Värstingrigg för redigering, produktion och gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utarius:

Filtrerade ganska hårt på chassin och kom fram till att jag vill ha det här. Har aldrig köpt till fläktar förrut, men om jag vill maxa alla fläktplatser funkar de här va? Tänker att fläktarna till chassit ska vara låg hastighet och tysta, inte 3000 rpm?

Om det är den här modellen som du köpte kanske du kan svara på om den här recensionen gäller:
"Cons: Med en 420mm i toppen så får man inte plats med en standard 140mm där bak. Har du dessutom ett moderkort med inbyggd I/Oplåt så kommer du inte kunna montera varje skruv i radiatorn i topp då den tar emot moderkortets I/Oplåt (X570-E gaming)."

Misstänker att han kan ha haft vattenkylning då han pratar om radiatorn, men ville bara försäkra mig att alla fläktarna får plats på den där. Om ingen kan svara på det tar jag det med inets kundtjänst!

Om man kör radiator i toppen skulle jag nog rekomendera en 280/360. Då 360 rad hamnar lite offset så att man får plats med högre ram och höga kylflänsar på moderkortet. Precis som han skriver
Kör man bara fläktar så kan du köra 3x140mm.
I meshify kan du ha 3 fläktar i top och 3 i fronten, antingen 120mm eller 140mm
Spelar egentligen inte så stor roll om max varvtal är 1200, 1500 eller 2000rpm om du kör PWM eller gör egen fläktkurva, då går dom ändå inte snabbare än vad som behövs.
Jag valde Nocuta Chromax fläktar.
Först hade jag 7st. När jag bytte till AIO water så fick det bli 3x120 i top och 3x140 front och en 140 bak.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utarius:

@Mr.Swede: Säger absolut inte att du har fel, men jag trodde att mekaniska hårddiskar var fullständigt utdaterade nu när SSDn har kommit ner så mycket i pris... Jag byggde också en dator för 10 år sen, o då tog jag en 2 TB HDD för att en 125 GB SSD kostade lika mycket. Där är vi ju inte längre tänker jag, och SSDn ska tydligen vara mer pålitlig med crashar, samt ha bättre prestanda i alla områden (även livslängd). Det är bara vad jag har förstått, kan givetvis vara fel. Edit: Att scrubba på tidslinjen är något jag gör överdrivet mycket vid finklippning av audio, och det gjorde jag också när jag skulle loopa en kompositbild i Aftereffects, så det här är absolut något jag vill dyka lite djupare i. Främst om det skulle vara sämre att göra just den typen av process med materialet på en SSD, oavsett om den är sata eller m.2. Tyvärr får det bli imorn.

Ja, såklart att SSD är mycket snabbare men de tappar i prestanda efter några GB, speciellt m.2 diskar. Kolla tester här på SweC
ex. https://www.sweclockers.com/test/32185-snabbtest-kylning-av-m...
Som privatperson gör det nog inte så mycket men i sändningsdatorer så är mekanisk HD mer konsekvent och stabil i överföring. Du gör ju såklart som du vill

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Swede:

Ja, såklart att SSD är mycket snabbare men de tappar i prestanda efter några GB, speciellt m.2 diskar. Kolla tester här på SweC
ex. https://www.sweclockers.com/test/32185-snabbtest-kylning-av-m...
Som privatperson gör det nog inte så mycket men i sändningsdatorer så är mekanisk HD mer konsekvent och stabil i överföring. Du gör ju såklart som du vill

En SSD kan, om skrivcachen saknas eller är underdimensionerad, tappa skrivprestanda efter kort tid, men läsprestandan försämras inte vid stora datamängder, så länge kylningen fungerar korrekt.

Jag tror (vet inte!) att de uppgifter du har är föråldrade. Ibland lever gamla sanningar, som inte längre är sanningar, kvar. Jag har ett förflutet i cykelvärlden och är nu i båtvärlden, och det finns så många äldre som inte hängt med i utvecklingen och som inte förstått, eller ens vill förstå, att vissa saker som var sanning för 20, 30, 50 år sen inte längre är det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Swede:

Ja, såklart att SSD är mycket snabbare men de tappar i prestanda efter några GB, speciellt m.2 diskar. Kolla tester här på SweC
ex. https://www.sweclockers.com/test/32185-snabbtest-kylning-av-m...
Som privatperson gör det nog inte så mycket men i sändningsdatorer så är mekanisk HD mer konsekvent och stabil i överföring. Du gör ju såklart som du vill

Billigare SSDer kan som sagt tappa rejält med skrivprestanda, men notera att även den sämre SSDn i det testet skriver mer än dubbelt så snabbt som två snabba mekaniska diskar skulle göra i RAID. Riktigt dåliga SSDer kan dock i vissa situationer prestera lika dåligt som mekaniska hårddiskar, men det finns sällan någon anledning att ens överväga såna modeller.

