TV-guiden 2022/23 – diskussiontråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

LG OLED A1, B1, C1, G1, A2, B2, C2, G2 är alla på samma nivå i fråga om bildkvalitet. Skulle jag smyga hem och byta ut någons C2:a mot en C1 skulle man inte märka skillnad, förutsatt att exemplaren var någorlunda jämna. Vore ju en annan sak om jag smög dit ett exemplar med en magentatintad kant. Vilket är lite av LG:s svaghet generellt med många ojämna exemplar.

Däremot skiljer sig på utförandet och exakt ljusstyrka. 42 och 48 är svagare än 55:or och 65:or är lite starkare än 55:or. 77:or och 83:r har jag tyvärr inga återkommande siffror på.

Behöver man marginellt högre ljusstyrka kan man välja modeller med marginellt högre ljusstyrka. Men behöver man en viss ljusstyrka, likt säg 100–200 nits beroende på rummets mysbelysningsnivå, då minskar alla skillnader ytterligare.

Tar upp det där i artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Frågor om LG OLED A1, B1, C1, G1, A2, B2, C2 eller G2 etc. handlar om utförandet. Behöver du 4K/120? Behöver du det på alla fyra HDMI-kontakter? Ska det vara snyggt på väggen? Vill du det allra bästa och senaste LG kan ge dig?

Men i fråga om grundläggande bildkvalitet är min erfarenhet att det är samma nivå. Större skillnad mellan individuella exemplar än mellan modellerna. Särskilt när man inte måste brassa på max ljusstyrka.

Nu är jag kanske inne på den där fraktionen av en procent du talade om men jag kör ändå
Har du nån uppfattning om det är nån skillnad mellan A2, B2 och C2 vad det gäller rörelser (motion handling)? Jag spelar inte på min tv utan det är bara film och serier från kabel/streaming och blu-ray som gäller. Vill inte ha nån soap opera effect men har förstått att OLEDs pixel respons kan göra 24p innehåll lite extra hackigt, så lite rörelse hantering kan vara nödvändig?
Har läst att C2:an ska vara i paritet med Sony för motion handling, men är det nån större skillnad till de två andra LG:arna?

Permalänk
Medlem

"Dock har Samsung tidigare, trots samma specifikation på webbsidor, skiljt modellerna åt genom att vissa exemplar har IPS/ADS-panel istället för VA-panel vilket ger något sämre kontrastintryck. Samtidigt behöver inte IPS/ADS-paneler Ultra Viewing Angle-filtret vilket riskerar regnbågsskimrande reflexer."

Har precis köpt en QN90B 85" som just nu är på väg hem till mig. Det här var nytt för mig. Kan det vara så illa att man riskerar att få en sämre IPS-panel i denna, trots att det ska vara en toppmodell? Mycket dåligt av Samsung isf.

Visa signatur

PC: 990FXA-UD7|FX 8350|16Gb/4Tb|GTX590*2|30"/5.1 PC2: X38-DQ6|Q6600|8Gb/2Tb|HD4870*2 PC3: IS7-G|P4 3.2C|4Gb/1Tb|HD3850|27"/5.1 HTPC: M5A99FX PRO R2.0|X6 1090T|16Gb/1.5Tb|HD5850*2|63"/11.2 HTPC2: M4A89GTD PRO/USB3|X4 965BE|8Gb/1Tb|HD3870*2|42"/5.0 SERVER: MINIX 780G-SP128MB|X4 640|4Gb/8Tb SERVER2/3: HP MediaSmart EX470|X2 BE-2350|2Gb/8Tb LAPTOP: HP Pavillion TX2590|X2 RM-72|3Gb/320Gb

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av t41l:

Nu är jag kanske inne på den där fraktionen av en procent du talade om men jag kör ändå
Har du nån uppfattning om det är nån skillnad mellan A2, B2 och C2 vad det gäller rörelser (motion handling)? Jag spelar inte på min tv utan det är bara film och serier från kabel/streaming och blu-ray som gäller. Vill inte ha nån soap opera effect men har förstått att OLEDs pixel respons kan göra 24p innehåll lite extra hackigt, så lite rörelse hantering kan vara nödvändig?
Har läst att C2:an ska vara i paritet med Sony för motion handling, men är det nån större skillnad till de två andra LG:arna?

Det är samma nivå, samma algoritmer och samma känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lostsoul:

"Dock har Samsung tidigare, trots samma specifikation på webbsidor, skiljt modellerna åt genom att vissa exemplar har IPS/ADS-panel istället för VA-panel vilket ger något sämre kontrastintryck. Samtidigt behöver inte IPS/ADS-paneler Ultra Viewing Angle-filtret vilket riskerar regnbågsskimrande reflexer."

Har precis köpt en QN90B 85" som just nu är på väg hem till mig. Det här var nytt för mig. Kan det vara så illa att man riskerar att få en sämre IPS-panel i denna, trots att det ska vara en toppmodell? Mycket dåligt av Samsung isf.

Nån får rätta mig om jag har fel, men är rätt säker på att alla Samsungs 85 tummar är VA. Samsung ha ingen leverantör av 85 tums IPS/ADS.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lostsoul:

"Dock har Samsung tidigare, trots samma specifikation på webbsidor, skiljt modellerna åt genom att vissa exemplar har IPS/ADS-panel istället för VA-panel vilket ger något sämre kontrastintryck. Samtidigt behöver inte IPS/ADS-paneler Ultra Viewing Angle-filtret vilket riskerar regnbågsskimrande reflexer."

Har precis köpt en QN90B 85" som just nu är på väg hem till mig. Det här var nytt för mig. Kan det vara så illa att man riskerar att få en sämre IPS-panel i denna, trots att det ska vara en toppmodell? Mycket dåligt av Samsung isf.

Sämre – ifall du förväntar du en VA-panel. Och ja, irriterande. Men nu är du högst troligt på den säkra sidan med just 85 tum. Annat om du hade köpt 55 eller 65 tum.

Permalänk

Ang. LGs skärmar så är det bara 2022-års modeller som kommer få stöd för den nya smarta hem standarden Matter, som precis har släppts i v.1.0. Kan tex vara att man har videoringklocka på ytterdörren och att den visas PiP på TVn när någon ringer på eller står framför dörren. Plus tusen andra saker som är på G med Matter. Så blev 77" C2 för mig

Källa: https://matter-smarthome.de/en/products/lg-oled-tvs-become-ma...

Info om Matter:

Permalänk
Medlem

Tittade på en 65" Q60B QLED Smart 4K TV (2022) igårkväll. Vår nuvarande 55" från Samsung (basmodell, tror vi gav 5k för den så inget monster på något sätt. Det är egentligen inget större fel på nuvarande utöver att mjukvaran är katastrof och därför det börjar bli dags att byta.

Men åter till 65" Q60B QLED Smart 4K TV (2022). Igårkväll fanns den för 7449. Idag finns den för "black week" pris. 7500. Det är ju ren principsak, att det skulle vara en dealbreaker med 50kr är ju inte på kartan. Men lite fult att gå ut med att man har extra rea via benify och sen HÖJA priset genom benify är ju helt vansinnigt.

Permalänk

Jag har fastnat för LG OLED77C2 men den är slut överallt haha.
Tror det kan vara värt att köpa en LG OLED77C1 istället, jag menar 2021-varianterna är fortfarande bra eller hur?
Skillnaden är väl lite och man behöver ju inte ha en evo-panel.
Då får man gå ner till 65" isf.

Vad skulle @Laxpudding säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Jag har fastnat för LG OLED77C2 men den är slut överallt haha.
Tror det kan vara värt att köpa en LG OLED77C1 istället, jag menar 2021-varianterna är fortfarande bra eller hur?
Skillnaden är väl lite och man behöver ju inte ha en evo-panel.
Då får man gå ner till 65" isf.

Vad skulle @Laxpudding säga?

Inte behöver du gå ner till 65" inte.
Denna har jag span på: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Alla har lagt sig på 20k för denna, 5k billigare än årets modell, och skillnaderna är små, speciellt om du har andra högtalare.

