Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Utan någon som helst efterforskning (detta är gubbgnälltråden trots allt) så spånar jag att det har att göra med att i USA kan du väl sparka någon som inte fungerar bra på studs. Typ, här har du dagens 20 USD, stick. I Sverige är det väl en lång, omständlig process.

/hulle.

Samtidigt har vi ju provanställningar, så det problemet är något övervärderat tycker jag. Kan du inte lista ut om din nyanställde är en idiot eller inte på sex månader så borde du fundera på dina processer liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt har vi ju provanställningar, så det problemet är något övervärderat tycker jag. Kan du inte lista ut om din nyanställde är en idiot eller inte på sex månader så borde du fundera på dina processer liksom.

Provanställningar löper ut efter sex månader och de flesta nyanställda är oftast entusiastiska inför en ny tjänst, dvs presterar på en relativt hög nivå.

En anställd kan dock förändras över tid av olika skäl, främst privata, förlora motivation, livskriser mm. En individ som fungerade utmärkt för några år sedan kan prestera sämre, få en försämring i attityd, samarbetsproblem med andra anställda, stjäla, trakasserier, med mera.

Kan hända en hel del med andra ord

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt har vi ju provanställningar, så det problemet är något övervärderat tycker jag. Kan du inte lista ut om din nyanställde är en idiot eller inte på sex månader så borde du fundera på dina processer liksom.

Rätta mig om jag har fel, men nog är det dyrare att säga upp någon med provanställning i Sverige än det är att säga upp t.ex. ett butiksbiträde på timanställning i USA.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Provanställningar löper ut efter sex månader och de flesta nyanställda är oftast entusiastiska inför en ny tjänst, dvs presterar på en relativt hög nivå.

En anställd kan dock förändras över tid av olika skäl, främst privata, förlora motivation, livskriser mm. En individ som fungerade utmärkt för några år sedan kan prestera sämre, få en försämring i attityd, samarbetsproblem med andra anställda, stjäla, trakasserier, med mera.

Kan hända en hel del med andra ord

Mvh

Jo precis. Bäst att inte anställa någon då för de kan ju bli sjuka, få barn eller skilja sig, själv är bäste dräng och allt det där?

Det är väldigt mycket gnäll om LAS från arbetsgivarna, men i praktiken så säger mina erfarenheter att om ett företag har behov av en anställd så anställer de en, har de inte det så gör de inte det. Det är inte så komplicerat.

För kortvarigare behov eller potentiellt kortvariga så har vi andra lösningar med projektanställningar eller andra former av tidsbegränsade anställningar, bemanning och liknande. Sen vill de förstås gärna dra ut på det mer än vad som är tillåtet eller i alla fall vad som är tanken med dessa undantag. Jag har varit med om "hyrköp" där en konsult kommer in på ett års kontrakt med intentionen att det ska övergå till anställning, sen har de försökt förlänga detta ytterligare ett år, eller försökt få konsulten att gå med på provanställning i sex månader efter "hyrköpet" exempelvis. Men då handlar det ju inte om att de är osäkra på personen utan mer att någon form av fulspel där de egentligen inte har några tankar på anställning men vill ändå täcka upp ett behov utan att behöva lära upp någon ny.

Sen har ju LAS förändrats ganska kraftigt det senaste. Det har exempelvis blivit mycket lättare att säga upp någon av "personliga skäl" och alla företag får nu frångå turordningen vid uppsägningar, max tre personer åt gången men det är ändå en rätt stor försämring för arbetstagarna när det gäller trygghet. Vi får väl se om dessa ändringar har de effekter man menade att de skulle få, i så fall borde hindren till att anställa folk vara mycket lägre nu, men som sagt så är det ju behovet som styr oavsett så i bästa fall innebär det att man kanske anställer folk istället för att ta in konsulter i lite större utsträckning eller så, men knappast fler jobb totalt. Det faktiska syftet som man inte talade högt om, att få folk att bli mer rädda att bli av med sina jobb och därmed mindre benägna att klaga, påtala brister, eller på andra sätt agera på vis som är negativa för arbetsgivaren, har redan blivit verklighet förstås.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av noMad17:

Rätta mig om jag har fel, men nog är det dyrare att säga upp någon med provanställning i Sverige än det är att säga upp t.ex. ett butiksbiträde på timanställning i USA.

Ja, för där kan du säga åt någon att den har fått sparken, gå hem, så är det inte mer med det. Här har man ju i alla fall två veckors uppsägningstid även vid provanställningar. Men det kostar ju inte mer än att ha en anställd i två veckor så det är ju inte några merkostnader som tillkommer eller så.

Permalänk

Min egen kunskap att prata med " teknikanalfabeter". Jag ska hjälpa dem med en enkel sak ta köpa ett batteri. Jag vill från telefon veta vad det står på batteriet, står det A, A, AA, LR06 etc? Och de börjar bokstavera vad som står. Först en bokstav K, som i katt, sedan J som i jonglera, sedan E som i Erik och så håller de på tills jag har fått ihop ordet Kjell & Company.
Jag fortsätter och nya ord bildas Alkaline, Cadmum, Mercury. osv.
Jävla vilken tid det tar för vissa att komma fram och hitta texten AAA som jag frågade dem i början om det stod på batteriet. Andra sätt som att fråga om det större eller mindre än pekfingret, så är det en väldigt teknisk komplicerad fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min egen kunskap att prata med " teknikalfabeter". Jag ska hjälpa dem med en enkel sak ta köpa ett batteri. Jag vill veta vad det står på batteriet, står det A, A, AA, LR06 etc? Och de börjar bokstavera vad som står. Först en bokstav K, som i katt, sedan j som i jonglera, sedan e som i Erik och så håller de på tills jag har fått ihop ordet Kjell & Company.
Jag fortsätter och nya ord bildas Alkaline, Cadmum, Mercury. osv.
Jävla vilken tid det tar för vissa att komma fram och hitta texten AAA som jag frågade dem i början om det stod på batteriet. Andra sätt som att fråga om det större eller mindre än pekfingret, så är det en väldigt teknisk komplicerad fråga.

Du menar väl "teknikanalfabeter"?

Permalänk
Skrivet av serafim:

Du menar väl "teknikanalfabeter"?

Ja, skrev för slarvigt.

Permalänk
Snusfri

Alla dessa jädra muppar som går klädda i kolsvarta kläder och inte har någon reflex alls.
Var nära att psykla på ett flertal nu på eftermiddagen när det är mörkt, ingen snö som gör det ljusare eller så.

Och då har jag även ett rejält bra lyse på min psykel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Alla dessa jädra muppar som går klädda i kolsvarta kläder och inte har någon reflex alls.
Var nära att psykla på ett flertal nu på eftermiddagen när det är mörkt, ingen snö som gör det ljusare eller så.

Och då har jag även ett rejält bra lyse på min psykel.

Den mörka säsongen är här. Fick för mig att ta upp mina promenader igen så det var bara att ladda pannlampan och ge mig ut. Mina promenadstråk rör sig över den lokala golfbanan som så här års är helt mörklagd. Det enda ljuset är ljusläckaget från stan en mil bort som sprider sig över himmelen med ett dovt sken.
Vandrade i min ensamhet och lös lite varstans med pannlampan ut i skogsdungar och ut över fält. Rätt va det är så möter jag två torra pensionärer bara 10 meter framför mig. Inga reflexer, inga lampor eller något hade dom på sig. Jag höll ju på att skita ner mig!
Varför och kanske framför allt hur kan man gå mitt där ute i totalt mörker utan lampa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av napahlm:

Den mörka säsongen är här. Fick för mig att ta upp mina promenader igen så det var bara att ladda pannlampan och ge mig ut. Mina promenadstråk rör sig över den lokala golfbanan som så här års är helt mörklagd. Det enda ljuset är ljusläckaget från stan en mil bort som sprider sig över himmelen med ett dovt sken.
Vandrade i min ensamhet och lös lite varstans med pannlampan ut i skogsdungar och ut över fält. Rätt va det är så möter jag två torra pensionärer bara 10 meter framför mig. Inga reflexer, inga lampor eller något hade dom på sig. Jag höll ju på att skita ner mig!
Varför och kanske framför allt hur kan man gå mitt där ute i totalt mörker utan lampa?

Man kanske inte vill sabba sitt mörkerseende? (Eller så gör man något ljusskyggt)

Jag brukar gå kvällspromenader och har sällan någon lampa tänd. Här blir det sällan riktigt kolmörkt förstås, men jag vill gärna se mer än några meter framför mig och då är en lampa inte så bra. Sen blir det förstås jobbigt när man möter joggare eller hundägare med samma ljusbehov som en genomsnittlig fotbollsplan, men det är inte så ofta. Är det riktigt mörkt, vilket bara händer när det är molnfritt typ, så kör jag ju med telefonens lampa förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man kanske inte vill sabba sitt mörkerseende? (Eller så gör man något ljusskyggt)

Jag brukar gå kvällspromenader och har sällan någon lampa tänd. Här blir det sällan riktigt kolmörkt förstås, men jag vill gärna se mer än några meter framför mig och då är en lampa inte så bra. Sen blir det förstås jobbigt när man möter joggare eller hundägare med samma ljusbehov som en genomsnittlig fotbollsplan, men det är inte så ofta. Är det riktigt mörkt, vilket bara händer när det är molnfritt typ, så kör jag ju med telefonens lampa förstås.

Dom var kanske på väg hem efter en gräsare? Vad vet jag?

Är det fullmåne och klar himmel kan man se det mesta med en radie på 15-20 meter i alla fall. Men jag måste ha en lampa ändå så jag ser var jag sätter fötterna. Har stukat anklarna ett antal gånger i mitt liv så dom är rigida som ett platssugrör ungefär.

Permalänk
Medlem

cirkulationsplats

Blir så förbannad på folk som i innerfil i rondellen kör över ytterfilen och rakt ut, det är förbjudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertR:

Blir så förbannad på folk som i innerfil i rondellen kör över ytterfilen och rakt ut, det är förbjudet.

Nä, det är inte förbjudet. Man har däremot väjningsplikt om du byter körfält samt att man ska blinka.

Sen att det är extremt konstigt beteende men man får byta fil om man gör det rätt. Men med det sagt så ser jag exakt hur bilen du pratar om kör - vilket är att bara gena rakt genom hela rondellen och eventuellt byta fil två gånger utan att bry sig.

Och dessa personer gör helt fel och är förbjudet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man kanske inte vill sabba sitt mörkerseende? (Eller så gör man något ljusskyggt)

Jag brukar gå kvällspromenader och har sällan någon lampa tänd. Här blir det sällan riktigt kolmörkt förstås, men jag vill gärna se mer än några meter framför mig och då är en lampa inte så bra. Sen blir det förstås jobbigt när man möter joggare eller hundägare med samma ljusbehov som en genomsnittlig fotbollsplan, men det är inte så ofta. Är det riktigt mörkt, vilket bara händer när det är molnfritt typ, så kör jag ju med telefonens lampa förstås.

Jag har aldrig lampa med mig men jag har rikligt med reflexer så de som använder lampa ser mig tydligt. Däremot kan man bli lite skrämd av andra som, liksom jag, bara använder reflexer. De, liksom jag, syns ju inte så bra då. Har faktiskt inte tänkt på att mobilen ju har en ficklampsfunktion, tack för den!

Permalänk
Medlem

[quote postid="19809355" userid="134479" name="Forsgren"]
Nä, det är inte förbjudet. Man har däremot väjningsplikt om du byter körfält samt att man ska blinka.

Sen att det är extremt konstigt beteende men man får byta fil om man gör det rätt. Men med det sagt så ser jag exakt hur bilen du pratar om kör - vilket är att bara gena rakt genom hela rondellen och eventuellt byta fil två gånger utan att bry sig.

Och dessa personer gör helt fel och är förbjudet!

Du måste byta till ytterfil innan du kan lämna rondellen, oberoende på vilken fil du kör ut på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertR:

Blir så förbannad på folk som i innerfil i rondellen kör över ytterfilen och rakt ut, det är förbjudet.

https://goo.gl/maps/MaH1gmuuf6YryMJ16

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Den mörka säsongen är här. Fick för mig att ta upp mina promenader igen så det var bara att ladda pannlampan och ge mig ut. Mina promenadstråk rör sig över den lokala golfbanan som så här års är helt mörklagd. Det enda ljuset är ljusläckaget från stan en mil bort som sprider sig över himmelen med ett dovt sken.
Vandrade i min ensamhet och lös lite varstans med pannlampan ut i skogsdungar och ut över fält. Rätt va det är så möter jag två torra pensionärer bara 10 meter framför mig. Inga reflexer, inga lampor eller något hade dom på sig. Jag höll ju på att skita ner mig!
Varför och kanske framför allt hur kan man gå mitt där ute i totalt mörker utan lampa?

Det är sällan totalt mörker. Man klarar sig bra utan lyse om man bara promenerar. Lärde mej i lumpen. Då fick vi arbeta på nätterna utan lyse. På dagen skulle allt vara kamouflerat. Då gick det inte att gör annat än att sköta radio och telefon växlar. Har hört någonstans att piraterna hade lapp för ena ögat för att bevara mörkerseendet tills dom skulle under däck och slåss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Nä, det är inte förbjudet. Man har däremot väjningsplikt om du byter körfält samt att man ska blinka.

Sen att det är extremt konstigt beteende men man får byta fil om man gör det rätt. Men med det sagt så ser jag exakt hur bilen du pratar om kör - vilket är att bara gena rakt genom hela rondellen och eventuellt byta fil två gånger utan att bry sig.

Och dessa personer gör helt fel och är förbjudet!

Du måste byta till ytterfil om du ska lämna rondell oberoende vilken fil du ska köra ut på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertR:

Du måste byta till ytterfil om du ska lämna rondell oberoende vilken fil du ska köra ut på.

Inte om det går mer än en fil rakt fram, se bild:

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertR:

Du måste byta till ytterfil om du ska lämna rondell oberoende vilken fil du ska köra ut på.

Ja, du påstår det om och om igen. Hur följer du den här skyltningen för vänsterfilen när du ska rakt fram och agerar som du påstår?

https://goo.gl/maps/Qsp3PiSinP1Lhpnt8

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertR:

Du måste byta till ytterfil om du ska lämna rondell oberoende vilken fil du ska köra ut på.

Nä, det måste du inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Jag har aldrig lampa med mig men jag har rikligt med reflexer så de som använder lampa ser mig tydligt. Däremot kan man bli lite skrämd av andra som, liksom jag, bara använder reflexer. De, liksom jag, syns ju inte så bra då. Har faktiskt inte tänkt på att mobilen ju har en ficklampsfunktion, tack för den!

Det handlar nog mycket om i vilka miljöer man rör sig. Hade jag ofta gått på en landsväg i mörkret så hade jag haft reflexer eller varit väldigt försiktig och hoppat ut i bushen så fort jag hörde en bil (jag har också ett par reflexvästar i bilen för jobbiga situationer). Men i allmänhet finns det gatubelysning och trottoarer där jag rör mig på samma ställen som bilar, så reflexer känns inte så nödvändigt. Där jag promenerar är det i allmänhet inte så mycket belysning dock, men inte heller några bilar, så då gillar jag att kunna se omkring mig och således är lampa inte så bra. Dock blir jag lätt bländad när det kommer någon som inte följer samma strategi förstås, eller om jag går förbi något mer upplyst, och då är lampan i telefonen en bra grej förstås. En stig jag ofta går går förbi en förskola som har haft problem med vandalisering, så de har rätt kraftiga lampor vilket gör att jag inte alls ser marken, så där får jag gå med handen uppe för att skugga ögonen åt det hållet, vilket funkar bra men det lär se väldigt dumt ut när jag går där i mörkret med handen uppe.

En gammal telefon jag hade (Moto Z2 tror jag) hade en funktion där ficklampan togglades om man gjorde en hackande rörelse med telefonen, alltså som att det var en yxa ungefär, vilket var väldigt smidigt. Jag har försökt lösa det senare med tredjeparts-appar men det funkar aldrig alls lika bra. Nu har Google kommit med att man kan knacka på baksidan och tända lampan inbyggt i Android, vilket är ett lyft men det funkar inte jättebra heller tyvärr. Flera gånger har jag märkt att lampan är igång utan att jag aktiverat den medvetet, och ofta funkar det först på typ femte eller tionde försöket när jag faktiskt vill tända den. Men det är en ny funktion så de kanske förbättrar den framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertR:

Blir så förbannad på folk som i innerfil i rondellen kör över ytterfilen och rakt ut, det är förbjudet.

Antingen så missuppattar jag din beskrivning eller så har du helt fel. Det är lagligt att köra rakt i en rondell via innerfilen. Jag skulle säga att en av dom vanligaste skyltarna in i en dubbelfilig rondell är att höger fil ska svänga höger eller åka rakt, vänster fil ska svänga vänster eller åka rakt. Sen är skyltningen en trafikstyrning och inte en lag, du får ju faktiskt byta fil i rondellen under förutsättningen att du blinkar. Ligger du alltså i innern och ska ut behöver du oavett vart du ska blinka ut åt höger då du kommer korsa det yttre körfältet.
Vill du utveckla ditt påstående så jag förstår?

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Avstängd

Apropå reflex.
De som hänger och dinglar.. fastnar lätt överallt och riskerar slita sönder kläderna.
De som fästes t.ex. i kan på jackan. Lätt för att åka av utan att det märks.
Reflex-spray är enligt recensioner jag läst skitkass.
Känns inte som det finns fler alternativ som skulle duga

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Apropå reflex.
De som hänger och dinglar.. fastnar lätt överallt och riskerar slita sönder kläderna.
De som fästes t.ex. i kan på jackan. Lätt för att åka av utan att det märks.
Reflex-spray är enligt recensioner jag läst skitkass.
Känns inte som det finns fler alternativ som skulle duga

Reflexssele och reflexväst finns också.
Har alltid reflexsele när jag är ute och springer eller tar sena kvällspromenader med hundarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreasa64:

Reflexssele och reflexväst finns också.
Har alltid reflexsele när jag är ute och springer eller tar sena kvällspromenader med hundarna.

I bebisstorlekar, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

I bebisstorlekar, ja.

Har byggjobbarna krympt nyligen om det inte finns västar i annat än "bebisstorlekar"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

I bebisstorlekar, ja.

Inte riktigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Ni som om använder uttrycket "villhöver" (Ja, jag tittar på er kära Sweclockare!), vänligen sluta genast med det! 🤐

/Gubbe