Behöver hjälp angående ny Build - 4070ti

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp angående ny Build - 4070ti

Hejsan allihopa!

Behöver lite råd angående min nya gaming rig som jag slängt ihop på inet. Aldrig valt delar själv förut, och behöver eventuella råd angående de delar jag har valt. Räcker en i5 12400 med ett grafikkort som 4070ti, eller skulle det uppstå bottleneck? Är z790 ett bra val, eller skulle jag spara lite slantar om jag valde ett B660/z690?

Alla tips angående delar jag skulle byta ut eller åsikter om buildens helhet uppskattas!

Med vänliga hälsningar

En ny builder

Datordelar

Permalänk
Inaktiv

12400f är en ganska bra processor men väljer du den så ta ett B660 moderkort. Annars hade jag nog kört på 13400f och B760 (Om det går att hitta till ett vettigt pris).

Z690 och Z790 ifall du ska överklocka (T.ex. 12600k eller 13600k) men även där ställer jag mig kritisk till behovet eftersom det är så små marginaler på dagens processorer.

Permalänk
Medlem

Tack för din input! Kommer att köra med en 13th gen 13400F istället samt ett MSI PRO B760 moderkort hos Inet. Spelar det någon större roll vilket B760 jag väljer och ifrån vilket märke, eller är det prisklassen som styr valet?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av docmatic:

Tack för din input! Kommer att köra med en 13th gen 13400F istället samt ett MSI PRO B760 moderkort hos Inet. Spelar det någon större roll vilket B760 jag väljer och ifrån vilket märke, eller är det prisklassen som styr valet?

Mvh

Hade du valt tex 13900K hade ett dyrare moderkort med bättre VRM och kylning kanske behövts men för 13400 lär vad som helst duga då det inte är någon strömkrävande processor. Tänk bara på att kolla att moderkortet har tillräckligt med M.2, SATA, USB osv som du behöver.

AMD 7600 är också bra alternativ om du vill ha något som kan uppgraderas framöver då AMD lovat stöd minst till 2025 för plattformen men intel är bra val om du inte är sådan som gillar att uppgradera CPU var och varannat år.

Jag har använt i stort sett alla märken genom åren och vilket som är mest prisvärt kan ändras genom åren men i stort sett får man vad man betalar för. Alla märken har bra och mindre bra kort.

Jag ser att inet inte har MSI på lager men Asrock och Gigabyte finns och är billigast. Behövs inget märkvärdigt för 13400 men om du ska köra på billigaste moderkorten så är det bra att köra med standardkylaren då den blåser ner mot moderkortet och kyler VRM vilket är viktigast på billiga kort med sämre VRM. Köper du tornkylare eller AIO kommer du behöva bra VRM med bra kylflänsar då luften inte trycks ner moderkortet då.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Har ändrat mig och kommer att köra med en DeepCool AK620 som processorkylare. Ser att Inet har inne ASUS ROG Strix B760, skulle den kombon vara duglig, eller är ett MSI B760 PRO värt att vänta och inskaffa när det finns tillgängligt hos Inet igen, då jag läst att många rekommenderar just MSI B760 och 13400F tillsammans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av docmatic:

Har ändrat mig och kommer att köra med en DeepCool AK620 som processorkylare. Ser att Inet har inne ASUS ROG Strix B760, skulle den kombon vara duglig, eller är ett MSI B760 PRO värt att vänta och inskaffa när det finns tillgängligt hos Inet igen, då jag läst att många rekommenderar just MSI B760 och 13400F tillsammans?

Asus Strix brukar vara väldigt bra så absolut inget fel med det.

MSI är nog ok med. Jag har ett MSI H610 till andradarorn då det var billigaste kortet och det är ok så länge man inte försöker köra med mer än 65W CPU. Och ser till att kyla VRM.

Det är inte så noga med vad för moderkort kör med så länge det har funktionerna man behöver och VRM är tillräckligt för den CPU man valt.

13400 är bara på 65W så det mesta lär fungera.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.