Desto större (djupare) antenn desto bättre men jag gissar att det du vill ha är en "kort" antenn så du kan kolla på panelantenner för det finns de med riktverkan fast de är ganska platta.
https://www.webhallen.com/se/category/15788-Antenner
Tittade lite och den där nedis antennen är jued där också. Den är överallt. Är den en rudsteåla de eller riktantenn egentligen för den dök upp när jag sökte på riktantenn på Cdon isf men inte när jag sökte på rundstrålande.
Men jo som du säger. Ju mindre som sticker ut och retar ungdomarna ju bättre är det väl. Men måste bara komma på hur man ska göra med fäste så att säga också. Den ska ju mest troligen placeras på en fyrkantig metall stolpe men ska egentligen sitta snett åt höger. Vet dock inte exakt hur mycket då jag inte har de exakta graderna för mast osv. Men måste ju lösa det på nåt sätt.
Jag förstår att kostnaden är viktig. Du får alltså 200kr rabatt på valfri produkt från CDON, vilket innebär att antennerna du har länkat kostar 660kr inkl. frakt respektive 668kr inkl. frakt.
Den jag länkade är samma enhet och kostar 683kr inkl. frakt. Den kostar alltså 23kr mer än från CDON fast skillnaden är att du fortfarande har kvar ditt presentkort på 200kr från CDON och kan köpa något helt annat som du vill ha. https://www.amazon.se/dp/B083J2GWNS/
Dessutom, som sagt, kommer du ha något extremt mycket enklare retur om det visar sig att antennen inte förbättrar din hastighet. Eftersom du är osäker på exakt var du kommer ha bäst täckning, och även ifall det ens kommer öka hastigheten så skulle jag använda Amazon där du lätt kan skicka tillbaka.
Edit: Angående Cellmapper så visar den inte exakt position av någon mast. När man åker runt med t.ex. ett Comviq-SIM i mobilen så kan man endast få information om master från Comviq/Tele2. Har man Telenor-SIM så får man enbart info för master från Telenor osv. Den visar dock aldrig exakt position av masten, det får man leta reda på själv (om ingen annan har använt Cellmapper och manuellt satt dit korrekt mast på kartan).
Jag vet på ett ungefär vart de i Kumla och kvarntorpshögen är i huvudet. Men det är mer hur man kan få en exakt grad position för att kunna rikta en antenn jag skulle behöva få fram där. Det är ju en sak att kunna säga att just den masten är i den riktningen typ än att kunna sätta upp hårdvara ordentligt.
Försöker titta på alla fronter och just de 200kr va något jag från början fick som någon present från Eon för ett bra tag sedan och sen använt men då första produkten va trasig så fick vi en ny som också var trasiga. Då Cdon har den regeln att om du handlar med presentkort så sätts de pengarna tillbaka in på presentkortet. Men tog Cdon ett bra tag fixa det tydligen. Har inte hundra koll på hur länge de gäller heller utan måste kolla det och handlar så sällan på Cdon så vet inte ens vad man ska köpa där. Tror jag handlat där hela två gånger i hela mitt liv😂