Permalänk
Medlem

Kyla en 5800X3D

Tjenixen! Har lite problem att kyla min 5800X3D med min Dark Rock 4, har testat repejsta den några gånger men får absolut inte ned temperaturerna. Tänkte då införskaffa mig en ny kylare som skall vara tyst och kyler bra.

Vad har ni för tips? Budget är väl kring en max en tusenlapp.

Permalänk

Vad har du för temperaturer med en Dark Rock 4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southstream:

Vad har du för temperaturer med en Dark Rock 4?

Ligger på 75-80 ish när jag spelar tyngre spel. Vill få ned det en bit om möjligt.

Permalänk
Medlem

Min ligger runt 80 med Arctic Liquid Freezer II 360 när jag drar igång moddat Skyrim, sen lugnar den ned sig. Inget att oroa sig för.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Chassi har nog en del påverkan på temperatur, sedan kan du även fixa med pbo för att få ner temperaturen med en del Skall tydligen vara väldigt vänliga med det 5800x3d

Permalänk
Medlem

Ska det vara luftkylt?

Jag kyler min 5800X3D med en Noctua DH-15. Det är väl en femhundralapp över din budget, men stressar jag processorn i Cinebench sticker den upp till 80 även med den kylaren. Har du provat att rita en lite aggressivare fläktkurva?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Ska det vara luftkylt?

Jag kyler min 5800X3D med en Noctua DH-15. Det är väl en femhundralapp över din budget, men stressar jag processorn i Cinebench sticker den upp till 80 även med den kylaren. Har du provat att rita en lite aggressivare fläktkurva?

Jag satt i Argus och ändrade, tempen är typ detsamma även om jag kör 80 procent eller 100 på cpukylaren..? Har installerat 3st chassifläktar igår och det gjorde ingen jätteskillnad.

Något måste ju vara fel?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Jag satt i Argus och ändrade, tempen är typ detsamma även om jag kör 80 procent eller 100 på cpukylaren..? Har installerat 3st chassifläktar igår och det gjorde ingen jätteskillnad.

Något måste ju vara fel?

Inte nödvändigtvis fel, bara fysik.

Värmen ska gå genom flera steg här:

1. Värmen från chippets inre ska gå upp till ytan och spridas ut där.
2. Värmen på ytan ska upp i kylflänsen
3. Värmen ska via fläktarna ut som varmluft i chassit
4. Värmen i luften chassit ska med hjälp av chassifläktarna komma ut ur chassiet och ny frisk luft in.

När jag trimmade in min NH-D15 mot min 5800X (och jag har inte ändrat detta för min 3D-variant även om jag kanske borde) så fann jag att nånstans kring 60-70% fläktfart hade jag nått max i steg 1 och 2, även om jag körde fläktarna mer så kunde inte första gränsen skyffla upp mer värme från chippet.

För att få bättre överföring i steg 2 får man ge sig på sånt där som att köpa dyrare kylpasta, eller delidding, eller att slipa ytorna ("lapping") eller att som vissa gör montera kylaren lite snett så att mitten av kylaren sitter över den absolut varmaste delen av CPUns övre del ("de-center" tror jag överklockarna kallar det).

Du har alltså en kylfläns som kan föra bort mer värme från sig själv än vad chippet kan trycka upp i kylflänsen. Då är det inte fläktar eller den stora flänsen som är flaskhalsen. Det är ytan mellan chip och fläns.

Permalänk
Medlem

75-80 grader är inte så hög temperatur. Om processorn klockar ned sig pga värme eller att du tycker att fläktarna låter för mycket, då kan man byta kylare.
Du kan även testa att undervolta din CPU för bibehållen prestanda och mindre värmeutveckling.
Se svar ovan för bra förklaring om värmeavledning.
Lycka till 😊

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd

Min ligger på runt 40-45C i tyngre spel, kanske går upp till 50-55C de riktigt tunga lirarna som kräver mycket CPU-kraft. Har en Noctua NH-U12S.

Permalänk
Medlem

Kör du PBO2 Tuner? Jag har fått ned mina temps rejält genom att undervolta.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Kör du PBO2 Tuner? Jag har fått ned mina temps rejält genom att undervolta.

Jag har testat, mina temps går upp då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Jag har testat, mina temps går upp då.

Känns ju helt orimligt 😳🤔
Hur man du få högre temps med mindre ström 😦

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Känns ju helt orimligt 😳🤔
Hur man du få högre temps med mindre ström 😦

Kör jag -25 på varje core så är peakspeeden på 4450, kör jag default ligger den på 4250.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Kör jag -25 på varje core så är peakspeeden på 4450, kör jag default ligger den på 4250.

Konstigt.

Jag kör -30 och får 4450 när den boostar.

Kör även 120, 85, 120 på flik nr 2

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Känns ju helt orimligt 😳🤔
Hur man du få högre temps med mindre ström 😦

Inte orimligt, den klockar ner sig snabbt när kylningen är otillräcklig, vilket kan ge lägre temperaturer i jämförelse med när kylningen nätt och jämnt räcker till. Jag har märkt samma beteende.

Min 5800x3d verkar vara en kombination av bra cores och relativt sett dålig heat spreader. Gick från en dark rock pro 4 till en 280s aio, men hade fortfarande problem. Som tur är går processorn stabilt med rejäl undervolt i bios (hwinfo visar soc voltage 0.981) och pbo2 tuner satt till -30 all core. Nu peakar tempen typ 70 grader när jag kör Cinebench r23 all core, och poängen blir en bit över 15100 (och närmare 1500 single core).

råkade posta utan citat
Permalänk
Medlem

Min ligger på ~48-55c under gaming med en liquid freezer II 360, monterad i fronten med fritt luftflöde. Kör rätt standard fläktkurva, låter den gå tyst. Kör -30 på varje core, annars går den bra mycket högre i temp, klockar 4450 under gaming.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED