Fractal Design lanserar träbestyckade North

Permalänk
Medlem

Snyggt!!
Så tjusigt att det nästan kan avhålla mig från att gå över till Mac, men bara nästan.

Permalänk
Medlem

Finns den utan fönster? Tycker sidofönstret förstör hela intrycket.
I övrigt gillar jag designen.

Edit: Ja det står ju i artikeln att den finns i variant med mesh sidopanel.
"Det återkommer även för sidopanelen, som finns i val om antingen härdat glas eller en luftigare mesh-variant."
Såg det nu också i youtube-videon. Så svaret är ja, den finns utan fönster.

Permalänk
Medlem

Trä hör hemma där man vill behålla värmen, som i bastun, men absolut inte i datorn.
Stroppen där bak kan ju locka folk att hänga den i julgranen iofs, tveksamt till om det är så bra för komponenterna inuti att skramla runt dock.
Den är säkert väldigt fin i rätt miljö, men den känns lite för nischad.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Fräsigt. Lite lägre pris och solida sidopaneler så kanske.

...fast jag behöver ett nytt chassi, så vem vet. Men troligtvis inte. Kanske om det blir ett par hundralappar billigare vid något erbjudande.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Om de gör en variant som är liite större skulle jag nästan känna mig tvungen att köpa. Vill ha plats för 420mm radiator i fronten och toppen, samt framtidssäkra för bautastora grafikkort samtidigt som det sitter en tjockare radiator i fronten med push-pull konfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Trä hör hemma där man vill behålla värmen, som i bastun, men absolut inte i datorn.
Stroppen där bak kan ju locka folk att hänga den i julgranen iofs, tveksamt till om det är så bra för komponenterna inuti att skramla runt dock.
Den är säkert väldigt fin i rätt miljö, men den känns lite för nischad.

Det är ett designelement.... Det är ju inte som att du monterar processorn i en träkloss.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag drägglar!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av gagamelll:

Snyggt chassi! Men även snygg skärm i bakgrunden, är det någon som vet om den finns på riktigt och vad det är för skärm eller om det bara är rekvesita till chassit?

Den finns tyvärr inte i verkligheten, men är i grunden baserad på Braun LE1. Förhoppningsvis någon solig dag i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jäklarna vad snyggt chassi. Avskalat och stiligt.
Skulle gärna kunna välja solida ljuddämpade sidor. (Kanske till och med med fläkthål mot grafikkortet)

Nu blev jag plötsligt sugen att köpa ny pc-pryl igen

Permalänk
Medlem

Jäklar vad snygg! Men ATX känns som gårdagen tyvärr. Hade aldrig köpt något annat än ITX nuförtiden.

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem

Jäklar, denna måste jag ha. Mitt Torrent är redan för stort!

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Gillar skarpt riktningen Fractal Design går åt!!
Ridge, och nu North. Grymt snygga chassin!

Permalänk
Medlem

Otroligt snygga!
Jag är så ledsen över att jag inte är i behov av att bygga en dator just nu

Permalänk
Medlem

Hm, gillar den. Visuellt har Fractal lyckats rätt bra senaste åren. Kul som fan.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk

Ser ju bättre ut än mycket annat på marknaden men vem som påstår sig gilla design vill ens ha en synlig låda ståendes idag? Absoluta motparter. Den absolut snyggaste datorn är den som inte syns.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Skylar7s:

Jäklar vad snygg! Men ATX känns som gårdagen tyvärr. Hade aldrig köpt något annat än ITX nuförtiden.

Håller med dig om ATX format. På en underhållningsburk, varför liksom..?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite tveksam till mesh i sidopanelen också, hade nog gärna sett en traditionell ljuddämpad panel där som valmöjlighet.

Men överlag snyggt jobbat, har faktiskt länge tänkt att någon borde designa ett sådant här lite snyggare high-end chassi med trä.

Permalänk
Medlem

Verkar som att skandinavisk design går hem i skandinavien, om denna tråden är en fingervisning. Snyggt chassi helt klart, men har inte någon plats för det då jag som andra börjat gömma undan datorn istället.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, det blir lätt nästa chassi för mig!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Ser ju bättre ut än mycket annat på marknaden men vem som påstår sig gilla design vill ens ha en synlig låda ståendes idag? Absoluta motparter. Den absolut snyggaste datorn är den som inte syns.

Att gömma undan datorn kan knappast kallas för design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Trä hör hemma där man vill behålla värmen, som i bastun, men absolut inte i datorn.
Stroppen där bak kan ju locka folk att hänga den i julgranen iofs, tveksamt till om det är så bra för komponenterna inuti att skramla runt dock.
Den är säkert väldigt fin i rätt miljö, men den känns lite för nischad.

För många år sedan gjorde jag ett försök att både slippa se men framförallt höra min dator så jag stoppade in datorn i en garderob och tänkte "ah denna trälåda har många liter luft. Kommer bli svalt och tyst. NOT SO MUCH

Kul med lite nytänkande även om dessa inte föll mig i smaken, tyckte inte träribbor riktigt passade in.

Får lite YUK känsla med en massa RGB disco inuti ett av dessa.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Tjusigt även om jag som många andra gärna hade sett en variant med solid sidopanel. Kanske blir nästa chassi. Bara jag får tag på en billig atx x570 mobo…

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Fractal Design har verkligen levererat på sistone, och North är inget undantag.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Trä hör hemma där man vill behålla värmen, som i bastun, men absolut inte i datorn.
Stroppen där bak kan ju locka folk att hänga den i julgranen iofs, tveksamt till om det är så bra för komponenterna inuti att skramla runt dock.
Den är säkert väldigt fin i rätt miljö, men den känns lite för nischad.

Om det ens skiljer 1 grad i temp mellan det där chassit och ett likadant där man bytt ut träet mot aluminium skulle jag bli förvånad, det ör ju bara en estetisk detalj. Förövrigt skulle jag gärna ha det svarta, med solida sidor då....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Äntligen! Har tjatat i tusen år om att endast apple har smak nuförtiden.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Går det att plocka av fötterna tro? Jag har mitt liggandes och det där hade varit en fin ersättare. Kanske får undersökas

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av LPG:

En ITX tack! Gillar designen skarpt

Och en mATX!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Riktigt snyggt, inget fel på utseendet. Prisbilden dock...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Wow det där var ju riktigt elegant!

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Snygg låda. Någon som vet vad det är för skärm på bilderna? Snyggt utan ram.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]