Samsungs QD-OLED intar 77-tumsklassen

Permalänk
Melding Plague

Samsungs QD-OLED intar 77-tumsklassen

När Samsung bjuder in till första smygtitt återfinns större och tunnare QD-OLED-modeller, Micro LED i 55-tumsklassen och 8K i jätteformat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det vore fantastiskt om det blir något av micro-LED mot konsumentsidan. Att Samsung tagit fram en modell i en konsumentanpassad storlek om 55" tycker jag iallafall hintar om att det inte är helt uteslutet på sikt.

Permalänk
Medlem

Tack för bra reportage! 👍

Vad innebär Samsungs micro-LED i praktiken? Är det en traditionell LCD-panel bakgrundsbelyst med 1000+ LEDs?

Update: Jag syftade på miniLED's. μ-Led är antagligen den bästa skärmtekniken just nu då det ser ut att ha ungefär samma egenskaper som OLED fast med mindre risk för inbränningseffekter m.m.

https://en.wikipedia.org/wiki/MicroLED var senast uppdaterad igår.

Finns det några indikationer på vad dessa skärmar kan kosta?

Permalänk
Medlem

Videon behöver lite jämnare nivåer (inte auto-exponering tillsammans med stor tv bakom dig)

Bra sammanfattning av deras grejer

Permalänk
Medlem

Bra fokus! Med manuell exponering också blir det perfekt

Jag gissar att titt på Odyssey-skärmarna kommer senare.

Skrivet av dblade:

Vad innebär Samsungs micro-LED i praktiken? Är det en traditionell LCD-panel bakgrundsbelyst med 1000+ LEDs?

Nej, nej... lika många LEDs som pixlar. Ingen LCD.

Permalänk
Medlem

Vill ju köpa en samsung oled, men deras fjärrkontroll suger....

Permalänk
Medlem

Testade en S95B med lämnade tillbaka den tack vare hur dåligt den hanterade sporten, annars var det en väldigt trevlig TV. Hoppas deras nästa modell har bättre förutsättningar på den biten.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

8K laserprojektor? Ge mig, nu!

Annars så ser Samsung Vs LG ut att bli riktigt intressant i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Finns det några indikationer på vad dessa skärmar kan kosta?

Om du måste fråga så har du inte råd, så har det varit tidigare år i alla fall

Permalänk
Medlem

8k.....börjar det då närma sig okomprimerad 4k material?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

QD-OLED verkar bra, men inget Dolby Vision, inget köp. Får hoppas att Samsung någon gång öppnar plånboken och betalar licensavgiften. Dock verkar ju Sony redan göra bättre skärmar inklusive DV på samma paneler, även om deras prislappar generellt sett är högre…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Videon behöver lite jämnare nivåer (inte auto-exponering tillsammans med stor tv bakom dig)

Bra sammanfattning av deras grejer

Kanske borde filma med nåt som inte är en tio år gammal potatis också. Det klipper ganska hårt även när kameran autoexponerar väldigt mörkt, vilket ändå är ganska imponerande dåligt för 2023 kan man tycka

Permalänk
Medlem

Elgiganten borde sponsrat med en ny kamera, som andra redan påpekat så är ju videon åt alla håll o kanter i kvalitet.

Kollade båda videos idag vid lunch så kanske blev extra jobbigt (tydligt) när första videon var autofokus som krångla hela videon och i denna är exponeringen knäpp (inget insatt men tror jag använt rätt termer)
Efter CES är slut och man är på hemmaplan igen kan man gå en liten snabbkurs: mediakurser.se/filma-med-systemkamera (ej sponsrat)

Annars så är väl alltid intressant med det nyaste inom tvscenen från ces mässan.

Permalänk
Avstängd

Nice att de kommer med OneConnect. Frågan är om de återgått till den gamla tunna nästan genomskinliga kabeln eller om det fortfarande är en fet ful kabel.

