Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon325100:

Synd att man inte kan tumma ned, all objektiv bedömning/uppställning SKALL, alfabetiseras.

Artikeln blir färgad när man väljer vissa framför andra, skribenten kan omöjligen ana hur artikeln kommer mottas av alla olika läsare, dålig journalistik enligt min mening, helt enkelt, inget personligt, jag ser det objektivt, men här har man blandat in det subjektiva, farligt farligt, sponsrat är det dessutom.

Kan tyvärr inte hjälpa dig. Omöjligt för mig att ta hänsyn till varenda kognitiv dissonans därute.

Uppmanar dig att lämna denna diskussion. Välj istället de guider som presenterar informationen i alfabetisk ordning.

Permalänk
Medlem

Kanon artikel!

Så himla tråkigt att Panasonic har försvunnit från nordiska marknaden. Väntat i många år nu på att byta ut min Panasonic plasma, hoppas de blir ett större utbud komma åren.
Misstänker att det är Sony man ska kolla på istället om man vill ha bra bild/färg tv

Permalänk
Medlem

Helt galet. Vilket jobb... Otroligt uppskattat. Många tack!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jussit:

Kanon artikel!

Så himla tråkigt att Panasonic har försvunnit från nordiska marknaden. Väntat i många år nu på att byta ut min Panasonic plasma, hoppas de blir ett större utbud komma åren.
Misstänker att det är Sony man ska kolla på istället om man vill ha bra bild/färg tv

Åh, Panasonic finns helt klart i norden. Men du behöver leta dig till de mindre butikerna och du finner dem inte i de stora ladorna. Sony och Panasonic är annars de som ligger närmast varandra i fråga om produkterna egenskaper och konsekvent bildkvalitet. Åh andra sidan kanske lättare att finna en Sony och särskilt en prispressad Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är inte så att ni kanske läser in för mycket i ordningen de listas? Ingenstans påstås listorna vara en ranking.

Tittar jag på listan ser den helt enkelt ut att lista tillverkarna efter populäritet/marknadsandel i Norden. (Kanske är omedvetet men det är spot on om det är det den gör iaf )

Man behöver ju inte hoppa till konstiga slutsatser om jäv helt utan anledning

Jäv? Jag syftade inte på ordningen utan de 5 kategorier som dessa TVs rankas i med prickar. Jag sökte nog mer en förklaring hur Samsung får fler ”prickar” än LG när LG verkar producera en generellt sätt bättre TV. Men förklaringen är väl just att Swec jämför andra punkter än tex Rtings. Eller att jag stirrar mig lite för blint på deras tester.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Jag ska läsa artikeln. Men en fråga redan nu, hur orolig behöver man vara för pixel burn-in på OLED nu för tiden. Jag har tänkt testa en LG 42" C2 som desktopskärm och utvärdera i några veckor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon325100:

Kortfattat, Sony A95K följer ST.2084 PQ EOTF klockrent i alla vanligt förekommande tonmappningsnivåer för statiskt HDR-innehåll, så som 1000 nits, 4000 nits, 10000 nits, Samsung S95B var för ljus med en överexponering längs hela registret (det är en absolut standard) vilket sida vid sida mot exempelvis A95K, C2 osv. framstod som ljusstarkare i en direkt jämförelse vid dess lansering, alla är väl helt överrens här att det var en marknadsstrategi från Samsungs sida då en ljusstarkare TV i första anblick ur konsumentens synvinkel är den bättre TV:n.

MEN, att överexponera den absoluta standarden avviker från referensbilden och den referensnivå som standarden är baserad på, vilket sammanfattningsvis resulterar i att den "ljussvagare" TV:n faktiskt har en bättre bild, en korrekt bild. LG regerar absolut ingen tron, dem är däremot störst inom marknaden med det bäst etablerade fotfästet, rent prestandamässigt vinner Sony, följt av Panasonic, sedan kommer Samsung. C2 är ej identiskt med A95K, A95K har en helt annan bildpanel, QD-OLED från Samsung, där C2 använder LG:s senaste WOLED/WRGB panel vid benämning 'EVO' och/eller 'WBE' där 'WBC' var föregående version, rent iterationsmässigt. Sony använder alltså en helt annan teknik, C2 är favoriten för spelare pga. LG:s alla spelimplementationer och den bildprocessering och prestanda som erbjuds vid spelade, om jag inte missminner mig så har C2:an även bäst kompatibilitet inom spelvärlden med alla dess förekommande format.

För film/serier rekommenderar jag Sony A95K, spelande LG C2, inte särskilt många som tittar på Panasonic.

Väldigt intressant. Tack för ett utförligt svar.

Men nu jämför vi A95K som kostar 33.000kr med C2 som kostar 18000kr. Min poäng med regera var nog snarare i bang for buck fast på toppmodeller. Och med identisk menade jag lite klumpigt och trött hur den får betyg i Rtings (hur någon nu skulle veta det). Jag kan inte särskilt mycket men jag vet om att olika modeller och märken använder olika paneler och hårdvara.

Här är jämförelsen på Rtings mellan dem:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-a95k-oled-vs-lg-...

Självklart ska man inte stirra sig blind på just deras tester, men jag blir inte särskilt motiverad att betala 19000kr extra för en vad det verkar som iaf ganska liten reell skillnad(?). De håller med dig att a95k är bättre för film och C2 bättre för spel. Men ser man på siffrorna så verkar det inte handla om så mycket skillnad.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av General Nord:

Jag ska läsa artikeln. Men en fråga redan nu, hur orolig behöver man vara för pixel burn-in på OLED nu för tiden. Jag har tänkt testa en LG 42" C2 som desktopskärm och utvärdera i några veckor.

Testar igenom LG 42C2 som monitor här: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu... där jag också tar upp frågan runt inbränningar på OLED.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Banco:

Väldigt intressant. Tack för ett utförligt svar.

Men nu jämför vi A95K som kostar 34.000kr med C2 som kostar 18000kr. Min poäng med regera var nog snarare i bang for buck fast på toppmodeller. Och med identisk menade jag lite klumpigt och trött hur den får betyg i Rtings. Jag kan inte särskilt mycket men jag vet om att olika modeller och märken använder olika paneler och hårdvara.

Här är jämförelsen på Rtings mellan dem:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-a95k-oled-vs-lg-...

Självklart ska man inte stirra sig blind på just deras tester, men jag blir inte särskilt motiverad att betala 19000kr extra för en vad det verkar som iaf ganska liten reell skillnad(?). De håller med dig att a95k är bättre för film och C2 bättre för spel. Men ser man på siffrorna så verkar det inte handla om så mycket skillnad.

Ifall du idag satt på en 65-tums Sony A90J från 2021 och någon i smyg bytte den mot 65 tum A95K har jag svårt att se att du hade märkt något i fråga om bilden. Snarare så att du hade märkt att reflexfiltret på A95K blir lila/vinröd i ljust rum på ett sätt som inte A90J inte gör.

Hade någon hängt dem bredvid varandra hade man kunnat leta fram skillnader till A95K:s fördel. Ingen tvekan om att den har marginalerna på sin sida. Men också många stunder där man inte märker så stor skillnad.

OLED C2 hade blivit en större skillnad och fler detaljer där man kan peka ut fler skillnader till Sonys fördel sida vid sida. Du hade förmodligen inte tänkt på dessa skillnader om C2 och A95K hängde i separata rum utan sett båda som likvärdiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du idag satt på en 65-tums Sony A90J från 2021 och någon i smyg bytte den mot 65 tum A95K har jag svårt att se att du hade märkt något i fråga om bilden. Snarare så att du hade märkt att reflexfiltret på A95K blir lila/vinröd i ljust rum på ett sätt som inte A90J inte gör.

Hade någon hängt dem bredvid varandra hade man kunnat leta fram skillnader till A95K:s fördel. Ingen tvekan om att den har marginalerna på sin sida. Men också många stunder där man inte märker så stor skillnad.

OLED C2 hade blivit en större skillnad och fler detaljer där man kan peka ut fler skillnader till Sonys fördel sida vid sida. Du hade förmodligen inte tänkt på dessa skillnader om C2 och A95K hängde i separata rum utan sett båda som likvärdiga.

Väldigt målande och bra svar! Uppskattar det.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Ska inte köpa en TV i år men när TV-Jesus skriver en sammanställning så läser man ändå.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Banco:

Jäv? Jag syftade inte på ordningen utan de 5 kategorier som dessa TVs rankas i med prickar. Jag sökte nog mer en förklaring hur Samsung får fler ”prickar” än LG när LG verkar producera en generellt sätt bättre TV. Men förklaringen är väl just att Swec jämför andra punkter än tex Rtings. Eller att jag stirrar mig lite för blint på deras tester.

Problemet med rtings är att de knyter allt till siffror vilket triggar en vanlig mekanism i hjärnan att det är något absolut. Kanske alldeles sant. TV:n som får 9.1 måste ju vara bättre än den som får 8.9. Siffror ljuger ju aldrig, eller?

Rtings betyg baseras på en förvisso genomtänkt men fortfarande godtycklig uträkning där det viktas siffror från bland annat mätningar. Högre mätning på exempelvis ljusstyrka påverkar de viktade betygen. Men detta tar inte hänsyn till att det i ena fallet kan var en 55:a som testas och i andra en 65:a som testas. Tar inte hänsyn till variationer mellan exemplar och för delen stora variationer mellan mätningar och drift. Det tar inte hänsyn till att ögat sällan märker skillnad om du har 300 eller 350 nits "Real scene peak brightness".

Tre prickar i guiden är precis vad det låter som. Tre prickar för att se var apparaterna är jämförbar så att du som läsare lättare kan förstå skillnaderna. Vilka modeller spelar på samma bollplan om man så vill.

Detta är inte exakt någonstans, vilket jag också förklarar i artikeln. Men det är en lång artikel och jag förstår om man inte hunnit läsa allt eller uppfatta allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Problemet med rtings är att de knyter allt till siffror vilket triggar en vanlig mekanism i hjärnan att det är något absolut. Kanske alldeles sant. TV:n som får 9.1 måste ju vara bättre än den som får 8.9. Siffror ljuger ju aldrig, eller?

Rtings betyg baseras på en förvisso genomtänkt men fortfarande godtycklig uträkning där det viktas siffror från bland annat mätningar. Högre mätning på exempelvis ljusstyrka påverkar de viktade betygen. Men detta tar inte hänsyn till att det i ena fallet kan var en 55:a som testas och i andra en 65:a som testas. Tar inte hänsyn till variationer mellan exemplar och för delen stora variationer mellan mätningar och drift. Det tar inte hänsyn till att ögat sällan märker skillnad om du har 300 eller 350 nits "Real scene peak brightness".

Tre prickar i guiden är precis vad det låter som. Tre prickar för att se var apparaterna är jämförbar så att du som läsare lättare kan förstå skillnaderna. Vilka modeller spelar på samma bollplan om man så vill.

Detta är inte exakt någonstans, vilket jag också förklarar i artikeln. Men det är en lång artikel och jag förstår om man inte hunnit läsa allt eller uppfatta allt.

Jag ska ta mig tid att läsa igenom artikeln ordentligt imorgon. Tack för att du tog dig tid att svara. Gav mig ett annat perspektiv på det hela.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Vad betyder det när en skärmstorlek har fet text?

Tyckte det inte uppkom.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Mycket intressant!

Har du någon aning om vad som kan vara en bra 32-tums skärm för spel? Tänker koppla in lite TV spel etc i ett lite mindre rum. Tänker 1080p med bra svärta (Omf), hyfsad ljusstyrka. Kanske 3-4k i pris. Någon idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

All respekt till Laxpudding för det här arbetet (jag kollade inte ens om det var han som gjorde det här, jag bara tar förgivet) men ja jag ställer mig också rätt undrande. Jag förstår att man mäter olika saker men Rtings listar inte Samsung särskilt högt i deras tester vad jag kan se. LG verkar regera tronen ganska fritt från hot. Och ja då Sonys där som du pekar på. Verkar vara i identisk klass med tex C2 enligt Rtings. Om än snäppet bättre. Skillnaden är att C2 är betydligt mycket billigare. Personligen är det ingen tvivel vilken TV jag skulle ha köpt om jag köpte idag. Eller tänker jag helt fel? Vad missar jag med Samsung? Starkt ljus som jag ändå ställer ner för att det är för ljust?

En annan sak som jag kan känna är otroligt tråkigt är att CX som släpptes för 2 år sen står sig typ jämnbördig med C2 som iaf verkar vara goto TV för bästa Bang for buck på toppklassektionen. CX 65” tror jag gick ner till typ 12k på någon rea då om jag minns rätt. Så att köpa en TV för 18 lök idag som är av samma kaliber som en TV för mindre pengar för två år sen.

Dolby Vision

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Har ju som sagt absolut inget behov av en ny tv. Men visst vore det kul att byta ut den mot en nyare Panasonic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon325100:

För film/serier rekommenderar jag Sony A95K, spelande LG C2, inte särskilt många som tittar på Panasonic.

Går man på Vincents blindtest så vann Panasonic i Black levels, color accuracy och uniformity. Han utsåg den till den bästa hemmabio-tvn men påpekade att alla inte sitter i nedsläckta rum och tittar på högupplöst material. Sonyn vart bäst allround.

Nu är ju inte blindtest vetenskap precis, men Panasonic brukar generellt gillas av filmentusiaster

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Dolby Vision

Tack. Ska läsa på.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

QN700B 8K

Hur är det med den? hur långt ifrån QN800 & QN900 ligger den billigare varianten?
Är det samma paneler i dessa alla modeller eller är det något som inte skiljer sig så mycket?
Alla bara recenserar 900B och inte de billigare 8K modellerna.

Varit intresserad i dessa QN700 modeller i flera år men inte riktigt set dem ha alla egenskaper man ville ha förrän detta 2022 modell år då de verkar inte dra på snål strået som innan och är enligt specification likvärdiga i det mesta versus de dyrare 8K modellerna.

Är som PC skärm detta gäller då man hade tänkt uppgradera från en 55" Q8DN från 2018 år modell.

Enligt spec så är det 120hz panel som alla andra detta år men guiden verkar insinuera att detta inte är så...
Men det gällde väl bara de 2021 och tidigare varianter som var endast 60hz innan. Detta år skulle dessa även vara 120hz på QN700B.

Permalänk
Medlem

Finns det någon LG C1 Kvar att köpa nuförtiden då C2 inte har 120hz BFI? Och om inte vilken motsvarande TV kan man köpa då?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

Vad betyder det när en skärmstorlek har fet text?

Tyckte det inte uppkom.

Extra liten eller extra stor!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av CFSsss:

@Laxpudding

Mycket intressant!

Har du någon aning om vad som kan vara en bra 32-tums skärm för spel? Tänker koppla in lite TV spel etc i ett lite mindre rum. Tänker 1080p med bra svärta (Omf), hyfsad ljusstyrka. Kanske 3-4k i pris. Någon idé?

Det finns nog en hel del spelskärmar för det behovet. En TV försöker klämma in så mycket funktioner under samma skal och där blir en 32-tums TV för det priset något OEM-spektakel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nighthog:

QN700B 8K

Hur är det med den? hur långt ifrån QN800 & QN900 ligger den billigare varianten?
Är det samma paneler i dessa alla modeller eller är det något som inte skiljer sig så mycket?
Alla bara recenserar 900B och inte de billigare 8K modellerna.

Varit intresserad i dessa QN700 modeller i flera år men inte riktigt set dem ha alla egenskaper man ville ha förrän detta 2022 modell år då de verkar inte dra på snål strået som innan och är enligt specification likvärdiga i det mesta versus de dyrare 8K modellerna.

Är som PC skärm detta gäller då man hade tänkt uppgradera från en 55" Q8DN från 2018 år modell.

Enligt spec så är det 120hz panel som alla andra detta år men guiden verkar insinuera att detta inte är så...
Men det gällde väl bara de 2021 och tidigare varianter som var endast 60hz innan. Detta år skulle dessa även vara 120hz på QN700B.

Går igenom QN700B och det som finns att veta om den i artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Lägre specad ljusstyrka, den har "wide viewing angle" istället för "ultra viewing angle" och panelen kör 8K/60 med kapacitet för 120 Hz vid halva vertikala upplösningen, så 4K/120. Förmodligen färre FALD-zoner.

En kompromiss på alla sätt. Tyvärr tror jag man måste köpa den själv för att får svar på hur den skiljer sig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Querth:

Finns det någon LG C1 Kvar att köpa nuförtiden då C2 inte har 120hz BFI? Och om inte vilken motsvarande TV kan man köpa då?

Vill du ha 120 Hz BFI mer än något annat är det Samsungs toppmodeller. Vill du ha en OLED med 120 Hz BFI, en begagnad C1:a eller S95B som docl inte verkar få tillräckligt med kärlek från Samsung.

Tror inte de övriga OLED-tillverkarna har ambitionen att slå LG på spelfronten. Kanske att LG återinför det med 2023-modellerna. Besked om några månader med köp om ett år.

Permalänk
Musikälskare

Maffigt med information samt kunskap @Laxpudding!

Ska inte köpa ny TV men det blir ändå en kvällsläsning senare idag i lugn och ro

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det är verkligen en djungel med TV-apparater! Denna guide gör det lite lättare att hitta rätt, så tack så mycket till @Laxpudding !
Men det finns fler aspekter än bara spec på panel och liknande som är viktigt när jag väljer TV.

