Permalänk
Medlem

On-die läsare till nforce2-kort

Funderar starkt på att byta ut mitt KT3Ultra2 mot ett nforce2-kort, troligen Abit NF7, så jag kan pressa skiten ur min processor och minne.

Jag skulle helst vilja sätta dit en läsare för interna tempdioden istället för att lita på temperaturen som moderkortet rapporterar. Det kräver att man kommer åt att kapa ledningarna till ett par pinnar på sockeln...

Så jag skulle vilja veta om någon har gjort ett sån mod, hört talas om att någon annan gjort det, eller kan slänga sitt kort på en scanner och scanna in området under sockeln åt mig?

Permalänk
Medlem

Det finns nforce2 moderkort som rapporter on-die tempen, t.ex Soltek.
Jag fick ungefär 10 grader högre än från termistorn och on-die tempen på mitt Soltek reagerade mycket snabbare på förändringar. Men jag bytte ändå mitt Soltek mot Abit NF7-S rev 2 trots detta eftersom jag hade stabilitetsproblem med soltek-kortet (SL-75FRN-L).

Men om det stämmer med verkligheten är svårt att veta.
Hur ska man kalibrera detta egenligen? Lägga processorn i isbad och kolla om den visar 0 grader C och sedan i kokande vatten och kolla om det blir 100 grader?

Kopplar du bort pinnarna från sockeln så funkar inte moderkortets avstängningsfunktion som hindrar att processorn brinner upp.

Permalänk
Medlem

Vill helst använda min egen läsare som jag vet är ordentligt byggd, och har 0,125 graders upplösning.

Ska man få fram absolut rätt temp så skulle man behöva kalibrera på något sätt, men som jag förstått det kan man räkna med en precision på 1-2 grader även utan kalibrering. Det mest intressanta är ju ändå ändringar i temp, inte absolut temp...