Impulsköp AMD Ryzen 7 5800X3D + ASUS TUF Gaming B550-Plus. Fungerar mina DDR4 minne och cpu kylare?

Permalänk
Medlem

Impulsköp AMD Ryzen 7 5800X3D + ASUS TUF Gaming B550-Plus. Fungerar mina DDR4 minne och cpu kylare?

Blev ett impulsköp av AMD Ryzen 7 5800X3D + ASUS TUF Gaming B550-Plus på Inets BF stream.
Man han ju inte kolla utan var bara klicka köp o tänka sen

Jag har 6700k idag så först o främst är det en värd uppgradering för 4000kr? (Kanske jag väljer annat moderkort om de kommer något erbjudande på lite bättre B550 moderkort).

Men framförallt, kommer mina ram-minne fungera bra med detta system?
Jag har detta pack: https://www.inet.se/produkt/5300082/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...
"Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666MHz CL16 Vengeance"

Jag har även denna cpu kylare vilket jag antar kommer fungera? (Som jag fattar det ska man ha fått AM4 kit med denna, så får väl rota igenom lådorna för se om man hittar det) Men tänkte storleken osv på den.
https://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s

Tanken är ju o komma billigt undan nu och ändå få lite skjuts i prestanda så ram minne vill jag inte köpa nya, speciellt inte ddr4

Tacksam för input då jag har noll koll på denna AMD cpu förutom att alla skrek i chatten över den långt innan den droppades

Permalänk
Medlem

Allt funkar tillsammans, så du kan sitta lugnt i båten (om du hittar din amd mounting bracket)

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Grattis till ditt köp, ja allt kommer passa så länge du har rätt fäste till kylaren.
Jag skulle dock köpa ett par bättre RAM,, åtminstone 3.2Mhz, går att få för 600 ish för 16 eller runt 1.1 för 32gb.

Din uppgradering är värd närmare 8k i ren performance då X3d är avsevärt mycket bättre.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Grattis till ditt köp, ja allt kommer passa så länge du har rätt fäste till kylaren.
Jag skulle dock köpa ett par bättre RAM,, åtminstone 3.2Mhz, går att få för 600 ish för 16 eller runt 1.1 för 32gb.

Din uppgradering är värd närmare 8k i ren performance då X3d är avsevärt mycket bättre.

Ska väl inte behövas snabbare minnen med 5800X3D mtp cachen på cpu:n?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ska väl inte behövas snabbare minnen med 5800X3D mtp cachen på cpu:n?

Iofs sant, glömde bort att 3d inte är lika mycket för snabbare minnen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ska väl inte behövas snabbare minnen med 5800X3D mtp cachen på cpu:n?

Nja, de gånger (som iofs är färre än på "non-3D" Zen 3-propparna) som cachen inte har datan som behövs så spelar fortfarande minneshastigheten och främst latenserna roll.
I vissa spel så kan du fortfarande få 10%+ mer i 1%-low fps med vältrimmade minnen (3733C14 t ex) jämfört med "standard" 3200C16. Dock så kräver dessa resultat i många fall en kraftfull GPU och spel som främst spelas med lägre inställningar och högre fps, men även open world-spel, främst med RT, kan se lyft med snabbare minne.
Dock så skulle jag i detta fall först se om nuvarande minnen går att peta upp i exempelvis 3000C16, där har man rimligtvis fått ut det "mesta" utan att köpa nytt om systemet är hyffsat balanserat för spelande (dvs inte parat med en extrem GPU och e-sport titlar i lägre upplösning är målet).

Permalänk

Fick du CPU + moderkort för 4000 kr?!? I övrigt funderar jag faktiskt på att köpa just en 5800X3D då jag redan har en AM4 plattform. Efter att kikat på benchmarks på olika sidor känns det inte värt att göra något annat med dagens priset. Förvisso har AMD precis bestämt att de ska hålla sina nya lägre priser permanenta, men sedan tillkommer RAM + moderkort och det sticker iväg snabbt!

Visa signatur

🎮 AMD Ryzen 5 5600X | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 DDR4 | ASUS Strix B550-F | ASUS RTX 3080 TUF
Fractal Meshify 2 Compact | 🖥️ ASUS PG279Q | ⌨️ Logitech G915 TKL | 🖱️ Logitech G PRO X SUPERLIGHT
🎧 Beyerdynamic TYGR 300R | 🔈 JBL 305P MKII | 🔊 Sound BlasterX AE-5 Plus | 🎤 Shure MV7 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggmonstret:

Fick du CPU + moderkort för 4000 kr?!?