Men detta är som sagt inte ett problem vid läsning. Med mekaniska diskar däremot så varierar både läs- och skriv-prestandan en hel del beroende på var på diskarna datan ligger, eftersom datan passerar läsarmen snabbare längre ut på disken. Hastigheten brukar vara runt hälften på de innersta spåren jämfört med de yttersta.

Permalänk
Medlem

Ok, har uppdaterat orginalposten nu med ny kundvagn och komponentmotivationer.

Skrivet av perost:

Det går inte att jämföra klockfrekvens mellan olika processorarkitekturer, de utför olika mycket arbete per klockcykel.

Det har nog jag med förstått, men jag trodde också att det generellt var mer fördelaktigt med färre och snabbare kärnor för gaming (vilket var anledningen till att jag inte tog någon threadripper i första kundvagnen, utan valde 7950Xen). Jag argumenterar inte med Sweclockers recension, jag antar att de har koll på vad de pratar om. Den gick bara emot mina förutfattade meningar.

Skrivet av perost:

Så ska du inte överklocka något så räcker det med ett bra 750W nätagg, typ Seasonic Focus GX eller Corsair RMx beroende på vad som är billigast/i lager för dagen.

Jag noterar att du rekommenderar ett passivt och ett semi-passivt nätagg, är det något jag borde letat efter från början? Anledningen till att jag valt be quiet! är för att det är tyst, men jag ser ju att garantin är längre på de märken du rekommenderat. Om jag dessutom tar ett passivt eller semi-passivt kanske tystheten på fläkten spelar mindre roll?

Skrivet av Nautilus011:

Kör man bara fläktar så kan du köra 3x140mm.
I meshify kan du ha 3 fläktar i top och 3 i fronten, antingen 120mm eller 140mm
Spelar egentligen inte så stor roll om max varvtal är 1200, 1500 eller 2000rpm om du kör PWM eller gör egen fläktkurva, då går dom ändå inte snabbare än vad som behövs.
Jag valde Nocuta Chromax fläktar.
Först hade jag 7st. När jag bytte till AIO water så fick det bli 3x120 i top och 3x140 front och en 140 bak.

Tack, jag valde också Noctua, men tror inte det blev samma som du.

Skrivet av Mr.Swede:

Ja, såklart att SSD är mycket snabbare men de tappar i prestanda efter några GB, speciellt m.2 diskar. Kolla tester här på SweC
ex. https://www.sweclockers.com/test/32185-snabbtest-kylning-av-m...
Som privatperson gör det nog inte så mycket men i sändningsdatorer så är mekanisk HD mer konsekvent och stabil i överföring. Du gör ju såklart som du vill

Ok men hur mycket tappar de då? 50%? Mer eller mindre? Jag ser det som att disken jag valt har 7000MB/s i både läs- och skrivhastighet. Även om den skulle tappa 50% så är den fortfarande 7 ggr snabbare än sata SSDerna, och 14 ggr snabbare än HDDerna, samt har bättre livslängd. Jag vet att det är stor skillnad på priset också, jag skulle kunna få en 5 ggr större HDD för samma pris. Men som du frågade förrut så filmar jag i regel i 4k. De filerna är inte små, och om jag ska flytta dem från en arbetsdisk till en lagringsdisk så vill jag inte att det ska ta så överdrivet lång tid.

Det är väl så jag tänker, att m.2 diskarna är så överlägsna att de kan tappa prestanda och ändå fortsätta vara fullständigt överlägsna. Men jag kan ju också ha missförstått hur diskarna fungerar, m.2 är något helt nytt för mig så än så länge är min förståelse för dem endast teoretisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utarius:

Jag noterar att du rekommenderar ett passivt och ett semi-passivt nätagg, är det något jag borde letat efter från början? Anledningen till att jag valt be quiet! är för att det är tyst, men jag ser ju att garantin är längre på de märken du rekommenderat. Om jag dessutom tar ett passivt eller semi-passivt kanske tystheten på fläkten spelar mindre roll?

