför BF.
Har endast en stationär dator idag, i7 2600k med geforce 560ti och 16gb ram, inköptes beg för 10 år sen så börjar nå slutet av livslängden...

Funderar lite på laptop för att ha möjligheten att ta med den på resor och annat. Kommer däremot vara inkopplat 95-99% av tiden så har inte helt släppt tankarna på stationär beroende på pris att uppgradera.

Blir mest bara kontorsarbete och video samt lite lättare CAD m.m. måste klara 4k skärm, har inte det idag men lär bli i framtiden. Spelar inte i dagsläget. Datorn jag har idag duger prestandamässigt men hade gärna fått lite bättre prestanda för att framtidssäkra. 16GB ram är minimum.

Kollat lite på prisjakt och kom fort upp i närmare 10k på en laptop för att få 16GB ram, mycket dyrare än jag väntade mig. Är detta normalt pris eller vad är det för kostnad jag behöver räkna med för mina behov?

Kan även tänka mig begagnad så närmaste veckorna borde ha potential på den fronten, frågan är bara vad man ska leta efter då jag är helt oinsatt i marknaden och alla modellnummer... Max 1 år gammal vid beg, hoppas att datorn ska hålla 5-10 år framöver så är inte intresserad av en 5 år gammal prestandamaskin även om den fyller kraven.

I ditt scenario hade jag nog kollat på en dator med Thunderbolt så att du enkelt kan docka den hemma och sedan enkelt ta med den på resande fot, det blir dyrare men det blir ju rätt så smidigt också. 10K är ju inte allt för farligt, men det beror ju samtidigt på vad det är för prestanda i övrigt på datorn. Jag köpte en Laptop till dottern för att spela på, den landa på 10K, men då är det 15" i5-11400H, 16GB ram, RTX3060 samt 1TB nVME disk så helt ok prestanda för det priset.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Tackar. Har dåliga erfarenheter av acer och deras kundsupport sen långt bak i tiden så är spontant lite skeptisk men dom kan säkert ha bättrat sig.
Kollat på mediamarkt samt acers sida och verkar inte gå att stoppa in en extra disk vilket hade varit en fin bonus men inget krav.

Skrivet av BM-Mods:

I ditt scenario hade jag nog kollat på en dator med Thunderbolt så att du enkelt kan docka den hemma och sedan enkelt ta med den på resande fot, det blir dyrare men det blir ju rätt så smidigt också. 10K är ju inte allt för farligt, men det beror ju samtidigt på vad det är för prestanda i övrigt på datorn. Jag köpte en Laptop till dottern för att spela på, den landa på 10K, men då är det 15" i5-11400H, 16GB ram, RTX3060 samt 1TB nVME disk så helt ok prestanda för det priset.

Jag kommer koppla ur datorn så pass sällan att det inte är värt extra pengar för thunderbolt. Blir nog knappt en gång i månaden, ofta har jag behov av arbetsdatorn på resa och då behöver jag inte min privata också.

10k är lite väl mycket, har roligare saker att lägga pengar på
Kollat grovt och en uppgradering för stationär landar på typ hälften då jag kan behålla vissa delar. Ännu bättre vid beg fynd. Då blir det jobbdatorn som får fortsätta som resedator vilket fungerat hittills.