Permalänk
Medlem

Butikerna fylls med julmust, julgodis, julpynt och det ena julrelaterade med det andra. Men...
VAR ÄR JULVÖRTEN?!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Inte om det går mer än en fil rakt fram, se bild:

<Uppladdad bildlänk>

Vart hitta du denna,?

jag vill påstå att det är fel, annars så får jag och en polis be om ursäkt.

Skickar en fråga till Transportstyrelsen.

Lade till en rad
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ja, du påstår det om och om igen. Hur följer du den här skyltningen för vänsterfilen när du ska rakt fram och agerar som du påstår?

https://goo.gl/maps/Qsp3PiSinP1Lhpnt8

Förstår hur du tänker här på bilden. Men höger fil går bara rakt fram. Då kommer inte vänster fil korsa någon fil om du kör rakt fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertR:

Vart hitta du denna,?

jag vill påstå att det är fel, annars så får jag och en polis be om ursäkt.

Skickar en fråga till Transportstyrelsen.

Jag hittade den i en artikel från Aftonbladet men samma info finns exempelvis på Övningskörning.com och på Zutobi (onlineteori).

Även NTF har en bild som illustrerar olika möjligheter att ta sig igenom en cirkulationsplats. Det finns ingen, vad jag har hittat, som säger att det är förbjudet att köra ut från vänster körfält. Däremot har man alltid väjningsplikt mot den som ligger i höger körfält så det gäller att vara extra uppmärksam om man ska lämna från vänster körfält. Därför rekommenderar bl.a. Polisen att man ska lämna cirkulationsplatsen från höger körfält om det är möjligt, men det viktigaste är att följa skyltningen.

Citerat från Polisen Huddinges facebook:
"3 - Välj lämpligt körfält - och finns det skyltar och anvisningar så följer du dem. Du ska använda blinkers om du byter körfält i cirkulationen (utan fara för andra). Anpassa körningen, visa hänsyn, och lämna med fördel cirkulationen från höger körfält (när det är dubbla)."

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Avstängd

Suck på kundens laptop.
Den har 16 GB ram, en sticka.
Enligt task manager använder min användare 4,7GB ram och den rapporterar att datorn använder just nu 14GB.
Undrar hur mycket ”skit” de har installerat på varje dator om Windows + deras program så det tar runtmhälften av min arbetsdators minne..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertR:

Förstår hur du tänker här på bilden. Men höger fil går bara rakt fram. Då kommer inte vänster fil korsa någon fil om du kör rakt fram.

Det klart man korsar den andra filen om man kör rakt i den vänstra

Det är inte farligt eller ett problem att köra rakt fram i vänstra filen

Det är långt värre med de som svänger vänster i den högra filen, då blir det onödiga problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertR:

Förstår hur du tänker här på bilden. Men höger fil går bara rakt fram. Då kommer inte vänster fil korsa någon fil om du kör rakt fram.

Skrivet av medbor:

Det klart man korsar den andra filen om man kör rakt i den vänstra

Det är inte farligt eller ett problem att köra rakt fram i vänstra filen

Det är långt värre med de som svänger vänster i den högra filen, då blir det onödiga problem

Samma cirkulationsplats från ett annat håll:
https://goo.gl/maps/5dugX5q1K9sLmEGJA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Samma cirkulationsplats från ett annat håll:
https://goo.gl/maps/5dugX5q1K9sLmEGJA

Det är dock bara en trevägs-rondell om jag ser rätt, så inget överdrivet problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ni som om använder uttrycket "villhöver" (Ja, jag tittar på er kära Sweclockare!), vänligen sluta genast med det! 🤐

/Gubbe

Och bara för det tänker jag ALDRIG sluta med det

/ Ännu mera gubbe 👴

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ni som om använder uttrycket "villhöver" (Ja, jag tittar på er kära Sweclockare!), vänligen sluta genast med det! 🤐

/Gubbe

Har aldrig hört/läst i hela mitt liv...
Är det kopplat till nåt speciellt ämne i forumet (Grafik-kort/Radeon kanske), eller dialekt-talt?
Nån koppling du har tänkt på?