Permalänk
Medlem

Hur blev det med den där EU-lagen/förslaget om att förbjuda försäljningen av alla stora TV-apparater från och med mars 2023? Har för mig man skrev att alla 8K-TVs kommer förbjudas, även OLED i över 70" storlekar osv.
Någon som vet mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Hur blev det med den där EU-lagen/förslaget om att förbjuda försäljningen av alla stora TV-apparater från och med mars 2023? Har för mig man skrev att alla 8K-TVs kommer förbjudas, även OLED i över 70" storlekar osv.
Någon som vet mer?

Var det verkligen specifikt angående storlek och paneltyp? Det handlade väl mer om hur mycket de fick dra bara.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Hur blev det med den där EU-lagen/förslaget om att förbjuda försäljningen av alla stora TV-apparater från och med mars 2023? Har för mig man skrev att alla 8K-TVs kommer förbjudas, även OLED i över 70" storlekar osv.
Någon som vet mer?

Det handlar om att det finns en gräns för hur mycket ström en TV får dra "ur kartong". Det enda de behöva göra är typ att ställa ner ljusstyrkan och så som standard. Finns inget hinder att skärmen får dra mer med andra inställningar. Du läser click-bait för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Vill ju köpa en samsung oled, men deras fjärrkontroll suger....

Apple TV?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Vill ju köpa en samsung oled, men deras fjärrkontroll suger....

Jag tycker precis tvärtom att Samsungs minimalistiska fjärr är perfekt.
1) Funkar från alla lägen, vinklar och från andra rum.
2) Inget myller av knappar man ändå inte använder.
Samt Tizen OSD är snabbt rappt och lättöverskådligt.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Jag tycker precis tvärtom att Samsungs minimalistiska fjärr är perfekt.
1) Funkar från alla lägen, vinklar och från andra rum.
2) Inget myller av knappar man ändå inte använder.
Samt Tizen OSD är snabbt rappt och lättöverskådligt.

Fattas dock en Sources knapp bara. Sen vette fan hur du kan tycka Tizen är så bra i år, laggade något förjävligt på S95B.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

Fattas dock en Sources knapp bara. Sen vette fan hur du kan tycka Tizen är så bra i år, laggade något förjävligt på S95B.

Ja, byta källa, och gärna en direktknapp till inställningarna. De hade gärna fått ta bort knapparna dedikerade till streamingtjänster och ersatt dem med dessa istället. Men i övrigt är ju deras kontroller väldigt trevliga, speciellt de i metall till de lyxigare modellerna. Får alla andra att kännas väldigt budget i känslan, och förstås väldigt plottriga med alla onödiga knappar. På senare år har de också solceller för uppladdning, vilket är en funktion alla fjärrkontroller borde ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja, byta källa, och gärna en direktknapp till inställningarna. De hade gärna fått ta bort knapparna dedikerade till streamingtjänster och ersatt dem med dessa istället. Men i övrigt är ju deras kontroller väldigt trevliga, speciellt de i metall till de lyxigare modellerna. Får alla andra att kännas väldigt budget i känslan, och förstås väldigt plottriga med alla onödiga knappar. På senare år har de också solceller för uppladdning, vilket är en funktion alla fjärrkontroller borde ha.

Visste faktiskt inte att det fanns varianter i metall, låter ju riktigt trevligt. Den i plast kändes bra i handen men också väldigt lätt och plastig.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Sen vette fan hur du kan tycka Tizen är så bra i år, laggade något förjävligt på S95B.

Skumt... på vår 82" MU7005 från 2017 laggar Tizen inte det minsta. Kan det vara så att de trycker in allt för många funktioner i senare apparater utan att byta processor... eller så snålar de in på MCU kraften för att spara pengar.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

Visste faktiskt inte att det fanns varianter i metall, låter ju riktigt trevligt. Den i plast kändes bra i handen men också väldigt lätt och plastig.

Jo den är rätt nice. Den jag har är denna. Rostfritt stål och generellt ganska trevlig. Den är dock från innan de började med solceller på baksidan så den har två AAA-batterier istället. Det negativa är ju att den är ganska hård och tung jämfört med en i plast förstås, för det mesta är det en fördel men risken att typ knäcka skärmen på en surfplatta som råkar ligga i soffan eller liknande blir ju större.