Scalpers går bet på Geforce RTX 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Fast jmf med bostäder så måste ju folk bo någonstans, om man har för lågt bostadsbyggande samt massimporterar människor som glider före i bostadskön som redan innan var åratal i stora delar av landet tvingar ju in folk i dyra bostadsköp, ja, om de inte vill bo på gatan då. Så inte riktigt samma sak.

Nu syftade jag på de som gråter ut för de kommer inte tjäna på att byta bostad. Det är en sak att köpa för att ha någonstans att bo men helt annat om du flyttar för du räknar med att gå x-vinst men nu blir vinsten/förlusten y istället för att räntorna är på väg upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Aldrig mer än 2/3 av nypris, oavsett om varan är oanvänd och kommer med "alla garantier".
Att inte vara den som står på kvittot kan ge problem.

Exakt - ganrantin gäller inte i andra hand dvs 0 (noll) värt.(PS Mig veterligen var EVGA enda undantaget med de finns inte längre)

Dessutom kan grafikkort (och elektronik i största allmänhet) vara DOA - Dead On Arrival.

Då har du fått en tegelsten med ett värdelöst papperslapp - idioti är bara förnamnet. 🙂

Permalänk
Medlem

Muahahahahaaaa!!!!

Rätt åt dom, det är allt jag har att säga. Lite synd bara att det inte kunde drabba miners också (retroaktivt), det hade ju varit som pricken över i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A1200:

Exakt - ganrantin gäller inte i andra hand dvs 0 (noll) värt.(PS Mig veterligen var EVGA enda undantaget med de finns inte längre)

Dessutom kan grafikkort (och elektronik i största allmänhet) vara DOA - Dead On Arrival.

Då har du fått en tegelsten med ett värdelöst papperslapp - idioti är bara förnamnet. 🙂

Är väl bara reklamera den i så fall.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är väl bara reklamera den i så fall.

Reklamera (om du menar med stöd av KKL och reklamationsrätt) så gäller den också bara 1:a ägare.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

En scalper som gör en förlustaffär är en bra scalper.

Hoppas många av dem gör så dåliga affärer att se får sälja allt till förlust och byta ner sig till en dator som kör Windows 95A, med 8 megabajt ram! 😁

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är väl bara reklamera den i så fall.

Reklamera till vem? Scalpern? 🙂

Kramer :)
Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Heehee man får den där varma, goa känslan av skadeglädje 😈

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Nvidia med andra ord har hittat "rätt nivå" då scalpers inte lyckas göra nån business på att scalpa längre? Marknaden har nog inte helt oväntat hittat en toppnivå va gäller pris nu troligtvis.

Skrivet av Buulaa:

Nvidia ville ha scalperkakan denna gång så vem som håller i batongen spelar mig liten roll.

Skrivet av Pepsin:

Inte så konstigt med tanke på priserna. Nvidia out-scalped the scalpers...

"The way you were meant to be scalped"

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Tyvärr visade ju bristen att folk var villiga att betala hutlösa överpriser. Det är väl därför vi nu fick se en $500 prisökning på bara en generation. Jag hoppas att försäljningen av dessa kort kommer gå så pass dåligt att de tvingas ner till rimliga priser igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Sicken glädjeyra över att några få får betala en femtiolapp i fraktavgift 😆
Antagligen är det oskuldsscaplpers. Alla som scalpat och glidigt på miningvågen visste att det skulle vara ovärt att scalpa 4000 serien eller grafikkort öht.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Priserna är redan på smärtgränsen att få ut mer är nog kört.
Sen har vi rtx30xx serien som inte är dåliga kort.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tråkigt

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A1200:

Reklamera till vem? Scalpern? 🙂

https://youtu.be/XEL65gywwHQ

Till butiken där kortet köptes såklart. Antar att ingen köper utan att få kvitto?

Menar du att varenda grej som någonsin getts bort som present/julklapp är helt körda om de går sönder? För det är ju alternativet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Till butiken där kortet köptes såklart. Antar att ingen köper utan att få kvitto?

Menar du att varenda grej som någonsin getts bort som present/julklapp är helt körda om de går sönder? För det är ju alternativet.

Kalsonger lämnar du väl inte tillbaka om du har provat de? 🙂

Samma med elektronik. Du har 0 (noll) rättigheter som andrahandsköpare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A1200:

Kalsonger lämnar du väl inte tillbaka om du har provat de? 🙂

Samma med elektronik. Du har 0 (noll) rättigheter som andrahandsköpare.