Jag anser fortfarande att du inte ska gå under 850 W, och helst sikta på ca 1000 W för nätagget. I synnerhet om du vill ha en som är tyst så mycket som möjligt. Ett större nätagg har en högre nivå för när fläkten drar igång. Välj ett som har fläkten HELT av i passivt läge. Min erfarenhet är att nätaggsfläktar är betydligt ljudligare än en bra chassifläkt, och helt dominerar bullret från datorn när belastningen är minimal (surfa, kolla på film, osv).

OM du ska köra många tunga belastningar, så är visserligen nätaggets fläktljud en mindre del och förmodligen drunkar det i bruset och suset från alla andra fläktar som går för fullt. Men jag gissar att du kommer att använda datorn även för tystare aktiviteter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag anser fortfarande att du inte ska gå under 850 W, och helst sikta på ca 1000 W för nätagget. I synnerhet om du vill ha en som är tyst så mycket som möjligt. Ett större nätagg har en högre nivå för när fläkten drar igång. Välj ett som har fläkten HELT av i passivt läge. Min erfarenhet är att nätaggsfläktar är betydligt ljudligare än en bra chassifläkt, och helt dominerar bullret från datorn när belastningen är minimal (surfa, kolla på film, osv).

OM du ska köra många tunga belastningar, så är visserligen nätaggets fläktljud en mindre del och förmodligen drunkar det i bruset och suset från alla andra fläktar som går för fullt. Men jag gissar att du kommer att använda datorn även för tystare aktiviteter.

Absolut, jag kommer använda den både till att kolla på film och surfa, även gaming och streaming och tunga medieproduktionsprocesser.

Så jag ska alltså hitta ett 1kW semipassivt nätagg, och inte bry mig så mycket om ljudet på fläkten utan snarare att den inte ens behöver snurra så mycket? Eller har jag missförstått dig någonstans?

Edit: Den här ser prisvärd ut, dock har jag inte jättebra koll på PSU-komponenten. Det är bara efter det jag lärt mig i diskussionen i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utarius:

Absolut, jag kommer använda den både till att kolla på film och surfa, även gaming och streaming och tunga medieproduktionsprocesser.

Så jag ska alltså hitta ett 1kW semipassivt nätagg, och inte bry mig så mycket om ljudet på fläkten utan snarare att den inte ens behöver snurra så mycket? Eller har jag missförstått dig någonstans?

Edit: Den här ser prisvärd ut, dock har jag inte jättebra koll på PSU-komponenten. Det är bara efter det jag lärt mig i diskussionen i den här tråden.

Nej, det är rätt uppfattat. Men du måste kolla så att det är ett nätagg där fläkten faktiskt stoppar. En del påstår sig vara såna, men där fläkten bara går ner i ett långsamt läge. Jag hade ett sånt i primärburken tidigare, men det var inte särskilt tyst i det "tysta" läget, trots att det påstods vara det.

Jag vet inte om nätagget i länken är prisvärt, men det verkar i alla fall vara väldigt bra. Har inte köpt nätagg på flera år, så jag har inte koll på priserna. Inga produkter jag kollar efter och jämför priser på. Mitt köpte jag för runt en tusenlapp, men det var kraftigt prissänkt då.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, det är rätt uppfattat. Men du måste kolla så att det är ett nätagg där fläkten faktiskt stoppar. En del påstår sig vara såna, men där fläkten bara går ner i ett långsamt läge. Jag hade ett sånt i primärburken tidigare, men det var inte särskilt tyst i det "tysta" läget, trots att det påstods vara det.

Så hur vet jag om det är så eller inte? Recensioner eller? För i specsen står det att fläkten "aktiveras" vid 40% belastning, som borde vara 400W på det nätagget? Eller är det 200W, det pratades om tidigare att ett nätagg genererar 50% av det angivna wattantalet.

Skrivet av cyklonen:

Jag vet inte om nätagget i länken är prisvärt, men det verkar i alla fall vara väldigt bra. Har inte köpt nätagg på flera år, så jag har inte koll på priserna. Inga produkter jag kollar efter och jämför priser på. Mitt köpte jag för runt en tusenlapp, men det var kraftigt prissänkt då.

