Hur viktigt är cache storlek för spel?

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är cache storlek för spel?

Budget runt 4000-5000 max

Jag håller på att bygga en ny dator, men har fastnat lite i valet av processor. Jag vill ha nått som man kan spela på om 5+ år och som är "prisvärt". Jag spelar främst MMOs, simulatorer, strategispel.

Vad tror ni är viktigast för en bra hållbarhet och spelprestanda? Cache? Antal cores? Clockspeed?

Sneglat på 5800x som en billig processor, eftersom den har bra antal cores och hygglig cache size. Men lite dyrare processorer som 5800x3d kan vara av intresse om dom förlänger relevansen av CPU i spel betydligt. Jag kollar mest på AMD eftersom Intel inte har någon bra cache size - men det kanske är ett misstag av mig?

Datorn kommer ha ett rtx3070 som spelas i 1440p. Grafikkortet lär bytas ut innan jag uppgraderar hela datorn i framtiden.

Permalänk

Ja, du kanske helt enkelt inte ska snöa in dig på en sådan liten detalj. Är det inte vettigare att kolla på tester och se hur processorerna de facto presterar?

Permalänk
Medlem

Man kan inte riktigt jämföra cache mellan olika märken då det är mycket som påverkar prestandan. Men 5800X3D är väldigt bra pga hög cache. 5800X är inte så bra i spel. Sämre än 7600X, 12600K, 13600K och dyrare än 5600 utan att vara så mycket snabbare i spel.

Hardware Unboxed hade nyligen en video där de går igenom bäst CPU i alla budgetar så kolla gärna den.

Personligen tycker jag 7600X är bäst val just nu. Bra prestanda i spel och man kommer kunna uppgradera till 8000 och 9000 serien framöver utan att byta moderkort och minnen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.