Lyckas inte kommunicera med bilens OBD-uttag

Permalänk
Medlem

Lyckas inte kommunicera med bilens OBD-uttag

Hej Sweclockers,

fick i mellandagarna lite problem med min Ford Focus 2004 1.6 genom att motorn började gå ojämnt och vibrerade samt svarade dåligt på acceleration, motorlampan började lysa kort därefter.

Har försökt att läsa ut felkoder från OBD-uttaget men lyckas inte, får bara "linking error" men uttaget ger ström.

Har kollat följande rörande OBD-uttaget:

* Jord på stift 4 och 5
* Spänning på stift 16 (strax under 12V då batteriet nog börjar tappa laddningen)
* De andra stiften ger spänning och de som ger varierande spänning verkar göra det inom ett rimligt intervall
* Kollat säkringen för datalänksuttaget (OBD-uttaget)
* Kopplat ur sensorn till gasspjällhuset utifall att den kortslöt kommunikationen, är lite osäker på vart de andra sensorerna sitter trots en kik i min Haynes manual samt sökningar på nätet
* Kopplade ur ODB-uttaget från panelen för kunna ansluta det bättre med felkodsläsaren
* Testat både Biltemas felkodsläsare samt en ELM 327 Bluetooth läsare (länkar nedan)

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstr...
https://www.teknikproffset.se/bil/diagnosverktyg/felkodslasar...

Har ni några förslag på vad jag kan göra för att få ut felkoderna?

P.S.
Om någon är intresserad så har jag kollat följande vad berör motorn:

* Tändkablarna ser hela ut och sitter fast
* Ingen olja, smuts eller liknande som runnit ned till tändstiften
* Inget synligt läckage av olja runt ventilkåpan
* Kontakten till tändspolen ser hel ut

Har EJ kollat tändstiften eller tändspolen närmare hittills.

Permalänk
Medlem

Nog en dum fråga men du slår igång bilen efter du satt i kabeln i porten?

Permalänk
Medlem

En gammal god regel är att alla mystiska fel på bilar är elfel, så om batteriet börjar ge sig så hade jag börjat där. Byt ut det om det är gammalt och ladda det annars.

Antar att det är en bensinare och inte e85 eller något liknande?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Nog en dum fråga men du slår igång bilen efter du satt i kabeln i porten?

Ja precis, jag slår på tändningen och det i sin tur gör det möjligt att försöka koppla läsarna till ECU:n.

Skrivet av mpat:

En gammal god regel är att alla mystiska fel på bilar är elfel, så om batteriet börjar ge sig så hade jag börjat där. Byt ut det om det är gammalt och ladda det annars.

Antar att det är en bensinare och inte e85 eller något liknande?

Jo jag tänkte ladda det för att vara på säkra sidan, även om läsarna verkar starta ändå.

Edit: Precis det är en bensinare.