Det här är det billigaste modulära och passiva nätagget i inets webbshop. Jag brukar använda inet eftersom det är den sida som jag stött på med bäst spec-redovisning och jämförelsefunktion. Men det billigaste kostar alltså 1500, det jag har valt kostar 2000. Har också 12 års garanti, i vilken mån det är relevant. Alla komponenter utom skärmen har som sagt hållit på min gamla rigg, och man får väl hoppas att livslängden inte försämrats 10 år senare.

Edit: Tänker mig att jag köper riggen under Black Friday för att pressa priserna. Då kommer jag också sitta på Pricerunner och beställa från flera varuhus, så länge jag inte hittar den bästa dealen på ett o samma (Så brukar det enligt min erfarenhet aldrig vara...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utarius:

Jag noterar att du rekommenderar ett passivt och ett semi-passivt nätagg, är det något jag borde letat efter från början? Anledningen till att jag valt be quiet! är för att det är tyst, men jag ser ju att garantin är längre på de märken du rekommenderat. Om jag dessutom tar ett passivt eller semi-passivt kanske tystheten på fläkten spelar mindre roll?

Båda modellerna jag rekommenderade är semi-passiva. Jag rekommenderar inte ett helt passivt nätagg, det lägger över ansvaret att kyla det på resten av datorn och kan vara svårt att få till bra.

Skrivet av Utarius:

Så hur vet jag om det är så eller inte? Recensioner eller? För i specsen står det att fläkten "aktiveras" vid 40% belastning, som borde vara 400W på det nätagget? Eller är det 200W, det pratades om tidigare att ett nätagg genererar 50% av det angivna wattantalet.

Semi-passivt innebär att fläkten står still när den inte behövs. Om ett nätagg bara sänker hastigheten på fläkten vid låg belastning så är det per definition inte semi-passivt, och att kalla det semi-passivt skulle vara falsk marknadsföring.

Moderna nätagg av lite högre kvalité är nästan alltid semi-passiva eftersom de har så hög effektivitet och därmed inte avger så mycket värme. Samtliga nätagg som nämnts i tråden är semi-passiva, förutom be quiet! Straight Power 11.

Att ett nätagg är semi-passivt innebär dock inte automatiskt att det är tyst, och en fläkt som snurrar konstant kan vara mindre märkbar än en fläkt som startar och stannar. Nätagget behöver inte vara helt ljudlöst, bara tystare än resten av datorn. Men hur mycket nätagg låter syns inte i specifikationerna, det får man läsa recensioner för att ta reda på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Båda modellerna jag rekommenderade är semi-passiva. Jag rekommenderar inte ett helt passivt nätagg, det lägger över ansvaret att kyla det på resten av datorn och kan vara svårt att få till bra.

Semi-passivt innebär att fläkten står still när den inte behövs. Om ett nätagg bara sänker hastigheten på fläkten vid låg belastning så är det per definition inte semi-passivt, och att kalla det semi-passivt skulle vara falsk marknadsföring.

Moderna nätagg av lite högre kvalité är nästan alltid semi-passiva eftersom de har så hög effektivitet och därmed inte avger så mycket värme. Samtliga nätagg som nämnts i tråden är semi-passiva, förutom be quiet! Straight Power 11.

Att ett nätagg är semi-passivt innebär dock inte automatiskt att det är tyst, och en fläkt som snurrar konstant kan vara mindre märkbar än en fläkt som startar och stannar. Nätagget behöver inte vara helt ljudlöst, bara tystare än resten av datorn. Men hur mycket nätagg låter syns inte i specifikationerna, det får man läsa recensioner för att ta reda på.

Tack så mycket!

Då tror jag att jag kommer köra på Phanteks Revolt Pro 1000W om inget mycket billigare dyker upp. Verkar som det som är mest prisvärt utifrån vad vi diskuterat hittills.

