Köpråd 12-15k (inkl bygge/windos)

Permalänk
Medlem

Köpråd 12-15k (inkl bygge/windos)

Hej!
Planerar att köpa stationär dator under helgen. Har försökt kolla i andra trådar och få inspiration men min kunskap är mycket begränsad. Jag kommer främst använda datorn till lättare gaming tex 1440p CS och sedan arbete/studier på flera skärmar samtidigt (Inget avancerat - Word, powerpoint, aktieanalys m.m.)

Som jag förstått det var man tvungen köpa windows 11 får få använda kampanjen med deras gratis datorbygge. Kunde ej hitta samma delar på webbhallen.

Något uppenbart tokigt i detta bygge? Bättre förslag/andra byggen

Starkt tacksam!

Permalänk
Medlem

Tycker det ser rimligt ut och det kommer gott och väl duga till dig, vill dock påpeka att det alltid kan vara lit segt att vänta på varor som skall komma in, kan vara lite hit and miss ibland.

Om det finns möjlighet hade jag nog funderat på någon extra 2.5 SSD för lite lagring kanske, men det kanske inte är behov för dig då du bara skall spela några få spel.

Vill också nämna att du kan komma undan med över tusenlappen om du struntar i att köpa licens till windows och köper en nyckel från nätet istället om du vill/kan. Kanske inte är för alla och vissa ifrågasätter vart dessa nycklar kommer ifrån, men på mina senaste byggen så har jag gjort så iaf för att spara en slant.

Med det sista också så är det alltid värt att påpeka att AM4 platformen är på väg ut och ersätts av AM5 om du nu går AMD hållet, så någon direkt uppgraderings väg finns ju inte åren framöver när det kommer till ny generation processor eller DDR5 RAM. Du kommer klara dig bra flera år framöver, och det är mycket mer prisvärt att köra AM4 så klart, men så länge du är medveten om detta så

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/I7ALAVPinCfzXvZOgGK8AEH1zKY/spel

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kovu:

Vill också nämna att du kan komma undan med över tusenlappen om du struntar i att köpa licens till windows och köper en nyckel från nätet istället om du vill/kan.

Man får bara gratis montering om man även beställer Windows så det är ett helt okej pris för Windows i nuläget.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Grymt. Det där var ju ännu finare med 5700x! Tusen tack! Tror jag kör på detta!

Permalänk
Medlem

Något annat chassi du kan rekomendera? Det där var 10 vardagar bort annars såg allt annat ut att finnas?

Permalänk
Medlem

Nvm! Jag klickade hem denna nu. Känner mig sjukt nöjd. Fridens liljor!

https://www.inet.se/datorbygge/b1337168/ggwp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamper:

Nvm! Jag klickade hem denna nu. Känner mig sjukt nöjd. Fridens liljor!

https://www.inet.se/datorbygge/b1337168/ggwp

Grattis. Tyvärr är grafikkortet slut. Dessa grafikkort som är omöjliga att få tag i.... jag var sugen på en likadan faktiskt.