Permalänk

Vad i hela friden har hänt med Whatsapp för datorer? Har aldrig varit med om en sådan steep dive i fråga om buggar osv. På PC sidan så laddas programmet i bakgrunden fastän man stängt av det, och på Mac är det en katastrof på alla sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

Behöver jag säga mer?

Glada vinterhälsningar från Göteborg!

Skrivet av Pnorberg:

Var igår till närmaste Ica Maxi på jakten efter vörtbröd och efter att ha synat varje hyllplan kunde jag konstatera att julvört är en bristvara! Skyller på Putin, Kina, Covid och Ever Given.

Köp ditt vörtbröd på ett riktigt bageri istället för kasta bort dina pengar på snabbjäst fabriksbakad luft. Matigare bröd, mycket mustigare och aromrikare kryddning. Särskilt surdegsbagerier gör finfint vörtbröd i min erfarenhet!

Mitt gnäll idag? Knappast värt att nämna men vafan...

Batteridrivna borrmaskinerna jag köpte nyligen, en av batteripackarna var kass. Fick gå tillbaks och byta. Gick iofs rätt smärtfritt, och fick reda på att bara en enda sån batteripack ryker på 850 pix att köpa separat. Med andra ord, att köpa blåa Bosch kombipack med maskiner kostade i realiteten bara några hundra mer än det billigare och klart sämre alternativet. Men batterierna kunde ju funkat att ladda rakt ur lådan kan man tycka! Hoppas att detta var ett enstaka exempel...

Slutade sedan med att jag handlade ytterligare skit för ca 850 spänn, inräknat mer upphängningskrokar/plugg, metallvajer och duplexklämmor (för mig nytt ord!) som jag ska använda för tavelhängning, hörselkåpor samt en fin verktygsväska, vilket är något jag aldrig ägt förut. Dessutom en schysst snickar-blyertspenna för hela 9kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Köp ditt vörtbröd på ett riktigt bageri istället för kasta bort dina pengar på snabbjäst fabriksbakad luft. Matigare bröd, mycket mustigare och aromrikare kryddning. Särskilt surdegsbagerier gör finfint vörtbröd i min erfarenhet!

Bor i en liten ort i Tornedalen där det inte funnits bagare sedan troligtvis 80-talet. Eventuellt försvann den sista efter kraschen 91-92 då orten började urholkas. Konditoriet stängdes ned i början av 00-talet.
Vi har inte ens ett fik, pub eller lunchrestaurang (eller ja, pizzerian kör i.a.f. lunch), polisen har öppet på onsdag förmiddag, akutmottagning kan endast ske under dagtid och endast veckodagar, "Folktandvården" tar endast emot akut och barn. Missade du bussen imorse? Det kanske går en om 5-8 timmar, annars får du se till att komma i tid nästa helgfria dag.

Likförbannat betalar jag mer procent i skatt än en stockholmare...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pnorberg:

Bor i en liten ort i Tornedalen där det inte funnits bagare sedan troligtvis 80-talet.

Tråkigt att höra!

Måste säga att jag saknar på sätt och vis norrland. Vintrarna var iallafall vinter där, och somrarna var ju sköna de också. Fast det är ju mindre snö och kyla nu än då man var liten grabb på 70-talet...

Fan, allt ska vi då förstöra vi människor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Vad i hela friden har hänt med Whatsapp för datorer? Har aldrig varit med om en sådan steep dive i fråga om buggar osv. På PC sidan så laddas programmet i bakgrunden fastän man stängt av det, och på Mac är det en katastrof på alla sätt.

Det enda de vill är att spåra dina förehavanden på nätet.

Permalänk
Avstängd

Tydligen är det fortfarande en nyhet för SJ att det kom lite snö för 2 dygn sedan.
Mitt tåg minst 2 timmar försenad på första jävla station den ska åka från.
Hur jävla svårt ska det vara att plock bort lite snö framför garaget och köra fram tågfan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Tråkigt att höra!

Måste säga att jag saknar på sätt och vis norrland. Vintrarna var iallafall vinter där, och somrarna var ju sköna de också. Fast det är ju mindre snö och kyla nu än då man var liten grabb på 70-talet...

Fan, allt ska vi då förstöra vi människor!

Visst märker jag av att det blivit lite varmare och vintrarna är säsongsvis kortare här men snö får vi gott om och kylan kryper ner till -30 några dagar under vinterhalvåret. På sommaren är det ljust dygnet runt och ofta väldigt varmt, egentligen för varmt skulle jag säga.

Dock så vad jag kan komma ihåg så var förra vintern den första där vi inte hade kyla under -30 under någon dag alls. Det är ovanligt. Men då bodde jag även på annan ort i femton år innan jag återvände till hemorten så har egentligen inte "data" för de flesta av de åren.
Nu är det fantastiskt vackert här, inte mycket snö men vi hade tidigare en dimma som frusit och växt på träden så allt är helt vitt! Nästan magiskt vackert! :⁠-⁠)

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Tydligen är det fortfarande en nyhet för SJ att det kom lite snö för 2 dygn sedan.
Mitt tåg minst 2 timmar försenad på första jävla station den ska åka från.
Hur jävla svårt ska det vara att plock bort lite snö framför garaget och köra fram tågfan.

Konstigt nog är det återigen en massa snö där jag skottade både i förrgår och igår…

Permalänk
Medlem

Folk på parkeringar alltså! Varför är människor så korkade? Varför går man rätt bakom en backande bil? Det har inte hänt bara en gång. Trots att dessa människor själva uppenbarligen kör bil, så verkar de tro att man ser perfekt 360 grader runt om bilen hela tiden. Självbevarelsedrift, vad är det?

Tidigare under hösten, stod på en parkering utanför ett köpcentrum, mellan en SUV och en minibuss så att sikten var mycket begränsad. Jag tittade runt mig så gott jag kunde i både backspeglar och backade sakta ut. Helt plötsligt fick jag tvärbromsa för att backvarnaren började tjuta på grund att nån gick rätt ut bakom mig. Korkskallar.

Annat tillfälle under hösten. Backar in i en parkeringsruta utanför en butik. Ett par kvinnor är på väg till sin bil och genar mellan parkeringsraderna och rätt ut bakom mig medan jag håller på och manövrerar in bilen. Argh!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Nu är det fantastiskt vackert här, inte mycket snö men vi hade tidigare en dimma som frusit och växt på träden så allt är helt vitt! Nästan magiskt vackert! :⁠-⁠)

Samtidigt i Skåne är den torra kylan borta, och det mörka tråkiga regnrusket tillbaka.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Slänger på vinterdäcken i lugn och ro innan snön, söndag förmiddag. Allt går som smort.

Ajaj, lite lågt lufttryck, 1.4 i ett av däcken, osv, fram med ... fotpumpen. *pumpa**pumpa*. 1.9. Herregud. Och de andra däcken är inte mycket bättre. Kör till närmsta mack, 200m bort, ska ju ändå provköra lite. Ingen luft. Nästa mack. Nej, ingen luft. Tredje macken, den brukar ha luft men var trasig i våras. Fortfarande trasig, samma lapp verkar det som. Kör en omväg, passerar några moderna mackar och kommer fram till en äldre. Ja. Luft, äntligen. Pumpa. Klart. Kommer dock knappt ut då andra desperata pumpletare trängs bakom min bil. Hade det inte varit så trångt hade jag gått in och köpt godis och läsk, min vana trogen.

Hur som helst, det här har väl gnällts på förr : Men hur kan det inte vara möjligt att ha luft nu, när det gick så bra förr? Att sådana där lösa "dunkar" stjäls kan jag förstå, men vanliga slangar?

Slutar nog med att jag får köpa en liten kompressor/luftpump om jag hittar någon på "Black Friday".

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pirum:

Slutar nog med att jag får köpa en liten kompressor/luftpump om jag hittar någon på "Black Friday".

En liten kompressor är ju bra att ha för att blåsa ur hemma-PCn med också. Funderar skarpt på att skaffa en, behöver ju inte vara någon fräsingmodell om den bara går någon gång i halvåret kanske.

En tanke jag funderar på är dock oljedimma i lufttanken - tydligen kan billiga kompressorer ge ifrån sig sådant och man ska då ha något slags filter för att inte spreja datorn med en oljefilm på insidan... Vet inte om detta är skräckpropaganda eller om det finns ett korn av sanning i detta.

Tryckluft på burk är ju skit - särskilt så här års. Rätt dåligt tryck även i bästa fall, och sämre ändå när flaskan blir kall som en isbox efter bara några sekunder i utomhusluft och tappar ännu mera ork. Sedan är ju burkluft hälso- och miljöskadligt också, så ännu en anledning att undvika skräpet.

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal volta dammsugare. Den har slanganslutning i bakändan. Där är det bra blås när jag ska damma ur datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag har en gammal volta dammsugare. Den har slanganslutning i bakändan. Där är det bra blås när jag ska damma ur datorn.

Farligt. Kom inte för nära komponenterna. Det kan byggas upp extrema statiska laddningar på plastmunnstycket.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

En liten kompressor är ju bra att ha för att blåsa ur hemma-PCn med också. Funderar skarpt på att skaffa en, behöver ju inte vara någon fräsingmodell om den bara går någon gång i halvåret kanske.

En tanke jag funderar på är dock oljedimma i lufttanken - tydligen kan billiga kompressorer ge ifrån sig sådant och man ska då ha något slags filter för att inte spreja datorn med en oljefilm på insidan... Vet inte om detta är skräckpropaganda eller om det finns ett korn av sanning i detta.

Tryckluft på burk är ju skit - särskilt så här års. Rätt dåligt tryck även i bästa fall, och sämre ändå när flaskan blir kall som en isbox efter bara några sekunder i utomhusluft och tappar ännu mera ork. Sedan är ju burkluft hälso- och miljöskadligt också, så ännu en anledning att undvika skräpet.

Tror inte oljan är ett jätteproblem med en dator egentligen, även om det förstås inte är mysigt. Men ska man använda en kompressor till typ airbrush eller så så är det ju katastrof.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Tror inte oljan är ett jätteproblem med en dator egentligen, även om det förstås inte är mysigt.

Det tar väl inte död på någonting, men det fastnar ju damm järnet i oljan, som sen inte går att få bort för att oljan agerar som bindemedel/klister... Så det blir ju bara grisigare och grisigare ju fler gånger man blåser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Det tar väl inte död på någonting, men det fastnar ju damm järnet i oljan, som sen inte går att få bort för att oljan agerar som bindemedel/klister... Så det blir ju bara grisigare och grisigare ju fler gånger man blåser.

Jo det är klart. Det vill man förstås inte ha. Men det är ju väldigt små mängder det handlar om från sånt här ändå.

Permalänk
Medlem

Nu har hela Sverige helt plötsligt samma elpris... Vi som producerar i norr ska fan ha det billigare. Jävla sörlänningar som ser till att sko sig på andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Nu har hela Sverige helt plötsligt samma elpris... Vi som producerar i norr ska fan ha det billigare. Jävla sörlänningar som ser till att sko sig på andra.

Hade du tänkt samma sak om all el producerats i Skåne?

Permalänk
Medlem

Norrlänningar som gnäller på åtgärder för lägre elpriser i söder. Ska mat vara billigare i söder och dyrare i norr på grund av mat-zoner?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Norrlänningar som gnäller på åtgärder för lägre elpriser i söder. Ska mat vara billigare i söder och dyrare i norr på grund av mat-zoner?

Vi har marproduktion så det räcker å blir över här uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Hade du tänkt samma sak om all el producerats i Skåne?

Nä, då hade jag gnällt över annat.

Permalänk
Snusfri

Gnäller på mig själv som velar fram och tillbaka över kundkorgen och om man skall beställa..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Nu har hela Sverige helt plötsligt samma elpris... Vi som producerar i norr ska fan ha det billigare. Jävla sörlänningar som ser till att sko sig på andra.

Anledningen till detta är ju att ni INTE producerar el i norr.

Citat:

Huvudskälet till måndagens – och helgens – höga elpriser är enligt Christian Holtz att vattenkraftproducenter i Luleälven påbörjat sin isläggning – som tillfälligt minskar verkens produktion.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elpriset-i-norr-rusar-mot-...

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Gnäller på mig själv som velar fram och tillbaka över kundkorgen och om man skall beställa..

Ja, den har man ju gjort några gånger och missat bra erbjudanden som följd. Det senaste för mig var 3080 kortet (PNY) som Komplett hade för 7500:-. Ibland är det inte bra att tänka och fundera för mycket.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Libra-75:

Ja, den har man ju gjort några gånger och missat bra erbjudanden som följd. Det senaste för mig var 3080 kortet (PNY) som Komplett hade för 7500:-. Ibland är det inte bra att tänka och fundera för mycket.

Jag villhöver lixom ny cpu, ram och mammakaka, men snåltarmen i en rycker..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag villhöver lixom ny cpu, ram och mammakaka, men snåltarmen i en rycker..

Hade liknande situation i våras med en ny NAS.

I helgen rasade en disk så jag satte i den spare som jag har på hyllan. Raid återuppbygd men andra problem istället. Och Synology har bara version 6.x på min NAS då den är så gammal.
Hade jag handlat i våras hade jag haft en ny nas 3-4 TKR billigare än vad det kommer att kosta att köpa den nu

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Stör mig på att folk ska vara så jävla negativa jämt, inte minst här på forumet.
Släpps nåt nytt från Nvidia eller Intel är det för dyrt och de är kapitalistsvin som vill tjäna pengar, AMD är då tydligen goda altruister. När väl AMD släpper nåt är det en miljon fel på deras grejer och då duger helt plötsligt Nvidia/Intel.
Allt är dessutom alltid för dyrt jämfört med amerikanska priser utan VAT men när svenska priserna visar sig vara i stort sett samma om man räknar med svensk moms och vår skvalpvalutas växelkurs är det fortfarande fel på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag villhöver lixom ny cpu, ram och mammakaka, men snåltarmen i en rycker..

Ja, jag villhöver allt till en ny burk. För mig är grafikkortet (och eventuellt processorn) startskottet, nästan allt hänger på om man kan få ett grafikkort till vettigt pris, det känns nästan inte som nån större vits med att börja köpa andra delar eftersom grafikkortet är den i särklass största kostnaden. Men man kanske inte ska tänka så, det kanske är bättre att köpa nån del här och där (när dom är nersatta i pris) och hoppas att det dyker upp ett grafikkort till vettigt pris. Tyvärr så har man inte oändligt med pengar, så man måste vara prismedveten och/eller lite snål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Anledningen till detta är ju att ni INTE producerar el i norr.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elpriset-i-norr-rusar-mot-...

Vi har överskott av el i norr just nu.

https://www.elbruk.se/

Det kanske är staten som testar hur det känns med samma priser på el i hela landet
Det svider lite olika hårt beroende på var i landed man bor, tex +3 i Malmö just nu och -15 i Kalix.
Värmer man huset med el dvs luft-luft värmepump så går pumpen betydligt hårdare här och suger rejält mycket mera ström.