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Och bara för det tänker jag ALDRIG sluta med det

/ Ännu mera gubbe 👴

😡

Skrivet av mrTLU:

<Uppladdad bildlänk>

Har aldrig hört/läst i hela mitt liv...
Är det kopplat till nåt speciellt ämne i forumet (Grafik-kort/Radeon kanske), eller dialekt-talt?
Nån koppling du har tänkt på?

Uttrycket har använts i ungefär vartannat inlägg i denna tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1676025-full-fras-info...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Skum grunka! Jag avsåg något i stil med den här: (De brukar hålla i ett par generationer typ, bara man tar hand om dem någotsåväl.)
<Uppladdad bildlänk>

Dom där är bra för mer än bara te.
Går utmärkt att fylla med annat som man ska pudra över socker/kryddor etc.
Typ mjöl för en topredning i en sås. Finfördelat mjöl och vispning=inga klumpar i såsen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

Måste gnälla lite på Bahnhof. Jag betalar för 250/250 men har aldrig fått ut det, max 100/100, jag har inte brytt mig så mycket då jag gned till mig någon BF-deal så jag betalde ändå nästan samma som förut, men nu kände jag att det var dags att ta tag i det, inte minst då dealen är på väg att gå ut så priset hade ju gått upp. Så jag ringde supporten som jag bara har bra erfarenheter av tidigare, men denna gång gick det sådär.

Det började med att han inte riktigt trodde att jag hade 250/250, men det vet jag ju att jag har, och det står i klartext på "Min sida". I alla fall. Alla mina enheter är kopplade med WiFi så jag vet ju att det inte duger att köra någon "hastighetskoll" från dem, men min router har speedtest inbyggt så det borde ju ge korrekta värden, och jag har en lång tabell med tester jag kört över året som alla maxar på knappt 100Mb, med nya firmwares emellan och så. Men de dög inte utan det måste vara från en dator, så han bad mig koppla in datorn direkt till fiberboxen.

Jag har försökt mig på detta tidigare men det fungerar ju aldrig för det tar tid innan man får ett nytt IP eller vad det nu är som krävs (nytt DHCP lease antar jag). Så efter mycket sitta och vänta på att den skulle få uppkoppling så bad han mig att dra ur alla elsladdar till fiberboxen och routern ikväll och sen testa med datorn direkt på boxen imorgon igen. Men när jag kopplade in routern igen, efter vi lagt på, så körde jag speedtest igen och fick 250/250. Så jag antar att jag helt enkelt fått 100/100 hela tiden för att någon missat att uppgradera mig någonstans, dock inte i faktureringen, och att han korrigerade det utan att säga något.

Permalänk
Medlem

TikTok, vad fan är det för jävla hittepå skit?! Kan inte någon bara döda denna dumma jävla sociala media skräpet!? Ungjävlar...

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem

Har åkt på en rejäl förkylning med hosta, halsont, snor och lätt feber.

Faråthelvete!!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

TikTok, vad fan är det för jävla hittepå skit?! Kan inte någon bara döda denna dumma jävla sociala media skräpet!? Ungjävlar...

Tror USA har planer på att banna TikTok helt. Återstår att se.
Håller med ang. ungjävlar.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Måste gnälla lite på Bahnhof. Jag betalar för 250/250 men har aldrig fått ut det, max 100/100, jag har inte brytt mig så mycket då jag gned till mig någon BF-deal så jag betalde ändå nästan samma som förut, men nu kände jag att det var dags att ta tag i det, inte minst då dealen är på väg att gå ut så priset hade ju gått upp. Så jag ringde supporten som jag bara har bra erfarenheter av tidigare, men denna gång gick det sådär.

