Permalänk

MacBook Pro prisvärt?

Hej,

Är denna MacBook Pro 14" 1tb, 16gb, 10c/16c för 22990:- ett bra pris?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1981:

Hej,

Är denna MacBook Pro 14" 1tb, 16gb, 10c/16c för 22990:- ett bra pris?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Klassisk "höja innan REA"-trick: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5882561#statistics

Men det betyder ju inte att priset är dåligt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

I statistiken verkar den inte kostat 22990:- tidigare (som lägst 24990:-). Jag tänkte först slå till på nya m2 pro men de släpps ju inte förrän på våren (som det verkar), gissar också att den kommer vara rätt så dyr.

Min tanke var mer på om datorn är prisvärd oavsett rea trick osv.
Finns ju MacBook Air men den blir dyrare om man väljer 1tb och 16gb, då är väl Pro bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1981:

I statistiken verkar den inte kostat 22990:- tidigare (som lägst 24990:-). Jag tänkte först slå till på nya m2 pro men de släpps ju inte förrän på våren (som det verkar), gissar också att den kommer vara rätt så dyr.

Min tanke var mer på om datorn är prisvärd oavsett rea trick osv.
Finns ju MacBook Air men den blir dyrare om man väljer 1tb och 16gb, då är väl Pro bättre?

M2 har bättre single thread performance, vad jag förstått.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Jaha okej Air har bättre single thread men sämre skärm.
När brukar den köra single thread? (Är det vid lättare användning som surfa, Netflix, office osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Klassisk "höja innan REA"-trick: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5882561#statistics

Men det betyder ju inte att priset är dåligt.

Detta ska vara olagligt sedan 1 september i och med den nya prisinformationslagen.

"För det fall man anger att ett befintligt pris kommer att höjas är man alltså även skyldig att ange tidigare lägsta pris, på samma sätt som om man skulle ha strukit över ett befintligt pris och angett ett lägre eller angett en procentuell rabatt."

https://www.svenskhandel.se/nyhetscenter/nyheter/2022/prisinf....

Permalänk

Om det inte behöver vara helt ny dator så finns mycket pengar att spara på att köpa en begagnad. Utbudet av begagnade pro 13" med m1 är bra och man får absolut mest prestanda för pengarna. Du kan t ex få en toppmodell m1 med 16gb/512gb för ibland under 2/3 delar av nypris, ofta i utmärkt skick.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1981:

När brukar den köra single thread? (Är det vid lättare användning som surfa, Netflix, office osv)

Om man bortser från singecore prestandan, som jag läst är runt 11% bättre på M2 än M1 Pro, så har Pro en del andra fördelar som fler "prestanda kärnor", dubbel bandbredd för RAM etc.
Här är en jämförelse mellan M2 och M1 Pro
Som du skriver så skiljer sig skärmen, som har 120Hz på Pro maskinen, den har fler portar (om man nu nyttjar dessa ) mm.

Om det är VÄRT pengarna för dig, det kan bara du svara på.
Jag köpte en M1 Air först att använda till fotoredigering, men bytte sen till M1 Pro modellen (14") och ångrar mig inte en sekund, även om M1 Air var riktigt bra. Så för mig är den klart värd pengarna.

Lagt till en länk
Visa signatur

Min fotosida

LT: MacBook Pro 14" 16/512
Kamera kit: OM System OM-1 mk2 | M.zuiko 300mm PRO f4 | M.zuiko 12-40mm PRO 2 f2.8 | M.zuiko 60mm Macro f2.8 | M.zuiko 45mm f1.8 | M.zuiko 1.4x telekonverter

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1981:

I nästan allting man gör är det viktigast med single thread-prestanda när man har 4+ "starka kärnor", vilket båda datorerna har. Men M2 har bara säg 10 % högre prestanda på det än M1 Pro. Är 10 % CPU-prestandaskillnad verkligen det viktigaste? Jag skulle snarare välja på andra egenskaper, dvs titta på följande (om vi bortser från priset):

MacBook Air M2:
+ Liten och lättare att ta med sig

MacBook Pro M1:
+ Bättre skärm (Pro Motion 120 Hz + HDR)
+ Stöd för 2 externa skärmar (eller 4 om man går upp till M1 Max)
+ Fler portar (3x Thunderbolt + HDMI + SD-kort)
+ Högre grafikprestanda
+ Högre prestanda på långdragna parallelliserade jobb, t ex rendera videoeffekter, kompilera etc.
+ Bättre högtalare

Dvs allt för mig skulle handla om hur mycket jag bär med mig datorn. Pluggar man och går till skolan med laptopen varje dag är Air det givna valet, och omvänt är Pro det givna valet om den spenderar mesta delen av tiden hemma på skrivbordet.

Jag är själv i valet och kvalet om man ska vänta på M2 Pro eller inte... Vill hemskt gärna ha HDMI 2.1 med stöd för 8K, men man vet ju inte om de ens kommer inkludera det, och som du säger lär nästa variant vara mycket dyrare iom att kronan tappat så mycket mot dollarn och rabatterna som finns på M1 Pro just nu...

Permalänk
Medlem

De största reella skillnaderna mellan Pro och Air är 120hz skärmen, antalet portar och mer GPU prestanda, gjorde själv det valet för 2 månader sedan och mellanskillnaden var ~2k (M2 512/16 vs Bas MBP14). Kan dock påpeka att köpare idag har ett betydligt bredare prisutbud idag än vad jag hade för 2 månader sedan.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk

Med tanke på att enda fördelar med Air är 10% bättre i single thread och lite mer portabel så blir det en MacBook Pro 14. Har ju öppet köp om den inte är tillräckligt portabel (borde dock räcka för min del jämfört med min gamla Air som har samma mått och väger endast 300 gram mindre). Om vi bortser från begagnat så verkar Air m2 (1tb och 16gb) kosta runt 25000kr, det gör ju att Pro 22990kr känns som ett bättre kap. När det gäller konfigs med mindre minne och ssd så verkar Air vara en hel del billigare än Pro.

Jag gissar att Apple kör en kampanj på just 10c/16c med 1tb/16gb eftersom de har många sådana i lager och behöver bli av med dom inför nästa års M2 Pro.