Permalänk
Medlem

Smart tv tar över hela nätverket

Hej. Behöver hjälp då jag är helt okunnig. Installerade en Samsung smart tv idag och kopplade upp den till vårt nätverk. Vi har mobilt bredband via router. Används med bra hastighet alltid annars. Men efter tv kopplades in så fungerar inte internet på någon annan enhet än tv:n. Även när den inte är på. När jag tar bort nätverket på tv:n så måste jag starta om routern för alla enheter utan tvn ska fungera. Hjälp vad är fel?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad gör du med TV'n? Jag antar att den vill uppdatera mjukvaran/appar i bakgrunden och att eran 4G-router inte orkar något alls.

Permalänk
Medlem

Vet inte om något uppdaterar i bakgrunden men problemet fortsätter även fast tvn är avstängd och inte används.

Permalänk
Medlem

Samsungs TV-apparater är fruktansvärt pratiga och jag har inte hittat något sätt att få min Q95T att hålla käft. Jag har helt enkelt förvägrat min TV nätverksåtkomst av den anledningen. Att köra appar på TV:n funkar så klart inte om man gör så, jag har en Linux-dator med HDMI som jag kör på i stället.

Det är dock förvånande att TV:n helt lyckas sänka nätverket när den är ”avslagen”.

Jag har inga bra tips om hur man som lekman felsöker ett sådant problem (om det fortfarande kvarstår efter att TV:n fått gå ett tag?). Varken TV:n eller mobilroutern lär ha mjukvara som är speciellt sammarbetsvillig vad gäller felsökning.

Du skulle dock kunna försöka definiera lite bättre vad du menar med att övriga enheter inte fungerar när TV:n är inkopplad. Ser de Wi-Fi-nätet? Vilket IP-nummer får de om de startar om? Kan du pinga 1.1.1.1? Funkar DNS-uppslag med nslookup-kommandot? Hur ser nätverksfliken i webbläsarens utvecklarläge ut (F12) om du surfar till Sweclockers?

Permalänk
Medlem

Kan inte hjälpa dig med bekymret, men jag fick samma problem när jag körde min Philips-Tv trådlöst. Trådbundet är inga problem. Trådlöst störde ut allt.

Permalänk
Medlem

Kan du beskriva problemet i mer detalj? Vilken hårdvara rör det sig om? Når de andra enheterna inte internet alls när TV:n är ansluten (notera att TV:n i standby fortfarande är ansluten och kan göra saker i bakgrunden) eller fungerar det bara dåligt?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺

Låter lite som den snart klassiska situationen där man ställer routern bakom TV, "så den inte ska synas" och inte tänker på att en TV med sin metallstruktur är en rätt så effektiv blockering för radiovågorna oavsett om den är på eller inte.

Permalänk
Medlem

Nu är jag tyvärr väldigt teknisk okunnig. Igår fungerade ingenting när vi hade kopplat in tvn på nätverket. Mobiler, paddor och Apple TV. De hittade nätverket och kunde vara anslutna men det fungerade ej. Idag så fungerar det ibland och ibland inte. Både när tvn är på och när den är avstängd. Hittar inget mönster mer än att allt blev konstigt när vi kopplade in smart tvn. Routern står på samma plats där den alltid har stått och fungerat så har inte flyttat den. Bara startat om den några ggr.

Permalänk
Medlem

Kan vara att tv:n laddar ner firmware. Skulle inte förvåna mig om den också används för p2p för att distribuera firmwares till andra i samma område också så att Samsung utnyttjar din bandbredd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jejo85:

Nu är jag tyvärr väldigt teknisk okunnig. Igår fungerade ingenting när vi hade kopplat in tvn på nätverket. Mobiler, paddor och Apple TV. De hittade nätverket och kunde vara anslutna men det fungerade ej. Idag så fungerar det ibland och ibland inte. Både när tvn är på och när den är avstängd. Hittar inget mönster mer än att allt blev konstigt när vi kopplade in smart tvn. Routern står på samma plats där den alltid har stått och fungerat så har inte flyttat den. Bara startat om den några ggr.

Försvinner problemet om man inte bara stänger av utan även kopplar bort elen till tvn ?
Påverkar det om man kopplar ur signalkablarna som går till tvn, hdmi, ljud, antenn och liknade ?
Kan det vara så att wifinätet använder för stor kanalbredd så att tvn har problem med det och orsakar en massa omsändningar ? Provat att byta kanalbredd till 20 MHz på 2,4GHz och 40 (ev 80) MHz på 5 GHz ?
Används samma ssid på både 2,4 och 5 GHz, vilken router eller annan apparat är det som den ansluter emot, hur ser lanet ut ?

Jag tycker det verkar osannolikt att det handlar om att tvn uppdaterar sig för det lär inte generera mycket trafik under lång tid för datamängderna är inte oändliga utan det borde bli klart ganska fort.

Glömde att fråga vilken bredbandsanslutning som används, sitter ni bakom CGN (används oftast av B2 och Bahnhof)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejo85:

Nu är jag tyvärr väldigt teknisk okunnig. Igår fungerade ingenting när vi hade kopplat in tvn på nätverket. Mobiler, paddor och Apple TV. De hittade nätverket och kunde vara anslutna men det fungerade ej. Idag så fungerar det ibland och ibland inte. Både när tvn är på och när den är avstängd. Hittar inget mönster mer än att allt blev konstigt när vi kopplade in smart tvn. Routern står på samma plats där den alltid har stått och fungerat så har inte flyttat den. Bara startat om den några ggr.

När du säger att TV:n är "avstängd", menar du då standby eller helt urkopplad? Börjar allt fungera igen om du drar ut strömsladden till TV:n men i övrigt lämnar allt orört?

Kan du logga in i din router när TV:n är inkopplad och problemet uppstått? Ser du då de andra enheterna i gränssnittet för routern? Har du möjlighet att testa att pinga andra saker både internt på nätverket och på internet? Om du inte har någon dator tillgänglig för att göra det borde det finnas appar till telefonen som kan vara behjälpliga.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺

Simpel uteslutningsmetod ger många svar.

Dra ut kontakten till TV:n. Då kommer den inte prata med ditt Wifi på något sätt.

Fortfarande problem? Då är det inte TV:ns nätvärkande som stör, utan något annat. Problem kan sammanfalla, snarare än att det är samband. Likt att det är internetleverantören som har problem över julen. Eller att en granne köpt en router i julklapp och den försöker sända på samma frekvenser som eran router. Men också att TV:n i sig alltså absorberar radiovågor och på så sätt ger sämre täckning åt andra enheter. Vilket man kan stämma av med att flytta på TV:n till annan plats.

Problemen upphör? Då är det rimliga att något med TV:ns internetfunktioner som stör. Men det måste inte vara TV:n i sig. Kan vara värt med en fabriksåterställning och överväga att använda nätverkskabel istf för Wifi för just TV:n. Återigen något för uteslutningsmetoden. Fungerar allt bra igen med kabelanslutning är det ett tecken på att något inte fungerar med det Wifi man har. Kan vara Wifi-kanelerna man har men också routern som blir överlastad av alla enheter. Vilket också inkluderar alla grannars enheter i radiomiljön.

Oavsett är detta sällan ett TV-problem, utan mer ett nätverksproblem generellt vilket man får räkna med för Wifi. Därför man drar kabel när kabel kan dras.

Permalänk
Medlem

Tack för många fina svar. En del är lite för avancerat för jag ska fatta. 🙈 Igår fungerade inte nätet igen när tv sladden var utdragen men hoppade igång efter omstart av routern. Ska se här i eftermiddag igen vad som händer när vi använder tvn ett tag och sen stänger av och drar ut kontakten. Vi har mobilt bredband via tele2. Får väll ringa dem med och kolla så problemet inte ligger där.

Permalänk
Medlem

Ska vi även prova med sladd här sen. Dock är inte sladd ett alternativ i långa loppet men kan testa bara hur det fungerar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jejo85:

Tack för många fina svar. En del är lite för avancerat för jag ska fatta. 🙈 Igår fungerade inte nätet igen när tv sladden var utdragen men hoppade igång efter omstart av routern. Ska se här i eftermiddag igen vad som händer när vi använder tvn ett tag och sen stänger av och drar ut kontakten. Vi har mobilt bredband via tele2. Får väll ringa dem med och kolla så problemet inte ligger där.

Mobilt bredband innebär nästan alltid att man är bakom CGN och det kan innebära problem som egentligen inte är knutna till tvn och ju fler som delar samma publika ip desto större risk för problem.
Men kolla vilken ip routern får på internetanslutningen. Om jag kollar på min mobildataanslutning ser det ut så här

IP adressen börjar på 100.100 och det betyder att jag inte har en vanlig publik ip utan är bakom CGN, en adresser mellan 100.64.0.0 och 100.127.255.255 delas av många och det kan ibland ge underliga problem eftersom adressen inte kan nås från internet och den delas mellan flera användare som kanske vill göra samma sak samtidigt och då blir det svårt att styra trafiken till rätt ställe.
På fasta bredband går det ofta att beställa publikt ip hos de operatörer som använder CGN men det är nästan omöjligt att få det på mobilt bredband om man inte har företagsabb.

Jag vet inte om det är grundorsaken men det är definitivt ingen fördel att sitta bakom CGN.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min ip adress börjar 192 så det borde inte vara problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejo85:

Min ip adress börjar 192 så det borde inte vara problemet.

Den IP-adress som börjar på 192 får du tilldelad din enhet från routern. Frågan gällde vilken IP-adress din router får. Jag tvivlar dock på att CGN skulle påverka ditt nätverk överhuvudtaget i det här fallet.

Visa signatur

press nu1mlock