Yes han fick båda för 4000kr.

https://www.inet.se/kampanj/8216/swexclusive-livestream-2022

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Tror jag testar med nuvarande minne. Tanken var o komma billigt undan, och köpa DDR4 när man har 32gb DDR4 känns så fel.
Se om man kan få upp dom lite i hastighet kanske. Annars får dom köras på stock så får man ta den förlusten helt enkelt

Är detta moderkortet bättre köp för 500kr mer än TUF moderkortet tro?

https://www.inet.se/produkt/1903230/asus-rog-strix-b550-f-gam...

Permalänk
Medlem

Ur ett VRM perspektiv så har både Strix och TUF moderkortet exakt samma VRMs.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Klart inte optimala RAM minnen du har men jodå det lär fungera + med 3D cachen kanske det inte gör så mycket.
Hade behållt det billigare moderkortet, bra deals juh.

Ugh, insåg just att ni fick Uncharted på köpet också... inte alls avundsjuk

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Så länge inget kommer fela osv pga ram minnena så är det okej även om de inte är optimalt
Och det inte slöar ner hela systemet mer än "normalt" så att säga. Vet inte hur stor FPS boost man kan få till 3200 minnen men hoppas inte det är allt för extremt mycket man förlorar

Så länge det är bättre än nuvarande och värt 4000kr så duger det för mig då man inte har råd o köpa nytt fint AM5 system osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tror jag testar med nuvarande minne. Tanken var o komma billigt undan, och köpa DDR4 när man har 32gb DDR4 känns så fel.
Se om man kan få upp dom lite i hastighet kanske. Annars får dom köras på stock så får man ta den förlusten helt enkelt

Är detta moderkortet bättre köp för 500kr mer än TUF moderkortet tro?

https://www.inet.se/produkt/1903230/asus-rog-strix-b550-f-gam...

Verkar mestadels vara utseende som skiljer mellan de två, det enda som faktiskt verkar vara en potentiell förbättring är nätverkskortet på strixen, Intel istället för RealTek, och möjligtvis ljudkretsen, men dessa är inte värda 500:- extra enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Verkar mestadels vara utseende som skiljer mellan de två, det enda som faktiskt verkar vara en potentiell förbättring är nätverkskortet på strixen, Intel istället för RealTek, och möjligtvis ljudkretsen, men dessa är inte värda 500:- extra enligt mig.

Super, då behåller jag TUF. Som det är nu får man spara där man kan spara så att säga Tackar.
Kör även förstärkare via USB till datorn så ljudkortet spelar mig ingen roll då jag avaktiverar det ändå.

Permalänk

Attans att man missade den dealen då! Jag som bevakat just 5800X3D för ett köp men inte sett någon Black Friday deal😓

Visa signatur

🎮 AMD Ryzen 5 5600X | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 DDR4 | ASUS Strix B550-F | ASUS RTX 3080 TUF
Fractal Meshify 2 Compact | 🖥️ ASUS PG279Q | ⌨️ Logitech G915 TKL | 🖱️ Logitech G PRO X SUPERLIGHT
🎧 Beyerdynamic TYGR 300R | 🔈 JBL 305P MKII | 🔊 Sound BlasterX AE-5 Plus | 🎤 Shure MV7 USB

Permalänk
Medlem

Trådkapning!

Då TS verkar nöjd med sina råd, så tänkte jag kapa tråden med en väldigt snarlik fråga. Jag klippte samma deal, B550 och 5800X3D, inför ett nybygge.

Har länge varit sugen att bygga i ett Fractal Design Torrent-chassi, men kombinationen moderkort+chassi ger en varning på Inet om att moderkortet inte har nog USB-anslutningar för alla portar på chassit. Lyckas inte lista ut vad det betyder? Om det inte är en dealbreaker, är det något annat i den här konfigurationen som är galet?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Då TS verkar nöjd med sina råd, så tänkte jag kapa tråden med en väldigt snarlik fråga. Jag klippte samma deal, B550 och 5800X3D, inför ett nybygge.

Har länge varit sugen att bygga i ett Fractal Design Torrent-chassi, men kombinationen moderkort+chassi ger en varning på Inet om att moderkortet inte har nog USB-anslutningar för alla portar på chassit. Lyckas inte lista ut vad det betyder? Om det inte är en dealbreaker, är det något annat i den här konfigurationen som är galet?

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1335018/barbroburk

Det betyder att ditt chassis usb inte kan ansluta alla som finns. För dig kanske det inte spelar roll dock.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Då TS verkar nöjd med sina råd, så tänkte jag kapa tråden med en väldigt snarlik fråga. Jag klippte samma deal, B550 och 5800X3D, inför ett nybygge.

Har länge varit sugen att bygga i ett Fractal Design Torrent-chassi, men kombinationen moderkort+chassi ger en varning på Inet om att moderkortet inte har nog USB-anslutningar för alla portar på chassit. Lyckas inte lista ut vad det betyder? Om det inte är en dealbreaker, är det något annat i den här konfigurationen som är galet?

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1335018/barbroburk

Varningen beror på att moderkortet inte har intern usb-c kontakt.

Behöver du verkligen 1000w nätagg? Väldigt overkill för i stort sett alla dagens komponenter.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det betyder att ditt chassis usb inte kan ansluta alla som finns. För dig kanske det inte spelar roll dock.

Skrivet av shugge:

Varningen beror på att moderkortet inte har intern usb-c kontakt.

Behöver du verkligen 1000w nätagg? Väldigt overkill för i stort sett alla dagens komponenter.

Fruktansvärt snabba ni var. Tack för svar. Om det gäller portar på den främre panelen, så nej, det kan jag leva utan. Den här konfigurationen ska köras med ett 3070 tills vidare, så ett så starkt nätagg behövs nog inte, nej. Däremot är inte de kronorna som skiljer en 850-wattare från en 1000-wattare så särskilt viktiga att spara in just nu, känner jag. Det kommer stoppas in ett fläskigare grafikkort där i framöver också.

Sen vet jag inte om det är klokare ur något slags säkerhetssynpunkt att köpa ett blygsammare nätagg nu, och sen uppdatera när det väl behövs, istället för att köra ett overkill-nätagg nu och i många år framöver...

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Fruktansvärt snabba ni var. Tack för svar. Om det gäller portar på den främre panelen, så nej, det kan jag leva utan. Den här konfigurationen ska köras med ett 3070 tills vidare, så ett så starkt nätagg behövs nog inte, nej. Däremot är inte de kronorna som skiljer en 850-wattare från en 1000-wattare så särskilt viktiga att spara in just nu, känner jag. Det kommer stoppas in ett fläskigare grafikkort där i framöver också.

Sen vet jag inte om det är klokare ur något slags säkerhetssynpunkt att köpa ett blygsammare nätagg nu, och sen uppdatera när det väl behövs, istället för att köra ett overkill-nätagg nu och i många år framöver...

Jag köpte samma 1000W agg. Det är 10 års garanti. Lär inte vara problem att köra i många år. Det är kvalite i RM serien. Köpte 650W sist och räckte bra då men kom snart kort som krävde mer så kände jag ville ha så det räcker nu för länge framöver.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Fruktansvärt snabba ni var. Tack för svar. Om det gäller portar på den främre panelen, så nej, det kan jag leva utan. Den här konfigurationen ska köras med ett 3070 tills vidare, så ett så starkt nätagg behövs nog inte, nej. Däremot är inte de kronorna som skiljer en 850-wattare från en 1000-wattare så särskilt viktiga att spara in just nu, känner jag. Det kommer stoppas in ett fläskigare grafikkort där i framöver också.

Sen vet jag inte om det är klokare ur något slags säkerhetssynpunkt att köpa ett blygsammare nätagg nu, och sen uppdatera när det väl behövs, istället för att köra ett overkill-nätagg nu och i många år framöver...

Har sett många 850w nätagg för runt 1000kr, så det är nästa halva priset mot ett 1000W.

Det enda du förlorar på att ha ett nätagg med mer kapacitet är vad du är i närheten av att nyttja, är att verkningsgraden är som högst runt 50% belastning och sjunker någon procent om du belastar det mindre eller mer än så. Det blir lite spill i energi mao (även om den är så liten att du inte ser det på elräkningen).

Jag har svårt att se att man ska behöva mer än 850W inom de närmaste åren även om kommande gpu:er behöver pushas till sin gräns för att få upp prestanda mot nuvarande kort. Det var mer förr när man hade möjlighet att köra mer än ett grafikkort i datorn som behovet för 1000W+ nätagg fanns.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har sett många 850w nätagg för runt 1000kr, så det är nästa halva priset mot ett 1000W.

Det enda du förlorar på att ha ett nätagg med mer kapacitet är vad du är i närheten av att nyttja, är att verkningsgraden är som högst runt 50% belastning och sjunker någon procent om du belastar det mindre eller mer än så. Det blir lite spill i energi mao (även om den är så liten att du inte ser det på elräkningen).

Jag har svårt att se att man ska behöva mer än 850W inom de närmaste åren även om kommande gpu:er behöver pushas till sin gräns för att få upp prestanda mot nuvarande kort. Det var mer förr när man hade möjlighet att köra mer än ett grafikkort i datorn som behovet för 1000W+ nätagg fanns.

Det är väl inte omöjligt att framtiden ger dig rätt. Vilken 850-wattare hade du valt? Jag har ingen förkärlek för Corsair, men 1000-wattaren var rätt ordentligt nedsatt, så det kändes som en vettig deal. Inet säljer t.ex. Seasonic Prime GX 850 W för drygt 1600 spänn, och det känns som ett märke som figurerar väldigt ofta här och var i goda ordalag.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det är väl inte omöjligt att framtiden ger dig rätt. Vilken 850-wattare hade du valt? Jag har ingen förkärlek för Corsair, men 1000-wattaren var rätt ordentligt nedsatt, så det kändes som en vettig deal. Inet säljer t.ex. Seasonic Prime GX 850 W för drygt 1600 spänn, och det känns som ett märke som figurerar väldigt ofta här och var i goda ordalag.

Kan ju flika in och säga att jag kör ett RM850(X?) som jag haft i datorn sedan 2013. Kör det idag med 5800x3d, 3080, 360mm rad och typ 8 fläktar och 5 hårddiskar. Fungerat klockrent sedan jag körde GTX 780 SLI, alltid OCat och grejat på och har aldrig upplevt några konstigheter.

Börjar bli dags att byta ut av rent trygghetsperspektiv men det luktar corsair igen för min del i alla fall. Äger inget annat från dem men nätaggen verkar vara ordentliga, om det nu inte ändrats senaste 10 åren och man ska sikta på något annat?

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det är väl inte omöjligt att framtiden ger dig rätt. Vilken 850-wattare hade du valt? Jag har ingen förkärlek för Corsair, men 1000-wattaren var rätt ordentligt nedsatt, så det kändes som en vettig deal. Inet säljer t.ex. Seasonic Prime GX 850 W för drygt 1600 spänn, och det känns som ett märke som figurerar väldigt ofta här och var i goda ordalag.

https://www.inet.se/produkt/6905542/corsair-rm850e-850w hade jag kört på om det måsta vara från just Inet (och med dagens priser).

Seasonic är välkända för kvalité (de tillverkar många av de nätagg som t.e.x. Corsair mfl säljer med sin klisterlapp/logga på). Men de, precis som alla andra, har ju modeller som kan vara sämre/bättre än en annan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Kan ju flika in och säga att jag kör ett RM850(X?) som jag haft i datorn sedan 2013. Kör det idag med 5800x3d, 3080, 360mm rad och typ 8 fläktar och 5 hårddiskar. Fungerat klockrent sedan jag körde GTX 780 SLI, alltid OCat och grejat på och har aldrig upplevt några konstigheter.

Kul att höra. Jag körde faktiskt också Corsair i min förra burk. Den hade inte att hantera någonting fläskigare än ett GTX 970 och ett en i5-3470, å andra sidan.

Skrivet av shugge:

https://www.inet.se/produkt/6905542/corsair-rm850e-850w hade jag kört på om det måsta vara från just Inet (och med dagens priser).

Seasonic är välkända för kvalité (de tillverkar många av de nätagg som t.e.x. Corsair mfl säljer med sin klisterlapp/logga på). Men de, precis som alla andra, har ju modeller som kan vara sämre/bättre än en annan.

Jag har en överenskommelse med mitt eget samvete att köpa från Inet nu när de "bjöd till" och sålde moderkort och processor till mig. Jag får vrida och vända lite på kronorna, så får vi se vad det blir. Tack ska du ha.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11