Permalänk
Medlem

Kina fel vara

Hej!

Beställde ett par skor från Kina. Fick hem en plånbok idag istället från dem. Försöker kontakta kundsupport men står att mejladresserna inte existerar... Hemsidan är energy-forum.se. Betalade direkt med bankkort via SEB..

Jag känner mig så jävla lurad! Hur gör jag??

Permalänk
Medlem

Jag fick fel keps från Kina. Jag fotade kepsen och påpekade att det var fel. Jag skulle få 10% rabatt på nästa beställning som plåster på såren. Vem skulle göra en beställning till från det företaget!? Det var ju bara att glömma och gå vidare. Det är sådant som gör att jag helst handlar lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stryparn:

Jag känner mig så jävla lurad! Hur gör jag??

  1. Ta ett djupt andetag

  2. Inse att du blivit lurad

  3. Förstå att du är inte den första och defintivit inte den sista

  4. Sluta köpa billig skit från tveksamma leverantörer i hopp om att spara några kronor

  5. Svälj stoltheten och gå vidare med ditt liv tillsammans med din nyvunna kunskap

Tyvärr finns det lite att göra. Lär dig, gör inte om misstaget och köp saker från riktiga leverantörer i framtiden

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stryparn:

Jag känner mig så jävla lurad! Hur gör jag??

Du slutar handla från skumma, kinesiska Google-translate-sajter med enbart kortbetalning.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Hedersmedlem

Om du betalat via kort och inte får tag på säljaren så bör du ju kunna reklamera det med din bank?

Permalänk
Snusfri

1. Kontakta din bank och se om de kan göra en återbetalning.
2. Om de kan, bra, om inte, glöm och gå vidare.
3. Handla inte från knepiga säljare på internet, ska du prompt handla från Kina, gör det från tex Aliexpress och från säljare med bra betyg.
4. Lär dig av dina misstag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Tyvärr finns det lite att göra. Lär dig, gör inte om misstaget och köp saker från riktiga leverantörer i framtiden

Vadå lite att göra? Ge inte råd om du inte vet.

TS: Har du köpt med kreditkort så bestrid via kreditgivaren. Skicka in fotobevis på grejerna du mottagit och på beställningen (så att det framgår vad du beställt) och så får du pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vadå lite att göra? Ge inte råd om du inte vet.

TS: Har du köpt med kreditkort så bestrid via kreditgivaren. Skicka in fotobevis på grejerna du mottagit och på beställningen (så att det framgår vad du beställt) och så får du pengarna tillbaka.

Jag betalade direkt, via "Debit" bankkort..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stryparn:

Hej!

Beställde ett par skor från Kina. Fick hem en plånbok idag istället från dem. Försöker kontakta kundsupport men står att mejladresserna inte existerar... Hemsidan är energy-forum.se. Betalade direkt med bankkort via SEB..

Jag känner mig så jävla lurad! Hur gör jag??

1. Gör en kortreklamation via din bank, du har fått något annat än vad du beställt.
2. Lär dig att inte handla skit av kinesiska skitbolag som bara är en front. Modus operandi är att sälja shit och sedan bara stänga hemsidan/Epost etc.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vadå lite att göra? Ge inte råd om du inte vet.

TS: Har du köpt med kreditkort så bestrid via kreditgivaren. Skicka in fotobevis på grejerna du mottagit och på beställningen (så att det framgår vad du beställt) och så får du pengarna tillbaka.

TS skrev ju att han betalade med bankkort. Alltså inte kreditkort. Det är skillnad på Debit o kreditkort.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vadå lite att göra? Ge inte råd om du inte vet.

TS: Har du köpt med kreditkort så bestrid via kreditgivaren. Skicka in fotobevis på grejerna du mottagit och på beställningen (så att det framgår vad du beställt) och så får du pengarna tillbaka.

Det är ju lite att göra.
Du kan bestrida via kortutgivaren, men det är sällan det hjälper i min erfarenhet då jag fått mer eller mindre samma svar från min bank, speciellt när det är köpt med debit-kort.

Vad mer kan man göra än så? Det är inte direkt en myriad av alternativ - så lite att göra är väl ganska korrekt i detta fallet.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Men kära någon, hur kunde du tro att den webshoppen var ”legitim”?

Det absolut första som mötte mig när jag besökte sidan var ”Populära Produkterna”.
Som andra påtalat, så kan du kontakta din bank, men någon form av källkritik lär ju köparen ha.

