Behöver hjälp pga mitt adsl försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Desto större (djupare) antenn desto bättre men jag gissar att det du vill ha är en "kort" antenn så du kan kolla på panelantenner för det finns de med riktverkan fast de är ganska platta.
https://www.webhallen.com/se/category/15788-Antenner

Tittade lite och den där nedis antennen är jued där också. Den är överallt. Är den en rudsteåla de eller riktantenn egentligen för den dök upp när jag sökte på riktantenn på Cdon isf men inte när jag sökte på rundstrålande.

Men jo som du säger. Ju mindre som sticker ut och retar ungdomarna ju bättre är det väl. Men måste bara komma på hur man ska göra med fäste så att säga också. Den ska ju mest troligen placeras på en fyrkantig metall stolpe men ska egentligen sitta snett åt höger. Vet dock inte exakt hur mycket då jag inte har de exakta graderna för mast osv. Men måste ju lösa det på nåt sätt.

Skrivet av nu1mlock:

Jag förstår att kostnaden är viktig. Du får alltså 200kr rabatt på valfri produkt från CDON, vilket innebär att antennerna du har länkat kostar 660kr inkl. frakt respektive 668kr inkl. frakt.

Den jag länkade är samma enhet och kostar 683kr inkl. frakt. Den kostar alltså 23kr mer än från CDON fast skillnaden är att du fortfarande har kvar ditt presentkort på 200kr från CDON och kan köpa något helt annat som du vill ha. https://www.amazon.se/dp/B083J2GWNS/

Dessutom, som sagt, kommer du ha något extremt mycket enklare retur om det visar sig att antennen inte förbättrar din hastighet. Eftersom du är osäker på exakt var du kommer ha bäst täckning, och även ifall det ens kommer öka hastigheten så skulle jag använda Amazon där du lätt kan skicka tillbaka.

Edit: Angående Cellmapper så visar den inte exakt position av någon mast. När man åker runt med t.ex. ett Comviq-SIM i mobilen så kan man endast få information om master från Comviq/Tele2. Har man Telenor-SIM så får man enbart info för master från Telenor osv. Den visar dock aldrig exakt position av masten, det får man leta reda på själv (om ingen annan har använt Cellmapper och manuellt satt dit korrekt mast på kartan).

Jag vet på ett ungefär vart de i Kumla och kvarntorpshögen är i huvudet. Men det är mer hur man kan få en exakt grad position för att kunna rikta en antenn jag skulle behöva få fram där. Det är ju en sak att kunna säga att just den masten är i den riktningen typ än att kunna sätta upp hårdvara ordentligt.

Försöker titta på alla fronter och just de 200kr va något jag från början fick som någon present från Eon för ett bra tag sedan och sen använt men då första produkten va trasig så fick vi en ny som också var trasiga. Då Cdon har den regeln att om du handlar med presentkort så sätts de pengarna tillbaka in på presentkortet. Men tog Cdon ett bra tag fixa det tydligen. Har inte hundra koll på hur länge de gäller heller utan måste kolla det och handlar så sällan på Cdon så vet inte ens vad man ska köpa där. Tror jag handlat där hela två gånger i hela mitt liv😂

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobitheo:

Tittade lite och den där nedis antennen är jued där också. Den är överallt. Är den en rudsteåla de eller riktantenn egentligen för den dök upp när jag sökte på riktantenn på Cdon isf men inte när jag sökte på rundstrålande.

Men jo som du säger. Ju mindre som sticker ut och retar ungdomarna ju bättre är det väl. Men måste bara komma på hur man ska göra med fäste så att säga också. Den ska ju mest troligen placeras på en fyrkantig metall stolpe men ska egentligen sitta snett åt höger. Vet dock inte exakt hur mycket då jag inte har de exakta graderna för mast osv. Men måste ju lösa det på nåt sätt.

Jag vet på ett ungefär vart de i Kumla och kvarntorpshögen är i huvudet. Men det är mer hur man kan få en exakt grad position för att kunna rikta en antenn jag skulle behöva få fram där. Det är ju en sak att kunna säga att just den masten är i den riktningen typ än att kunna sätta upp hårdvara ordentligt.

Försöker titta på alla fronter och just de 200kr va något jag från början fick som någon present från Eon för ett bra tag sedan och sen använt men då första produkten va trasig så fick vi en ny som också var trasiga. Då Cdon har den regeln att om du handlar med presentkort så sätts de pengarna tillbaka in på presentkortet. Men tog Cdon ett bra tag fixa det tydligen. Har inte hundra koll på hur länge de gäller heller utan måste kolla det och handlar så sällan på Cdon så vet inte ens vad man ska köpa där. Tror jag handlat där hela två gånger i hela mitt liv😂

Nedisantennen sprider 120 grader i höjd och 360 grader i bredd så den är vad man skulle kalla rundstrålande även om den inte sprider i en perfekt sfär.
https://nedis.se/en-us/product/tv-satellite/satellite-aerial/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nedisantennen sprider 120 grader i höjd och 360 grader i bredd så den är vad man skulle kalla rundstrålande även om den inte sprider i en perfekt sfär.
https://nedis.se/en-us/product/tv-satellite/satellite-aerial/...

Okej den är alltså en blandning av de båda typerna kan man säga?
Min tanke som sagt är ju att montera antennen så högt upp som jag kan samtidigt på "utsidan" så den kommer sitta utanför balkongen i princip men med tanke på framförallt väder och vind just nu. Klarar dom snö, is och regn osv eller är det bättre placera den under tak?

Bara så man har koll så att säga då man måste först tillverka ett fäste till en fyrkantig metall stolpe för att sen på det montera en antenn och få kan det ju vara bra göra det på rätt sida också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Okej den är alltså en blandning av de båda typerna kan man säga?

Nej det är en rundstrålande antenn, 360 grader runt om. Riktantenner är mycket smalare mellan 40-70 grader är vanligt och ger mycket bättre förstärkning. Rundstrålande är för när man behöver just rundstålande typ en wifi router, inte så poppis om man bara har wifi täcking i en smal kon framför routern Det ska ju täcka hela huset.

Operatörens antenn sitter dock fast monterad (och är i sig en riktantenn) och kommer inte flytta på sig så en riktantenn på din sida som pekar mot deras är den bästa lösningen.
Jag rekommenderar starkt att hitta en riktantenn. Du ser antagligen signalstyrka i routern så att rikta in den är enkelt, bara vrida långsamt i steg och kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Nej det är en rundstrålande antenn, 360 grader runt om. Riktantenner är mycket smalare mellan 40-70 grader är vanligt och ger mycket bättre förstärkning. Rundstrålande är för när man behöver just rundstålande typ en wifi router, inte så poppis om man bara har wifi täcking i en smal kon framför routern Det ska ju täcka hela huset.

Operatörens antenn sitter dock fast monterad (och är i sig en riktantenn) och kommer inte flytta på sig så en riktantenn på din sida som pekar mot deras är den bästa lösningen.
Jag rekommenderar starkt att hitta en riktantenn. Du ser antagligen signalstyrka i routern så att rikta in den är enkelt, bara vrida långsamt i steg och kolla.

Finns det riktantenner av paneltyp som ligger i samma prisklass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Jag har redan länkat både en stor och liten riktantenn samt en rundstrålande.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobitheo:

Njae, ska du ha nått billigt så blir de "djupa" vilket också gör dem betydligt mer riktade och ger högre förstärkning, det blir alltså inte en panelantenn utan oftast en logoperiodisk yagi man använder, de blir typ en tårtbit i formen, ibland inkapslade i plast men ibland nakna rör likt en klassisk tv antenn.

Är de "jämnbreda" funkar de på ett mindre frekvensområde

Och ibland använder man 2 antenner i vinkel för att klara olika polarisation

Hur som helst är det svårt att hitta billiga platta antenner som ger hög riktverkan.-

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har redan länkat både en stor och liten riktantenn samt en rundstrålande.

Jo problemet är att den mindre måste man köpa två av ju och den större försöker jag hitta något mått på då den verkar vara rätt stor och det kan sticka i ögonen på hyresvärden så att säga. Så då måste man ta upp det med dom först och nu med jul och allt tar det ju nog lite tid få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Jo problemet är att den mindre måste man köpa två av ju och den större försöker jag hitta något mått på då den verkar vara rätt stor och det kan sticka i ögonen på hyresvärden så att säga. Så då måste man ta upp det med dom först och nu med jul och allt tar det ju nog lite tid få svar.

Det blir inte billigare än dom jag har länkat, i alla fall inte om du vill vara någorlunda säker på att du får fungerande produkter. Det finns ännu billigare skräp från Amazon men risken är att du får sämre signalstyrka än dom inbyggda antennerna i modemet.

Köp då den rundstrålande antennen och testa om du tycker att den duger. Vad är problemet egentligen?

Dessutom måste du inte köpa två av den mindre riktantennen men det rekommenderas för högre hastigheter. Men du vet ju inte ens om det kommer göra någon skillnad, eller om den rundstrålande kanske duger gott och väl för dig. Så köp den rundstrålande och duger det inte så lämna tillbaka den.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Njae, ska du ha nått billigt så blir de "djupa" vilket också gör dem betydligt mer riktade och ger högre förstärkning, det blir alltså inte en panelantenn utan oftast en logoperiodisk yagi man använder, de blir typ en tårtbit i formen, ibland inkapslade i plast men ibland nakna rör likt en klassisk tv antenn.
https://m.media-amazon.com/images/I/31fPR0VTMzL._AC_SY580_.jpg
https://www.ead-ltd.com/wp-content/uploads/2019/10/SIRIO_SLP-4G-LTE-directional-wideband-antenna-removebg-preview.png
Är de "jämnbreda" funkar de på ett mindre frekvensområde
https://img.joomcdn.net/54f21d73044e937e9ac3bfaa30112ed8e5ccf8ff_original.jpeg
Och ibland använder man 2 antenner i vinkel för att klara olika polarisation
https://www.wimo.com/media/catalog/product/cache/b1e2a3f5f7162ca2b3d6c6e5d602f542/6/0/60072_e9b4.jpg
Hur som helst är det svårt att hitta billiga platta antenner som ger hög riktverkan.-

Problemet är ju "storleken". Ju mer de sticker ut, ju mer sticker det nog i ögonen på hyresvärden och jag måste få klartecken för sån först.
Det är lite det som är mitt problem. Har endast får klartecken för att sätta upp nåt på räcket men mer än så vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det blir inte billigare än dom jag har länkat, i alla fall inte om du vill vara någorlunda säker på att du får fungerande produkter. Det finns ännu billigare skräp från Amazon men risken är att du får sämre signalstyrka än dom inbyggda antennerna i modemet.

Köp då den rundstrålande antennen och testa om du tycker att den duger. Vad är problemet egentligen?

Jag har inga problem. Men då jag hyr av ett företag som har åsikter om det mesta kan man säga.
Tex när huset blev putsat fick alla hyresgäster ett brev som löd att alla hål i fasaden som inte blivit godkända av hyresvärden eller gjorts av dom kommer faktureras med 2000kr per hål.

Samt att vi bor i centrum i byn. Visserligen händer det inte saker här ofta men genom åren vi bott här har ungdomar varit inne på balkonger och stulit tändare, klippt sönder julbelysning på balkong nån gång så.

Så nej jag har inga problem mer än att jag försöker lösa det på enklaste sätt för att inte få problem senare. Hade jag inte behövt bry mig om hyresvärden osv hade jag kunnat smackat upp en stor antenn på taket men då jag bor på bottenvåningen och har grannar ovanpå funkar det ju inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Jag har inga problem. Men då jag hyr av ett företag som har åsikter om det mesta kan man säga.
Tex när huset blev putsat fick alla hyresgäster ett brev som löd att alla hål i fasaden som inte blivit godkända av hyresvärden eller gjorts av dom kommer faktureras med 2000kr per hål.

Samt att vi bor i centrum i byn. Visserligen händer det inte saker här ofta men genom åren vi bott här har ungdomar varit inne på balkonger och stulit tändare, klippt sönder julbelysning på balkong nån gång så.

Så nej jag har inga problem mer än att jag försöker lösa det på enklaste sätt för att inte få problem senare. Hade jag inte behövt bry mig om hyresvärden osv hade jag kunnat smackat upp en stor antenn på taket men då jag bor på bottenvåningen och har grannar ovanpå funkar det ju inte riktigt.

Den rundstrålande antennen kan användas inomhus också, även om det förstås kan påverka signalstyrkan. Det kan dock fortfarande göra stor skillnad jämfört med modemets inbyggda antenner.

Om du har någon stolpe eller liknande så kan du fästa antennen där med det medföljande fästet utan att borra några hål.

I praktiken så kan det lika gärna visa sig att en extern antenn inte gör någon skillnad överhuvudtaget och att du skulle få bättre resultat med ett annat modem där du t.ex. kan låsa till specifika frekvenser från masterna. När det gäller 4G så är varje situation unik och det enda sättet att ta reda på vad som fungerar bäst är att prova sig fram.

Så börja med att prova den rundstrålande antennen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Den rundstrålande antennen kan användas inomhus också, även om det förstås kan påverka signalstyrkan. Det kan dock fortfarande göra stor skillnad jämfört med modemets inbyggda antenner.

Om du har någon stolpe eller liknande så kan du fästa antennen där med det medföljande fästet utan att borra några hål.

I praktiken så kan det lika gärna visa sig att en extern antenn inte gör någon skillnad överhuvudtaget och att du skulle få bättre resultat med ett annat modem där du t.ex. kan låsa till specifika frekvenser från masterna. När det gäller 4G så är varje situation unik och det enda sättet att ta reda på vad som fungerar bäst är att prova sig fram.

Så börja med att prova den rundstrålande antennen.

Jag har en stolpe i mitten av balkongen. Men den är fyrkantig och av metall tyvärr och då vi som bor i de "största" lägneheterna här så har vi balkonger som är lite mer än sex meter långa så antar det är nåt slags bärande eller hjälp.

Men den mindre som rekommenderas att användas i par som du länkade.

Kan man börja med en sån idag för att vara säker på att iaf få den innan nyår och använda den tills man får sjukpenning och då köpa den andra?
Försökte hitta måtten på den men kunde inte hitta nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Får lägga in en brasklapp här, riktantenn är tekniskt bättre för detta ändamål, utan tvekan. Men det kan ju vara så att en rundstrålande "räcker" så om den lösningen blir enklare/billigare kan den ju vara fullgod ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Jag har en stolpe i mitten av balkongen. Men den är fyrkantig och av metall tyvärr och då vi som bor i de "största" lägneheterna här så har vi balkonger som är lite mer än sex meter långa så antar det är nåt slags bärande eller hjälp.

Men den mindre som rekommenderas att användas i par som du länkade.

Kan man börja med en sån idag för att vara säker på att iaf få den innan nyår och använda den tills man får sjukpenning och då köpa den andra?
Försökte hitta måtten på den men kunde inte hitta nåt?

Den är 44,5x21 cm. Om fästet får plats runt stolpen så går det förstås att fästa antennen där, det spelar ingen roll ifall den är fyrkantig, rund eller trekantig eller vilket material den är gjord av.

Det går att köpa en styck och komplettera med den andra vid ett senare tillfälle men jag hade ändå tagit den rundstrålande. En riktantenn är mycket känsligare för åt vilket håll du riktar antennen, känsligare för hus och byggnader som är i vägen m.m.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kastar in en brasklapp och säger att det brukar inte vara några problem att få väderstrecksinformation / riktinformation direkt från operatören om man har en relativt driven KT-person.
Osäker om man går ut exakt var de finns (SäKeRhEtSrIsK), men vet iaf från min tid hos en annan operatör att det var flera som frågade om just väderstreck från deras husvagn för riktade antenner och det var inga problem för 2nd-line att plocka fram...

Annars går det rätt snabbt att rikta in sig med en app på telefonen.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kastar in en brasklapp och säger att det brukar inte vara några problem att få väderstrecksinformation / riktinformation direkt från operatören om man har en relativt driven KT-person.
Osäker om man går ut exakt var de finns (SäKeRhEtSrIsK), men vet iaf från min tid hos en annan operatör att det var flera som frågade om just väderstreck från deras husvagn för riktade antenner och det var inga problem för 2nd-line att plocka fram...

Annars går det rätt snabbt att rikta in sig med en app på telefonen.

Det är redan gjort och TS vet vilket håll närmaste mast är. Det säger dock ingenting om mastens belastning eller frekvenser, så den informationen är bara det första steget.

Min närmaste mast (900m ungefär) är överbelastad varje dag, men det är ju den närmaste så självklart är det den alla operatörer ber mig ansluta mot. Det går inte ens att kolla på lite Netflix kvällstid.

Bäst mast för mig ligger ca 9km bort.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd

Har inte läst hela tråden men vill bara flika in en grej om det inte fungerar någon gång kvälls/nattetid:

Ibland behövs där lite underhåll och då får man inte kontakt med Internet via den masten och för det mesta inte alls kontakt med masten. Tänk då på att kolla i förskott att en vanlig rundstrålande antenn kan få in flera master så att Du har något att falla tillbaks på om "underhållet" drar ut på tiden.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Tobitheo gör det enkelt för dig.

Skippa externa antenner och allt det där, man kan fråga och fundera i evigheter utan att egentligen få klarhet i vad som blir bättre. Satsa på att få tag i ett begagnat 4G CAT6 router och kör med det ett tag, med tiden kommer du upptäcka vilken fart du får i genomsnitt, vilka tider på dygnet belastningen är högre osv. Utifrån det kan man sedan bestämma sig om man behöver en riktantenn för att få bättre signal vilket borde ge dig mer fart. Då kan du dessutom sälja det äldre modemet och få lite pengar tillbaka kanske ?

Vill du slippa riktantenn får du prova med olika kontantkort så du kan testa näten, Telia, Tele2, Telenor, Tre osv. Har du flyt hittar du en av dessa som funkar riktigt bra och du får ordentligt mer fart. Sedan tillkommer problemet med kostnader och om man behöver obegränsad trafik etc. men det är inget att fundera på nu utan först ska du hitta rätt operatör som funkar bäst för dig, då får man prova sig fram helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Tobitheo gör det enkelt för dig.

Skippa externa antenner och allt det där, man kan fråga och fundera i evigheter utan att egentligen få klarhet i vad som blir bättre. Satsa på att få tag i ett begagnat 4G CAT6 router och kör med det ett tag, med tiden kommer du upptäcka vilken fart du får i genomsnitt, vilka tider på dygnet belastningen är högre osv. Utifrån det kan man sedan bestämma sig om man behöver en riktantenn för att få bättre signal vilket borde ge dig mer fart. Då kan du dessutom sälja det äldre modemet och få lite pengar tillbaka kanske ?

Vill du slippa riktantenn får du prova med olika kontantkort så du kan testa näten, Telia, Tele2, Telenor, Tre osv. Har du flyt hittar du en av dessa som funkar riktigt bra och du får ordentligt mer fart. Sedan tillkommer problemet med kostnader och om man behöver obegränsad trafik etc. men det är inget att fundera på nu utan först ska du hitta rätt operatör som funkar bäst för dig, då får man prova sig fram helt enkelt.

Just nu är jag bunden till Telenor tyvärr. Problemet är att den bästa täckningen på typ alla operatörer är åt fel håll än det man bor enligt vad vi mätt upp. Går jag runt huset dubblerar jag hastigheten på min telefon i princip. Men router står på listan också.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad en förlängningskabel för antenner kallas? Behöver iaf fem meters kabel. Men kan ju vara bra man söker på rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Någon som vet vad en förlängningskabel för antenner kallas? Behöver iaf fem meters kabel. Men kan ju vara bra man söker på rätt.

5m är långt och du borde försöka få ner det. Jag kommer inte ihåg exakt, men signalstyrkan halveras ungefär varannan meter beroende på vilken kvalitet du har på kabeln. Om du därmed dubblar signalstyrkan med extern antenn så kan all vinst försvinna på dessa 5m.

En förlängningskabel kallas normalt sett förlängningskabel; https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/kablar-ti...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

5m är långt och du borde försöka få ner det. Jag kommer inte ihåg exakt, men signalstyrkan halveras ungefär varannan meter beroende på vilken kvalitet du har på kabeln. Om du därmed dubblar signalstyrkan med extern antenn så kan all vinst försvinna på dessa 5m.

En förlängningskabel kallas normalt sett förlängningskabel; https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/kablar-ti...

Ska mäta mer exakt sen. Men nån meter mer än det som medföljer behövs nog troligen hur man än gör. Routern måste tyvärr vara inomhus hur man än gör så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Loh Electronics som du fick länk till i andra tråden som handlar om exakt samma sak har inte bara fönstergenomföringarna utan också antennkablar, antenner och routrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Loh Electronics som du fick länk till i andra tråden som handlar om exakt samma sak har inte bara fönstergenomföringarna utan också antennkablar, antenner och routrar.

Jo ska dit och köpa en fönstergenomföring när allt kommit men vill gärna kunna söka, kolla och läsa om saker själv före jag står i en butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Jo ska dit och köpa en fönstergenomföring när allt kommit men vill gärna kunna söka, kolla och läsa om saker själv före jag står i en butik

Du kan också prata med de (ringa eller maila) innan och sedan kolla upp vad de rekommenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan också prata med de (ringa eller maila) innan och sedan kolla upp vad de rekommenderar.

Det är sant. Men litar mer på folk här än en försäljare i en butik. Dels också då jag inte besitter några direkta kunskaper om mobila lösningar själv och att en försäljare hellre vill kränga sina saker hellre än att hjälpa någon hitta bästa lösningen för just dom. Samt så vet jag inte exakta mått osv på vad jag behöver just nu heller utan vet bara vad jag behöver men inte namn och exakta mått.

Permalänk
Medlem

Suttit och kollat lite på Tradera men hittar ingen direkt matnyttig info.

Hittar många Huawei B535 routers billigt där. Tänker de är nog bättre än den Tp link mr400 jag har nu. Men enda jag hittade va en youtube video där de jämförde utseendet på Huawei b535 och tp link mr600.

Är Huawei B535 bättre än den jag har idag eller är den samma skrot?

Permalänk
Skrivet av Tobitheo:

Suttit och kollat lite på Tradera men hittar ingen direkt matnyttig info.

Hittar många Huawei B535 routers billigt där. Tänker de är nog bättre än den Tp link mr400 jag har nu. Men enda jag hittade va en youtube video där de jämförde utseendet på Huawei b535 och tp link mr600.

Är Huawei B535 bättre än den jag har idag eller är den samma skrot?

B535 är en Cat7 router medans MR600 är en Cat6 router. Den enda skillnaden vad jag vet är att Cat 7 router klarar 100Mbit upload jämfört med Cat 6 som klarar 50Mbit upload. Sen kan det ju vara andra skillnader mellan routrarna också som inte har med det att göra men det måste man jämföra i verkligheten och inte på pappersspecifikationer.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

B535 är en Cat7 router medans MR600 är en Cat6 router. Den enda skillnaden vad jag vet är att Cat 7 router klarar 100Mbit upload jämfört med Cat 6 som klarar 50Mbit upload. Sen kan det ju vara andra skillnader mellan routrarna också som inte har med det men det måste man jämföra i verkligheten och inte på papper.

Det va tyvärr lite sparsmakat med matnyttig info vad jag kunde hitta på google så att säga men blev lite nyfiken när de ändå va rätt billiga på Tradera men man vill ju inte lägga bud på saker som kanske inte är bättre än det man har idag.

Någon kanske har en sån och kan ge enätt omdöme om hur den funkar?