Två av fem svenskar sparar gammal elektronik

Permalänk
Melding Plague

Två av fem svenskar sparar gammal elektronik

I en ny undersökning från Yougov framgår att 43 procent av svenskar stoppar uttjänta elektronikprylar i sina skåp och lådor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Brukar spara ett tag, eller ja tills man glömmer att man har det kvar
Sen när man börjar gräva lite ibland hyllorna så brukar jag antingen skänka eller sälja

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Man har alltid för få kablar. Så, bäst att spara. Men, jag har de senaste 10-15 åren rensat rejält. Tyvärr har jag rensat bort saker som kunde varit kul att ha. Skulle gärna haft kvar en pc med isa och 5.25 floppy, pentium Pro med 2 cpu på moderkortet, 1ghz (OC) pentium 3 på bx440, etc.

Har dock redan rensat väldigt lite Amigasaker. Bara riktigt skrot. Tyvärr rensade jag manualen till Bars&pipes Pro, har kvar lådan och disketterna bara.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

För långt till elektronikåtervinningen.

Och kablar är alltid bra att ha. Vem vet när VGA eller SCART blir på modet igen?

Permalänk
Medlem

Man vet ju att om man slänger det så behöver man det plötsligt dagen efter...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Sparar all elektronik såvida den inte är helt trasig. Då lämnar jag den i elskrotet på återvinningen. Vad ska jag med ett trasigt nätagg till lixom. Dock om jag uppgraderar mitt nätagg fast det fortfarande funkar så behåller jag det ju. Då det känns onödigt att sälja den för en 2-300:- när det ibland är bra med ett extra nätagg vid tex felsökning alt ett "skojbygge" av delar och labba runt lite med.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Laptops - ger till barnen
Spelkonsoller - sparar eller ger bort
Datorer - bygger om dom till nåt roligt
Övrigt (TV, stereo, mm.) - bortskänkes annons eller tippen

Permalänk
Medlem

Sparar sånt som inte är något direkt av värde. Men säljer de som är värt och säljas vid en uppgradering. Byggde ihop en dator på gamla delar jag hade i garaget, AMD 965 BE, 8gb DDR2 och AMD HD6950 1gb. Fick köpa in ett begagnat moderkort då mitt gamla va defekt och rappade upp datorn med en billig kingston ssd 240gb.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Har mer än två gånger rensat lätt i "lagret".
Varje gång har jag ångrat mig.

Typ, "Vad ska jag med denna kylare till? Jag har inte behövt den på +10 år och är inte ens sugen på att ha en sådan dator varken nu eller i framtiden". Så jag slänger den.
...Vad tror ni jag behöver nästa vecka av ett sadistiskt sammanträffande om inte JUST den kylaren!!

Permalänk
Medlem

Köpte ett ljudkort innan jag köpte mina lurar. Följde med en USB DAC med lurarna, så blev aldrig av att jag använde kortet.
Efter det blev det uppgradering av övriga datordelar bland annat nytt moderkort med bättre ljudkrets. Nu nöjer jag mig med det till både lurar och högtalare.
Ljudkortet ligger fortfarande i obruten förpackning flera år senare....... Kanske skulle kolla vad det säljs för nu med de höga komponentpriserna....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag har ett gäng kablar men elektronik har jag ett "upgradekit" / "backupkit" som innehåller I7-2600K DDR3, mobo+kylare och ett GT220 för bild. Ifall något skulle hända eller jag behöver något billigt ihopplock så har jag hemma.
Inget annat dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vi har blivit bättre på att återvinna och hantera avfall men det är fortfarande i allra högsta grad ett slit och släng samhälle vi lever i. Allt för ofta finner jag mig i en situation där en mjukvaruuppdatering och\eller mindre komponent byte hade räckt långt. Men Företag lever på slit och släng mentaliteten och det finns inga hårda regler som styr dem. Först nu har man börjat prata om krav på reparationsbara telefoner, hur många telefoner har inte redan hamnat på tippen?

Vet inte hur många gånger jag tvingats updatera min 20 000 kr förstärkare bara för att det ex kommit ny bildteknik. Förr kunde en förstärkare leva i evigheter. Ja, absolut man har alla möjliga anledningar till varför man bygger(in sig) som man gör och det finns inga regler att följa som väger nytta mot miljökostnad. I de allra flesta fall handlar det naturligt vis om ren ekonomi.

Som tur är kan man fortfarande byta ut sitt grafikkort i datorn vartannat år utan att behöva slänga resten på tippen.

Yes, jag står bakom utveckling men i de allra flesta fall hade man kunnat komma runt och istället ta betalt för moduler eller mjukvara på en nivå som fortfarande går runt.

Det finns 2 vägar framåt, antingen blir man så duktig på produktion och återvinning att mer eller mindre allt går att återvinna eller så måste företagen styras hårdare. Jag kommer med största sannolikhet inte se något sådant under min tid.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Sparar iallafall alla mobiltelefoner och spelkonsoler. Har man betalat flera tusen för något man använt många timmar får det ett visst sentimentalt värde efter ett tag. Ibland kan det vara kul att ta fram sina gamla prylar och titta på utvecklingen som skett, nostalgi. Slänger bara gamla stora prylar typ gamla tv-apparater, videospelare, köksmaskiner, chassin.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Slänger allt som jag hittar undanstoppat och inser att jag inte längre kommer använda. Inget kanske, antingen ja eller nej. Nej = soptippen. Har gått från "horder" till to "less-is-more" i livsfilosofi.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har för i tiden sparat typ det mesta, bra att ha tanken.
Men efter det bara blev liggande länge utan att komma till någon direkt nytta så blev det resning.
Både på saker och sättet jag ser på att ha saker kvar.

Så nu säljs det eller återvinns till stor del. Lite bra att ha saker finns kvar.
Alltid trevligt när man kan få in pengar som kan läggas på nya saker, känns billigare då.
(Spelkonsoler är undantag de sparar jag.)

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jag säljer alla mina prylar och ofta så tidigt att jag sitter utan grejer en vecka eller två i väntan på nytt. Är det värt under 500kr så åker det oftast till "återvinning".

Permalänk
Avstängd

Brukar spara det i tio år sen ger jag bort det i forumet eller kastar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Slänger allt som jag hittar undanstoppat och inser att jag inte längre kommer använda. Inget kanske, antingen ja eller nej. Nej = soptippen. Har gått från "horder" till to "less-is-more" i livsfilosofi.

Ja man känner sig faktiskt lättad när man har slängt massa mög man aldrig använder. Försöker också anamma det tänket numer att man ska köpa så lite som möjligt. Har handlat så mycket grejer man aldrig använder att det är skrämmande. Allt från spel på Steam till kläder till felprisade varor på Amazon som "kan vara bra att ha".

Hur många har inte en garderob eller ett förråd helt proppfullt utan att ens kunna svara på vad det innehåller? Det är ett varningstecken på att man kanske borde banta sin prylhydda.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Vi har blivit bättre på att återvinna och hantera avfall men det är fortfarande i allra högsta grad ett slit och släng samhälle vi lever i. Allt för ofta finner jag mig i en situation där en mjukvaruuppdatering och\eller mindre komponent byte hade räckt långt. Men Företag lever på slit och släng mentaliteten och det finns inga hårda regler som styr dem. Först nu har man börjat prata om krav på reparationsbara telefoner, hur många telefoner har inte redan hamnat på tippen?

Vet inte hur många gånger jag tvingats updatera min 20 000 kr förstärkare bara för att det ex kommit ny bildteknik. Förr kunde en förstärkare leva i evigheter. Ja, absolut man har alla möjliga anledningar till varför man bygger(in sig) som man gör och det finns inga regler att följa som väger nytta mot miljökostnad. I de allra flesta fall handlar det naturligt vis om ren ekonomi.

Som tur är kan man fortfarande byta ut sitt grafikkort i datorn vartannat år utan att behöva slänga resten på tippen.

Yes, jag står bakom utveckling men i de allra flesta fall hade man kunnat komma runt och istället ta betalt för moduler eller mjukvara på en nivå som fortfarande går runt.

Det finns 2 vägar framåt, antingen blir man så duktig på produktion och återvinning att mer eller mindre allt går att återvinna eller så måste företagen styras hårdare. Jag kommer med största sannolikhet inte se något sådant under min tid.

Samtidigt är det ju sällan man vinner särskilt mycket från att byta från hdmi 2.0 till hdmi 2.1 imo. Så steg 3. Var lite kall och köp inte så fort någon liten uppdatering har kommit

Permalänk
Medlem

Rensade alldeles för mycket i en flytt, så nu slänger jag väldigt lite

Men jag har en del skrot som jag aldrig använder… kanske borde donera det till någon som vill ha

Permalänk
Medlem

Sparar är väl att ta i blir mer att jag samlar på mig tills det blir tillräckligt mycket ivägen då kör man ut till tippen. Nu är det väl 3st datorer, 1st 42" tv som står på tur att få åka iväg, allt fungerar men 0 andrahandsvärde

Permalänk
Medlem

Problemet är inte att vi behåller det vi köpt, utan att vi fortsätter köpa nytt.

Se till att skaffa lite vettig lagstiftning kring planned obsolecense, rättighet att reparera osv så kan vi snacka sen.

Folk behöver köpa mindre grejer och företag behöver ta ett större ansvar för det dem tillverkar...

Min skrotlåda har sparat flera ton koldioxid för att jag kan återanvända det jag har, istället för att köpa en ny kabel hittransporterad av båt från Kina.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Samtidigt är det ju sällan man vinner särskilt mycket från att byta från hdmi 2.0 till hdmi 2.1 imo. Så steg 3. Var lite kall och köp inte så fort någon liten uppdatering har kommit

Tro mig, jag drar ut på det så långt det går. När det gäller förstärkare har jag till och med kört med externa HDMI switchar men det blir alltid något tekniskt strul som en ny förstärkare magiskt löser. Hade inte förstärkaren behövt befatta sig med bilden så hade jag sparat in ganska många förstärkare. Jo det finns "anledningar" men jag är övertygad om att den största anledningen är ekonomi.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Sparar iallafall alla mobiltelefoner och spelkonsoler. Har man betalat flera tusen för något man använt många timmar får det ett visst sentimentalt värde efter ett tag. Ibland kan det vara kul att ta fram sina gamla prylar och titta på utvecklingen som skett, nostalgi. Slänger bara gamla stora prylar typ gamla tv-apparater, videospelare, köksmaskiner, chassin.

Jag samlar nog på allt. Har massor med böcker (3000++) trots att jag numera ser för dåligt för att läsa annat än på skärm med stora bokstäver. Böckerna står i bokhyllor, finns i staplar i hörn, ligger i lådor i förrådet. Hade massor med gamla datordelar men fick ett ryck och skänkte bort (nästan) allt. Ungarnas avlagda kläder, gamla leksaker, mjukisdjur, ja det mesta finns i lådor i förrådet, noga sorterat och etiketterat. Inte så illa som i programmen på TV om "samlarna", ibland får jag ett ryck som med datordelarna. Sen grämer jag mig. "Tänk om jag saknar grejorna, skulle nog avvaktat", men det går över efter ett tag.

Sen editering:
Gamla datorer, bärbara och stationära där jag inte tänkt återanvända lådan de skänker jag till andra pensionärer, oftast med Linux Mint Mate på (och autouppdatering påslaget).
Dessutom tar jag saker i grovsoprummet, TV, routrar, andra bra saker - inte bara teknikgrejer.

Sent tillägg.
Permalänk
Medlem

Skulle inte kalla mig en hoarder men ogillar verkligen slit och släng kulturen. Sparar allt som inte är trasigt eller alldeles för gammalt för att ens kunna användas och ta gärna emot sånt som är för gammalt för andra när det kommer till "hårdvara" då jag ofta får frågan av folk som har det sämre än en själv har om man kan hjälpa dom på något vis.

Ger marknaden här på Sweclockers ett stort tack för alla saker man hittat där. Utan det hade flera personer inte kunnat få hjälp och då Telenor stängde ner sitt adsl så hade man inte ens haft internet utan att behövt börja jaga saker.
Nu va det nästan bara plug and play så hade man internet igen.

Så jag är en sån som gärna tar emot saker eller letar då om inte jag behöver det själv vet jag att någon kommer be mig om hjälp och då är det lättare många gånger om man då redan har lyckats hitta saker och ha liggande än försöka hitta det där och då vilket oftast kan ta lång tid.

Permalänk
Medlem

Sparar alla mobiler av någon anledning. Kan vara kul att se tillbaka på i framtiden. Grafikkort brukar jag sälja när jag köper nytt.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk

Jag tillhörde dem. Har kasserat kanske 40st usb minne, 15st usb spelare, hundratals kablar, hundratals andra elektronik saker nyligen. Bara ren idioti att spara dem. Men orsaken blir att saker blir liggande för de är bra att ha.

Jag hade t.ex hur många s-video, vga och scart kablar som helst, vissa av riktigt bra kvalité. Alla är såklart skitbra att ha för över 20år sedan. Men idag behöver jag ha kanske 100st vga kablar i reserv ifall om jag skulle behöva ha en?

Jag kommer nu gå en andra vända. Jag har t.ex. hur många usb c kablar som helst, dessa kablar används ju idag. Men behöver jag ha så otroligt många? Så jag kommer kassera även saker som fortfarande finns användning för, men man måste få ner i antalet.
Lite samma sak med nätverkskablar, det är skitbra att ha någon kort ifall man behöver. Räcker 100st 2m kablar för detta?

Permalänk
Medlem

Lite lustiga procent där, av svenskarna är det 183% som svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Lite lustiga procent där, av svenskarna är det 183% som svarat.

Man kunde säkert svara flera alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag avskyr att saker jag köpt inte blir använt så vet jag att en pryl inte kommer användas av mig själv hittar jag familj eller vänner som kan ha användning av dem. Går inte de så försöker jag sälja/ge bort till nån jag inte känner.
Senaste jag givit bort som jag inte längre behövde är 5x 4TB WD RED samt HDD chassi till nära vänner och har 2 till som förhoppningsvis hittar ett hem snart.
Oavsett vad för pryl så är det tråkigt att användbara saker slängs, finns många som kan se glädje o använding i en gammal sak du bytt ut eller tröttnat på.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5