Sony drömmer om musikspelarnas återkomst med ny Walkman

Permalänk
Melding Plague

Sony drömmer om musikspelarnas återkomst med ny Walkman

Lång batteritid, kompakt format och hårdvara för bästa ljud är en trio argument som Sony radar upp när musikspelaren Walkman NW-A306 nu ser dagens ljus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En iPod Touch? Sony slutar aldrig att förvåna oss.

Edit: Kan tillägga att jag köpte en iPod Touch 2008, då jag inte ville blanda telefon och mediamaskin. Men såhär nära 15 år senare, så har jag svårt att vara utan min mobiltelefon (med allt vad det innebär).

Har även ett par iPod nano:s som fungerar fint ifall jag skulle behöva en musikspelare.

Annars föredrar jag faktiskt min nuvarande telefon som har allt (iPhone 12 mini). Just musik kan nära nog allt i huset klara av att spela upp

Permalänk
Medlem

4500kr? Snacka om D.O.A

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

April kommer alldeles för tidigt i år igen… kan de inte bara sluta med dessa galenskaper?

Permalänk
Medlem

300 euro för dyr.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Årets julklapp 2023?
Kanske inte

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt varför man skulle välja en sån här framför en telefon.. Telefonen har man ju alltid med sig, bökigt att komma ihåg att ta med sig sin mp3-spelare.. Och priset.. Låt säga så här; Det blir nog ingen storsäljare..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Ingen tallrik?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Dom skulle skapat en mobil i samma format! sålt den som musikmobil
Tyckte den såg lagom stor ut för att fungera som mobil för mig!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Vet inte riktigt varför man skulle välja en sån här framför en telefon.. Telefonen har man ju alltid med sig, bökigt att komma ihåg att ta med sig sin mp3-spelare.. Och priset.. Låt säga så här; Det blir nog ingen storsäljare..

Avsikten är knappast att bli en storsäljare (vilket avspeglas i priset) utan att ta ett kliv tillbaka in på en redan existerande marknad där kunderna glatt betalar sådana pengar för en separat bärbar musikspelare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Dom skulle skapat en mobil i samma format! sålt den som musikmobil
Tyckte den såg lagom stor ut för att fungera som mobil för mig!

Jupp, finns en anledning till att kompaktkameran dog ut. Likaså bärbara musikspelare.
Hur Sony tänkte vet jag inte mer än att dom kanske hade en dröm om den perfekta musikspelaren som dom ville skapa bara "för att".

Permalänk
Medlem

Väldigt dyr och jag är osäker på hur världsmarknaden ser ut men det kanske finns en massa arbetsplatser med mobilförbud.

Permalänk
Medlem

Cool idé, dumdristig prissättning

Permalänk
Avstängd

Bättre köpa billigare extra mobil med hörlursutgång och extra SD-kort.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det enda spännande med detta släpp är DankPods eventuella recension

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Väldigt dyr och jag är osäker på hur världsmarknaden ser ut men det kanske finns en massa arbetsplatser med mobilförbud.

De arbetsplatser jag hört talas om med mobilförbud, har haft "eget" mobilnät och telefoner med speciell firmware i modulerna för att koppla upp på nätet.. dock har ju vanligt 4g funnits för privata mobiler. Det jag tänkte på först var på platser utan uppkoppling alla, men det finns ju offlinelagring... Kort sagt, vet jag inte vad syftet kan vara - förutom någon retro-grej för folk med för mycket pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Bättre köpa billigare extra mobil med hörlursutgång och extra SD-kort.

Och en sådan kan man ju spela (offline-spel) på också.

Permalänk

Nu har ju Sony levererat dessa spelare kontinuerligt så det är ingen comeback direkt.

Jag kommer nog köpa en då jag har iPhone som telefon men vill gärna ha LDAC samt stöd för opus etc.
Ofta vill jag ha en dedikerad musikspelare när jag läser eller ligger i sängen då det är enklare att byta låt etc.

Permalänk
Medlem

Jättenöjd med min NW-ZX300 hemma 🎧
Men en dedikerad spelare som kör Android ser jag inte meningen med riktigt, finns ju mobilen istället.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Jupp, finns en anledning till att kompaktkameran dog ut. Likaså bärbara musikspelare.
Hur Sony tänkte vet jag inte mer än att dom kanske hade en dröm om den perfekta musikspelaren som dom ville skapa bara "för att".

Enligt rätt många finns det inget behov av separata kameror punkt. Eller någon form av handhållna gps-enheter. Ändock finns det en marknad kvar för båda. Det blir en rätt duktig kompromiss om man ska använda sin mobiltelefon till allt, inkl se film på. Varför köpa en tv? Eller gudar-dräp-mig en projektor. Spela går också så varför gnälla över grafikkortpriser? Egentligen finns appar som simulerar en partner också så varf-..

