Lågtryck på grafikkortsmarknaden – största tappet sedan 2009

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

400%?! Apple brukar räknas som bolag med hög vinstmarginal och de har runt 35%. Jag gissar att de bara räknade på själva tillverkningskostnaderna av chippet? Inte all kostnad för utveckling av nya teknologier och annat, kostnader för personal och kontor och reklam och allt annat runt om.

Enda som gör att de sänker är att folk köper andra märken. Varför sänka så länge folk köper Nvidia ändå?

Hoppas intel får bra kort framöver så det blir mer konkurrens och att AMD blir bättre på RTX.

Ni pratar om olika saker, Nvidias hela verksamhet har 20%, ja. Apples hela verksamhet har 35%, ja... Det betyder inte att Nvidia inte kan ha 400% på GPU-chip.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Efterfrågan bruka sjunka i takt med ökande priser så det känns rätt givet.

Nu har dock tillverkarna höjt priserna så pass mycket att de kan svälja sjunkande volymer. En taktik som fungerar under en begränsad tid. Till exempel under förutspådd lågkonjunktur för att sedan satsa på ökade volymer igen när marknaden återhämtat sig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket kryptobubblan växte så spår jag en snöstorm, brisen vi ser nu är bara lugnet före.
Kryptogrävarkorten har knappt ramlat utanför Asien och börjar landa i Nordamerika nu, det kommer ta några månader innan dom når Europa också.
Ryssland går ju inte direkt att skeppa saker igenom nu, så dem tar andra hållet runt klotet.
Troligen därför golvet är så högt, fraktkostnader.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Nä nu är det Nvidia som försöker att scalpa.

Japp! Kanske skulle utryckt mig tydligare i att det inte är ÅF's "fel" att priserna är som dom är. Priset på 4080 (imo) är "scalper-igt".
Skulle bli fårvånad om priset ligger kvar på 16K+ om ett par månader.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Datavetare

Ska jag hitta något "glaset halvfullt" i allt detta är det kanske att de helt galna priserna på GPUer. moderkort, DDR5 etc gör att det går att motivera ett köp av M1Ultra MacStudio med: den är ju i alla fall prisvärd...

Skrivet av Allexz:

Wow.

Jag blev inte alls förvånad.

Men jag blev lite förvånad över att det är AMD som tappar mest och intel ökar, trots att de nu bara behöver sälja 1/5 av korten de brukar, då de nu ökat priset snart 10 gånger för ett kort sedan 2009.

Men sure... fortsätt köp era 4090

Fast är det alls något att bli förvånad över?

Att Intel ökar beror inte på att de säljer drivor med Arc, det beror primärt på att färre väljer dGPU och nöjer sig med den iGPU som alla Intel-modeller har förutom de med "F-prefix".

Av de som ändå av olika anledningar måste välja en dGPU är det inte allt för djärv gissning Nvidia totalt dominerar för de riktigt dyra GPUerna. Finns alltid lite entusiaster som köper dessa modeller, men majoriteten av GPUer för >10000 SEK går antagligen till individer som i alla fall delvis använder GPUn för arbete.

Tyvärr är den bistra sanningen att för GPGPU är Nvidia helt i en klass för sig, man måste ha rätt speciella omständigheter om det ska vara värt att välja något annat (och även vara påläst nog att det fungerar med andra tillverkare för just det). Finns en del sådant, men den klart största icke-Nvidia GPGPU användarskaran lär vara de som kör MacOS. Och givet vad Intel visat med OneAPI lär det rätt snart vara Intel som är "det andra valet" på PC för GPGPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Japp! Kanske skulle utryckt mig tydligare i att det inte är ÅF's "fel" att priserna är som dom är. Priset på 4080 (imo) är "scalper-igt".
Skulle bli fårvånad om priset ligger kvar på 16K+ om ett par månader.