Jag sitter i dagsläget på en 55" LG Nano91 från 2020 men har förälskat mig i Ambilight och kör därmed med en Hue Sync box och ljuslist bakom TV:n. Denna lösning fungerar men är inte särskilt elegant. Därtill så streamar jag allt jag tittar på via en nVidia Shield och är generellt mycket investerad i Google och Androids ekosystem. Tittar därför på att skaffa någon TV från Philips, t ex PML9507, som har inbyggd Ambilight och Android TV som OS (så slipper jag massor av extra sladdar och dosor kopplade till TV:n).
För att bli ännu mer specifik i mina krav så har jag även ljud från Sonos i from av en ARC.

Philips är ju, vad jag har läst, en av få tillverkare som fortfarande stödjer både DTS och Dolby och ska ha passthrough av båda formaten (min LG kan ju t ex inte göra passthrough på DTS).

Så då känns ju valet ganska klart, eller?
Men då läser jag att appen för Disney+ på PML9507 ej har Dolby Atmos-ljud!? TV, OS och app har alla stöd för det men någonstans i implementationen har Philip snålat in! Då börjar man ju även undra om det kommer saknas på fler ställen.

TV:n har ej stöd för Dolby TrueHD (nu används det ej på streamingtjänser men jag har en samling UHD bluray med det ljudformatet), kommer TV:n kunna att göra passthrough av Dolby TrueHD obehindrat?

Har därtill läst att PML9507 använder sig av PWM som dessutom är ställt väldigt lågt (240Hz) medan min nuvarande LG Nano 91 har 960Hz.

Har hittills undvikit OLED pga att jag har långt ifrån optimala ljusförhållanden i mitt vardagsrum (väldigt ljust) samt att det är ett tydlit steg i pris mellan LCD och OLED. Men kanske är jag "tvungen" att kolla OLED om jag ska hitta en TV som lever upp till mina krav och inte är sämre än det jag redan har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Sedär, nu lär jag mig massor.

Jag tror jag blandar ihop HDR10 och HDR10+, vilket orsakar förvirringen. Jag har en massa HDR-filmer som inte är Dolby Vision, och många av dem är märkta HDR10. Dessa är alltså helt okej även med t.ex. en LG OLED? Hoppas verkligen det, då det verkar bli fyndchans på C2 under Black Friday nu!

Stämmer.

Tips; läs gärna artikeln (TV-guiden 2022/23) på SweC som Laxpudding skrivit om årets TV-apparater, och speciellt då avsnitten som handlar om just Dolby Vision och HDR10+.

https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Citat:

Dolby Vision

Dolby Vision är det HDR-format som erbjuder högst kvalitet, likt 12-bitars färgdjup som används vid biografmastring. Dolby Vision ger också en högre konsekvens kring innehållet ska tonemappas, alltså att alla nyanser kommer med, utifrån TV:ns fysiska förutsättningar att återge färg och ljusnivåer.

Dolby Vision används av flera tjänster som Netflix och Disney Plus, samt återfinns på fler UHD Bluray-utgåvor. Dolby Vision från externa källor, som Apple TV med flera, är också bättre på att blanda SDR och HDR utan att synka om signalen. Dolby Vision är dynamisk HDR så att ljuset i bilden kan ändras scen för scen snarare än att alla filmscener ljussätts enligt samma omfång hela tiden.

Citat:

HDR10+

HDR10+ är ett licensfritt alternativ till Dolby Vision och rätt utfört ges snarlik prestanda med dynamisk HDR. Det är inte lika spritt men används av tjänster som Amazon Prime. Både Dolby Vision och HDR10+ bygger på HDR10-formatet. Skulle kapacitet för Dolby Vision eller HDR10+ saknas kommer bilden alltid falla tillbaka på statisk HDR10.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Med Benify Privat får man Samsung S95B för 13500kr (55") och 17500kr (65"). Finns det någon konkurrens för dom pengarna eller är S95B oslagbar till det priset?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är inte så att ni kanske läser in för mycket i ordningen de listas? Ingenstans påstås listorna vara en ranking.

Tittar jag på listan ser den helt enkelt ut att lista tillverkarna efter populäritet/marknadsandel i Norden. (Kanske är omedvetet men det är spot on om det är det den gör iaf )

Man behöver ju inte hoppa till konstiga slutsatser om jäv helt utan anledning

Exakt. Jag tolkade på samma sätt automatiskt att listan gick efter storleken efter marknadsandel eller storleken på utbuden. För mig har det ingen större betydelse i vilken ordning, men tyckte denna var bra och logisk.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/