Mer ontopic: Trevlig lista trådlösa format samt batteritid. Okänt hur länge Android kommer att stödjas på den. Trevligt med fysiska reglage och 3,5mm-utgång. Ibland vill jag faktiskt inte ha telen med mig.

Det finns udda folk till mycket Tillräckligt många för en marknad enl Sony.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Jag själv använder fortfarande mp3/fm radio spelare än idag. Och det finns flera orsaker till detta. Som att man är ute och arbetar och vill ha något som man ej behöver vara rädd om, vare sig den går sönder, kommer bort eller stulen. Det finns också fördel med att inte ha en mobil i skåpet på gymmet utan enbart en mobil om den blir stulen.
Priset på denna Sony Walkman gör dock att den inte passar för mina ändamål ovanför.

Enheten är mer för de som inte tycker mp3 spelaren i telefonen duger. Och den är säkerligen försumbar bättre, men orka bära med sig alla prylar.

Folk som ovanför pratar om systemkamera vs mobil. Ja, folk idag vill inte bära med sig en systemkamera som är försumbar bättre än deras mobil. Dessa digitala systemkameror från tidigt 2000tal är det i princip ingen som vill ha med sig ut.
Det finns däremot folk som vill ha otroligt mycket bättre systemkamera ut än deras mobil, speciellt när man pratar objektiv. På systemkameran kan objektiven väga flera kilo.

Och då är frågan. Är denna Sony Walkman otroligt mycket bättre än ens mobil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

De arbetsplatser jag hört talas om med mobilförbud, har haft "eget" mobilnät och telefoner med speciell firmware i modulerna för att koppla upp på nätet.. dock har ju vanligt 4g funnits för privata mobiler. Det jag tänkte på först var på platser utan uppkoppling alla, men det finns ju offlinelagring... Kort sagt, vet jag inte vad syftet kan vara - förutom någon retro-grej för folk med för mycket pengar...

Jag tror det varierar och det är även väldigt lätt att gå i fällan att tro att det i världen ser ut och fungerar som i Sverige.
Via VOLTE är det möjligt att ta samtal via wifi men det kanske inte alltid är själva nätverket som är orsaken till mobilförbud.

Permalänk
Föredetting

Audiofiler kan man lura på vad som helst. Pluspoäng om den bara stödjer Atrac som på gamla goda tiden.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Till och med killen i reklambilden ser ut att vara lite osäker på varför han håller i en MP3-spelare år 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Enligt rätt många finns det inget behov av separata kameror punkt. Eller någon form av handhållna gps-enheter. Ändock finns det en marknad kvar för båda. Det blir en rätt duktig kompromiss om man ska använda sin mobiltelefon till allt, inkl se film på. Varför köpa en tv? Eller gudar-dräp-mig en projektor. Spela går också så varför gnälla över grafikkortpriser? Egentligen finns appar som simulerar en partner också så varf-..

Mer ontopic: Trevlig lista trådlösa format samt batteritid. Okänt hur länge Android kommer att stödjas på den. Trevligt med fysiska reglage och 3,5mm-utgång. Ibland vill jag faktiskt inte ha telen med mig.

Det finns udda folk till mycket Tillräckligt många för en marknad enl Sony.

🙄 Kanske att dra det liite långt…
Givetvis tycker inte alla likadant och givetvis finns det en marknad för både kameror, tv, speldatorer, musikspelare och allt annat. Personligen skulle jag hellre fotta med en riktig kamera, har både en gammal Nikon D90 och en riktigt bra Semi-systemkamera från Canon. Problemet är bara att jag aldrig har dom med mig när jag plötsligt vill ta ett foto.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperglord:

vill gärna ha LDAC samt stöd för opus etc

Precis, det är ju sånt här den vänder sig till, men dom flesta i tråden verkar ha svårt att förstå det.

Permalänk

Jag kan lätt se mp3 spelare göra intåg igen, speciellt om man kan ladda in poddar etc i den, slipper man att batteriet tar slut i luren.. men 4.5k? Really?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Snusfri

Detta är inte en enhet som studenten Ulla-Stina 13 år eller sjukpensionären Bengt-Harald 67 år kommer att köpa.
Det är en enhet för någon som vill ha lite trevligare bärbart ljud samt mobilen fri till annat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Den var dyr ja, men det är för riktiga ljudnördar som lägger ut nästan 400 euro för en sån här pryl.

Permalänk
Medlem

Vad kan denna göra som en Android-telefon med en separat dac/amp-enhet inte kan?

AI-tramset känns inte värt något, köper man en musikspelare för 4500 kr hoppas jag att man inte lyssnar på 128 kbps mp3:er.

30 timmars uppspelningstid känns inte heller så imponerande. Vilken modern telefon som helst klarar minst lika mycket.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator