Asus fråga gällande hastighet på Wi-Fi

Permalänk

Asus fråga gällande hastighet på Wi-Fi

Hej,

Har delat 2.4 och 5ghz för jag har bara 500-609mbit när jag testar.

Provat bara en enhet på 5ghz nu och jag får inte upp snabbare hastighet.

Jag har 1200/100. Är det någon begränsning på en 2-3 gammal padda på typ 600mbit eller är det Wi-Fi som hindrar mig och få upp hastigheten

Permalänk
Medlem

För att svara på det behöver man veta vilken router du har och vad det är för padda.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

För att svara på det behöver man veta vilken router du har och vad det är för padda.

Har en 6 månader gammal Mech router (asus). Den ska vara snabb Wi-Fi 6 och så. Har en iPad Air 3 gen.

Jag har precis provat koppla min dator med ”spel mod” på asus med kabel då når jag 800 så de kanske är så att det är till routern begränsningen ligger?

På 2.4ghz nätet når jag bara 100 mbit har precis ändrat till separat . Varför är den så långsam?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av theMellis:

Har en 6 månader gammal Mech router (asus). Den ska vara snabb Wi-Fi 6 och så. Har en iPad Air 3 gen.

Jag har precis provat koppla min dator med ”spel mod” på asus med kabel då når jag 800 så de kanske är så att det är till routern begränsningen ligger?

På 2.4ghz nätet når jag bara 100 mbit har precis ändrat till separat . Varför är den så långsam?

Det är ganska normala hastigheter du får för båda banden.. Det som sätter gränsen i ditt fall är att nästan alla mobila enheter har 2x2 antenner för att det drar mindre ström, så även om routern har massvis kommer du inte få ut hela hastigheten på kartongen till en enskild enhet. Bor du ensligt och dina enheter stöder det skulle du kunna testa att öka kanalbredd för 5Ghz till 120Mhz och 40 Mhz för 2.4Ghz. Men då det ökar nätverkets känslighet för störningar är det inte alltid en bra ide att göra det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av theMellis:

Har en iPad Air 3 gen.

En sådan har inte Wi-Fi 6 vad jag kan se. Den klarar Wi-Fi 5 med 80 MHz kanalbredd. Över 500 Mbit/s är klart godkänt i så fall.

Du har antagligen inte mycket användning för högre hastigheter på en sådan enhet, för det har Apple bestämt. Det tar inte jättelång tid att skicka över några filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theMellis:

Har en 6 månader gammal Mech router (asus). Den ska vara snabb Wi-Fi 6 och så. Har en iPad Air 3 gen.

Jag har precis provat koppla min dator med ”spel mod” på asus med kabel då når jag 800 så de kanske är så att det är till routern begränsningen ligger?

På 2.4ghz nätet når jag bara 100 mbit har precis ändrat till separat . Varför är den så långsam?

"Mech router (asus)" säger inte så mycket För att se vad din router klarar behöver man veta exakt modell.

Om det är 3:e gen Ipad air så stöder den max wifi 5 (även kallat 802.11ac).

Max teoretisk hastighet på 2,4GHz är 300Mbit på 2 strömmar, på 5GHz är det teoretiskt max 867Mbit på 2 strömmar.
Och teoretiskt hastighet uppnår man aldrig, inte ens genom att ha enheten precis bredvid routern.

Som Aphex skrev, så kan du testa att öka kanalbredden på 2,4GHz resp. 5GHz wifi:t till vad routern stöder som mest. Men det kan minska räckvidden och bli mer känsligt för störningar. Man brukar kunna välja 20 eller 40 MHz kanalbredd på 2,4GHz wifi och 20/40/80MHz (ibland även 160MHz) på 5GHz wifi.

Skrivet av Aphex:

Det är ganska normala hastigheter du får för båda banden.. Det som sätter gränsen i ditt fall är att nästan alla mobila enheter har 2x2 antenner för att det drar mindre ström, så även om routern har massvis kommer du inte få ut hela hastigheten på kartongen till en enskild enhet. Bor du ensligt och dina enheter stöder det skulle du kunna testa att öka kanalbredd för 5Ghz till 120Mhz och 40 Mhz för 2.4Ghz. Men då det ökar nätverkets känslighet för störningar är det inte alltid en bra ide att göra det.

120MHz har jag aldrig sett, men du menar kanske 160MHz

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

"Mech router (asus)" säger inte så mycket För att se vad din router klarar behöver man veta exakt modell.

Om det är 3:e gen Ipad air så stöder den max wifi 5 (även kallat 802.11ac).

Max teoretisk hastighet på 2,4GHz är 300Mbit på 2 strömmar, på 5GHz är det teoretiskt max 867Mbit på 2 strömmar.
Och teoretiskt hastighet uppnår man aldrig, inte ens genom att ha enheten precis bredvid routern.

Som Aphex skrev, så kan du testa att öka kanalbredden på 2,4GHz resp. 5GHz wifi:t till vad routern stöder som mest. Men det kan minska räckvidden och bli mer känsligt för störningar. Man brukar kunna välja 20 eller 40 MHz kanalbredd på 2,4GHz wifi och 20/40/80MHz (ibland även 160MHz) på 5GHz wifi.

120MHz har jag aldrig sett, men du menar kanske 160MHz

Okej, min tekniska kunskap kring det här är absolut begränsat men jag håller på och försöker få fram vad jag behöver ha för att det ska fungera bra. Jag upplever ibland bufferproblem vid stream och det är ganska ofta 4 iPad + tv som har 4k nivå och jag är väl mest orolig för att jag får sämre kvalite för att det är enheter i nätverket som sänker medelhastigheten på nätverket. Än så har vi inte så mycket videosamtal parallellt med 5 enheter med 4k men ibland är det ju så också och inom några år kommer säkert barnen börja spela online också.

Lite orolig att de kommer bli problem med nätverket då. Jag trodde verkligen det här är dåtidens problem (när jag var liten) men det verkar alltså så att det fortfarande är en begränsning.

Känns som det var onödigt och uppgradera till 1200 om 600 hade räckt ändå alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av theMellis:

Okej, min tekniska kunskap kring det här är absolut begränsat men jag håller på och försöker få fram vad jag behöver ha för att det ska fungera bra. Jag upplever ibland bufferproblem vid stream och det är ganska ofta 4 iPad + tv som har 4k nivå och jag är väl mest orolig för att jag får sämre kvalite för att det är enheter i nätverket som sänker medelhastigheten på nätverket. Än så har vi inte så mycket videosamtal parallellt med 5 enheter med 4k men ibland är det ju så också och inom några år kommer säkert barnen börja spela online också.

Lite orolig att de kommer bli problem med nätverket då. Jag trodde verkligen det här är dåtidens problem (när jag var liten) men det verkar alltså så att det fortfarande är en begränsning.

Känns som det var onödigt och uppgradera till 1200 om 600 hade räckt ändå alltså

Om du ansluter datorer med ethernetsladd (nätverkssladd) till routern så kan du ev komma upp i 1000Mbit (1Gbit) teoretiskt. Ska du över det behöver både router och dator ha stöd för mer än 1Gbit på ethernet (lan) portarna. Man kan också behöva kolla så att nätverkssladdarna är mer än cat5e för att komma upp i mer än 1Gbit (om det inte är väldigt korta nätverkssladdar. Då kan de ev klara mer än 1Gbit även om de enbart är cat5e certifierade). Men de flesta enheter (datorer) stöder max 1Gbit lan om man inte köper nyare och dyrare saker.

Om ni däremot är många i hushållet som samtidigt använder mycket bandbredd, t.ex. om ni alla kollar 4K samtidigt från varsin enhet, kan du kanske ändå ha nytta av den högre bandbredden på bredbandet. Men ni skulle nog klara er på 600Mbit (om det finns som alternativ hos din internetleverantör).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av theMellis:

Okej, min tekniska kunskap kring det här är absolut begränsat men jag håller på och försöker få fram vad jag behöver ha för att det ska fungera bra. Jag upplever ibland bufferproblem vid stream och det är ganska ofta 4 iPad + tv som har 4k nivå och jag är väl mest orolig för att jag får sämre kvalite för att det är enheter i nätverket som sänker medelhastigheten på nätverket. Än så har vi inte så mycket videosamtal parallellt med 5 enheter med 4k men ibland är det ju så också och inom några år kommer säkert barnen börja spela online också.

Lite orolig att de kommer bli problem med nätverket då. Jag trodde verkligen det här är dåtidens problem (när jag var liten) men det verkar alltså så att det fortfarande är en begränsning.

Känns som det var onödigt och uppgradera till 1200 om 600 hade räckt ändå alltså

1200 Mbit/s ned låter som en udda hastighet?
Finns inte många routrar som klarar mer än 1000 Mbit/s på WAN & LAN

Kör alla fasta enheter med kabel, så minimerar du trafiken över WiFi.
Kan vara grannar som stör om du har problem med den trådlösa anslutningen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom allt inom radioräckvidd delar på eterutrymmet så är det bästa man kan göra för att få bra fart på wifi att använda det så lite som möjligt, koppla med kabel till allt som kan anslutas via kabel och hoppas att dina grannar inte heller tvingas använda wifi eller något annat som har radiotrafik inom samma frekvensområden.
!200/100 Mbit/s betyder väl att du är uppkopplad via kabeltv ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mycket bra hastighet via WiFi, jag kommer upp i ungefär samma på min iphone 13 pro.