Kliva över från Intel till AMD, vad ska jag ha?

Permalänk
Medlem

Kliva över från Intel till AMD, vad ska jag ha?

känner att det börjar bli dags att uppgradera burken lite, varför inte testa AMD för första gången i mitt 41-åriga liv?
har speccen som är bifogad, tanken var att jag vill ha kvar mina minnen samt grafikkort.
I dagsläget sitter det ett Be Quiet S9 700w aggregat i, behöver det också bytas?

då jag aldrig läst på ngt om amd innan så står har jag inte den blekaste om vilket moderkort+processor jag ska köpa.. ngn som har lust att guida mig lite i denna djungel?
spelar mest Star Citizen, det är ju ganska dåligt optimerat, samt processorkrävande.. blir även en del MW2
8bg var det på mitt 3070 sist jag kollade, inte 4..

Permalänk
Medlem

Det här tycker jag du ska köra på. Asrock har riktigt stabila moderkort och just denna processor har 3D minne vilket ger en enorm boost i spelprestand Just nu är detta den bästa Cpun för spelande.
Jag själv bytte från intel till AMD när första Ryzen kom ut och det var så värt de och nu är jag på min tredje Ryzen cpu
https://www.inet.se/kundvagn/visa/qzsNARD3Z-mas_NMmMvu7t1uQ2w/namnlos

Permalänk
Medlem

Nackdelen med AM4 och 5800X3D är att det är stopp sedan, det går inte uppgradera mer på CPU-sidan. Förslaget på moderkort och CPU är inte fel i sig men det behövs nya minnen också, 2666 är för långsamt för 5800X3D. Minst 3200, helst 3600 för att få ut maximalt av processorn.

Skulle jag bygga nytt idag och bestämt mig för AMD så är det utan tvekan AM5 och en 7600X eller 7700X jag skulle välja. Möjligheten att uppgradera processorn om ett par år väger tungt. Visst, det är dyrare idag men inte så värst mycket dyrare.

Nu har jag inte valt ut moderkort och minnen särskilt noga utan plockade bara ut bland de billigare som jag tror kan vara vettiga. Finns andra som har bättre koll på vad som fungerar säkert och bra.

Nätagget fungerar nog om det inte är allt för gammalt. Kylare behövs också dock, men det behöver du nog köpa oavsett AM4 eller AM5.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2