Soundbar VS Surround-system

Permalänk
Medlem

Soundbar VS Surround-system

Tjena!

Har tyckt ljudet har blivit lite tråkigt på min tv och har blivit mindre sugen på att titta på filmer för att jag aldrig får denna "film" känsla.
Har tittat runt lite på förstärkare plus högtalare och baslåda, samt soundbars och kan fanimig inte bestämma.
Bor idag på 66kvm så soffrummet är rätt stort, vill ha bluetooth så jag kan koppla paddan eller datorn för musik, känner att jag hellre satsar på detta än ett par datorhögtalare då jag har datorn i samma rum.

Vad är för och nackdelar?
Vad har ni för något?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Tar ut minne, då rätta mig om jag har fel
Soundbar bygger väl på att ljudet skall studsa på väggarna för att simulera surround medans surround är högtalare från varje riktning.

Soundbar bör ge likadant ljud om väggarna tillåter det.
Om det fungerar får du surround till ett (oftast) billigare pris.
Flera högtalare är enklare att lyckas med.

Du säger dig tittat på förstärkare, men jag tror(hoppas) du tittar på receivers då de har stöd för bild (hdmi).
Då kan du koppla både tv, tv-spel och dator till samma enhet och få ljudet i högtalarna.

Permalänk
Rekordmedlem

Sondbar är för de som prioriterar litenhet och billigt före ljudet, det går inte heller att bygga vidare utifrån ett sånt system eftersom det är allt i ett och tillverkaren troligen övergett det redan när det kommit till butikerna.
Vill du ha bra ljud väljer du i stället separata delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns en hel del liknande trådar i forumet så du kan hitta mer

Slutar främst i bråk och ganska lite fakta, speciellt från vissa som aldrig ens lyssnat på en modern soundbar.

Du kommer väldigt långt med en modern soundbar, men har du plats, pengar, tid och intresse kan du göra bättre med lösa saker.

Det är dock väldigt smidigt med en soundbar, in med HDMI och ström i den. Ström i subwoofern och det är klart. Köper du ännu bättre system med satellithögtalare blir det såklart mer jobb och kanske köra automatiska system som ställer in allt åt dig.

Jag har en LG SJ9 (utgått) och är väldigt nöjd. Kan spela direkt till den från Spotify på datorn t.ex. Den spelar högre än vad en lägenhet klarar (utan att låta dåligt) och levererar väldigt klart tal. Vid film skakar både rutor och porslin

En funktion jag använder hela tiden är DSP för night mode och auto volume för att se serier på natten, visst det dödar känslan lite men kan se serier i samma rum folk sover och enkelt höra allt tal med volym 5-8 (utan sånt så ser vi ibland film/serier med volym 20 och den går till 30 eller högre).

Jag skulle inte orka sätta upp helt eget system i en lägenhet, lämnar det till när det ska byggas hemmabio i villa.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag använder en LG SK10Y ihop med LG SPK8-S och det blir jäkligt bra ljud tycker jag som inte är någon audiofil.

Fördelar: Lätt och smidigt. Bra ljud.
Nackdelar: Kommer inte på något. Möjligen att det var ganska dyrt och kunde förmodligen fått bättre saker om jag köpt surround-system.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag använder en LG SK10Y ihop med LG SPK8-S och det blir jäkligt bra ljud tycker jag som inte är någon audiofil.

Fördelar: Lätt och smidigt. Bra ljud.
Nackdelar: Kommer inte på något. Möjligen att det var ganska dyrt och kunde förmodligen fått bättre saker om jag köpt surround-system.

Nackdel: Man måste köpa ny en "brölimpa" vid uppgradring, bara att köpa nya högtalare/recvier vid uppgradring (dock ev till högre pris).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag har tillgång till båda... Samsung Q70R soundbar+bas i lägenheten (vardagsrum ca 20 kvm) och 5.2.1 system i villan (vardagsrum 32 kvm).

Upplevelsen i vardagsrummet är ju en helt annat story än ljudet i lägenheten men om det är värt att göra en investering i separata prylar för att använda i lägenhet - nej, det tycker jag inte.

Jag hade satsat på en schysst soundbar - gärna med trådlösa bakhögtalare + sub. Detta kit från Samsung modell HW-Q995BXE finns att köpa genom Benify för 9.5k (riktpris ca 15k). Finns även andra betydligt billigare kit som också håller en hyfsad klass.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Jag bor i lägenhet och har en Denon X2700H med 5.1-system bestående av XTZ-sub och Klipsch-högtalare. Testade att byta ut det mot en LG SP11RA när min Sony-receiver gick sönder men det slutade med ny receiver istället. Det är stor skillnad tycker jag men har man inget att jämföra med förutom TVns inbyggda är det ju såklart stor skillnad.

Allt handlar ju om hur mycket man prioriterar ljudet och hur mycket plats det får ta både visuellt och fysiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Nackdel: Man måste köpa ny en "brölimpa" vid uppgradring, bara att köpa nya högtalare/recvier vid uppgradring (dock ev till högre pris).

Jo det är ju det där med priset... skulle behöva uppgradera min receiver (HDMI är bara 1.4 och ARC funkar för dåligt, så jag kör optiskt ljud in vilket fungerar halvbra med nya LGn - funkade bra tills LG uppgradera firmwaret) men det som finns är ju svindyrt. Soundbar känns som lågprisalternativet även om jag har alla högtalarna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillz:

Tjena!

Har tyckt ljudet har blivit lite tråkigt på min tv och har blivit mindre sugen på att titta på filmer för att jag aldrig får denna "film" känsla.
Har tittat runt lite på förstärkare plus högtalare och baslåda, samt soundbars och kan fanimig inte bestämma.
Bor idag på 66kvm så soffrummet är rätt stort, vill ha bluetooth så jag kan koppla paddan eller datorn för musik, känner att jag hellre satsar på detta än ett par datorhögtalare då jag har datorn i samma rum.

Vad är för och nackdelar?
Vad har ni för något?

Tack på förhand

Har en Marantz NR 1711 (7.2, HDMI 2.1/eARC) recvier å kör Dolby Atmos/DTS:X 5.1. 2.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd

Allt hat mot soundbars känns lite elitistiskt tycker jag. De flesta kör med tevens inbyggda ljud och en soundbar, även en ganska billig sådan, är ju för det mesta ett stort steg upp i jämförelse.

Sen är det klart att för att få "surround" som inte bara funkar på exakt rätt plats i soffan så behövs det surroundhögtalare, och samma gäller förstås höjdkanaler och så. Men det finns soundbars med surroundhögtalare, "trådlösa", med sladd eller helt trådlösa med batteridrift, och med dedikerade atmos-högtalare och så. Samma med basen, är den viktig för dig så finns det soundbars med medföljande subwoofer och nästan alla har ju möjligheten att lägga till en.

Personligen gillar jag smidigheten i en soundbar och förstås att slippa ha högtalarkablar dragna överallt. Jag har en 5.1 reciever med högtalare och så, men den är inte inkopplad längre då jag inte kände att den gav så värst mycket över min soundbar, inte på de volymerna jag kan köra i min lyhörda lägenhet i alla fall. Men nästa gång lutar jag åt ett par aktiva stereo-högtalare med HDMI istället då musikljudet är viktigare för mig än surround och så.

Permalänk

Har du soffan mot väggen så skulle jag till och med säga att en soundbar är bättre än ett 5.1-system, finns inget värre än att ha en bakkanal i örat.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av in a bodybag:

Har du soffan mot väggen så skulle jag till och med säga att en soundbar är bättre än ett 5.1-system, finns inget värre än att ha en bakkanal i örat.

Håller med om att "bakkanal i örat" inte är lämpligt men det beror i så fall på att man använder fel typ av högtalare för ändamålet, ev att man riktar en "vanlig" högtalare fel.

