Permalänk
Medlem

Nätverk dör titt som tätt

Hej SweCare.

Jag har ett problem, mitt nätverk dör titt som tätt, väldigt störande när man kollar på film eller spelar.
Jag har fiber via stadsnät genom Bahnhof och har haft det sedan Juli månad och fungerat klockrent, men sen för tre dagar sen så började det med att nätverket dog kanske en gång i halvtimmen och ligger nere allt från 3 minuter till 10 minuter typ, sen hoppar det igång igen.

Jag har dragit ut kablarna till stadsnätets box som sitter i "nätverksskåpet" och jag har också startat om min router.
Efter att jag drog ur kablarna till stadsnätets box hoppade nätet igång igen, efter dryga 20 minuter så dog bara wi-fi men hade internet på datorn som har kabel till fiberuttaget på väggen.

Efter en liten stund så dog även nätet till datorn i ungefär 5 minuter innan det plötsligt hoppade igång igen.

SÅ.... Har någon några tips? jag blir på riktigt tokig på detta.

PS. Precis när jag hade postat detta så dog nätet till datorn i typ 15 sekunder, sen hoppade det igång igen.
Skjut mig.

Ha de gött
/Gabbe.

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som att felet inte ligger hos dig, utan hos din nätverksleverantör kontakta dem och hör om det finns driftstörningar.

Är det någon speciell tid på dygnet det händer, eller kan det hända när som helst och vad har du för router?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Tycker det låter som att felet inte ligger hos dig, utan hos din nätverksleverantör kontakta dem och hör om det finns driftstörningar.

Är det någon speciell tid på dygnet det händer, eller kan det hända när som helst och vad har du för router?

Jag har mest märkt av det på eftermiddagar/ kvällar. Jag har en D-Link COVR AC1200

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att koppla in din dator direkt till fiberomvandlaren och därmed strunta i routern?
Om problemen fortsätter även då ligger det utanför dina händer/bostad och tekniker måste tillkallas

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Har du möjlighet att koppla in din dator direkt till fiberomvandlaren och därmed strunta i routern?
Om problemen fortsätter även då ligger det utanför dina händer/bostad och tekniker måste tillkallas

Nej jag har inte möjlighet att koppla in den där, då den sitter i ett skåp i hallen, och datorn i annat rum i andra sidan lägenheten :/ men kanske får kolla på en lösning för o se om det är de.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Nej jag har inte möjlighet att koppla in den där, då den sitter i ett skåp i hallen, och datorn i annat rum i andra sidan lägenheten :/ men kanske får kolla på en lösning för o se om det är de.

Du har ingen familjemedlem eller polare med laptop som ni kan prova koppla in med?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Spontant skall du väl inte ha "flera kablar" till stadsnätets box? Sätt en kabel från den till din router. Sedan ansluter du resten av dina prylar till din router.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

skulle föreslå du testar att pinga 2 adresser i ditt nät för att se vilken som går ner

Ena är din router från dator, tex 192.168.1.1
andra är en adress på internet - antigen gateway på din router eller en sida som www.google.com eller 1.1.1.1

Kör ping med -t så den inte stannar.

Om båda adresserna slutar svara samtidigt så är det troligen din router som krashar eller rebootar.
Om bara google dör så är det din internetlevernatör som har problem.

Permalänk
Medlem

Och som andra skriver, hur är det kopplat?
från stadsnätets box ska det bara vara 1 kabel, den till din router. Såvida du inte har en annan kabel till en IPTV box.

Vissa ISP ger ut fler adresser men troligen inte, så det kan vara så att leasen för IP tilldelas olika enheter.

Routern ska vara FÖRSTA OCH ENDA ENHETEN mot din ISP-box. Allt annat kommer orsaka problem, utom då om du har en separat kabel till en IP-TV box. Och då menar jag inte LAN-kontakten på din TV, som en del har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Spontant skall du väl inte ha "flera kablar" till stadsnätets box? Sätt en kabel från den till din router. Sedan ansluter du resten av dina prylar till din router.

