Spela in samtal, utan smartphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Detta skulle kunna vara ett ämne som platsar bättre på flashback, så det kan vara värt att skapa en tråd där istället.

Ja, du får mer än gärna göra det.
Själv har man såklart inte ett konto där.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Köp ett sådant om det uppfyller vad du är ute efter. Jag googlade "blåtandsinspelning" och fick massor med förslag.

Jaså? När jag försöker, så får jag inte alls det. Vare sig på "blåtandsinspelning" eller "bluetooth recording".

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

Och det vet du, av att...?

... Läsa informationen som finns tillgänglig från tillverkaren, och ha en basal förståelse över vad som är och inte är möjligt över Bluetooth.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om denna tillsammans med en enklare diktafon?

Du ansluter alltså hörluren/mikrofonen till diktafonen för att spela in, bär den i örat, och använder valfri telefon som en vanlig telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

Protokollet? Ja.
Apparater som använder protokollet, å andra sidan, är en helt annan femma.

Troligen så funkar det dock ändå, oberoende vad som står i specifikationen.

De har helt enkelt bara specificerat de två huvudsakliga plattformarna som finns just för att det fungerar oavsett plattform.

Edit: Inser för andra gången att allt jag skrivit redan är upptaget tidigare i tråden.

Fred ut.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

Den har redan nämnts här.
Det står "Automatic recording supports IOS and Android phones,Two System Available : This call recording headphone both fit for iPhone and Android phone." (har även länkats till övrig info, som inte säger vidare mycket mer än så)
Om det funkar med dumtelefon, är osäkert.
Sen undviker jag också gärna in-ear, pga öronproblem.

Det fungerar med telefoner som har BT profil för headset. Jag kan inte heller använda in-ear tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

To be fair så är de olagligt att spela in samtal utan samtycke, så något fuffsens låter det ändå som att du gör.. (Varför annars försöka dölja dina spår med dumtelefon och någon skum inspelningsapparat)

To be fair har du helt fel, det räcker att en part känner till, tredje part får dock inte spela in utan att informera minst en part.

Eftersom du uppenbarligen inte känner till lagen så undrar jag varför du känner dig manad att mästra, så nu fick du dubbel dos tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

To be fair har du helt fel, det räcker att en part känner till, tredje part får dock inte spela in utan att informera minst en part.

Eftersom du uppenbarligen inte känner till lagen så undrar jag varför du känner dig manad att mästra, så nu fick du dubbel dos tillbaka.

Samma skäl som alla andra som hittar på lagar och regler: ignorans. Vanligaste är väl om person X fotar/filmar på allmän plats att person Y säger: "du får inte fota/filma mig utan tillstånd från mig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

... Läsa informationen som finns tillgänglig från tillverkaren, och ha en basal förståelse över vad som är och inte är möjligt över Bluetooth.

Det som är möjligt, är bl.a att kräva saker, som bara förekommer i smartphones. (med eller utan app)

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Vad sägs om denna tillsammans med en enklare diktafon?

Du ansluter alltså hörluren/mikrofonen till diktafonen för att spela in, bär den i örat, och använder valfri telefon som en vanlig telefon.

Hur i allsin dar, är det menat att det ska funka?
Sen är det ju också 3,5mm.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det fungerar med telefoner som har BT profil för headset.

Hur vet du, att det funkar även för dumtelefoner?

Citat:

Jag kan inte heller använda in-ear tyvärr.

...vilket man måste använda, med den produkten.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av DavidtheDoom:

Lämpligen använder du dig av en ljudinspelningsenhet som inte är en smartphone?
Lättast är nog en mikrofon för ljudupptagning och prata telefon med högtalartelefonfunktionen igång på mobiltelefonen.

Har du ett 3.5mm-jack ut från telefonen så går det ju koppla denna med rätt adaptrar in i enhet för ljudupptagning, det blir dock ett mycket mer komplext svar som är helt beroende på vilken utrustning du är villig att införskaffa.

+1

Exakt.
Högtalartelefon på och sedan en diktafon eller annan enhet som spelar in ljudet i rummet.

Enkelt och smidigt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

Vad var då poängen, med att föreslå det?
...och hur skulle det inte påverka det, med tanke på att det ju självklart leder till en ändring i hur kablarna och kontakterna rör sig?
Vem känner du, som inte har mobilen i fickan?
Vissa samtal är 100% absolut vitalt att spela in, vilket inte stämmer för resten, men...
Det optimala, vore om inspelning startas, så snart ett samtal startar, med möjlighet att stoppa inspelning
Sen kan jag radera inspelningen, om jag tycker att jag inte behöver den.
[quote]3. Byrålåda kan lika gärna antas vara en dörren till en tunnelbanevagn eller kanske en bildörr. I mitt fall, om jag letade liknade saker, så är nog en byrålåda det närmsta hotet, skulle jag säga.[quote]
Tunnelbanevagnsdörr eller bildörr, kan jag förstå, men byrålåda...
Det miraklet, vet jag inte hur du lyckats med.
Själv har man gått igenom freestyles, mp3spelare, och smartphone (använder exklusivt som handdator, och har aldrig i SIM-kort!), där hörlurar glappar efter ett tag, där inget är fel på dem, annat än just kontakten.
Det är extremt vanligt.
Bara för att du aldrig upplevt det, betyder inte att det inte är vanligt. Googla saken, om du vill.
[quote]6. Och till sist. Vulktejpen... Hur mycket? Tja, tillräckligt.[quote]
Om du aldrig stött på problemet, hur kan du då vara säker, på hur väl vulktejp skyddar mot det?
Inte vidare frestande att köpa något, när det är högst tvivelaktigt, om det funkar...
Om det är så bökigt att få rätt, är det verkligen en vettig lösning?
Bara en filosofisk tanke.

1. Du efterfrågade förslag på lösning. Jag gav ett förslag på lösning. Det var poängen med mitt förslag. Gjorde jag fel?

2. Skippar kommentarer på risk risk för skador på sladd, då du tydligen har mer otur än mig. Annat än att skrivbordslåda kanske är en större risk än byrålåda när jag tänker efter. Men skinka plus hård träbänk är nog värsta banditen hittills.

Vi fortsätter det filosofiska. Är lösningen på ett problem du efterfrågar, eller är handlar diskussionen om mer att avfärda alla möjliga förslag? Anledningen till frågan är att jag anar ett mönster där avfärda förslag verkar vara viktigare än att faktisk prova?

Om det är bökigt att få rätt, och är det då en vettig lösning? Tja, om enda lösningen är det är bökigt, då den färdiga produkten verkar saknas? Jag är av en problemlösande natur, och hittar jag inte en exakt lösning, så tar jag den näst bästa. Eller provar mig fram till nåt som är good-enough. I denna tråd får jag inte känslan att det är målet.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

To be fair så är de olagligt att spela in samtal utan samtycke, så något fuffsens låter det ändå som att du gör.. (Varför annars försöka dölja dina spår med dumtelefon och någon skum inspelningsapparat)

Nej, i Sverige är det fullt tillåtet att spela in samtal utan att meddela någon i samtalet, så länge man själv är med i samtalet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

https://www.prylstaden.se/rost-och-samtalsinspelare-for-mobil...

Ingen erfarenhet utav den, men anslutning via bluetooth som jag tolkar att du skulle föredra.
Hittar inte om samtalet behöver gå genom den eller om det räcker att ha den ansluten mot telefonen och att den känner av att de är ett pågående samtal och spelar in det ljud som kommer in och ut från telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

1. Du efterfrågade förslag på lösning. Jag gav ett förslag på lösning. Det var poängen med mitt förslag. Gjorde jag fel?

Du kom med ett förslag, som du själv erkänner, att du inte alls trodde att det skulle lösa problemet.
Hur kan det kallas ett förslag på lösning?

Citat:

2. Skippar kommentarer på risk risk för skador på sladd, då du tydligen har mer otur än mig.

Jag, och tonvis andra.

Citat:

Annat än att skrivbordslåda kanske är en större risk än byrålåda när jag tänker efter.

Hur någondera, skulle vara relevant, är fortfarande helt oklart.

Citat:

Men skinka plus hård träbänk är nog värsta banditen hittills.

Inte för mig. Jag har aldrig förstått, varför folk har mobil (eller något som är tjockare än ett enda pappersblad) i bakfickan.

Citat:

eller är handlar diskussionen om mer att avfärda alla möjliga förslag?

Möjliga förslag? Det är omöjliga förslag, som jag avfärdar. Inte möjliga sådana.
De allra flesta, är helt uppenbart saker, som går helt emot vad som efterfrågades, i det ursprungliga inlägget.

Citat:

Anledningen till frågan är att jag anar ett mönster där avfärda förslag verkar vara viktigare än att faktisk prova?

Du vill att jag ska sätta sprätt på mina pengar, och köpa en bunt saker som är tvivelaktig om det funkar, samt en bunt prylar som helt uppenbart inte är det jag efterfrågat?

Citat:

Om det är bökigt att få rätt, och är det då en vettig lösning? Tja, om enda lösningen är det är bökigt, då den färdiga produkten verkar saknas?

Om det är så bökigt, att nackdelarna överväger fördelarna, är det en lösning?

Citat:

Jag är av en problemlösande natur, och hittar jag inte en exakt lösning, så tar jag den näst bästa. Eller provar mig fram till nåt som är good-enough. I denna tråd får jag inte känslan att det är målet.

Inte för dig, nej.
För mig, så är det dock målet.

Om du är villig att hjälpa till, med att nå det målet, så är det bra.
Annars, så kan du låta bli att posta mer, här, och kommer inte få mer svar.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel_Svensson:

Ingen erfarenhet utav den, men anslutning via bluetooth som jag tolkar att du skulle föredra.
Hittar inte om samtalet behöver gå genom den eller om det räcker att ha den ansluten mot telefonen och att den känner av att de är ett pågående samtal och spelar in det ljud som kommer in och ut från telefonen.

Jag har stött på den innan (innan jag postat här. På Amazon) ...och det finns ingen antydan, till att (än mindre hur) den funkar med dumtelefon.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd låst*

Tråd låst tack vara en otacksam och tråkig attityd.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...