Tycker dock sänkning på 13% inte riktigt andas Black Friday, så jag väntar och ser.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Inte behöver du gå ner till 65" inte.
Denna har jag span på: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Alla har lagt sig på 20k för denna, 5k billigare än årets modell, och skillnaderna är små, speciellt om du har andra högtalare.

Tycker dock sänkning på 13% inte riktigt andas Black Friday, så jag väntar och ser.

Jag gör samma sak. Får hoppas den blir något billigare.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

QDOLEDs reflexfilter i ljusa rum, gör det stor negativ påverkan på svärtan när TVn är på?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Clasito:

QDOLEDs reflexfilter i ljusa rum, gör det stor negativ påverkan på svärtan när TVn är på?

Huruvida TV:n är på eller påverkar inte svärtan på en OLED. Om man inte ställt den fel då förstås.

Med en enkel LCD är det förstås en annan fråga. Påverkar inte reflexfiltret såklart men det man får är ju blandning av grå/blå svärta ihop med reflexfiltret.

Permalänk
Skrivet av SpaceMan:

Inte behöver du gå ner till 65" inte.
Denna har jag span på: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Alla har lagt sig på 20k för denna, 5k billigare än årets modell, och skillnaderna är små, speciellt om du har andra högtalare.

Tycker dock sänkning på 13% inte riktigt andas Black Friday, så jag väntar och ser.

Ja, den håller jag koll på.
Jag var faktiskt i butik och kollade på 65 och denna 77. Blev helt såld på 77 storleken.
Jag har en harman kardon soundbar + subwoofer så de är inga problem

Alltså vet du vad, tack för att du säger det, men det känns som hela elektronikbranschen har gått loco och det är inte ens fredag!
Känns som att de kommer komma mera rabatter men vad vet jag?

Permalänk
Medlem

Klickade hem en LG C2 65" för 16170kr på LGs hemsida med Benify-rabatt. Känns som en bra deal ändå. Var sedan iväg på Elgiganten och Mediamarkt och tittade. Av alla jag såg i butiken tyckte jag faktiskt att LGs OLED (C2 och G2) hade bäst bild. Visst, Samsungs QLED värsting var ljusare men jag tror inte att jag kommer att behöva det ändå. Tror att svärtan blir viktigare för mig. Har trots allt en av Samsungs instegsmodeller från 2016 nu så vad jag än väljer blir en sjuhelvetes uppgradering.

Kikade en del på Samsung S95B. Trevlig bild, helt klart, men tyckte att LG var trevligare. Läst en del om att S95B har problem med böjda paneler och mycket riktigt så var både den på Elgiganten och den på Mediamarkt något böjda/vågiga om man tittade från sidan. Ingen av dom andra apparaterna hade det problemet. Snyggast var helt klart LG G2. Jag har tänkt väggmontera min C2 och visst hade det varit snyggare med en G2 men kunde inte riktigt motivera prisskillnaden. För den skillnaden i pris så får jag en uppsättning nya bakbromsar till bilen och jag tror att jag behöver det mer än en lite snyggare tv, i alla fall just nu.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Ja, den håller jag koll på.
Jag var faktiskt i butik och kollade på 65 och denna 77. Blev helt såld på 77 storleken.
Jag har en harman kardon soundbar + subwoofer så de är inga problem

Alltså vet du vad, tack för att du säger det, men det känns som hela elektronikbranschen har gått loco och det är inte ens fredag!
Känns som att de kommer komma mera rabatter men vad vet jag?

Dustin.se har sålt 22st på två dygn vilket känns som vad en enda Elgiganten-butik borde kunna sälja av en ordentligt nedsatt black friday-tv av denna kaliber.
Elgiganten har haft 100+ kvar sedan kampanjstarten i torsdags kväll. Säger ju inget om deras försäljning egentligen, men tror inte att folket tycker detta är tillräckligt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Dustin.se har sålt 22st på två dygn vilket känns som vad en enda Elgiganten-butik borde kunna sälja av en ordentligt nedsatt black friday-tv av denna kaliber.
Elgiganten har haft 100+ kvar sedan kampanjstarten i torsdags kväll. Säger ju inget om deras försäljning egentligen, men tror inte att folket tycker detta är tillräckligt.

Jag tänker lite likadant. 100+ i lager på 2021 TV, de borde vilja få dessa sålda?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Jag tänker lite likadant. 100+ i lager på 2021 TV, de borde vilja få dessa sålda?

Ja, om två månader kommer ju 2023 års modell på CES med största sannolikhet, men de har ju en mellandagsrea på sig oxå. Om det är så att LG inte klarar att leverera C2, då ingen har dem hemma, kanske EG ändå känner att det är lika att sitta på lite C1or.
Jag hoppas ju inte det, och vill gärna tro att man håller på dräparpriserna till fredag för att försvara lite marginal.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Ja, om två månader kommer ju 2023 års modell på CES med största sannolikhet, men de har ju en mellandagsrea på sig oxå. Om det är så att LG inte klarar att leverera C2, då ingen har dem hemma, kanske EG ändå känner att det är lika att sitta på lite C1or.
Jag hoppas ju inte det, och vill gärna tro att man håller på dräparpriserna till fredag för att försvara lite marginal.

Det är bara och vänta och se men oftast tar det till mellandagarna eller efter nyår då brukar priserna bli ännu mer i Januari rean när alla spenderat pengar på Black Friday till julhandeln och sedan mellandagarna när folk fått julklappar och nyår på detta när många har betydligt mindre pengar.

Därför Januari rean brukar kan vara bättre men många missar denna så handeln vet om när folk har pengar och handlar och försöker maximera sina vinster.

Ibland kan butiker ha special priser just vid midnatt på fredagen men då gäller det att vara vaken och bevaka detta men då är det enbart säg 50 st av varje kampanjvara eller liknande och när dessa är slut försvinner priset.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Blev en QN85B 55" i år som köks tv då man ändå inte kopplar in något extra till TVn. I vardagsrummet har jag 9 serien med box vilket underlätta så man slipper alla synliga kablar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Kan behöva lite råd. Ska uppdatera ifrån morsans gamla 37" LCD (på tok för gammal >10år). Som vi använder för streaming samt PC till TV gameing.

Rummet den står i är helt vitt och med rätt mycket ljusinsläpp. Trotts detta så har jag siktat in mig på en LG C2 55" som ligger lite över budget på 10000 kr. Väl på Elgiganten fick jag råd om QNED816 och om att inbränningsrisken. Men då jag bara använder tvn vid spelande bör inbränningsrisken inte vara så stor väl?

Åsikter ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qufit:

Kan behöva lite råd. Ska uppdatera ifrån morsans gamla 37" LCD (på tok för gammal >10år). Som vi använder för streaming samt PC till TV gameing.

Rummet den står i är helt vitt och med rätt mycket ljusinsläpp. Trotts detta så har jag siktat in mig på en LG C2 55" som ligger lite över budget på 10000 kr. Väl på Elgiganten fick jag råd om QNED816 och om att inbränningsrisken. Men då jag bara använder tvn vid spelande bör inbränningsrisken inte vara så stor väl?

Åsikter ?

Rådet är att sluta lyssna på giriga försäljare på Elgiganten som försöker lura på dig en sämre TV pga att deras marginal / profit är större på den modellen.

Inbränningsrisken på dagens moderna OLED-paneler är extremt överdriven. Klart du ska köra på en C2a!

Permalänk
Medlem

Någon här som har hittat en schysst 65 / 75" BF-deal på runt 15 tkr?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av qufit:

Kan behöva lite råd. Ska uppdatera ifrån morsans gamla 37" LCD (på tok för gammal >10år). Som vi använder för streaming samt PC till TV gameing.

Rummet den står i är helt vitt och med rätt mycket ljusinsläpp. Trotts detta så har jag siktat in mig på en LG C2 55" som ligger lite över budget på 10000 kr. Väl på Elgiganten fick jag råd om QNED816 och om att inbränningsrisken. Men då jag bara använder tvn vid spelande bör inbränningsrisken inte vara så stor väl?

Åsikter ?