Det sitter en box, och sedan en massa kablar från den ut till andra nätverkskontakter, de kontakterna leder sedan till varje nätverksuttag som sitter i hela lägenheten.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk

Om du kopplar in datorn i ett patchat uttag som går till stadsnätets box - vad får du för ip då?

I kommandoprompten
Ipconfig /all

EDIT
Syftet med detta är för att veta om du får en intern adress och att denna box agerar router eller om du får en publik adress

Permalänk
Medlem

Tog ett par bilder hur nätverket ser ut här. En bild på skåpet, ett på schemat för alla nätverksuttag, och ett på ett uttag.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Tog ett par bilder hur nätverket ser ut här. En bild på skåpet, ett på schemat för alla nätverksuttag, och ett på ett uttag. Bilen på uttag visar där routern är inkopplad, uttag 06.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Du lär ju ska ha en router efter den där boxen väl, för det är väl inte en fiberomvandlare och router i ett?
isf har du felet där. Enheterna bråkar om IP adresser.
1 kabel till WAN på en router från LAN 1 på boxen.
Sen koppla patchpanelens portar till routern. Behöver du fler utgångar köper du en liten switch.

Du kan ju koppla din dators uttag i fiberlådan genom patchpanelen som det redan är kopplat. men dra ut alla andra sladdar. Så märker du om det är fel på leverantören.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Du lär ju ska ha en router efter den där boxen väl, för det är väl inte en fiberomvandlare och router i ett?
isf har du felet där. Enheterna bråkar om IP adresser.
1 kabel till WAN på en router från LAN 1 på boxen.
Sen koppla patchpanelens portar till routern. Behöver du fler utgångar köper du en liten switch.

Du kan ju koppla din dators uttag i fiberlådan genom patchpanelen som det redan är kopplat. men dra ut alla andra sladdar. Så märker du om det är fel på leverantören.

Det har ju inte krånglat en enda gång sedan juli, har har kört precis likadant hela tiden. Bara att de började för 3 dagar sen?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Det har ju inte krånglat en enda gång sedan juli, har har kört precis likadant hela tiden. Bara att de började för 3 dagar sen?

Att det har fungerat sedan juli innebär snarare att du har haft tur, inget annat. Man SKA ha en router efter tjänstefördelaren (vit produkt med CTS på bilden), annars KOMMER det bli fel förr eller senare.

Lösningen är alltså att du köper valfri router (Edgerouter X är en bra router som är liten och saknar WiFi och får plats i skåpet) och ansluter alla vita kablar till den istället.

1. Köp en router
2. Anslut routern till tjänstefördelaren
3. Anslut alla andra kablar till routern

Edit: Jag missade att du hade en D-Link router. Gör då som ovan men konfigurera D-Link Covr AC1200 som Accesspunkt.

Alternativet är att stoppa in en D-Link Covr i "skåpet", men då har du inte tillräckligt många portar för att ansluta alla rum och behöver i sådana fall ansluta en switch mellan routern och resterande vägguttag.

Edit 2: När jag tittar närmare så har du inkommande längst ner i form av vanligt nätverksuttag - inte fiberkabel. Problemet du har nu är nog att den vita enheten agerar switch. Den behöver du nog inte överhuvudtaget. Men du behöver fortfarande en router för inkommande uttag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Att det har fungerat sedan juli innebär snarare att du har haft tur, inget annat. Man SKA ha en router efter tjänstefördelaren (vit produkt med CTS på bilden), annars KOMMER det bli fel förr eller senare.

Lösningen är alltså att du köper valfri router (Edgerouter X är en bra router som är liten och saknar WiFi och får plats i skåpet) och ansluter alla vita kablar till den istället.

1. Köp en router
2. Anslut routern till tjänstefördelaren
3. Anslut alla andra kablar till routern

Edit: Jag missade att du hade en D-Link router. Gör då som ovan men konfigurera D-Link Covr AC1200 som Accesspunkt.

Alternativet är att stoppa in en D-Link Covr i "skåpet", men då har du inte tillräckligt många portar för att ansluta alla rum och behöver i sådana fall ansluta en switch mellan routern och resterande vägguttag.

Edit 2: När jag tittar närmare så har du inkommande längst ner i form av vanligt nätverksuttag - inte fiberkabel. Problemet du har nu är nog att den vita enheten agerar switch. Den behöver du nog inte överhuvudtaget. Men du behöver fortfarande en router för inkommande uttag.

Det stämmer att de är så. Men varför har de fungerat utan krångel en enda gång sen juli då i så fall?

Nu är datorn avstängd o märkte när jag surfade på telefonen att Wi-Fi dog. Ja blir tokig på detta.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Att det har fungerat sedan juli innebär snarare att du har haft tur, inget annat. Man SKA ha en router efter tjänstefördelaren (vit produkt med CTS på bilden), annars KOMMER det bli fel förr eller senare.

Lösningen är alltså att du köper valfri router (Edgerouter X är en bra router som är liten och saknar WiFi och får plats i skåpet) och ansluter alla vita kablar till den istället.

1. Köp en router
2. Anslut routern till tjänstefördelaren
3. Anslut alla andra kablar till routern

Edit: Jag missade att du hade en D-Link router. Gör då som ovan men konfigurera D-Link Covr AC1200 som Accesspunkt.

Alternativet är att stoppa in en D-Link Covr i "skåpet", men då har du inte tillräckligt många portar för att ansluta alla rum och behöver i sådana fall ansluta en switch mellan routern och resterande vägguttag.

Edit 2: När jag tittar närmare så har du inkommande längst ner i form av vanligt nätverksuttag - inte fiberkabel. Problemet du har nu är nog att den vita enheten agerar switch. Den behöver du nog inte överhuvudtaget. Men du behöver fortfarande en router för inkommande uttag.

Ja okej! Detta var lite matnyttig info, ja tror jag förstår, så inkommande ska gå till en router, men går de köra inkommande till en switch o sen covr från switchen, eller måste det vara en trådlös router direkt från inkommande som sen fördelas ut till alla portar från routern?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Ring din ISP och meddela vad du skrev här, att du tappar sessioner typ var 30min. Låter märkligt, lease-time på sessioner för routrar brukar kunna ligga runt 20-30min. Jag hade garanterat ringt min ISP innan jag börjar pilla med mediaomvandlaren. De har garanterat bättre koll på vad som kan testas eller ej, alla nät är nämligen inte uppbyggda likadant

Visa signatur

Define R3 | 2500k @ 3,3GHz | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Asus GTX 560Ti | 8GB CL9 1333hz XMS3 | Antec 550W

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna vara att OPs ISP slutat dela ut multipla publika adresser för ca 3 dagar sedan?

Oavsett finns det flera andra skäl att använda en router, tex brandvägg.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Ladda hem och kör Pingplotter mot tex: www.google.com med 1 sekunds mellanrum.
När felet väl kommer så syns både vart signalen tar stop (dvs hos dig eller dom).
Använde samma program för att logga ett annat fel hos Bahnhof hos min far.
Dom vägrade erkänna tills dom fick flera veckor av loggfiler då blev det en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja okej! Detta var lite matnyttig info, ja tror jag förstår, så inkommande ska gå till en router, men går de köra inkommande till en switch o sen covr från switchen, eller måste det vara en trådlös router direkt från inkommande som sen fördelas ut till alla portar från routern?

Nej, switch ska inte vara först - då får du samma problem som idag.

Inkommande internet -> Router -> Eventuell switch -> uttagen till rummen

Om du inte har WiFi som fungerar i routern så kan du använda din D-Link Covr i valfritt rum, men då måste du konfigurera den som Accesspunkt. I rummen kan du sedan ansluta fler switchar om du behöver fler uttag i t.ex. vardagsrummet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Du har dubbla uttag i varje rum så sätt D-Link routern där du vill ha den. Dra sedan kabel från uttag 18(längst ner antar jag) till rätt rumsnr och koppla till routerns WAN port.
Dra sedan en kabel från routerns LAN port till andra uttaget i rummet(alltså tillbaka till skåpet) och koppla kabel från rätt port i skåpet till CTS (om den bara är en switch. Annars måste du köpa en egen switch och koppla in där).
Sedan kopplar du från switchen till alla uttag du behöver. På så sätt hamnar allt bakom routern och du får inte problem med adresser.

Kolla upp CTS enheten. Skriv gärna här viljen modell det är så ser vi om det är en router eller en switch.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att CTS-enheten har någon port dedikerad för IPTV/IP-telefoni. Är det något du använder? I såna fall skulle jag inte koppla förbi den utan sätta en router direkt efter från LAN1.

Om man vill kan det gå att sätta en router direkt och behålla IPTV/IP-telefoni men då krävs det att du har en router som stöder VLAN och kunskapen för att tagga dessa rätt.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Det routern kommer göra för dig är att den får EN IP adress av din ISP. Sen ger den ut lokala IP adresser till alla enheter i ditt hus. Då har du alla enheter på ett lokalt nätverk hos dig o alla enheter kan komma åt varann och ut på internet.
Tänkte bara förklara om du inte visste.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Tanken är att man ska ställa routern i ett rum som funkar bra, patcha internet dit. Sen loopa lan tillbaka till media skåpet och sätta en switch där. Se bild.

Om man har IPTV och IP telefoni så kan man patcha dem direkt från CPE till rummen ofta.

Om man bara behöver LAN i ett rum utöver routern så kan man skippa switchen och patcha direkt från LAN på routern till det rummet.

Permalänk
Medlem

Det är väl lika bra att jag laddar upp denna bild även i den här tråden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketigge:

Du har dubbla uttag i varje rum så sätt D-Link routern där du vill ha den. Dra sedan kabel från uttag 18(längst ner antar jag) till rätt rumsnr och koppla till routerns WAN port.
Dra sedan en kabel från routerns LAN port till andra uttaget i rummet(alltså tillbaka till skåpet) och koppla kabel från rätt port i skåpet till CTS (om den bara är en switch. Annars måste du köpa en egen switch och koppla in där).
Sedan kopplar du från switchen till alla uttag du behöver. På så sätt hamnar allt bakom routern och du får inte problem med adresser.

Kolla upp CTS enheten. Skriv gärna här viljen modell det är så ser vi om det är en router eller en switch.

Ja, jag funderade på om de skulle funka att göra så, kanske ska prova det, kan kolla upp mer på mediepmvandlaren när ja kommer hem o se vad som står på den, kan ladda upp en bild på den i närbild också.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja, jag funderade på om de skulle funka att göra så, kanske ska prova det, kan kolla upp mer på mediepmvandlaren när ja kommer hem o se vad som står på den, kan ladda upp en bild på den i närbild också.

går de koppla från wan i skåpet till ethernet i meshpunkten och från meshpunktens internet port in tillbaka i nästa uttag in i skåpet igen?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja, jag funderade på om de skulle funka att göra så, kanske ska prova det, kan kolla upp mer på mediepmvandlaren när ja kommer hem o se vad som står på den, kan ladda upp en bild på den i närbild också.

Jag tycker du ska följa de bästa råden i denna tråd.

Antingen kör du två cmd fönster och skriver följande

ping -t 192.168.1.1

ping -t 1.1.1.1 (cloudflare DNS)

Om det dör på din datorn och 192.168.1.1 fortfarande ger pingsvar ligger problemet utanför ditt nät, dör båda, då är det din utrustning som är problemet.
Har du Bahnhof som leverantör så kommer du att få börja med att göra som en person innan sa, ladda hem pingplotter och köra den för att se vart på vägen problemet uppstår.

Börja där, sen kan du fundera på andra saker.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K