Det är svårt att veta om priserna kommer gå ner.
Vi får se om ett par månader.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

18-29k för ett grafikkort... tro f*n dom tappar i försäljningen 🧐

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Det är helt enkelt inte aktuellt i mitt läge. Nästa gång jag uppgraderar är MB, CPU och minne och än så länge rullar allt jag spelar på bra ändå.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt när RDNA3 ska snart släpas o den är en direkt konkurrent till 4080.. däremot så gick 4090 rätt så bra.
Samtidigt som vi har ekonomisk recession i världen, klar som fan det påverkar.. var exakt öikadant när am5 släpptes o alla börja babbla om att ingen ville köpa.. var inte riktigt så enkelt, alla visste intel skulle precis släppa -13 serien så folk väntade o se vilken gav mest för pengarna..

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad alls. Priserna på dom senaste NVidia korten är ju helt vansinniga. Man hade ju hoppas att fler lät bli att köpa av princip så att man skickar en signal att det inte är okej med dom här priserna. Sen har vi dom nuvarande priserna på NVidias 3000-serie och AMDs 6000-serie, iallafall när det gäller high end, som är på tok för höga också i dom flesta fallen. Tydligen så börjar det dessutom bli "brist" på dom korten.

Permalänk

4080 verkar ju vara en bra hyllvärmare, inte ens de billigaste säljer!

Själv hade man lagt undan 12k för 4080 får se om amd kommer ner i pris/performance annars får man vänta vidare. Nuvarande MSRP så får jag väl 4050 får 12K...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Inte så lätt alltid. Kostnader som kräver sådana marginaler är injobbade sedan länge, löner osv.

Skulle du vilja gå ner i lön bara för att företaget du jobbar på ska kunna sänka sina priser?

Saken är den att företag sänker eller ger fan i att höja lönen samtidigt som dom höjer priserna på produkter lik förbannat.

Fattar över huvud taget inte hur folk kan tro att det går nöd på företag som Nvidia. Techföretag har för fn levt i Nirvana dom senaste 10 åren.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Sänk alla priser 30% rakt av så ska ni nog se att det säljer igen.

Permalänk
Medlem

Jag tror att priserna på 4080 korten kommer sjunka inom ett halvår. Håll i era plånböcker och ha tålamod. Note my words.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Den dagen jag vill spela igen blir det nog en ps5 istället. Helt galet att lägga så mycket pengar på ett grafikkort som är obsolet efter tre år.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

När slutas Nvidias 3000 serien och AMDs 6000 serien säljas? Så man vet när man bör slå till, och kan jämföra med de nya.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Den dagen jag vill spela igen blir det nog en ps5 istället. Helt galet att lägga så mycket pengar på ett grafikkort som är obsolet efter tre år.

Känns dock som att grafikkort åldras betydligt bättre nu än för 10 år sedan.

Ett GTX 680 köpt 2012 var mer eller mindre skrot 2017.
Ett GTX 780 Ti köpt 2013 var mer eller mindre skrot 2018.

Ett RTX 2080 Ti köpt 2018 lär funka ypperligt 2023.
Ett RTX 3090 köpt 2020 lär funka ypperligt 2025.

Jag räknar kallt med att mitt RTX 4090 kommer tjäna mig väl fram till minst 2027 om jag inte får för mig att gå upp i frekvens och/eller upplösning.

Edit: Typo.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Förr så sommarjobbade man en månad och köpte en komplett egenbyggd dator (skärm, tangentbord, chassi, hela rubbet).

Nu ligger bara grafikkorten på ens bruttolön...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Jag tror att priserna på 4080 korten kommer sjunka inom ett halvår. Håll i era plånböcker och ha tålamod. Note my words.

Med tanke på att 4080 verkar sälja tämligen kasst överallt (enligt Hardware Unboxed m.fl.) så misstänker jag att de kommer sjunka i pris t.o.m. snabbare än så. Kvartal?

4080 är ett stolpskott prismässigt i dagsläget (och det var väl därför som Nvidia försökte smyga in den "prisvärda" nedstrypta 4080-varianten som de sedan avlanserade).