Soffa mot bakvägg är inte optimalt men man kan använda bi, di eller omnipolära högtalare i stället för vanliga kardioida eller så placerar man den kardioida ovanför öronhöjd riktad mot taket.

Det handlar om man vill ha bra ljud eller inte, vill man ha bra ljud budgeterar man för det och löser man de akustiska problem som kan uppstå. Soundbars är inte i närheten av att ge lika bra ljudkvalitet, inte ens de som kostar över 30 000 kr är särskilt upphetsande ens för hembio och för stereoljud är de ännu sämre.
Det är vettigare att satsa på bra stereoljud än halvdant surround även om man bara ska lyssna på film.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Har du soffan mot väggen så skulle jag till och med säga att en soundbar är bättre än ett 5.1-system, finns inget värre än att ha en bakkanal i örat.

Finns stativhögtalare, har själv detta men mina surroundhögtalare är vid armstöden vid soffan, har kört soffryggsurround tidigare å du har inte ljud i dessa hela tiden.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Håller med om att "bakkanal i örat" inte är lämpligt men det beror i så fall på att man använder fel typ av högtalare för ändamålet, ev att man riktar en "vanlig" högtalare fel.

Soffa mot bakvägg är inte optimalt men man kan använda bi, di eller omnipolära högtalare i stället för vanliga kardioida eller så placerar man den kardioida ovanför öronhöjd riktad mot taket.

Det handlar om man vill ha bra ljud eller inte, vill man ha bra ljud budgeterar man för det och löser man de akustiska problem som kan uppstå. Soundbars är inte i närheten av att ge lika bra ljudkvalitet, inte ens de som kostar över 30 000 kr är särskilt upphetsande ens för hembio och för stereoljud är de ännu sämre.
Det är vettigare att satsa på bra stereoljud än halvdant surround även om man bara ska lyssna på film.

För fel förutsättningar (tex soffa mot bakvägg) så är allt en nödlösning och kommer aldrig i nivå som en korrekt placerad högtalare.

En soundbar har i sammanhanget i princip samma funktion/syfte som tex en omnipolär högtalare, dvs den försöker så gott det går lösa ett problem som den fysiskt sett inte kan klara av till samma nivå som en korrekt placerad högtalare. Hemma kör jag 5.2.4 i vardagsrummet, troligtvis prylar som är overkill för vad vi använder dom till, men vår soundbar i allrummet fyller samma funktion även om den varken gör det korrekt eller på samma nivå. Närvaron är dock där. Av princip så har jag varit emot soundbars i flera år, men man får sätta en rimlig förväntan på vad de klarar av och väga för och nackdelar mot vad ett "riktigt" system skulle kosta och dess inverkan på rummet.

För en vanlig familj som vill ha "bioljud" till lördagsfilmen så är en soundbar definitivt tillräcklig och troligtvis det bättre valet om man ser till helheten.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Håller med om att "bakkanal i örat" inte är lämpligt men det beror i så fall på att man använder fel typ av högtalare för ändamålet, ev att man riktar en "vanlig" högtalare fel.

Soffa mot bakvägg är inte optimalt men man kan använda bi, di eller omnipolära högtalare i stället för vanliga kardioida eller så placerar man den kardioida ovanför öronhöjd riktad mot taket.

Det handlar om man vill ha bra ljud eller inte, vill man ha bra ljud budgeterar man för det och löser man de akustiska problem som kan uppstå. Soundbars är inte i närheten av att ge lika bra ljudkvalitet, inte ens de som kostar över 30 000 kr är särskilt upphetsande ens för hembio och för stereoljud är de ännu sämre.
Det är vettigare att satsa på bra stereoljud än halvdant surround även om man bara ska lyssna på film.

Finns även en mellanvariant som jag kör i vårt sovrum. Jag vill/kan inte köra sub/sateliter. När vi ser på film så har jag vänster - center - höger. Då jag personligen tycker en center gör så mycket vid film/tv tittande.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w