Det började med att han inte riktigt trodde att jag hade 250/250, men det vet jag ju att jag har, och det står i klartext på "Min sida". I alla fall. Alla mina enheter är kopplade med WiFi så jag vet ju att det inte duger att köra någon "hastighetskoll" från dem, men min router har speedtest inbyggt så det borde ju ge korrekta värden, och jag har en lång tabell med tester jag kört över året som alla maxar på knappt 100Mb, med nya firmwares emellan och så. Men de dög inte utan det måste vara från en dator, så han bad mig koppla in datorn direkt till fiberboxen.

Jag har försökt mig på detta tidigare men det fungerar ju aldrig för det tar tid innan man får ett nytt IP eller vad det nu är som krävs (nytt DHCP lease antar jag). Så efter mycket sitta och vänta på att den skulle få uppkoppling så bad han mig att dra ur alla elsladdar till fiberboxen och routern ikväll och sen testa med datorn direkt på boxen imorgon igen. Men när jag kopplade in routern igen, efter vi lagt på, så körde jag speedtest igen och fick 250/250. Så jag antar att jag helt enkelt fått 100/100 hela tiden för att någon missat att uppgradera mig någonstans, dock inte i faktureringen, och att han korrigerade det utan att säga något.

Intressant, jag uppgraderade vår Bahnhof fiber till 250/250 för ett tag sen också och verkar inte få ut mer än 100 heller. Har bara inte orkat ta tag i det ännu.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Butikerna fylls med julmust, julgodis, julpynt och det ena julrelaterade med det andra. Men...
VAR ÄR JULVÖRTEN?!

Jo den finns. .. men hittar du den inte så är det dags att säga åt handlaren att de inte hänger med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogge:

Jo den finns. .. men hittar du den inte så är det dags att säga åt handlaren att de inte hänger med.

Bor i ett litet samhälle där varken Ica eller Coop har tagit in vörtbröd. Förra året så tog de in redan i början av November men i år, så har inte ens oskivat gått att hitta i någon av butikerna...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Folk som sätter på varningsblinkers och tror att det innebär att det är okej att stå vart som helst.
Jag ska in här och hämta en sak, så jag ställer mig mitt i vägen. Fast det är okej, jag har varningsblinkers igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

<Uppladdad bildlänk>

Har aldrig hört/läst i hela mitt liv...
Är det kopplat till nåt speciellt ämne i forumet (Grafik-kort/Radeon kanske), eller dialekt-talt?
Nån koppling du har tänkt på?

Fyi, ordet du söker är dialektalt. Brukar inte leka språkpolis på forum, men din stavning var så pass udda att det ser ut som att du antingen hakade upp dig mitt i ordet eller klurade en bra stund på hur det stavas.

Om du bara skrev så för att göra dig lustig erkänner jag mig lurad 😅

@zaibuf
När jag ser såna jävlar önskar jag att jag hade traktor med snöplog fram så att jag kunde skyffla dem ur vägen utan att behöva stanna.

Usch för missbruk av varningsblinkers.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

TikTok, vad fan är det för jävla hittepå skit?! Kan inte någon bara döda denna dumma jävla sociala media skräpet!? Ungjävlar...

Använd det inte då? Finns för övrigt alla åldrar på tiktok, inkl pensionärer.

Exempelvis patriotickenny.
Veteran som bl a brukar skänka bort mobility scooters.

Skrivet av zaibuf:

Folk som sätter på varningsblinkers och tror att det innebär att det är okej att stå vart som helst.
Jag ska in här och hämta en sak, så jag ställer mig mitt i vägen. Fast det är okej, jag har varningsblinkers igång.

Det är så jävla stendumt. Det är väl dessutom olagligt att använda varningsblinkers på det sättet?

Permalänk
Medlem

Jag vilhöver en Chevrolet Blazer K5 runt årsmodell 90 eller något liknande.

Mitt gubbgnäll idag får väl vara över det dåliga elsystemet här på orten. Strömavbrott idag igen. Nu var det ett tag sedan så vitt jag vet. Men det går lite i perioder. Fattar inte vad det är för sommarjobbare som satt upp detta system.
Det känns inte så bra i hjärtat när NASen dör bara så där.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jag vilhöver en Chevrolet Blazer K5 runt årsmodell 90 eller något liknande.

