Permalänk
Medlem

Dags för ny dator

Jag och min fru är i ett läge då vi behöver köpa en ny dator, dock med några "what if´s"
Det som är fast i den här situationen är dock följande.
- En bärbar dator kommer behövas (för resande, när jag behöver ligga bredvid nytillkomna ungen (lång historia), för framtida studer.. etc)
- min frus stationära dator är typ 10 år gammal, så är i stort behov av upprustning..

Då jag är under utredning för ADHD och hade lite osis med Covid så har jag ingen direkt inkomst nu, förutom den lägsta föräldrapenningen när jag går på pappaledighet nästa vecka. Min fru tjänar helt ok som lärare, men vi har inte supermycket att röra oss med i dagens klimat.
Med det sagt så kan vi inte bara Poff, köpa ny stationär och ny bärbar. Så antingen är det köpa den billigaste bärbara på marknaden som klarar total basic spel, så att vi kan hålla våra "needs" i schack när vi behöver. Men då kanske inte göra det roligaste med det För att senare uppgradera hennes dator.
Eller... Så köper vi en kraftfullare gaming-laptop nu, som hon använder som speldator, och som kan användas på resande fort, när vi måste ligga bredvid sonen.. etc.
Min dator är helt ok, så den kan båda spela på om det skulle behövas. Så vi kan liksom "byt-låna" våra datorer mellan oss.

dom tankarna jag har är följande.
köpa en billig speldator, typ som MSI GF63
Eller en kraftfullare (så billig som möjligt), som klarar typ Cyberpunk med bra grafik och typ Hogwarts Legacy.
Skulle ASUS TUF funka då?

Är tacksam för all hjälp som kan ges!

Permalänk

Om det är ont om pengar kanske det finns andra saker att prioritera än en gaminglaptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikForsberg:

Om det är ont om pengar kanske det finns andra saker att prioritera än en gaminglaptop?

Allting är ju relativt.
Vi har vissa behov som vi vill tillgodose.
Vi har en viss budget att ligga på.
Speciellt nu under januarirean så kan det vara bra att passa på för att då få en produkt lite billigare, än om några månader (möjligtvis)
Så jag förstår din tanke, men en laptop och/eller en gamingdator är ändå vid behov och prioriterat hos oss.

Permalänk
Medlem

Vad är budgeten då?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

15 000 är det fasta maxtaket.
Sen hittar vi något under det som klarar av de spel jag nämnde.. desto bättre

Kommer även att koppla in laptopen mot vanlig skärm och utrustning vid krävande spel, när vi vill åt den bättre prestandan.

Permalänk
Medlem

3060 ska ni åtminstone satsa på, helst 3070.

Permalänk

Ett tips är att köpa en laptop med lite snabbare grafikkort om du tänkte använda den vid spel. Ett 1650 tror jag inte gör många knop och vill du spela tex cyberpunk måste du gå upp lite för att det överhuvudtaget ska vara spelbart med "vettig" grafik.

Ett bra exempel om du kan sträcka dig lite över de du tänkt lägga nu är denna: Legion 5 - Power

Kostar 10499 kr, men du får 3060 grafik. Det ska räcka till ungefär 70 fps i cyberpunk vid 1080p (High settings).

En bra recension finner du här: Youtube - Jarrods tech review of Legion 5 (2021)

Den han testar har en lite starkare processor, men det borde inte vara en enorm skillnad.

Om budgeten inte är den bästa kanske du istället ska vara konstruktiv i hur du löser ditt spelbehov? Om laptopen funkar för surf och liknande, kanske den kan räcka för nu och så köper du en steamdeck tex istället? Billigaste varianten kostar 420 EURO (vet inte va det blir i slutändan).

Permalänk
Visa signatur

Mvh MR-Boring-one

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikForsberg:

Om det är ont om pengar kanske det finns andra saker att prioritera än en gaminglaptop?

Bad denne om ekonomisk och social rådgivning?
Så förbaskat oförskämt. Vem tusan är du, att gå in och leka ekonomisk rådgivare och i det närmaste omyndigförklara en annan person?

Permalänk
Medlem

Det här är ett långt bättre alternativ till den Asus dator du länkade. https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikForsberg:

Om det är ont om pengar kanske det finns andra saker att prioritera än en gaminglaptop?

Håller med de under, vem är du att ifrågasätta. Du håller dig verkligen inte till ämnet. Vore ju bra om moderator kunde gå igenom tråden och ta bort irrelevanta och dömande kommentarer.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7