Två försvunna leveranser och pengar saknas - Samsung

Permalänk
Medlem

Två försvunna leveranser och pengar saknas - Samsung

Hej,

Den 27:e Augusti beställde jag (via Benify och samsung) en Samsung Galaxy S22 Ultra. Telefonen beställdes för en planerad resa till USA i slutet av Oktober. Beställde en online exklusive färg (vilket jag inte insåg, superkorkat). Leveranstiden på telefonen skulle enligt hemsidan vara max 3-4 veckor. Perfekt tänkte jag, hinner få den i tid.

Tiden går och inga uppdateringar sker från samsungs sida. Jag loggar själv in på deras hemsida för att se status..

16/9 - Telefonen har skickats från samsung enligt de själva.

22/9 - Kontaktar supporten för se varför telefonen inte kommit fram om den skickats för 1 vecka sedan (brukar ta maximalt 2 dagar från att något skickas) De svarar att de ska kontakta instabox för att se vad som hänt.

05/10 - Kontaktar återigen supporten då ingen telefon dykt upp, ingen information från samsung heller. Denna gång vill jag avbeställa min ursprungliga order/få en ersättningsprodukt. Då jag ska ut och resa och verkligen behöver en ny telefon så spelar färgen inte så stor roll. Jag är tacksam om de kan skicka en telefon som de har på lager omgående, de gör den kommentaren i mitt ärende.

11/10 - Kontaktar supporten igen då ingen information har tillhandahållits från samsung gällande ärendet.
Får veta att statusen på mitt nya ärende uppdaterades 7/10. De meddelade att man INTE kan byta färg på ordern. De kan inte säga något om leveranstid heller, då det är en online-exklusiv färg så ska den "tillverkas först". Med tanke på den leveranstiden som de haft börjar jag bli orolig för att inte få telefonen i tid. Jag bestämmer mig för att fundera på om jag ska avbeställa ordern.

13/10 - Kontaktar supporten igen. Har bestämt mig för att avbeställa ordern och istället köpa en telefon från ett annat företag (beställer en google pixle 7 pro via elgiganten och får den levererad på mindre än 24 timmar).
Får nu veta att lagret hanterat min order, så nu kan jag inte längre avbeställa ordern. OBS: Inget har skickats från lagret än, utan de har bara hanterat ärendet/packat. Får veta att jag får göra en retur så fort mitt paket kommit fram istället.

15/10 - Kontaktar support för att göra en retur då paketet kommit fram. Skickar tillbaka telefonen enligt Samsungs instruktioner samma dag som jag får telefonen. Telefonen ska till ett företag i Linköping.

18/10 - Jag följer paketet till Torsvik. Sedan ingen uppdatering. Paketet kvitteras inte ut av företaget och försvinner (status är fortfarande skickas i appen).

07/11 - Kontaktar supporten igen för att se hur det går för min retur/återbetalning. De får försändelse-ID och kan se att paketet inte kommit fram till rätt företag. Samsung säger att de ska ta kontakt med Postnord för att se vad som hänt. De kan inte säga när de får svar från postnord, men jag kommer få mina pengar i alla fall, säger samsung.

15/11 - Ringer supporten och frågar hur det går. De har inte fått tag på postnord. Personen jag pratar med ska fixa det under dagen och återkoppla till mig. Frågar om jag kan få tillbaka pengar och att de löser sitt med postnord. Det gick tydligen inte. De måste få tag i postnord först för att sedan göra en virtuell retur osv..

21/11 - Kontaktar supporten igen då ingen återkoppling har ägt rum. De har fortfarande inte fått kontakt med postnord..

Vad ska man göra? Vad har jag rätt till? Jag har legat ute med en stor summa pengar i snart 3 månader.
De kunde inte byta ut en färg i en order... De har inte kunnat avbryta en order som ännu inte skickats och de har ingen som helst möjlighet att betala tillbaka pengar innan de får tag på postnord.

Det börjar bli ganska komiskt..

Permalänk
Medlem

Titta lite snabbt på benify men hittade ingen vettig info.
Så frågar hur betalde du?
Med kort?
Nåt annat sätt?

Var det med kort så skulle jag kontaktat visa/mastercard/etc och ta det den vägen istället, kommer troligen gå snabbare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Betalade med kreditkort vid beställning, så i Augusti. Fakturan betalades månaden efter, dvs i September.

Kan jag för övrigt kräva någon kompensation från samsung? Med tanke på dagens inflation och boräntor så hade de pengarna gjort större nytta på att betala av bolånet exempelvis.

Räkna med en ränta på 3 % så rör det sig om någon hundralapp åtminstone.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quikster:

Betalade med kreditkort vid beställning, så i Augusti. Fakturan betalades månaden efter, dvs i September.

Kan jag för övrigt kräva någon kompensation från samsung? Med tanke på dagens inflation och boräntor så hade de pengarna gjort större nytta på att betala av bolånet exempelvis.

Räkna med en ränta på 3 % så rör det sig om någon hundralapp åtminstone.

Var realistisk, du hade aldrig lagt dem pengarna på bolånet oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Var realistisk, du hade aldrig lagt dem pengarna på bolånet oavsett.

Det hade jag helt klart gjort.