Mitt gubbgnäll idag får väl vara över det dåliga elsystemet här på orten. Strömavbrott idag igen. Nu var det ett tag sedan så vitt jag vet. Men det går lite i perioder. Fattar inte vad det är för sommarjobbare som satt upp detta system.
Det känns inte så bra i hjärtat när NASen dör bara så där.

Köp en ups!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Använd det inte då? Finns för övrigt alla åldrar på tiktok, inkl pensionärer.

Exempelvis patriotickenny.
Veteran som bl a brukar skänka bort mobility scooters.

Det är så jävla stendumt. Det är väl dessutom olagligt att använda varningsblinkers på det sättet?

Använder definitivt inte TikTok, men blir ju bombad av det från alla håll o kanter.

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem

Efter månader av väntan på att ett PS5 digital (utan "paket" med spel eller tillbehör) dyker upp i lager så lyckas jag äntligen genomföra ett köp innan de tar slut.

Får bekräftelsemail och allt. Men inget paket eller mail om att det är skickat dyker upp till mig på 2 dagar.

Mailar mediamarkt och frågar vart min order är. Får ett halvdrygt svar om att de är "slut i lager".

Skickar tillbaka att jag la en order när det fanns i lager hos dem fortfarande (i webben) och att jag fått bekräftelse osv. Fick bara något ännu drygare svar tillbaka om att jag fick vänta tills de får in det i lager igen och då kan skicka det till mig (som jag gissar sannolikt tar någon månad till).

Bad dem fara och flyga (på ett hyffsat civiliserat sätt) och avbeställde min order.

Tack för den mediamarkt, sista gången jag la en order hos er eller besökte era butiker!

Att det ska vara så in i ... svårt att få tag på ett PS5 Digital, utan att betala överpris för att samtidigt få ett spel (som GOW-paketet med PS5 som kostar 900 SEK extra utöver vad bara konsolen kostar. Men bara spelet kostar cirkus 600 SEK).

Permalänk
Medlem

Höster. Vinter. Vilket förbannat trams! Vad gjorde våra förfäder när de flyttade upp hit? Var de sadomasochister hela bunten? Vem vill egentligen frysa och snubbla i mörkret halva året?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Höster. Vinter. Vilket förbannat trams! Vad gjorde våra förfäder när de flyttade upp hit? Var de sadomasochister hela bunten? Vem vill egentligen frysa och snubbla i mörkret halva året?

Vissa kan anse att detta jag skriver nu, inte är förankrat med forskningen, men många flyttade norrut i takt med att isen försvann för att kunna fortsätta få en kall grogg. Man ristade sedan på bergen när man var på fyllan, numera känt som runstenar. Runsten kommer ifrån att Rune var stenhög på svampar.

Så att bo här uppe i norr var ganska okej.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

När man ha varit helt utan huvudvärk i över 1 månad.
Och idag kommer ens " hortons huvudvärk " tillbaka, blir mindre kul i några veckor nu. Hatar fan huvudvärk som är kronisk under dagar/ veckor. Och ibland ha man även migrän på det.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Jaha, i måndags hämtade jag paketet från amazon.co.uk. Först Idag har amazon.fr expedierat med samma leveransnivå (dvs standard)… Jag beställde båda paketen mer eller mindre samtidigt, Och de verkar skicka det med Airmee. Verkar ju smart när man inte har en aning om när paketet kommer att komma… Eller ja, nu har de satt en prognos, men intervallet vid beställning var två veckor. Genialiskt!

Det här blir, som Peter Harryson brukade säga, oooliiiiiiiidligt spännande…

Jag beställde den 6:e för övrigt, så det har alltså tagit amazon.fr 10+ (!!!) dagar att göra något alls. Om jag vore så cynisk som jag är skulle jag kunna få för mig att det går ut på att man ska tröttna och byta till expressleverans, som inte är särskilt express, och därmed betala extra.