Behöver hjälp pga mitt adsl försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Det va tyvärr lite sparsmakat med matnyttig info vad jag kunde hitta på google så att säga men blev lite nyfiken när de ändå va rätt billiga på Tradera men man vill ju inte lägga bud på saker som kanske inte är bättre än det man har idag.

Någon kanske har en sån och kan ge enätt omdöme om hur den funkar?

B535-333 benämns ibland kat 13 och B525-235 kat 7.

B535 bör du hitta betydligt billigare än MR600.

MR200 är max 150 Mbit/s på LTE och har nätverksportar på 100 Mbit/s. Huawei/Soyealink har alltså hastigheter på LTE upp till 300 Mbit/s och Gigabit/s-portar.

Permalänk
Medlem

Jag råkade köpa ett hus utan fiber för ett tag sedan så jag var i din situation.
(Förvirring kring den lustiga/luddiga formuleringen "fiber framdraget". Det visade sig vara framdraget till gatan och inte till tomt/hus.)

Jag valde att köra 4g men inte något speciellt "fast bredband via 4g" med riktantenn m.m som ofta erbjuds för aningen högre pris. Jag köpte helt enkelt en router och ett 4g simkort.

Jag kör med en B535 utan extra antenner och prestandan med 3 som operatör är helt okej där jag bor.

Saker man bör vara medveten om.

Vid "prime time" (framför allt 19-21) så är prestandan betydligt lägre än annan tid, i alla fall i hålan där jag bor. Streama går bra men inte alltid i 4K.

Latency är alltid betydligt högre med 4g än med t.ex ADSL eller fiber, räkna med 30 - 70 ms.

Om man inte laddar ner spel eller fildelar en massa så räcker 200GB i månaden ganska bra för att streama (1080, inte 4K) och surfa.

De obegränsade abonemangen är aldrig helt obegränsade. Hos 3 som jag har stryps hastigheten till 8? Mbit resten av dygnet när man laddat ner 50? GB (minns ej exakt). I praktiken kan jag dock alltid räkna med att en 100GB nedladdning är klar morgonen efter om jag startat den när jag går och lägger mig på kvällen. Även när hastigheten är "strypt" kan jag streama full-HD.

En sak som jag inte direkt lider av (bor själv) och som delvis går att fixa med programvara/router-inställningar är att en påbörjad filnedladdning får högre prio hos operatören så att det blir stört omöjligt att t.ex streama samtidigt som du gör en stor nedladdning om du inte har begränsat bandbredden för den senare. Detta gäller även utanför "prime time" när bandbredden kan nå ~100 Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

B535-333 benämns ibland kat 13 och B525-235 kat 7.

B535 bör du hitta betydligt billigare än MR600.

MR200 är max 150 Mbit/s på LTE och har nätverksportar på 100 Mbit/s. Huawei/Soyealink har alltså hastigheter på LTE upp till 300 Mbit/s och Gigabit/s-portar.

Har en MR400 men verkar inte vara nån direkt skillnad mot MR200.

Försökt med en Nedis rundstrålande antenn i flera timmar nu och av någon anledning hur jag än gör och vilka inställningar jag än gör så verkar nedladdning vara mycket lägre med den än med de två som är original till routern. Kan antennen vara trasig?

Har till och med ställt antennen ute på balkongen (försöker hitta bästa platsen för den). Men när man får knappt ens hälften av den hastighet man hade vilket band osv man än har så börjar man ju fundera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Har en MR400 men verkar inte vara nån direkt skillnad mot MR200.

Försökt med en Nedis rundstrålande antenn i flera timmar nu och av någon anledning hur jag än gör och vilka inställningar jag än gör så verkar nedladdning vara mycket lägre med den än med de två som är original till routern. Kan antennen vara trasig?

Har till och med ställt antennen ute på balkongen (försöker hitta bästa platsen för den). Men när man får knappt ens hälften av den hastighet man hade vilket band osv man än har så börjar man ju fundera

Går det att låsa banden på MR400? Det går i vilket fall på B535.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Går det att låsa banden på MR400? Det går i vilket fall på B535.

Kan välja all bands sen 1,3,7,8,20,38,39,40 eller 41 only.
Testat även med 4G preffered och 4G only på de band jag kan hitta Telenor iaf använder

Permalänk
Skrivet av Tobitheo:

Det va tyvärr lite sparsmakat med matnyttig info vad jag kunde hitta på google så att säga men blev lite nyfiken när de ändå va rätt billiga på Tradera men man vill ju inte lägga bud på saker som kanske inte är bättre än det man har idag.

Någon kanske har en sån och kan ge enätt omdöme om hur den funkar?

Jag har själv haft en B535 och den funkade utmärkt men har inte haft MR400 att jämföra med.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