Va?

Lämna tillbaka (öppet köp?) och reklamera är inte riktigt samma sak.

Menar du på fullaste allvar att om jag köper en PS5 till någon i julklapp och den går sönder så är det helt kört att få den lagad om inte jag åker in med den till butiken personligen?

Aldrig i livet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Va?

Lämna tillbaka (öppet köp?) och reklamera är inte riktigt samma sak.

Menar du på fullaste allvar att om jag köper en PS5 till någon i julklapp och den går sönder så är det helt kört att få den lagad om inte jag åker in med den till butiken personligen?

Aldrig i livet.

Ja, läs det finstilta. Eller testa själv, nothing beats egen erfarenhet. 🙂

Permalänk
Medlem

Ja, åtagandena gäller bara första köparen. Sen är det många företag som ändå, som goodwill, accepterar reklamationer och garantiärenden även för andrahandsägare. Jag fick t ex en båtelektronikpryl utbytt till ny på garanti, trots att jag hade köpt den begagnad och inte ens hade kvitto. Tillverkaren tog reda på vilken grossist/generalagent den hade sålts genom, och skickade ärendet till dem. De kontaktade mig, och löste det hela på nån vecka. Superservice! Men helt frivilligt från deras sida.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, åtagandena gäller bara första köparen. Sen är det många företag som ändå, som goodwill, accepterar reklamationer och garantiärenden även för andrahandsägare. Jag fick t ex en båtelektronikpryl utbytt till ny på garanti, trots att jag hade köpt den begagnad och inte ens hade kvitto. Tillverkaren tog reda på vilken grossist/generalagent den hade sålts genom, och skickade ärendet till dem. De kontaktade mig, och löste det hela på nån vecka. Superservice! Men helt frivilligt från deras sida.

Exakt, det är upp till tillverkarens "goodwill". Därför nämnde jag EVGA tidigare som dessvärre är ute ur leken.

I dagens och kommandes ekonomiklimat, lycka till med garantiärendet. Jag har även varit med där de j*vlats fast jag var förstahandsköpare med kvitto och allt.

Det är så många minor att köpa av scalpers att det finns inte på kartan för mig. Bortsett från det moraliska.

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt! Kan tänka mig att köpa ett 4080 för 40% av inköpspriset om någon scalper. Bra tillfälle för rabatterat pris!

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Det måste vara svårt att sätta rätt pris när marknaden svänger som den gör.

3000 serien hade ju alldeles för lågt MSRP, den borde ju legat 50% högre. Så att de hade gått att få tag på. Antar att Nvidia har svurit mycket över hur mycket de gick miste om där och satt priset på 4000 serien efter det. Men de har kanske satt det lite väl högt nu.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk

Känner julglädjen när scalpers får känn på ekonomisk smärta.

Permalänk
Medlem

Det vissa skriver här om att första köparen är en den enda som kan utnyttja reklamationsrätt ellr garanti är total bullshit.

Om ni köper en julklapp osv till någon är det ingen återförsäljare som reagerar på det alls!

Sluta sprid sådan dynga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Va?

Lämna tillbaka (öppet köp?) och reklamera är inte riktigt samma sak.

Menar du på fullaste allvar att om jag köper en PS5 till någon i julklapp och den går sönder så är det helt kört att få den lagad om inte jag åker in med den till butiken personligen?

Aldrig i livet.

Vissa butiker överlåter inte Garanti till andraperson.
Reklamation vet jag inte dock.

Permalänk
Medlem

Skillnad på garanti och reklamationsrätt. Garanti är frivilligt från säljaren/företag och gäller vad som uppges i villkoren. Reklamationsrätt är lagstadgat och gäller endast den första köparen och inte mellan privatpersoner.

https://lawline.se/answers/galler-garanti-for-begagnade-varor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av esafesa:

Det vissa skriver här om att första köparen är en den enda som kan utnyttja reklamationsrätt ellr garanti är total bullshit.

Om ni köper en julklapp osv till någon är det ingen återförsäljare som reagerar på det alls!

Sluta sprid sådan dynga.

Läs nedan och som jag skrev nyss så är inte alla försäljare med på att överlåta garanti till andraperson

Skrivet av Osueco:

Skillnad på garanti och reklamationsrätt. Garanti är frivilligt från säljaren/företag och gäller vad som uppges i villkoren. Reklamationsrätt är lagstadgat och gäller endast den första köparen och inte mellan privatpersoner.

https://lawline.se/answers/galler-garanti-for-begagnade-varor