Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Psvr2, standard edition utan Horizon fullbokad på Inet enligt kundtjänst.

Det gick snabbt!

Permalänk
Medlem

Hur många tänker beställa laddstationen för kontrollerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthBadass:

Det gick snabbt!

Jag är en av dem

Skrivet av NorthBadass:

Hur många tänker beställa laddstationen för kontrollerna?

Nån gång i framtiden men nu vid release är det inte lika panik..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Nån gång i framtiden men nu vid release är det inte lika panik..

Skulle va trevligt att ha men kikar mig omkring och ser ingen ledig och bra yta att lägga laddningsstationen på haha. Möjligtvis bakom laddningsstationen till de vanliga handkontrollerna

Permalänk

Är jag den enda som blev avskräckt av priset (fast man gärna vill köpa), jag kan inte vara ensam eller är alla rika här D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av thelamefox:

Är jag den enda som blev avskräckt av priset (fast man gärna vill köpa), jag kan inte vara ensam eller är alla rika här D:

Också helchockad av priset! Stor på webhallen ”priset är preliminärt” så hoppas på lite lägre! Tänker sätta undan 2k i månaden, hoppas att det blir värt den när man väl får den! Inte testat VR sedan vi hade ett Oculus rift på jobbet ca 2018-19

Permalänk
Medlem
Skrivet av thelamefox:

För egen del så tyckte jag att priset var högt, men jag förbokade vare sig PS5 eller XBOX Series X och det vet vi ju hur bra det gick. Fick till slut teckna ett j***a bredband hos Halebop för att få tag i en PS5:a.

Bokade därför denna nu så får man se hur det utvecklar sig.

Jag har dock köpt en del tidigare konsoler för en enda titel. Det kloka är väl att flippa dem vidare då men jag är inget vidare på det. Har kvar från PS2 och framåt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Förstår vad du menar, men du ser på det lite fel där tror jag med tyska priserna, även sett på brittiska. Dessa är inkluderade moms och alla avgifter har jag för mig, till skillnad från USA, så i Tyskland betalar man 599 euro och i Storbritannien betalar man 530 pund och båda dessa hamnar på runt 6500kr. Och anledningen till varför de hamnar på 6500kr istället för runt 6000kr är vår svaga krona och vår position just nu rent ekonomiskt i världen. Vi kan diskutera anledningen till svenska kronans och Sveriges förfall i en annan tråd, men en serie av dåliga beslut både politiska och rent affärsmässiga på riksninvå har satt oss i en väldigt jobbig sits de kommande åren. Så vi ligger nästan 1000kr över i pris jämfört med Tyskland, t.o.m 1500kr om inte kronan varit så svag och om samma priser hade satts. Tror jag läste att de erbjuder fri frakt i Tyskland och England. USAs pris på 550 dollar behöver man lägga till moms på beroende på delstat. Bor man i en delstat där momsen för elektronik är noll så kommer man undan billigt.

Så med andra ord, we are getting the raw end of the deal here!

Jodå, räknade med att de 599 EUR inkluderar tysklands moms på 19%, men vår moms är på 25% så det blir 6800 kr när man räknat om det (6500/1,19*1,25). Sen är det som sagt kemikalieskatt som landar på 320kr för just den här produkten, vilket drar upp det till 7120 och egentligen plus moms till 7200, den skatten åker man inte på som privatperson om du beställer direkt från tyskland, men som återförsäljare så läggs det ovanpå. Det är en svensk skatt så den finns inte inbakad i det tyska priset. De resterande 190 kr skulle jag se som att man tar lite höjd för svenska tullregler och transport- och lagerkostnader, gissar på att de har betydligt närmre till huvudlager etc. i tyskland.

Håller med om att det är surt att det är dyrare här än på de flesta andra platser, men menar bara att det inte ser ut som att Sony specifikt försöker tjäna mer på oss än på andra marknader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Jodå, räknade med att de 599 EUR inkluderar tysklands moms på 19%, men vår moms är på 25% så det blir 6800 kr när man räknat om det (6500/1,19*1,25). Sen är det som sagt kemikalieskatt som landar på 320kr för just den här produkten, vilket drar upp det till 7120 och egentligen plus moms till 7200, den skatten åker man inte på som privatperson om du beställer direkt från tyskland, men som återförsäljare så läggs det ovanpå. Det är en svensk skatt så den finns inte inbakad i det tyska priset. De resterande 190 kr skulle jag se som att man tar lite höjd för svenska tullregler och transport- och lagerkostnader, gissar på att de har betydligt närmre till huvudlager etc. i tyskland.

Håller med om att det är surt att det är dyrare här än på de flesta andra platser, men menar bara att det inte ser ut som att Sony specifikt försöker tjäna mer på oss än på andra marknader.

Bra uträkningar! Det är alla dessa jädra skatterna och momsen vi har i Sverige som gör det dyrt för oss. Vi borde ha flygande bilar och MAGLEV tåg från Trelleborg till Haparanda så mycket skatt vi betalar. Men dessa pengarna verkar försvinna in i en portal och till en annan dimension för att vi har inte fått valuta för våra skattepengar på många år!

Permalänk
Medlem

Ser nu att förbeställningen av den ”vanliga” är stängd på webhallen men den med Horizon är fortfarande öppen

Permalänk
Medlem

Varför verkar en del inte vilja ha paketet med Horizon? Det är ett av spelen jag verkligen vill testa i PSVR2 då det är byggt från grunden för det systemet och för att kunna nyttja de olika finesserna som är unika för just PSVR2.

De släppte spelpriserna igår och Horizon VR spelet kommer ligga på 60 USD/EUR som kommer nog bli 699 svenska kronor. Så man sparar en slant på att köpa paketet om man ändå planerar på att köra Horizon i VR vid release. Verkar också vara lättare att få tag på paketet med spelet. Såg innan att CDON hade båda paketen för förbokning fortfarande.

Permalänk
Medlem

Varför verkar en del inte vilja ha paketet med Horizon? Det är ett av spelen jag verkligen vill testa i PSVR2 då det är byggt från grunden för det systemet och för att kunna nyttja de olika finesserna som är unika för just PSVR2.

De släppte spelpriserna igår och Horizon VR spelet kommer ligga på 60 USD/EUR som kommer nog bli 699 svenska kronor. Så man sparar en slant på att köpa paketet om man ändå planerar på att köra Horizon i VR vid release. Verkar också vara lättare att få tag på paketet med spelet. Såg innan att CDON hade båda paketen för förbokning fortfarande.

Jag är inte så sugen faktiskt, väntar på recensioner. Köpte Forbidden West på release och har tagit platinum, men de har tyvärr inte lyckats locka mig.

Om det inte blir väldigt höga betyg så väntar jag på rea istället, finns så mycket annat som jag sett fram emot.

Hade det varit som dem andra Horizon spelen med open world så hade det dock blivit köp direkt, även PSVR2 port av 1 och 2 hade jag varit såld på.

Permalänk
Medlem

I dagsläget är jag bara sugen på att spela Astrobot och Resident Evil 7, samt diverse andra VR-spel som man plockat från PS+. Jag skaffade aldrig PSVR så jag har väntat satan på PSVR2 för att få spela dem (RE7 har jag tom låtit bli att spela alls för att jag så gärna vill köra det i VR). Men det verkar ju än så länge som lögn i helvete att vänta på V.2-patcher till de spelen så hjälmen får kanske agera bokstöd ett tag till att börja med. 😛

Iofs, kommer det något bra flyg- racing- eller rymdactionspel är jag taggad för dessa också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woosley:

I dagsläget är jag bara sugen på att spela Astrobot och Resident Evil 7, samt diverse andra VR-spel som man plockat från PS+. Jag skaffade aldrig PSVR så jag har väntat satan på PSVR2 för att få spela dem (RE7 har jag tom låtit bli att spela alls för att jag så gärna vill köra det i VR). Men det verkar ju än så länge som lögn i helvete att vänta på V.2-patcher till de spelen så hjälmen får kanske agera bokstöd ett tag till att börja med. 😛

Iofs, kommer det något bra flyg- racing- eller rymdactionspel är jag taggad för dessa också.

RE8 och Moss 1-2 då?

Moss är inte bekräftat, men utvecklarna har tweetat något som pekar åt det hållet.
"Yeah! We’ve been looking forward to a release window for @PlayStation PS VR2 for months! Early 2023. Can you think of a game that benefits from a two controller setup? 🐭📕⚔️"

Finns rätt mycket som jag hoppas får PSVR2 versioner också annars, Super Hot, Beat Saber och I expect you to die bland annat.

Permalänk
Medlem

Då förstår jag hur flera resonerar. Kommer nog vara ett och annat spel som som man vill testa. Jag själv har PCVR så har kört många spel redan. Half-Life: Alyx är ett av spelen och det var en jädra upplevelse! Dock hade jag nog inte hållit andan tills Half-Life kommer till PSVR2. Man vet aldrig, är riktigt bra för VR industrin att Valve släpper det till PSVR2. Men känns som att det är något Sony hade meddelat nu när de presenterat PSVR2, så möjligtvis att det inte finns avtal ännu trots vissa rykten.

PSVR2 behöver en killer-app och Alyx är det! Så de hade nog presenterat spelet om de haft allt klart, men jag gissar på att det inte ens är nära. Många klagar på att det finns inget som höjer ögonbrynen ännu när det kommer till spel till PSVR2. Time will tell.

Permalänk
Medlem

Då förstår jag hur flera resonerar. Kommer nog vara ett och annat spel som som man vill testa. Jag själv har PCVR så har kört många spel redan. Half-Life: Alyx är ett av spelen och det var en jädra upplevelse! Dock hade jag nog inte hållit andan tills Half-Life kommer till PSVR2. Man vet aldrig, är riktigt bra för VR industrin att Valve släpper det till PSVR2. Men känns som att det är något Sony hade meddelat nu när de presenterat PSVR2, så möjligtvis att det inte finns avtal ännu trots vissa rykten.

PSVR2 behöver en killer-app och Alyx är det! Så de hade nog presenterat spelet om de haft allt klart, men jag gissar på att det inte ens är nära. Många klagar på att det finns inget som höjer ögonbrynen ännu när det kommer till spel till PSVR2. Time will tell.

Horizon tillhör AAA och bör förhoppningsvis jämföras med Alyx. Jag är klart mer peppad på Alyx, men vad gör dig övertygad om att Call of the mountain inte når samma eller nära samma nivå?

Jag tror inte att det är kört för Alyx än, Gabe har väl sagt innan att han gärna släpper Alyx på VR lösningar som pallar med det?
Sedan så kan man ju hoppas på att Geoff får presentera det på Game Awards, han har ju väldigt god relation till Valve.

Men ja, förhoppningsvis så blir det också inkörningsporten för många och expanderar intresset för VR, så har man redan bra PCVR innan så kan det vara mindre intressant, även om det är mycket nyheter med PSVR 2, som inte har funnits innan eller inte funnits användarbas för att utvecklarna ska dra nytta av det(Bl.A. ögonspårning, haptic feedback och fingrar/grepp kan avläsas).

Edit* RE8 tycker jag inte heller att man ska glömma, foveated rendering och native stöd med mera verkar väldigt trevligt. PC modversion är förmodligen inte lika bra.

Sedan så kommer väl RE4 i nyversion och förmodligen Gran Turismo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

RE8 och Moss 1-2 då?

Moss är inte bekräftat, men utvecklarna har tweetat något som pekar åt det hållet.
"Yeah! We’ve been looking forward to a release window for @PlayStation PS VR2 for months! Early 2023. Can you think of a game that benefits from a two controller setup? 🐭📕⚔️"

Finns rätt mycket som jag hoppas får PSVR2 versioner också annars, Super Hot, Beat Saber och I expect you to die bland annat.

Jo absolut, men där är ju Village på väg till PSVR2 redan, så det är ju" in the bag" så att säga. 😊 Ja just ja, Moss hade jag helt glömt bort, de verkar riktigt mysiga.

Och jag skulle heller inte ha något emot att gå tillbaks och köra igenom Trover Saves The Universe en gång till fast i VR heller 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woosley:

Jo absolut, men där är ju Village på väg till PSVR2 redan, så det är ju" in the bag" så att säga. 😊 Ja just ja, Moss hade jag helt glömt bort, de verkar riktigt mysiga.

Och jag skulle heller inte ha något emot att gå tillbaks och köra igenom Trover Saves The Universe en gång till fast i VR heller 😁

Finns rätt mycket titlar som jag verkligen hoppas på att dem portas över.
Trover, Virtual Rickality, Tetris Effect och I expect you to die ligger rätt högt där.

Hoppas på PS Plus VR collection, som när PS5 släpptes fast med VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Horizon tillhör AAA och bör förhoppningsvis jämföras med Alyx. Jag är klart mer peppad på Alyx, men vad gör dig övertygad om att Call of the mountain inte når samma eller nära samma nivå?

Jag tror inte att det är kört för Alyx än, Gabe har väl sagt innan att han gärna släpper Alyx på VR lösningar som pallar med det?
Sedan så kan man ju hoppas på att Geoff får presentera det på Game Awards, han har ju väldigt god relation till Valve.

Men ja, förhoppningsvis så blir det också inkörningsporten för många och expanderar intresset för VR, så har man redan bra PCVR innan så kan det vara mindre intressant, även om det är mycket nyheter med PSVR 2, som inte har funnits innan eller inte funnits användarbas för att utvecklarna ska dra nytta av det(Bl.A. ögonspårning, haptic feedback och fingrar/grepp kan avläsas).

Edit* RE8 tycker jag inte heller att man ska glömma, foveated rendering och native stöd med mera verkar väldigt trevligt. PC modversion är förmodligen inte lika bra.

Sedan så kommer väl RE4 i nyversion och förmodligen Gran Turismo.

Tror att Horizon kommer vara riktigt bra! Är en av anledningarna till varför jag vill ha PSVR2…men Horizon serien är inte i närheten av Half-Life när det kommer till rykte och ”dragningskraft”. Half-Life har blivit en legendarisk spelserie där möjliga uppföljare har nästan blivit mytomspunna. När Alyx kom ut så var det en STOR grej och det spelet hjälpte att sälja löjligt många headsets till en ganska liten skara som då har en PC som klarar av att köra det. Med PS5 har man en riktigt stor grund när det kommer till spelare som har en maskin som klarar av att köra avancerad VR, nu behöver man bara då få ut headset. Att ha Alyx på PS5 kan få många som redan har PS5 att köpa ett PSVR2 då det är ett riktigt bra spel!

Alyx känns som ett fullskaligt spel där det tar 15 timmar att varva. Horizon kommer nog vara en kortare AAA upplevelse. Kommer nog vara riktigt bra men Half-Life världen är i en klass för sig. Jag tror att Horizon kommer demonstrera vad PSVR2 är kapabel till att göra och inlevelsen den kan erbjuda, men det kommer inte vara ett fullskaligt spel som jag förstod. Vissa har skrivit att det tar 6-7 timmar. Så det kommer nog vara hög kvalitet men i kortare format.

Resident Evil Village kommer nog vara riktigt grymt i VR!

Permalänk
Medlem

Kollade "mina ordrar" på Inet, blev lite förvånad över att se det här:
Sony PlayStation VR2 Horizon Call of the Mount - I lager 2022-12-05

WTF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Kollade "mina ordrar" på Inet, blev lite förvånad över att se det här:
Sony PlayStation VR2 Horizon Call of the Mount - I lager 2022-12-05

WTF?

Innan stod det ett datum i november. Du kan lugnt räkna med att du får det inte tidigare än satt releasedatum 😊

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | 2 x Lenovo R27qe
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matjon:

Innan stod det ett datum i november. Du kan lugnt räkna med att du får det inte tidigare än satt releasedatum 😊

Tack! Hade inte sett det. Har ju en massa som jag måste göra klart med uppsatskurs innan jul.

Permalänk

Verkar som att spelbutiken har det till ett lägre pris (6799). Är det legit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MountainOakman:

Inte omöjligt. Webhallen har dock sagt att deras pris är placeholder, så det kan ändras både upp och ner innan release.

Webhallen supportforum:

Kan eventuellt trösta dig med att det är ett shareholder pris och inte det slutgiltiga priset 😀
Liisa
15 NovVisa
Hur funkar det om man betalat med kort när priset justeras?
Kommer man få tillbakasatt pengar på kortet om priset blir lägre?
Eller få en extra faktura om priset skulle gå upp?
Micke
15 NovVisa
Det blir en återbetalning.
Vi sätter priset högre än vi tror för att det inte ska bli dyrare än planerat för kund men skulle det ändå bli dyrare så skickas en betallänk ut på resterande kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MountainOakman:

Har betällt från spelbutiken.se/coolshop flera gånger. Fungerar bra!
(sen om du får den på releasedagen kan jag inte svara på)

Permalänk

Om priset skulle ändras på de större företagen (elgiganten, webhallen, mediamarkt etc) skulle nån snäll själ tagga mig då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thelamefox:

Om priset skulle ändras på de större företagen (elgiganten, webhallen, mediamarkt etc) skulle nån snäll själ tagga mig då?

Du kan väl bevaka den här tråden och gå in och läsa med jämna mellanrum?

Permalänk
Medlem

Kan säga att spelbutiken har ändrat sitt pris till 6799kr. Har lagt en beställning hos dem och kommer nog avbeställa gamla beställningen från Webhallen på 7390kr.

https://www.spelbutiken.se/produkt/playstation-vr2/23DP8S/?re...

Permalänk
Medlem

Kan säga att spelbutiken har ändrat sitt pris till 6799kr. Har lagt en beställning hos dem och kommer nog avbeställa gamla beställningen från Webhallen på 7390kr.

https://www.spelbutiken.se/produkt/playstation-vr2/23DP8S/?re...

Priset är som sagt inte spikat än, enligt webhallen.
Verkar inte heller finnas något rekommenderat pris i sverige än.
Europriset är 6558Kr(10,93x600€) och där ska väl moms vara inräknat.
Kanske blir lite kemikalieskatt på det, men det ligger väl i närheten av vad Spelbutiken tror i så fall.

Kanske bör vänta med avbokning? I alla fall om du tog mot faktura.

Om man kollar på PS5 och ifall euron låg på 10.93 som idag så skulle den kostat 5465Kr(500€) vid lansering. Jag betalade 6000Kr för min på Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Priset är som sagt inte spikat än, enligt webhallen.
Verkar inte heller finnas något rekommenderat pris i sverige än.
Europriset är 6558Kr(10,93x600€) och där ska väl moms vara inräknat.
Kanske blir lite kemikalieskatt på det, men det ligger väl i närheten av vad Spelbutiken tror i så fall.

Kanske bör vänta med avbokning? I alla fall om du tog mot faktura.

Om man kollar på PS5 och ifall euron låg på 10.93 som idag så skulle den kostat 5465Kr(500€) vid lansering. Jag betalade 6000Kr för min på Webhallen.

Behåller båda förbokningar for now. Såg nu att Spelbutiken höjt sitt pris till 7349kr, men min betalda order (reserverat belopp) hos dem är fortfarande på 6799kr. Så vi får se vad priset hamnar på och hur de justerar dessa.