Säljare har nästan alltid en agenda. De vill ofta sälja det som är bäst för deras arbetsgivare och kommission (produkter de har högst marginal på, eller produkter som de har för mycket av på lager). Tyvärr oftast inte det som är bäst för dig som kund. I tillägg så är säljare på lador som giganten oftast totalt okunniga.

Tips; lita mer på Ytterberg här i tråden, än på en random säljare på Elgiganten. Just say'in.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Någon här som har hittat en schysst 65 / 75" BF-deal på runt 15 tkr?

Om OLED är något för dig så är C2 för ~16 papp inte dum. Dock endast via Benify rabatten.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Om OLED är något för dig så är C2 för ~16 papp inte dum. Dock endast via Benify rabatten.

Slutsålda nu vad jag kan se.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av qufit:

Kan behöva lite råd. Ska uppdatera ifrån morsans gamla 37" LCD (på tok för gammal >10år). Som vi använder för streaming samt PC till TV gameing.

Rummet den står i är helt vitt och med rätt mycket ljusinsläpp. Trotts detta så har jag siktat in mig på en LG C2 55" som ligger lite över budget på 10000 kr. Väl på Elgiganten fick jag råd om QNED816 och om att inbränningsrisken. Men då jag bara använder tvn vid spelande bör inbränningsrisken inte vara så stor väl?

Åsikter ?

Den här relativisering och uppfattningen om ljusstyrka börjat bli lite tokig.

Ifall du har en 10 år gammal 37-tummare är en OLED C2 förmodligen dubbelt så ljusstark och har ett reflexfilter som är mycket bättre. Har den gamla TV:n fungerat, kommer en OLED C2 fungera ännu bättre och förmodligen kunna ge mer ljus än du behöver.

När spelar du som mest? Mitt på dagen, solen in och vägrar använda gardiner? Eller är det mer valda tillfällen främst kvällar och kanske mer vinterhalvåret? Det "ljusa" rummet är då mörkt, om du nu inte satt upp några hundra watt lysrör i taket och vill ha de igång samtidigt. Först då har en QNED81 en susning om att vara bättre än en OLED C2.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Slutsålda nu vad jag kan se.

Genom LG o Benify ja, men typ elgiganten, mediamarkt m.m. säljer dennför 17990.

Fick avisering om att 65" och 77" fanns i lager på LG sen tog den slut direkt 😂

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på hur panelen i LG Nano86 50” presterar?
Det är en modell från 2021. Det som talar för att objektet ska vara någorlunda bra är att modellen har utrustats med Magic Remote, α7 Gen 4 samt local dimming. Tycker det skulle vara konstigt ifall de tryckt in en skit panel i en annars ganska tydlig mellan klass tv.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Noob I am:

Är det någon som har koll på hur panelen i LG Nano86 50” presterar?
Det är en modell från 2021. Det som talar för att objektet ska vara någorlunda bra är att modellen har utrustats med Magic Remote, α7 Gen 4 samt local dimming. Tycker det skulle vara konstigt ifall de tryckt in en skit panel i en annars ganska tydlig mellan klass tv.

Local dimming av den gamla skolan med kolumner. 50 tum kan vara en VA-panel och där har LG tryckt rätt dåliga paneler tidigare. 50 tum Nano7 är rätt usel på vinklar till exempel av det jag sett. Finns en viss risk här.

En fråga om "presterar" är därför hur jämfört med vad? Annars är den här modellen som den är. De lägre nano-serierna är något av LG:s förglömda modeller och det är lite för ont om bekräftad info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Är det någon som har koll på hur panelen i LG Nano86 50” presterar?
Det är en modell från 2021. Det som talar för att objektet ska vara någorlunda bra är att modellen har utrustats med Magic Remote, α7 Gen 4 samt local dimming. Tycker det skulle vara konstigt ifall de tryckt in en skit panel i en annars ganska tydlig mellan klass tv.

Slog till på en sådan, som kommer i morgon, så vi får se om det är något att ha. Har dock inte så höga krav och det blir dessutom min första 4K TV. Den ska tydligen ha två 120 Hz HDMI portar, men jag har ingen konsol att testa med.