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Varför passa inte AMD på att sälja 6700 och 6800 kort till rätt pris när Nvidia inte har några nya kort i det prestandasegmentet?

Det är ju det de gör.

Intressant tråd. Låter på många inlägg som att grafikkortsmarknaden = 4090 eller 4080. Enbart.

Och att priser enbart styrs av vad onda GPU-tillverkare stoppar i fickan. Att inse att kronkursen är lite annan idag ger inte samma gnäll-effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dzr:p:

Mitt 1080 köptes för 5200kr innan bitcoinboomen, ska jag köpa ett likvärdigt kort enligt gpu tester på nätet så kostar de nära på likvärdigt idag.

Priserna är uppblåsta från en lång tid där de mätts mot värdet i bitcoin de kan minea. Jag har svårt att se att utveckling för att tillverka ett kort med prestanda som ett för 5 år sen har kostat så mycket, i så fall är man alldeles för fat and happy och har misslyckats som företag.

Kunde man sälja kort för 1/3 (inflation inräknat) för 5 år sedan utan att gå i konkurs finns det inget annat än monopol som förklarar priserna idag.

Bättre än 1080 prestanda kostar idag mindre än hälften, snarare 1/3, av vad 1080 kostade då det begav sig.

Detta sagt i ett internationellt perspektiv. Vilket är rimligt eftersom du pratar om priser utifrån tillverkarens del i det hela.

I Sverige kostar det mer. Dock så är bättre än 1080-prestanda klart billigare än 5200 kr, även här. Alternativt så ger 5200 kr dig klart bättre än 1080-prestanda. Men kronkurs gör importleksaker dyrare just nu. Men det är lite svårt att lasta grafikkortstillverkaren för.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Bättre än 1080 prestanda kostar idag mindre än hälften, snarare 1/3, av vad 1080 kostade då det begav sig.

Dålig jämförelse.

Bättre än Geforce 256 prestanda kostar idag mindre än hälften, snar...
Du ser hur dum den jämförelsen blir eller?

Det som var toppmodellen eller kort i samma rang ska jämföras med de nya korten i samma nivå gentemot priset, inte priset på toppmodellen från förr vs vad man får idag för den summan.
Man jämför därför (kort) XX80 vs XX80 eller (GPU Namn) XX1YY vs XX1YY.
Eftersom 1080 är GP104 så får vi vänta till AD104 kommer ut och sen göra en mellan skillnad på närmastliggande kort till 4080 vilket troligen blir 4070Ti eller 4070 för att se hur mycket överprisade Ada Lovelacekorten är.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Då är förstås även PS5 obsolete om 3 år?

Men ang galet mkt pengar. Det är iaf så att bättre grafikprestanda (dvs ett grafikkort) än PS5 kostar mindre än vad en PS5 gör.

Som sig bör. Även om en konsol idag rent elektromekaniskt inte är så mkt mer än motsvarande ett grafikkort och ett SSD minne. Jo joypad och billigt chassi och nätdel. Men det tänker jag att den subventionerade modellen, avsaknad av direkt vinstkrav, kan "bjuda" på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Dålig jämförelse.

Bättre än Geforce 256 prestanda kostar idag mindre än hälften, snar...
Du ser hur dum den jämförelsen blir eller?

Nu var det ju inte jag som gjorde jämförelsen. Utan den jag citerade.

Men ja, det vore dumt att blanda in 256:an i en jämförelse mellan 1080 och grafikkort av idag, helt riktigt.

Citat:

Det som var toppmodellen eller kort i samma rang ska jämföras med de nya korten i samma nivå gentemot priset, inte priset på toppmodellen från förr vs vad man får idag för den summan.

Ehh, ska det? Det beror helt på vad man ämnar undersöka/jämföra.

Citat:

Man jämför därför (kort) XX80 vs XX80 eller (GPU Namn) XX1YY vs XX1YY.

Ja man kan jämföra priser på olika liknande namn som sitter dittryckta på papplådor om man vill. Oxå.

Det var inte det som var syftet den här gången dock. Utan vad det handlade om var "ska jag köpa ett likvärdigt kort enligt gpu tester på nätet så kostar de nära på likvärdigt idag"

Citat:

Eftersom 1080 är GP104 så får vi vänta till AD104 kommer ut och sen göra en mellan skillnad på närmastliggande kort till 4080 vilket troligen blir 4070Ti eller 4070 för att se hur mycket överprisade Ada Lovelacekorten är.

Nu spretar det redan. Var det namnet på produkten eller namnet på chippet som skulle jämföras? Svara inte, det är ändå "likvärdigt kort enligt gpu tester" som var ämnet för dagen. Inget annat.

Om vi ska komma tillbaka till trådämnet så kan man konstatera att priserna på grafikkorts-marknaden ser idag bättre ut än vad de gjorde under föregående kvarttal (då tappet inträffade). Detta under förutsättning att man inser att grafikkorts-marknaden är mer än överprisade 4080-kort, som sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Då är förstås även PS5 obsolete om 3 år?

Men ang galet mkt pengar. Det är iaf så att bättre grafikprestanda (dvs ett grafikkort) än PS5 kostar mindre än vad en PS5 gör.

Som sig bör. Även om en konsol idag rent elektromekaniskt inte är så mkt mer än motsvarande ett grafikkort och ett SSD minne. Jo joypad och billigt chassi och nätdel. Men det tänker jag att den subventionerade modellen, avsaknad av direkt vinstkrav, kan "bjuda" på.

Subventionerad? Sony tjänar pengar på modellen med Blu-ray-läsare, oklart om och i i såfall hur stor förlust de gör på den utan. Det här är då utifrån priser på $499 respektive $399, så förlusten på den utan borde i såfall max vara $100 minus kostnad för läsaren och minus vad de nu tjänar på modellen med läsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Subventionerad? Sony tjänar pengar på modellen med Blu-ray-läsare, oklart om och i i såfall hur stor förlust de gör på den utan. Det här är då utifrån priser på $499 respektive $399, så förlusten på den utan borde i såfall max vara $100 minus kostnad för läsaren och minus vad de nu tjänar på modellen med läsare.

De gick inte back iaf. Med betoning på dåtid. Inte helt klart hur det är idag, även om prisökningarna hjälpt till lite.

Poängen är iaf att ekonomin runt konsol-krängandet inte är exakt jämförbart med ditto för grafikkort. "Som sig bör", som jag skrev, ska ha en liten disclaimer mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

En ryktad anledning kan vara att de producerar färre 4090-kort än de tidigare planerat. Det var rapporter om att Nvidia flyttat produktion från 4090 till H100-kort istället på grund av att den auktoritära Amerikanska staten gick in och detaljstyrde vilka produkter Nvidia fick sälja till vem. Amerikanska staten hotar med fängelse om de fortsätter sälja datacenterprodukter till vissa kunder efter en viss tidpunkt så för att hinna sälja så mycket som möjligt producerar de färre 4090-kort.

Ogillar amerikanare att nvidia inte får sälja vissa produkter (bland annat AI) till auktoritära Kina (där medborgarna har noll att säga till om), så är det bara att välja andra politiker. Att det sedan råder en närmare enighet mellan de stora partierna i frågan, och även deras väljare, kan för vissa anses vara ett problem... Bara att starta ett pro-kinesiskt parti då... (försök starta ett pro-amerikanskt parti i Kina...)

Permalänk
Medlem

Men...enligt folk här på Swec så tjänar alla i Sverige 50k+ och allt handlar om "prioriteringar"....

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Selo:

Men...enligt folk här på Swec så tjänar alla i Sverige 50k+ och allt handlar om "prioriteringar"....

Hmmm, kan du peka exakt på vart du finner denna informationen? Det känns som ett väldigt märkligt utgångsläge för en diskussion.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Även spelmarknaden rasar på PC det är inte så konstigt när det släpps en ny motor som kommer sätta en ny standard kommer lågpris korten slås ut fanns någon analys firma som varnade för just det .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm