Permalänk

Jag bor på en ö. 🙃

Permalänk
Medlem

Är det någon som känner till/kan länka där man går igenom skillnaderna på varmilo v1 och v2? Inet har någon video men det verkar råda delade meningar om vad som är förändrat annat än mini usb -> usb-c

Pratar om själva tangentborden nu inte switcharna.

Ex:
*v2 har sladdkanaler åt höger+vänster+mitten.
Men detta verkar v1 ( i alla fall vissa) också ha.

*Vissa hävdar att vissa v1 kommer utan skumdämpning.
Här svarade varmilo i ett forum och sa att alla v1 har det men INTE de trådlösa SAMT v2. v2 har någon silikondämpning i stället.

v2 har som sagt USB-C och inte mini usb samt att fötterna för att ändra vinkeln har två steg. Sen har v2 små lysdioder uppe vid numpadden för caps/num/scroll-lock. v1 har ju lysdioderna på de enskilda knapparna och ett litet fönster på knapparna som det lyser igenom.

Men jag blir lite fundersam...
Varför marknadsför man kabelkanalerna som nya när det är uppenbart att i varje fall vissa v1 också har det?
Skumdämpning vs silikon, är det bättre eller billigare?
Fötterna med två steg ser lite klenare ut. Det är ju trots allt en ganska gedigen bräda.
Svårare att hitta keycaps om man ska ha "fönster" på caps/num/scroll men samtidigt lär det ju vara en kostnadsbesparing att flytta lysdioderna till " det vanliga stället".

Så vad har ni för tankar? Någon av er som tom har/har haft både v1 och v2 och vill dela med sig av erfarenheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag bor på en ö. 🙃

Hisingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Nej. Vatten kommer döda själva tangentbordet, och beroende på temperatur på diskmaskinens torkcykel kan även plasten förstöras

😂diskade min tonårings superäckliga corsair tangentbord. Skruvade isär det och diskade med varmt vatten och diskmedel sedan torkade jag kretskortet i ugnen på 75 c i en timme. Funkar bra efteråt

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube_gbg:

😂diskade min tonårings superäckliga corsair tangentbord. Skruvade isär det och diskade med varmt vatten och diskmedel sedan torkade jag kretskortet i ugnen på 75 c i en timme. Funkar bra efteråt

Jag handdiskade mitt gamla Dell-tangentbord ett par gånger. Det gick jättebra! Ända tills det inte gick bra längre

Vad vattnet och mineralerna däri gör är att det korroderar ledningarna och kretsarna på PCBn över tid. Så även om man låter det torka så tål det inte vatten

Bättre är att tvätta av PCBn med typ isopropanol. Hattar och chassi kan såklart handdiskas om man skruvat isär brädan

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Har köpt ett gmmk pro och kommer att köpa nya stabs durock v2 och Pollyplattan. Men min fråga är vilka switchar skall man ha? Finns ju hur många som helst. Har ett packet Glorious panda lubade och ett paket med gateron Brown v2. Skall jag köra på de mer taktila panda eller linjära bruna? Eller blanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube_gbg:

Har köpt ett gmmk pro och kommer att köpa nya stabs durock v2 och Pollyplattan. Men min fråga är vilka switchar skall man ha? Finns ju hur många som helst. Har ett packet Glorious panda lubade och ett paket med gateron Brown v2. Skall jag köra på de mer taktila panda eller linjära bruna? Eller blanda?

Taktila eller linjära kan bara du svara på. Det är helt och hållet en smaksak. Finns inget som är objektivt bättre där

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube_gbg:

Har köpt ett gmmk pro och kommer att köpa nya stabs durock v2 och Pollyplattan. Men min fråga är vilka switchar skall man ha? Finns ju hur många som helst. Har ett packet Glorious panda lubade och ett paket med gateron Brown v2. Skall jag köra på de mer taktila panda eller linjära bruna? Eller blanda?

Gazzew Boba U4T Thocky Tactile Switch eller Gazzew Boba U4 Silent Tactile Switch är populära också

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube_gbg:

Har köpt ett gmmk pro och kommer att köpa nya stabs durock v2 och Pollyplattan. Men min fråga är vilka switchar skall man ha? Finns ju hur många som helst. Har ett packet Glorious panda lubade och ett paket med gateron Brown v2. Skall jag köra på de mer taktila panda eller linjära bruna? Eller blanda?

Skrivet av Fryk:

Gazzew Boba U4T Thocky Tactile Switch eller Gazzew Boba U4 Silent Tactile Switch är populära också

Kan varmt rekommendera Boba U4 om man vill ha tysta brytare med härligt "Thock", har smörjt med Tribosys 3203 (allt utom legs och leaf) och bytt fjädrar till 22mm 55gr och smörjt dessa med Krytox 205g0. Testat i en väns tangentbord och det är riktig tyst samtidigt som den taktila känslan är bra.

Kommer inte sitta i ett GMMK Pro däremot ett Keychron K8 Pro från @Inet som lär dyka upp nån gång i december

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag handdiskade mitt gamla Dell-tangentbord ett par gånger. Det gick jättebra! Ända tills det inte gick bra längre

Vad vattnet och mineralerna däri gör är att det korroderar ledningarna och kretsarna på PCBn över tid. Så även om man låter det torka så tål det inte vatten

Bättre är att tvätta av PCBn med typ isopropanol. Hattar och chassi kan såklart handdiskas om man skruvat isär brädan

Glömde skriva att jag spolade av kortet med ipa efter disk och innan ugnen 😑

Permalänk
Skrivet av qube_gbg:

Hisingen?

Haha, nej. Wämö heter den, en av många öar Karlskrona är uppbyggd på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Haha, nej. Wämö heter den, en av många öar Karlskrona är uppbyggd på.

Var inte du från gbg?. Fick för mig det eller så var det att du spelade quake live 🤷‍♂️do not remember

Permalänk
Skrivet av qube_gbg:

Var inte du från gbg?. Fick för mig det eller så var det att du spelade quake live 🤷‍♂️do not remember

Quake Live stämmer mycket väl 🖖
Nickar skepp nuförtiden där

Permalänk

Har kollat där men verkar bara vara ANSI det går att beställa men tack ändå.

Permalänk
Medlem

Blev inspirerad av @flutters tangentbord #19814853 och köpte
Keychron Q3 med Modern Blue keycaps och Kailh Jade brytare under black friday.

Totalt hamnade det på nästan 1800kr men det känns okej ändå med tanke på hur billigt man kom undan förra gången man bytte tangentbord. Har haft ett Corsair Gaming STRAFE tangentbord sedan black friday 2017, när Proshop råkade sälja dem för 99kr, var några andra här på swec som lyckas få igenom ordrar minns jag.

Tror det är Cherry MX Silent Black RGB switchar på detta Corsair tangentbordet, känner att jag vill tillbaka till mer klickiga brytare efter fem år med dessa, därför Kailh Jade. Hittade till och med en video som jämförde just dessa switchar, ska bli intressant o ge sig in i custom-tangentbordsvärlden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Blev inspirerad av @flutters tangentbord #19814853 och köpte
Keychron Q3 med Modern Blue keycaps och Kailh Jade brytare under black friday.

Totalt hamnade det på nästan 1800kr men det känns okej ändå med tanke på hur billigt man kom undan förra gången man bytte tangentbord. Har haft ett Corsair Gaming STRAFE tangentbord sedan black friday 2017, när Proshop råkade sälja dem för 99kr, var några andra här på swec som lyckas få igenom ordrar minns jag. https://i.imgur.com/ddznNN3.png
Tror det är Cherry MX Silent Black RGB switchar på detta Corsair tangentbordet, känner att jag vill tillbaka till mer klickiga brytare efter fem år med dessa, därför Kailh Jade. Hittade till och med en video som jämförde just dessa switchar, ska bli intressant o ge sig in i custom-tangentbordsvärlden

Snyggt! Kommer bli bra det där!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Någon som vet om passande keycaps till Asus ROG Falchion? Hatar när tillverkare ska hålla på med säregna layouter.

Nappade upp ett från Inet för 499kr men om det inte går att hitta ljusa keycaps till det så får det bli retur på den.

Permalänk
Snusfri

Råkade bli en beställning av ett Keychron K2 RGB LED Plastic Frame Gateron Brown Switch idag, får se om det är något att ha

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har idag ett Razer Huntsman V2 med röda linjära switchar som jag gillar, men jag saknar den taktila känslan i Blackwidow V3 Pro med gröna switchar. Att jag valde Huntsman istället för Blackwidow var på grund av ljudet från de gröna switcharna, som jag upplevde som lite för högt.

Är nu sugen på att i stället bygga ett eget tangentbord baserat på Q6 QMK Full Size ISO Barebone RGB Hot-Swap och undrar om följande switchar och keycaps funkar ihop med tangentbordet:

Jag har aldrig testat bruna switchar, men om jag förstått saken rätt, så ska dessa vara taktila (liknande de gröna), men tystare. Stämmer det?

Är det något annat jag behöver beställa utöver ovanstående?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Jag har idag ett Razer Huntsman V2 med röda linjära switchar som jag gillar, men jag saknar den taktila känslan i Blackwidow V3 Pro med gröna switchar. Att jag valde Huntsman istället för Blackwidow var på grund av ljudet från de gröna switcharna, som jag upplevde som lite för högt.

Är nu sugen på att i stället bygga ett eget tangentbord baserat på Q6 QMK Full Size ISO Barebone RGB Hot-Swap och undrar om följande switchar och keycaps funkar ihop med tangentbordet:

Jag har aldrig testat bruna switchar, men om jag förstått saken rätt, så ska dessa vara taktila (liknande de gröna), men tystare. Stämmer det?

Är det något annat jag behöver beställa utöver ovanstående?

Jag skulle säga att bruna switchar är en lite mer taktil känsla än linjära brytare, exempelvis de du har. Men mellan exempelvis bruna och ”clicky” som har en rejäl taktil känsla och högre ljud, så är de enligt mig två olika världar, många bruna brytare upplevs som röda med en liten ”bump” på.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag skulle säga att bruna switchar är en lite mer taktil känsla än linjära brytare, exempelvis de du har. Men mellan exempelvis bruna och ”clicky” som har en rejäl taktil känsla och högre ljud, så är de enligt mig två olika världar, många bruna brytare upplevs som röda med en liten ”bump” på.

Tack för svar!

För mig är lågt ljud viktigare än rejäl taktil känsla, så jag är nog nöjd bara jag får lite mer känsla än de befintliga linjära röda som jag har nu.

Det är inget annat jag behöver beställa utöver brytare och tangenter?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Tack för svar!

För mig är lågt ljud viktigare än rejäl taktil känsla, så jag är nog nöjd bara jag får lite mer känsla än de befintliga linjära röda som jag har nu.

Det är inget annat jag behöver beställa utöver brytare och tangenter?

Inget annat behövs, resten ingår i barebone-setet. Men jag vet inte hur bra de medföljande stabilisatorerna är, eller om du vill ge dig på att smörja dem och brytarna

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Tack för svar!

För mig är lågt ljud viktigare än rejäl taktil känsla, så jag är nog nöjd bara jag får lite mer känsla än de befintliga linjära röda som jag har nu.

Det är inget annat jag behöver beställa utöver brytare och tangenter?

Kolla in Boba U4 från exempelvis splitkb.com, en av de mest taktila switchar som finns och dämpade med gummi på railsen.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Kolla in Boba U4 från exempelvis splitkb.com, en av de mest taktila switchar som finns och dämpade med gummi på railsen.

Väldigt intressant!

Eftersom tangentbordet har RGB-belysning, så antar jag att jag ska välja en modell som är genomskinlig ("clear"), men vad har vikten för betydelse?

62 gram: https://splitkb.com/products/gazzew-boba-u4-silent-tactile-sw...
68 gram: https://splitkb.com/products/gazzew-boba-u4-silent-tactile-sw...

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Väldigt intressant!

Eftersom tangentbordet har RGB-belysning, så antar jag att jag ska välja en modell som är genomskinlig ("clear"), men vad har vikten för betydelse?