@SuperSverker Instämmer med ditt inlägg ovan.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stryparn:

Jag betalade direkt, via "Debit" bankkort..

Då skulle jag spärra det kortet med. Jag skulle aldrig lita på en sån sida med att de har mina kortuppgifter. Anmäl som bedrägeri, spärra kortet och be om att få ett nytt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Skaffa ett kreditkort med 0 årsavgift när tillfälle erbjuds och använd detta vid internetköp.
- Det ger ett något högre skydd än att använda kort direktkopplade till lönen.
Ställ en fråga till säljaren innan köp och kontrollera att du får ett svar inom rimlig tid.
Försök hitta varan inom EU i första hand. (Amazon/Banggood/AliExpress med skeppning från EU)
Handla bara sådant som du kan avskriva (glömma) direkt om varan kommer bort i frakten.
- Om det sker, kontakta säljaren, de brukar skicka billigare prylar på nytt.
- Jag har väl förlorat en 5-6 småprylar (<50kr) ändå.
Tänk på att om du köper märkeskopior så kan dessa beslagtas i tullen vid införseln till EU.
Tänk på att batterier inte kan skickas med flyg, De försvinner på vägen om säljaren försöker.
Sen har vi allt det här nya med förtullning/moms osv där säljaren måste fylla i EU-blanketter korrekt, något som mindre aktörer inte nödvändigtvis behärskar. Annars får du ta den striden också eller stå för införselkostnaden igen.

Så, om du vill handla billigt, var beredd på att jobba för pengarna du sparar

Permalänk
Medlem

Det var konstigt, jag beställde en plånbok men fick ett par skor

Permalänk
Sötast

Om du vore jag så hade du firat att du faktiskt fick en produkt.

Inte en chans jag faktiskt hade trott att du hade fått något för pengarna överhuvudtaget alltså. Im impressed!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stryparn:

Hej!

Beställde ett par skor från Kina. Fick hem en plånbok idag istället från dem. Försöker kontakta kundsupport men står att mejladresserna inte existerar... Hemsidan är energy-forum.se. Betalade direkt med bankkort via SEB..

Jag känner mig så jävla lurad! Hur gör jag??

Köp aldrig skit från Kina, man blir lurad och bidrar till miljöförstöring.

Köpte en din tröja enligt en bild, varan var absolut skit och inte alls om på bilden.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jävlar vad schyssta skoletter och stovlar... blev lite sugen på ett par kangor

Det du kan göra är att anmäla transaktionen i din internetbank och kolla genom alla dragningar noga sen du inhandlade din nya plånbok, ser du något suspekt spärra kortet direkt, skulle iofs spärrat kortet oavsett om jag hade lämnat ut kortuppgifter till scammers.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stryparn:

Hemsidan är energy-forum.se.

Den sidan var ju sjukt kul, som en karikatyr på scams man normalt får i mailen.

Permalänk

Läste detta i vår lokala tidning, 1700kr. det svider..

Det var i slutet av november som en kvinna i 40-årsåldern, köpte fyra par löparskor på nätet. Hon betalade 1 700 kronor för skorna som sedan skulle skickas till henne.

Men när paketet levererades låg där endast en plånbok i. Kvinnan försökte då kontakta företaget, som är baserat i Asien, men hon fick aldrig något svar.

Därför har hon nu polisanmält företaget för bedrägeri.

Visa signatur

🧔🏻 ⚙️Fractal Design Meshify C TG white ⚙️Asus ROG Strix B550-E Gaming ⚙️Zotac GeForce RTX 3060 AMP White Edition ⚙️Acer Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz (2x27") ⚙️Amd Ryzen 9 5900X ⚙️Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD ⚙️HyperX Fury RGB DDR4 32GB (2x16GB) ⚙️Seagate BarraCuda 2TB 3.5'' HDD ⚙️Western Digital EX 14TB HDD ⚙️Cooler Master Hyper 212 ⚙️Cooler Master Sickleflow 120mm ARGB 5st ⚙️Corsair TX650M PSU ⚙️Canon i-Sensys MF643CDW ⚙️Logi C920s PRO HD ⚙️Logi G915 Tactile ⚙️Logi G703 ⚙️Logi G PowerPlay ⚙️Win 11 installerad.

Permalänk
Medlem

Man får lite skylla sig själv när man beställer från en sida som uppenbarligen verkligen inte är svensk men utger sig för det.
Google translatad.
Bara sidans namn (URL) borde ju avskräcka vem som helst.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros