Ubiquiti USG-3P problem efter avbrott... Router eller ISP?
Hej,
det händer att nätverket från fibern går ner... utanför huset då. Det skumma är att när det sedan sägs vara igång igen så funkar det om jag kopplar in en dator direkt i modemet. Kopplar jag däremot in routern så tar det ytterligare ett par timmar innan det fungerar.
Har provat omstart, byta uttag på modemet osv. Provade även att nollställa routern och gjorde om allt i controllern. Då fungerade det, men det kan lika gärna ha varit att det tog en hel del tid som gjorde det.
Upplever dessutom att en enskild dator kopplad direkt till modemet får en annan ip-adress än routern. Datorn kan få något hyggligt slumpmässigt som 55.123.... medans routern alltid tycks få något som börjar på 192. (dock inte samma som lan:et) Både när det fungerar och inte fungerar. (Den tycks alltså få en ip-adress även när det inte fungerar)
Första gångerna det hände trodde jag inte routern fick någon IP när det inte fungerade just pga att adressen började på 192.
Jag har något svagt minne av att ISP:n kan ge antingen riktiga IP-adresser eller några slags egna "låtsas-adresser" för att det finns för få riktiga. Jättegissning: Kan det vara så att ISP:n ger en riktig adress om det är en dator som kopplas till modemet och ger en fake-adress om det är en router? Och att det tar längre tid för ISP:n att fixa fram en sådan?
... eller är det något knas eller felinställning på min Ubiquiti USG-3P?
Supporten hos ISP:n har själva inte en susning om vad som händer. De brukar föreslå flush/release/renew och sedan har de felsökt ett par gånger men när de väl hinner börja med det så har uppkopplingen alltid hunnit "laga" sig själv innan.