62 gram: https://splitkb.com/products/gazzew-boba-u4-silent-tactile-sw...
68 gram: https://splitkb.com/products/gazzew-boba-u4-silent-tactile-sw...

Den indikerar tyngden att trycka ned fjädern helt, en högre vikt desto mer kraft krävs det att trycka ned fjädern/switchen.

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Väldigt intressant!

Eftersom tangentbordet har RGB-belysning, så antar jag att jag ska välja en modell som är genomskinlig ("clear"), men vad har vikten för betydelse?

62 gram: https://splitkb.com/products/gazzew-boba-u4-silent-tactile-sw...
68 gram: https://splitkb.com/products/gazzew-boba-u4-silent-tactile-sw...

Skrivet av Signature:

Den indikerar tyngden att trycka ned fjädern helt, en högre vikt desto mer kraft krävs det att trycka ned fjädern/switchen.

Precis som signature skriver så är det hur tung tangenten kommer kännas när du trycker ner den.

Kör på 62 gr, de brukar upplevas som mer taktila än 68 gr. Det går alltid att byta om du nu skulle vilja testa dig fram.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Väldigt intressant!

Eftersom tangentbordet har RGB-belysning, så antar jag att jag ska välja en modell som är genomskinlig ("clear"), men vad har vikten för betydelse?

62 gram: https://splitkb.com/products/gazzew-boba-u4-silent-tactile-sw...
68 gram: https://splitkb.com/products/gazzew-boba-u4-silent-tactile-sw...

Här är ett exempel på en genomskinlig top med RGB igång.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Precis som signature skriver så är det hur tung tangenten kommer kännas när du trycker ner den.

Kör på 62 gr, de brukar upplevas som mer taktila än 68 gr. Det går alltid att byta om du nu skulle vilja testa dig fram.

Tänkte köra på 62 gram då mina befintliga ligger på 45 och känns rätt lagom.
Men känner man verkligen någon skillnad på 6 gram? Eftersom de säljs med 6 grams skillnad, så är ju svaret uppenbarligen "ja", men det låter helt otroligt.

Det är ju helt uppenbart att det går att nörda ner sig hur mycket som helst när det gäller tangentbord och jag förvånas över mig själv att jag låtit mig dras med så snabbt.

För ett par veckor sedan köpte jag mitt befintliga Razer Huntsman V2 för strax över tusenlappen och tyckte det var horribelt. Nu funder jag på att köpa enbart tangenter för ungefär samma summa! Undra var det här kommer sluta

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Här är ett exempel på en genomskinlig top med RGB igång.

<Uppladdad bildlänk>

Ser bra ut, men varför har du inte genomskinliga tangenter? Smaksak?

Jag vill ha bakgrundsbelysta tangenter, så jag snabbt kan hitta rätt tangent innan muskelminnet kommit ikapp. Mellanslag och Windows-tangenterna hittar jag redan, så dessa fick en annan färg enbart för att jag tyckte det var snyggt

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Ser bra ut, men varför har du inte genomskinliga tangenter? Smaksak?

<Uppladdad bildlänk>

Jag vill ha bakgrundsbelysta tangenter, så jag snabbt kan hitta rätt tangent innan muskelminnet kommit ikapp. Mellanslag och Windows-tangenterna hittar jag redan, så dessa fick en annan färg enbart för att jag tyckte det var snyggt

Med bra keycaps behövs egentligen inte teckenbelysning för att man ska kunna se tecknen bra, åtminstone med lite ledljus på skrivbordet (vilket man bör ha oavsett för att inte anstränga ögonen).

Sen får du tänka på att Keychron Q6 och de flesta andra custom-brädor har så kallade south-facing krestkort. Alltså att brytarna är vända 180 grader och lysdioden hamnar nedanför själva stammen istället för ovanför. Det betyder att ljusstyrkan genom tecknen som är ovanför stammen på de flesta keycapsen blir mycket lägre. Vissa brytare är helt genomskinliga, inklusive stammen och inte bara hus-toppen, för max ljusgenomsläpp, men det är inte så vanligt. Anledningen till att de är vända är för att dioderna kan ta i vissa grundare keycaps, typ med cherry profil

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII