Permalänk

ArcGIS Pro 3.0, vilken dator?

Tja hjältar!
Läser en kurs i GIS fram till sommaren. Visar sig att det är kört med Mac som jag annars alltid jobbar i (nope, har för lite space för att partitionera befintlig hårddisk med Boot-Camp). Så, behöver skaffa en Windowsdator. Nu är frågan till er ärade expertis. Vilken skall jag satsa på? Vill ju kunna jobba i den smidigt men samtidigt komma så billigt undan som möjligt då vi bara snackar några månader...
Systemkraven ser ut såhär https://pro.arcgis.com/en/pro-app/latest/get-started/arcgis-p...

Tusentals tack på förhand.
/en okunnig själ

Permalänk
Medlem

Jag har inte jobbat med ArcGIS efter 2011 och inte ens speciellt mycket då - så jag killgissar lite och hjälper till att bumpa tråden, så att du kanske får vettigare svar av andra.

Systemkraven är ju inte direkt solklara och kommer bero en del på vilka dataset ni kommer jobba med i utbildningen. Det är nog därför bättre att ställa frågan till blivande lärare.

Det går antagligen att komma undan med en billig laptop med 8 GB RAM, men det bör vara på rekommendation av läraren i så fall.

Jag tippar på att äldre begagnad speldator i de lägre klasserna är det säkra kortet för att få någorlunda bra prestanda till inte allt för mycket pengar. ArcGIS verkar i och för sig gå att köra med inbyggd grafik, till priset av att man då behöver mer RAM. Är laptop ett krav eller funkar stationär? Titta efter begagnade datorer med antingen 32 GB RAM (ovanligt på laptop) eller 16 GB RAM och diskret grafikkort i stil med NVIDIA 1050TI och högre nummer.

Om stationär fungerar och du redan har skärm och kringenheter, så kan du få en ny dator rätt billigt med Ryzen 5600G (G:et är viktigt, övriga saknar grafik) och 32 GB minne (minne/RAM är relativt billigt till äldre plattformar just nu). Det finns massor av liknande byggen i köprådtrådar här, bara att hoppa över grafikkortet och ta en 5600G i stället för 5600, samt välja en mindre storlek på SSD.

Permalänk
Medlem

Om du redan har en Mac se med kursläraren om du inte kan använda qGis istället för ArcGIS. Föredrar själv qGis eftersom den är open source och gratis. Men visst ArcGIS är branschstandarden lite som Adobe är det inom det kreativa fältet.

Systemrekommendationer för ArcGIS hittar du här https://pro.arcgis.com/en/pro-app/latest/get-started/arcgis-p... Men som @KAD är inne på så beror det lite på hur stor datamängd du jobbar med och vad du vill göra.

Men för kursens ändamål kommer du nog klarar dig långt på en laptop eller stationer med en vettig processor och minst 16 GB ram. Ett dedikerat grafikkort är också bra att ha men inte ett måste. Men då tas mer ram minne i anspråk vid grafiktunga processer.

Permalänk

Tusen tack båda. Planen var en laptop men efter att kollat runt, hört med kursledning etc etc återstod bara att acceptera läget och köpa en begagnad stationär speldator. Löste en helt ok som ju löste både bättre RAM och separat grafik. Så. Fick ge upp på såväl mac:en som det bärbara men känns ändå kul nu när det hela är färdigprocessat.

Tack för support 🎖