Permalänk
Medlem

No signal / Lian Li

Hej
Okunnig mamma här
Sonen har fått en ihopbyggd dator och nu plötslig står det ”no signal ”när han ska sätta på datorn- skärmen.
Moderkortet lyser, fläktarna snurrar, den låter som vanligt.

Vi trodde först det var fel på hdmi sladden men vi har testat flera st även två olika skärmar.

Vad kan det vara för fel?

Permalänk
Medlem

Testa om möjligt med någon annan kontakt på grafikkortet, tex displayport, om ni har möjlighet.
Kan ju vara just den kontakten som strular på datorn.

Fundera på om ni gjort något speciellt innan som kan vara orsak. Typ tagit i och ur sladdar, städat den, uppgraderat, uppdaterat drivrutiner, varit på sidor man inte borde varit på osv
Och hur gammal är datorn? Är den full av damm? (Det borde normalt inte orsaka ett sånt här fel men iallafall)
Vad är det för dator? Har den ett separat grafikkort eller används det interna som finns "på moderkortet"?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vi har inga andra kontakter 😂dock öppnade vi den och kolla o. Ngt var glappt . Sonen har dock haft en mini plast blomma som prydnad innan där inne 😅 som inte nuddat ngt. Jag tycker att det är lite dammigt där inne . Den är bara 5 mån gammal . Lian Li heter datorn tror moderkortet samma . Han är inte på olämpliga sidor om han inte är bra på radera historiken 😂😂😂

Permalänk
Medlem

Har nu testat display kabel, bytt portar och skärmar men samma resultat

Permalänk
Medlem

Lian Li är namnet på chassit. Inte datorns namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda81:

Har nu testat display kabel, bytt portar och skärmar men samma resultat

Det kanske finns någon här som bor i närheten som kan hjälpa på plats?
Startar datorn som den ska? Kommer det några ljud från datorn?

Har du bilder på hur det allt är kopplat?

Permalänk
Medlem

Inget låter , allt startar som den ska ,
Kan man lägga upp bilder här ? Är så oteknisk 😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda81:

Inget låter , allt startar som den ska ,
Kan man lägga upp bilder här ? Är så oteknisk 😂😂

Jag brukar lägga bilderna på https://imgbb.com/ och sen kopiera "BB Code full linked" till inläggen här. Jag vet inte om det är bästa sättet men det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Jag brukar lägga bilderna på https://imgbb.com/ och sen kopiera "BB Code full linked" till inläggen här. Jag vet inte om det är bästa sättet men det funkar.

Går att lägga till bilder direkt nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda81:

Inget låter , allt startar som den ska ,
Kan man lägga upp bilder här ? Är så oteknisk 😂😂

Japp det går att lägga in bilder direkt på Swec numer

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Skulle nog beh ett dataproffs på plats kan ngn rekommendera någon i Strängnäs / södermanland ! Finns ingen i den tråden som finns här på sidan

Permalänk
Medlem

Skumt, en fem månader dator är nog rätt ovanligt den "självdör". Helt säkert ni inte pillat på något??
Har du några papper på vad det är för komponenter i den?
Kan du ta nån bild i datorn och kanske på baksidan av datorn med sladdarna i?
...
Ni skulle kunna testa skärmen direkt på moderkortet istället för på grafikkortet, men det beror på vad det sitter för grejer i den om det ger någon bild över huvud taget.
Se bifogad bild: (klicka för att få den lite större så min otydliga text syns)

kontakten ska egentligen sitta i någon av de undre kontakterna på själva grafikkortet om du ska nyttja kortet, men om det inte funkar kan det vara värt att åtminstone testa de övre kontakterna på moderkortet för att se om de funkar.

OM de på moderkortet funkar men inte de på grafikkortet, så vet vi att felet har med grafikkortet att göra
Det kan då vara själva kortet, men det KAN annars vara strömtillförseln (kablar eller nätagg), moderkort (tex själva PCI-E kontakten - kolla så kortet sitter ordentligt) eller till och med själva processorn (böjda pins osv)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.