Permalänk
Medlem

Ledsen för att jag gör en necro här men sitter o plockar ihop bästa priserna nu från pricerunner. Angående processorn så finns det en som heter Intel Intel Core i9 13900K och en som heter Intel Intel Core i9 13900KF... KF är liiiiite billigare överallt, men alla specs och jämförelser jag tittar på är fullständigt identiska. Är det någon som vet vad skillnaden är på dessa? Och varför en är lite billigare? Om det inte är någon skillnad, varför fan heter de olika? ^^

Permalänk
Skrivet av Utarius:

Ledsen för att jag gör en necro här men sitter o plockar ihop bästa priserna nu från pricerunner. Angående processorn så finns det en som heter Intel Intel Core i9 13900K och en som heter Intel Intel Core i9 13900KF... KF är liiiiite billigare överallt, men alla specs och jämförelser jag tittar på är fullständigt identiska. Är det någon som vet vad skillnaden är på dessa? Och varför en är lite billigare? Om det inte är någon skillnad, varför fan heter de olika? ^^

Har för mig att KF inte har den integrerade grafik, nån får rätta mig om jag har fel, men är ganska säker att du inte ska köpa KF om du håller på videoredigering.

Vad blir det för grafikkort? Sitter själv och bygger en dator för främst videoredigering, men finns inga vettiga grafikkort att få tag i. Lutar åt att det blir ett 4080, även om jag egentligen tycker det är för dyrt för det man får, men jag har inte så mycket val då jag behöver datorn nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Har för mig att KF inte har den integrerade grafik, nån får rätta mig om jag har fel, men är ganska säker att du inte ska köpa KF om du håller på videoredigering.

Vad blir det för grafikkort? Sitter själv och bygger en dator för främst videoredigering, men finns inga vettiga grafikkort att få tag i. Lutar åt att det blir ett 4080, även om jag egentligen tycker det är för dyrt för det man får, men jag har inte så mycket val då jag behöver datorn nu.

Tack för svaret, då blir det ju definitivt det som kan generera grafik. Fick lära mig tidigare i tråden att i ytterst få fall så kan man inte använda GPUt till viss grafikgenerering, och då antar jag att jag måste ha integrerad grafik i CPUn.

Hade ställt in mig på ett Gigabyte GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC som fanns för mellan 13-14, men sen lyckades jag komma över ett Gigabyte Geforce RTX 3090 Ti 24GB GAMING OC 14.5k som jag TROR är jävligt prisvärt. 500-1500 spänn extra för ett Ti som är unset bättre i nästan alla lägen kändes bra.

Permalänk
Skrivet av Utarius:

Hade ställt in mig på ett Gigabyte GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC som fanns för mellan 13-14, men sen lyckades jag komma över ett Gigabyte Geforce RTX 3090 Ti 24GB GAMING OC 14.5k som jag TROR är jävligt prisvärt. 500-1500 spänn extra för ett Ti som är unset bättre i nästan alla lägen kändes bra.

Vart har du hittat dem, hittar inga prisvärda 3090-kort överhuvudtaget....

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Vart har du hittat dem, hittar inga prisvärda 3090-kort överhuvudtaget....

Såg ett 3090 på pricerunner för 13+växel, det försvann efter ett tag. Då tog jag det sista 3090 Ti som iNet hade, 14 490. Har spenderat hela dagen idag med att sitta på pricerunner o plocka ihop från 7 olika varuhus. Fick ner mina kundvagnar hos iNet från 70k (59k dator + 11k tillbehör) till lite över 56k. Det är typ en o en halv dags arbete, men värt det när det blir nästan 14k sparat. Gjorde iofs lite revideringar i slutändan så kanske inte riktigt sparade så mycket, men garanterat värt det för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Hur kan du kalla det en värstingrigg för redigering samtidigt som du köper en 1080p snikskärm? Jag redigerar på en 34 tums widescreenskärm och skulle inte rekommendera något mindre.

Den här passar bättre till ditt system än den du valt. 37,52 tum, 4K och IPS-panel.

https://www.dustinhome.se/product/5011218025/ultrasharp-u3821...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Hur kan du kalla det en värstingrigg för redigering samtidigt som du köper en 1080p snikskärm? Jag redigerar på en 34 tums widescreenskärm och skulle inte rekommendera något mindre.

Den här passar bättre till ditt system än den du valt. 37,52 tum, 4K och IPS-panel.

https://www.dustinhome.se/product/5011218025/ultrasharp-u3821...

Det var faktiskt inte så svårt som du får det att framstå. Bara trycka lite på tangentbordet. Men intressant inlägg... Jag är absolut öppen för att uppgradera, men i nuläget har jag inte utrymme för den skärmen och iom att jag inte enbart kommer redigera video så får det bli en senare fråga.